Jak to vidí kritika?

Na stránkách dok.revue najdete od roku 2020 hvězdokupu, v níž přední čeští filmoví kritici a přední české filmové kritičky a také jedna slovenská kritička čas od času udílejí vybraným současným českým i světovým dokumentům počet hvězdiček, podle nichž dané dílo hodnotí. V této chvíli přinášíme první tabulku roku 2021 (z ledna) a dvě loňské tabulky: březnovou a zářijovou.

Maximální počet hvězdiček je pět, nevyplněná kolonka znamená, že kritik daný film neviděl, nebo se zdržel hodnocení.

Hodnocené filmy třetí hvězdokupy (21. 1. 2021)
Hodnocené filmy druhé hvězdokupy (11. 9. 2020)
Hodnocené filmy první hvězdokupy (11. 3. 2020)

Profily hlasujících kritiků a kritiček

---

Hodnocené filmy třetí hvězdokupy (21. 1. 2021)

● Helmut Newton: Nestoudná krása (ke zhlédnutí online zde)
● Christo: Chůze po vodě (ke zhlédnutí online zde)
● Provinční městečko E (ke zhlédnutí online zde)
● Kiruna: Překrásný nový svět (ke zhlédnutí online zde)
● Žal žen (ke zhlédnutí online zde)
● FREM (ke zhlédnutí online zde)
● Český žurnál: Vojna, Ztohoven (ke zhlédnutí online zde)
● Kdo jinému jámu (ke zhlédnutí online zde)
● Pavel Černoch: Enfant terrible? (ke zhlédnutí online zde)
● Postiženi muzikou (ke zhlédnutí online zde)
● Králové videa

Hodnocené filmy druhé hvězdokupy (11. 9. 2020)

Meky
Země medu (ke zhlédnutí online zde)
● Kovy řeší dějiny  (jedna epizoda ke zhlédnutí online zde)
● K2: Vlastní cestou
● Češi jsou výborní houbaři 
● Efekt Vašulka (ke zhlédnutí online zde)
● Pro Samu (ke zhlédnutí online zde)
● Můj otec Antonín Kratochvíl (ke zhlédnutí online zde)
● Hovory o nevěře (ke zhlédnutí online zde)
● Ztracený břeh
● Pěkně tučná sebeláska (ke zhlédnutí online zde)
● Pátrání po Evě (ke zhlédnutí online zde)


 

Hodnocené filmy první hvězdokupy (11. 3. 2020)

Březnová hvězdokupa přinesla české dokumenty, z nichž většina byla nominována na domácí výroční ceny – České lvy a Ceny české filmové kritiky.

Sólo (ke zhlédnutí online zde)
Dálava (ke zhlédnutí online zde)
Komunismus a síť aneb Konec zastupitelské demokracie
Forman vs. Forman
Jiří Suchý - Lehce s životem se prát
 
(ke zhlédnutí online zde)
The Sound Is Innocent (ke zhlédnutí online zde)
Viva Video, Video Viva
● Jiří Trnka: Nalezený přítel 
(ke zhlédnutí online zde)
V síti



 

Profily hlasujících kritiků a kritiček

Jindřiška Bláhová je filmová kritička týdeníku Respekt, pedagožka a historička na Katedře filmových studií FF UK, specializující se na vztahy mezi Hollywoodem a Evropou, filmovou kulturu v období komunistického režimu a filmové festivaly. Doktorát získala ve Velké Británii na University of East Anglia a na FF UK. Je šéfredaktorkou filmového časopisu Cinepur a předsedkyní Sdružení českých filmových kritiků.

Lucie Česálková je filmová historička, publicistka, pedagožka a kurátorka. Je šéfredaktorkou akademického časopisu Iluminace, byla redaktorkou Cinepuru a Literárních novin. Do rodičovské dovolené působila na Ústavu filmu a AV kultury FF MU, momentálně pracuje v Národním filmovém archivu a na výzkumných projektech spjatých s dějinami českého nonfikčního a dokumentárního filmu spolupracuje s Národním muzeem a Ústavem soudobých dějin AV ČR. Publikovala řadu studií v domácích i zahraničních časopisech a kolektivních monografiích, samostatně vydala knihu Atomy věčnosti. Český krátký film 30. až 50. let (2014), nejnověji pak s Kateřinou Svatoňovou knihu Diktátor času. (De)kontextualizace fenoménu Laterny magiky (2019). Jako kurátorka se podílela na výstavě Brněnský Devětsil (s Petrem Ingerlem, Moravská galerie 2014) a Laterna magika: Dekonstrukce a aktualizace (s Kateřinou Svatoňovou, Dům umění města Brna 2019).


