Inspirační fórum: Oliver Frljić

21. MFDF Ji.hlava


Oliver Frljić (1976) je chorvatský divadelní režisér, jehož díla jsou zaměřena na využití schopnosti divadla překonat hranice sebe sama a rozšířit jeho dosah širším sociálním kontextem. Frljić, jenž se často nechá inspirovat Aischylovými Peršany, obnažuje pomocí konceptu kontrapaměti ty části dějin, které bývají v etablovaném výkladu ignorovány, čímž dává zároveň hlas těm, které společnost přehlíží či opomíjí. Svá díla představil v mnoha divadlech a na rozličných mezinárodních festivalech, mezi jinými např. na vídeňském Wiener Festwochen, bruselském Kunstenfestivaldesarts, vratislavském Dialogu, montrealském Festivalu TransAmériques, wiesbadenském Neue Stücke aus Europa, Bělehradském mezinárodním divadelním festivalu (BITEF) nebo na newyorském La MaMa. 

V Česku byly Frljićovy inscenace uvedeny i na festivalech Bazaar a Palm-off Fest v Praze, Divadelní Flora Olomouc a jeho hra Naše násilí a vaše násilí vyvolala na brněnském festivalu Divadelní svět 2018 vlnu nevole, kdy hnutí "Slušní lidé" bojkotovalo představení a podalo trestní oznámení na ředitele festivalu a ředitele NdB v jedné osobě i samotného autora hry Olivera Frljiće.




2.18DOK.REVUE
25. 06. 2018


z aktuálního čísla:

Situační recenzeHongkongské protesty očima Aj Wej-weje O celovečerním dokumentu Šváb (Cockroach) čínského umělce a režiséra Aj Wej-weje, zachycujícím nepokoje v Hongkongu v roce 2019, debatují pro dok.revue sinoložka a překladatelka z čínštiny Olga Lomová, dokumentaristka Haruna Honcoop a antropolog a sinolog Jan Karlach, který v době protestních akcí v roce 2019 pobýval na Polytechnické univerzitě v Hongkongu.Kamila BoháčkováNový filmJak jsem se stala partyzánkouSlovenská dokumentaristka Vera Lacková přibližuje svůj nový film Jak jsem se stala partyzánkou, který měl letos v dubnu světovou premiéru na německém festivalu Go East, kde získal Award of the Federal Foreign Office for Cultural Diversity.Vera LackováTémaKino, nebo internet? Mají kina budoucnost, když si lidé během lockdownu navykli sledovat filmy na síti? Proměnily se skutečně divácké návyky a dochází ke změnám filmové distribuce, nebo jde spíš o promo světových streamovacích portálů?Martin SvobodaSportExperimenty i hledání vlastních kořenůKteré loňské filmy považují přední evropské dokumentární festivaly za nejzajímavější? Sedm filmových přehlídek sdružených pod hlavičkou Doc Alliance nominovalo do letošní soutěže Doc Alliance Selection Award celkem 14 filmů. V čem jsou výrazné a co je spojuje?Pavel SladkýBáseňZa sklemPavel NovotnýRozhovorDobrý film je vždycky o něčem jiném, než o tom, co je vidětS režisérkou Erikou Hníkovou o jejím novém filmu Každá minuta života, intimním portrétu jedné žilinské rodiny, která vychovává tříletého syna podle metody Kamevéda, aby z něj vyrostl šampion. Kamila BoháčkováNová knihaCo je „na obzoru“ české vizuální kulturyPlatforma pro studium vizuální kultury Fresh Eye vydává interaktivní publikaci Na obzoru. Nové tváře a hlasy ve vizuální kultuře. Nový e-book představuje vybrané práce studentů a studentek i čerstvých absolventů a absolventek vizuálně-teoretických či tvůrčích oborů. Jeho editorka Pavla Rousková popisuje, jak projekt vznikal i čeho je příslibem.Pavla RouskováÚvodníkDůležitost svobodydok.revue 3.21Kamila Boháčková