Inspirovat k jednání


Ve čtvrtek 24. října začal v pořadí už 23. Mezinárodní festival dokumentárních filmů Ji.hlava a dok.revue bude tradičně u toho. Po celou dobu festivalu bude přinášet rozhovory, festivalové tipy významných osobností či tematické články mapující témata napříč festivalem, jako je například ekologie, reflexe roku 1989 či podoby ženských hrdinek. Novinkou budou tak zvané vnitřní světy pěti vybraných osobností, které představí deset nejinspirativnějších momentů svého života či tvorby. Formát je pozvánkou na stejnojmenný cyklus, který pořádá Inspirační fórum v rámci ji.hlavského festivalu. První podobné setkání se uskuteční v pátek 25. října dopoledne, a to s dvojnásobnou držitelkou Thálie, herečkou Terezou Dočkalovou. Co o ní prozrazuje desatero jejího vnitřního světa, se dočtete v první festivalové dok.revue. 

Ta přináší také tři rozhovory – s předním americkým odborníkem na životní prostředí Billem McKibbenem, jenž je letos hostem ji.hlavského Inspiračního fóra, s autorem zahajovacího filmu festivalu Jakubem Felcmanem a s dokumentaristkou Adélou Komrzý, jejíž snímek Viva video, video viva soutěží letos spolu s dvaceti dalšími snímky v České radosti. 

Podle McKibbena je stěžejní součástí zápasu o klima zbavit se Trumpa v Bílém domě. Ji.hlavský festival nenabízí tak radikální řešení, ale zamýšlí se letos ještě intenzivněji nad tím, jak by mohl snížit svou uhlíkovou stopu. Jednou z novinek třiadvacáté Ji.hlavy je tudíž pozice ekologického ombudsmana, jíž se ujal environmentalista Ĺuboš Slovák, který by měl být přímou spojkou mezi festivalem a návštěvníky a zprostředkovávat ji.hlavské ekologické postupy veřejnosti. Ostatně můžete se na něj obracet na emailu eko@ji-hlava.cz a v pátek 25. října dopoledne se s ním setkat v Jihlavě při sázení stromů. Neděle 27. října pak bude v rámci Inspiračního fóra zasvěcena tématu klimatické krize a především debatám, co s tím. “Chceme, aby diskuze přinášela inspiraci k jednání a vědomí vlastní účinnosti každého jednotlivce, který nežije pouze přítomností nebo minulostí,” shrnuje smysl fóra jeho hlavní dramaturgyně Tereza Swadoschová. Smyslem ji.hlavského festivalu totiž není jen sledovat inspirativní filmy, ale také vést intenzivní dialog a inspirovat k jednání. 




F1.19DOK.REVUE
25. 10. 2019


z aktuálního čísla:

Situační recenzeCivilizace musí dát zpátečku Angažovaný snímek amerického dokumentaristy Jeffa Gibbse Planet of the Humans (Planeta lidí), kritizující způsob, jakým zacházíme s obnovitelnými zdroji energie, vyvolal řadu kontroverzních reakcí. Není divu, producentem snímku je známý filmař Michael Moore, který tento dokument umístil volně na YouTube na Den Země, kdy celosvětově vrcholila pandemie koronaviru.Kamila BoháčkováNový filmJednotka intenzivního života Jak koronakrize upozornila na téma paliativní péče, o němž už dva roky vzniká dokument? Adéla KomrzýTémaPolitika paměti (nejen) v Příbězích 20. stoletíVzpomínkové portály zaznamenávající a uchovávající rozhovory s pamětníky mají neobyčejnou odpovědnost, protože formují pomyslnou národní paměť. Stojí před nimi nesnadná otázka, jak neupřít slovo ani extrémním hlasům, a přitom se jimi nenechat manipulovat. Co vlastně patří a co už nepatří do „paměti národa“?Martin MišúrBáseňSonet jako koníček[56]Pier Paolo PasoliniRozhovorNechat lidi odvyprávět jejich příběhyS Viktorem Portelem, dokumentaristou, vedoucím dokumentačního oddělení organizace Post Bellum a spoluautorem televizního cyklu Příběhy 20. století o rozhovorech coby formě „paměti národa“Martin SvobodaRozhovorO vůli k životu všemu navzdoryO holokaustu vzniká mnoho filmů, málokterý ale ukazuje svědky, kteří vypovídají o svých zážitcích vůbec poprvé, a navíc je doprovázejí dosud neznámé autentické obrazové materiály. Řeč je o deset let starém čtyřdílném cyklu celovečerních dokumentů Zapomenuté transporty, který zachycuje deportaci Židů do málo známých táborů a ghett v Lotyšsku, Bělorusku, Estonsku a Polsku. O způsobu práce s pamětí hovoří jejich režisér, scenárista a producent Lukáš Přibyl.Petr ŠafaříkRozhovorZačněme u sebe, jinak se nic nezměníRozhovor s tvůrci dokumentu Země medu, makedonským dokumentaristy Ljubomirem Stefanovrm a Tamarou Kotevskou.Vojtěch KočárníkNová knihaFestivalová historie bez ideologieKarlovarský filmový festival sice letos kvůli protipandemickým opatřením nebude, ale přesto se jeho historií, převážně před rokem 1989, v těchto týdnech zabývá výzkumný tým pod vedením filmové historičky a publicistky Jindřišky Bláhové z Katedry filmových studií Filozofické fakulty Univerzity Karlovy, aby dokončil rozsáhlou antologii, kterou v příštím roce vydá Národní filmový archiv. Jak kniha vzniká a proč se její autoři snaží představit hlavně neheslovité dějiny karlovarského filmového festivalu?Jindřiška BláhováÚvodníkJak se vaří dějiny?dok.revue 3.20redakce dok.revue