DOK.REVUE

Jediný český časopis o dokumentu

Film jsou tajné dveře do reality

Nová kniha

Film jsou tajné dveře do reality

21. 12. 2020 / AUTOR: Pavel Sladký

Filmový publicista Pavel Sladký popisuje, jak vznikala jeho kniha s názvem Film jsou tajné dveře do reality, která přibližuje tvorbu deseti současných filmových režisérů, například Ulricha Seidla, Michaela Hanekeho, Cristiho Puiua, Larse von Triera či Claire Denisové.

V knize Film jsou tajné dveře do reality jsem si dal za cíl uvést čtenáře do tvorby deseti současných filmařů, kteří za sebou zanechali výraznou stopu ve světové kinematografii. Vznikla tak přehlídka autorů aktivních v posledních čtyřech dekádách na přelomu 20. a 21. století – od nejstaršího, Rakušana Michaela Hanekeho (nar. 1942), po nejmladšího, Korejce Pong Čun-hoa (nar. 1969). Každý z nich je reprezentovaný jak samostatným portrétním textem, tak rozhovorem.

Hledal jsem způsob, jak přiblížit současné, žijící a stále aktivní režiséry a jejich nejdůležitější tvůrčí témata. Vystihnout trajektorii jejich díla, přiblížit nejsilnější snímky, pojmenovat kontexty a načrtnout vlastní interpretace. Samozřejmě s vědomím, že další způsoby čtení jejich díla jsou nejenom možné, ale dokonce žádoucí. Do portrétů i rozhovorů nutně vstupuje produkční rozměr – například boom korejské kinematografie v případě Pong Čun-hoa, nebo osobní a politické motivace díla – za všechny lze jmenovat brutální zvraty v životě a světonázoru Íránce Mohsena Machmalbáfa, odsouzeného islamistického atentátníka, pak kulturního tvůrce nového íránského režimu a nakonec disidenta a emigranta.

Různorodost i zaujetí

Při výběru osobností jsem samozřejmě vycházel z rozhovorů, které jsem měl s režiséry a režisérkami možnost pořídit. Vznikaly při různých festivalových příležitostech – například s Larsem von Trierem v Cannes nebo s Chou Siao-sienem během jeho přehlídky v Praze – nebo se vázaly například na masterclassy, jako v případě Claire Denisové anebo Kelly Reichardtové. Vybíral jsem do knihy ta interview, která nejsou vázaná k jedinému filmu, ale mají bilanční charakter, aby byla dobrým pandánem portrétnímu textu. V několika případech, jako je například Ulrich Seidl nebo Elia Suleiman, rozhovor vznikl i spojením dvou nebo tří setkání v průběhu posledních let.

Důraz jsem při finálním výběru i tónu textu dal jak na vlastní zaujetí tvůrcem, tak na různorodost – kniha obsahuje tvůrce ze tří kontinentů, režisérky i režiséry, žánrové tvůrce, analytiky, komediografy, především hraný, ale i dokumentární film. (A samozřejmě si dokážu představit mnoho dalších režisérů i režisérek, které by bylo skvělé v knize mít.)

Přebal knihy <b>Film jsou tajné dveře do reality</b>

Název celé knihy jsem tím pádem hledal až do poslední chvíle, protože jsem nechtěl různorodost vybraných tvůrců shrnout pod společný jmenovatel. Nakonec titul vzešel z rozhovoru s rumunským enfant terrible Cristim Puiuem a spíš obecně pojmenovává snahu všech zastoupených filmařů vidět svět osobitým a filmařsky originálním způsobem.

Díky péči nakladatelství Universum, redaktora Jakuba Hladíka a grafičky Kateřiny Stárkové je kniha vybavena množstvím barevných fotografií i samostatnými patičkami obsahujícími nejen filmografie tvůrců, ale také informace, které mají sloužit jako odrazový můstek čtenářům s chutí filmy a tvůrce nově prozkoumat.