Inspirační fórum: Oliver Frljić

21. MFDF Ji.hlava


Oliver Frljić (1976) je chorvatský divadelní režisér, jehož díla jsou zaměřena na využití schopnosti divadla překonat hranice sebe sama a rozšířit jeho dosah širším sociálním kontextem. Frljić, jenž se často nechá inspirovat Aischylovými Peršany, obnažuje pomocí konceptu kontrapaměti ty části dějin, které bývají v etablovaném výkladu ignorovány, čímž dává zároveň hlas těm, které společnost přehlíží či opomíjí. Svá díla představil v mnoha divadlech a na rozličných mezinárodních festivalech, mezi jinými např. na vídeňském Wiener Festwochen, bruselském Kunstenfestivaldesarts, vratislavském Dialogu, montrealském Festivalu TransAmériques, wiesbadenském Neue Stücke aus Europa, Bělehradském mezinárodním divadelním festivalu (BITEF) nebo na newyorském La MaMa. 

V Česku byly Frljićovy inscenace uvedeny i na festivalech Bazaar a Palm-off Fest v Praze, Divadelní Flora Olomouc a jeho hra Naše násilí a vaše násilí vyvolala na brněnském festivalu Divadelní svět 2018 vlnu nevole, kdy hnutí "Slušní lidé" bojkotovalo představení a podalo trestní oznámení na ředitele festivalu a ředitele NdB v jedné osobě i samotného autora hry Olivera Frljiće.




2.18DOK.REVUE
25. 06. 2018


z aktuálního čísla:

Nový filmRoad movie s Kovym po českém školstvíIvo Bystřičan s youtuberem Kovym natáčí dokumentární road movie o výuce-nevýuce moderních dějin v našich školách, které se podle režiséra od dob jeho dětství příliš nezměnily. U studentů napříč republikou se tvůrci postupně dobírají toho, že jim výuka moderních dějin strašně chybí. Jaká by měla být? Film chce vyjevit kořeny problému a najít, co s tím.Ivo BystřičanSportHledání pravdy v sobě a v druhýchCristi Puiu je jedním z předních představitelů rumunské nové vlny. Mezi jeho největší úspěchy patří film Smrt pana Lazaresca, jenž na sebe upoutal v roce 2005 pozornost na festivalu v Cannes, odkud si odnesl cenu Un Certain Regard, a snímek Sieranevada z roku 2016, jenž bojoval v hlavní canneské soutěži. Na letošním Mezinárodním festivalu dokumentárních filmů v Jihlavě byl porotcem soutěže Opus Bonum a na své masterclass se podělil o svůj tvůrčí přístup, který je svou syrovostí a smyslem pro autenticitu blízký dokumentárnímu filmu.Martin SvobodaBáseňRok na vsiIvo HuclRozhovorŽijeme v éře chaotické multiplikace obrazůAndrei Ujica je jedním z nejvýznamnějších současných dokumentaristů. Tento rodák z Temešváru před téměř třiceti lety emigroval do Německé spolkové republiky, kde dodnes působí na Akademii umění a designu v Karlsruhe. V prosinci byl hostem kina Ponrepo, kde se promítaly některé jeho filmy. O svém přechodu od literatury k filmu a roztříštěnému dialogu nejen ve společnosti, ale také v akademickém prostředí hovořil pro dok.revue.David HavasNová knihaAutorský rozhlasový dokumentPravidelná blogerka dok.revue, teoretička audio dokumentů Andrea Hanáčková představuje kolektivní monografii o současném autorském rozhlasovém dokumentu, do níž přispěla zásadní stostránkovou studií o performativitě rozhlasového dokumentu, přičemž zbytek autorského týmu tvoří její studenti z oboru „radio studies“ na Univerzitě Palackého v Olomouci. Kniha vyjde na jaře roku 2020 v Nakladatelství AMU a měla by poprvé v širším kontextu představit současnou českou a dílčím způsobem i světovou rozhlasovou dokumentaristiku.Andrea HanáčkováÚvodníkPost-hysterie?dok.revue 6.14Kamila BoháčkováAnketaAnketa dok.revueVýroční anketa: Kniha & Film