Mária Ferenčuhová je slovenská básnířka, překladatelka a filmová teoretička. Jako docentka působila na Filmové a televizní fakultě VŠMU v Bratislave, kde se věnovala rétorice a poetice dokumentárních filmů. Je autorkou knih Odložený čas. Filmové pramene, historiografia, dokumentárny film a editorkou knih Dokumentárny film v krajinách V4 a Nový slovenský film. Pracuje jako redaktorka měsíčníku Film.sk a překládá z francouzštiny prózu, poezii i odbornou literaturu. Je autorkou čtyř básnických sbírek, za tu nejnovější s názvem Imunita (2016) získala několik ocenění. Samostatné knižní výbory z její poezie vyšly ve Velké Británii, Makedonii a Řecku.

Petr Fischer je český novinář, scenárista a moderátor. V minulosti zastával pozici šéfredaktora stanice Český rozhlas Vltava, byl vedoucím kulturní rubriky deníku Hospodářských novin a několik let vedl kulturní rubriku České televize. Tam měl i vlastní pořad Konfrontace Petra Fischera. Je spoluautorem scénářů dokumentárních filmů Papírový atentát a Drnovické catenaccio aneb Cesta do pravěku ekonomické transformace. Nyní je na volné noze. Je pravidelným blogerem dok.revue.

Pavel Sladký je filmový kritik a publicista, působící v Českém rozhlase a pravidelně přispívající do časopisů Cinepur či Film a doba. Spolupracuje s řadou filmových festivalů jako moderátor masterclasses a je členem Sdružení české filmové kritiky.

Tomáš Stejskal je filmový publicista a překladatel, který aktuálně působí jako redaktor kulturní rubriky Hospodářských novin. K filmu se dostal díky oblibě japonských anime a Gillesi Deleuzovi. V roce 2008 začal spolupracovat se serverem Rejže.cz, zaměřeným na kinematografii jihovýchodní Asie, a od té doby publikuje v různých periodicích jako je Cinepur a A2 kulturní čtrnáctideník či internetový deník Aktuálně.cz. Jako dramaturg spoluorganizoval festival Film Sokolov či Fresh Film Fest. Je pravidelným blogerem dok.revue.

Martin Šrajer je filmový kritik, který pracuje v Národním filmovém archivu jako redaktor portálu Filmový přehled. Zároveň působí jako redaktor čtvrtletníku Film a doba a šéfredaktor webu film/výchova. Svými kritikami přispívá do A2larm a je doktorandem Katedry filmových studií na FF UK v Praze, kde připravuje dizertační práci o prvních ženách českého filmu.

Antonín Tesař je filmový publicista a redaktor časopisů A2 kulturní čtrnáctideník  a Cinepur. Dále pravidelně přispívá na web ArtZóna České televize a na Radio Wave (rubrika Ektoplasma). Je spoluautorem knihy o japonské popkultuře Planeta Nippon (2017) a své texty publikoval také ve sbornících Made in Japan (2014), Generace Jihlava (2015) a Křičím: „To jsem já“ (2017). Je pravidelným blogerem dok.revue.




výpis dalších článků rubriky:  Anketa

6.20Nejpodstatnější letošní filmy a knihyVždy na konci roku vybízí časopis dok.revue přispěvatele, tvůrce či publicisty k přispění do ankety o největší dokumentární a čtenářský zážitek roku. Nejinak tomu je letos.
2.20Ve chvíli, kdy se nic neděje, se může teprve všechno stát...Anketa dok.revue o tom, jak čeští tvůrci dokumentů mimořádný stav vnímali a jak ovlivnil či ovlivňuje jejich práci. Kamila Boháčková
6.19Anketa dok.revueVýroční anketa: Kniha & Film
6.18Zásadní kniha a film / od Kvapila po ŽaludaVýroční anketa: Kniha & Film. A která knižní a filmová díla zasáhla vás?
6.18Zásadní kniha a film / od Hanáčkové po KubošeVýroční anketa: Kniha & Film. A která knižní a filmová díla zasáhla vás?
6.18Zásadní kniha a film / od Angera po GogoluVýroční anketa: Kniha & Film. A která knižní a filmová díla zasáhla vás?
F3.18Bezpečnost novinářů, politické tlaky nebo zahleděnost do sebe sama Lukáš Nedomlel
6.17Zásadní kniha a film / Odpovědi od Průchové po TřeštíkovouVýroční anketa: Kniha & Film. A která knižní a filmová díla zasáhla vás?
6.17Zásadní kniha a film / Odpovědi od Jurdy po ProcházkuVýroční anketa: Kniha & Film. A která knižní a filmová díla zasáhla vás?
6.17Zásadní kniha a film / Odpovědi od Davida po Gogolu ml.Výroční anketa: Kniha & Film. A která knižní a filmová díla zasáhla vás?

starší články

.DOK.REVUE
21. 01. 2021


z aktuálního čísla:

Situační recenzeJak na Johna Wilsona?Sérii HBO Jak na… s Johnem Wilsonem označili někteří filmoví kritici za nejlepší dokumentární počin loňského roku.Kamila BoháčkováNový filmO spojitých nádobách továrny a státuDokumentarista a sociolog Ivo Bystřičan představuje hlavní myšlenky své připravované dvanáctidílné dokumentární série Industrie o průmyslových a sociálních dějinách českých zemí, kterou by měla Česká televize vysílat letos na podzim.Ivo BystřičanTémaHnízdo v ložniciRenomovaný anglický filmový historik a profesor na univerzitě ve Staffordshiru Peter Hames, autor v zahraničí klíčové knihy o československé nové vlně The Czechoslovak New Wave z roku 1985, zaslal dok.revue svou vzpomínku na Karla Vachka.Peter HamesTémaKaždá lidská bytost má právo nosit boty, které nikde netlačíKarel Vachek byl v roce 2009 předsedou poroty na japonském Mezinárodním festivalu dokumentárních filmů v Jamagatě. Spolupracovnice festivalu a jeho bývalá ředitelka Asako Fudžioková pro dok.revue vzpomíná, jak festival málem smetl tajfun, Vachek si skoro zapálil dýmku na pódiu a posléze s japonským básníkem Gózóem Jošimasuem natáčel v horách film.Asako FudžiokováTémaJako ten pes na pláži...Americká historička Alice Lovejoyová o setkání s Karlem VachkemAlice LovejoyováTémaA hle, vzedme-li se řeka, neustoupíDo mozaiky zahraničních pohledů na osobnost a tvorbu Karla Vachka, kterou představujeme v tomto čísle dok.revue, přispěl i respektovaný filmový vědec Olaf Möller, spolupracující s řadou světových filmových časopisů (například Film Comment či Sight & Sound), filmových muzeí a světových festivalů – například Il Cinema Ritrovato či International Film Festival Rotterdam. Möller přednáší filmovou teorii a historii na Aalto University v Helsinkách a je spoluautorem několika knih o filmu.Olaf MöllerTémaSmát se tomu...Na setkání s Karlem Vachkem zavzpomínal pro dok.revue i italský producent a zakladatel nezávislé filmové společnosti Okta Film Paolo Benzi. Od roku 2012 je také hlavním tutorem projektu EMERGING PRODUCERS v rámci MFDF Ji.hlava.Paolo BenziSportJak si vloni vedly dokumenty v anketách a žebříčcích?Uzavření kinodistribuce do karantény pomohlo vloni zviditelnit menší, lokální i dokumentární filmy. Právě dokumenty tak mohly vloni hypoteticky konečně zazářit. Zda k tomu skutečně došlo, zjišťuje filmový kritik Martin Šrajer pomocí žebříčků nejlepších filmů dle profesionálních i amatérských diváků a divaček.Báseň19. března 1967, neděleKarel VachekRozhovorOdcházel jsem s propocenou košilíO svém setkání s Karlem Vachkem a s jeho filmy pro dok.revue debatovali častí návštěvníci Vachkových proslulých otevřených seminářů – filozof Miroslav Petříček (MP) a malíř Vladimír Kokolia (VK), dále Vachkův kolega na Katedře dokumentární tvorby na FAMU, pedagog a programový ředitel MFDF Ji.hlava Petr Kubica (PK), producent Radim Procházka (RP), který u Vachka na FAMU studoval a jeho filmy posléze produkoval, a filmový publicista Vladimír Hendrich (VH), jenž s Vachkem natočil desítky pořadů pro Český rozhlas Vltava.Kamila BoháčkováNová knihaJak vznikla knížka 5 ½ scénáře Ester KrumbachovéEditor, historik a pedagog Jan Bernard popisuje vznik publikace dosud neznámých scénářů Ester Krumbachové. Kniha vychází i s autorovou studií v březnu v Nakladatelství AMU.Jan BernardEsejCo dělat po pětadvaceti letechSvým čtením každý text vždy přepisujeme. Režisér, dramaturg a pedagog Jan Gogola ml. se ve svém hravém eseji pokouší po pětadvaceti letech přepsat dialog, který tehdy vedl se svým učitelem Karlem Vachkem (1940–2020) nad jeho filmem Co dělat?. Lze vést živou disputaci s mrtvými? A lze odejít i zůstat zároveň?Jan Gogola ml.ÚvodníkČlověk odjinudO novém čísle dok.revue věnovaném osobnosti Karla VachkaKamila Boháčková