Festivalová dok.revue 03


Úderem Českého snu se dokumentární film definitivně stal jednou z platforem, na které česká společnost diskutuje politická témata. Ale pojďme se na politiku podívat v širším slova smyslu. Filmy Kidlata Tahimika, jednoho z klíčových hostů festivalu ukazuje, že i poetická angažovanost může mít politické důsledky. Více najdete v jeho portrétu z pera Martina Horyny.

anketě jsme se ptali dvou filmových kritiků a jedné kritičky po definici českého politického dokumentu. V duelu proti sobě stanuli Helena Třeštíková, zastupující generaci filmařů, jejichž vztah k politice a angažovanosti tvrdě ovlivnil minulý režim, a Vít Klusák, který pro změnu zastupuje generaci tvůrců, kteří znovuzrození politického dokumentu v Česku iniciovali. V rozhovoru s producentem Tomášem Hrubým jsme se pokusili zjistit, jak to funguje v zákulisí a jak moc musí jako producent politikařit. Nechybí další rozhovory s autory filmů ze sekce Česká radost a zaměřili jsme se i na dalšího z hostů, srbského provokatéra Želimira Žilnika, o jehož jihlavské masterclass napsala několik poznámek Adéla Mrázová. V zítřejším čísle se k Žilnikovi opět vrátíme.

„Každý dokument je politický“, říká Vít Klusák a my v dok.revue s ním bez výhrady souhlasíme. Jinak by naše číslo věnované politickému dokumentu nedávalo smysl.




f3.14DOK.REVUE
26. 10. 2014


z aktuálního čísla:

Nový filmRoad movie s Kovym po českém školstvíIvo Bystřičan s youtuberem Kovym natáčí dokumentární road movie o výuce-nevýuce moderních dějin v našich školách, které se podle režiséra od dob jeho dětství příliš nezměnily. U studentů napříč republikou se tvůrci postupně dobírají toho, že jim výuka moderních dějin strašně chybí. Jaká by měla být? Film chce vyjevit kořeny problému a najít, co s tím.Ivo BystřičanSportHledání pravdy v sobě a v druhýchCristi Puiu je jedním z předních představitelů rumunské nové vlny. Mezi jeho největší úspěchy patří film Smrt pana Lazaresca, jenž na sebe upoutal v roce 2005 pozornost na festivalu v Cannes, odkud si odnesl cenu Un Certain Regard, a snímek Sieranevada z roku 2016, jenž bojoval v hlavní canneské soutěži. Na letošním Mezinárodním festivalu dokumentárních filmů v Jihlavě byl porotcem soutěže Opus Bonum a na své masterclass se podělil o svůj tvůrčí přístup, který je svou syrovostí a smyslem pro autenticitu blízký dokumentárnímu filmu.Martin SvobodaBáseňRok na vsiIvo HuclRozhovorŽijeme v éře chaotické multiplikace obrazůAndrei Ujica je jedním z nejvýznamnějších současných dokumentaristů. Tento rodák z Temešváru před téměř třiceti lety emigroval do Německé spolkové republiky, kde dodnes působí na Akademii umění a designu v Karlsruhe. V prosinci byl hostem kina Ponrepo, kde se promítaly některé jeho filmy. O svém přechodu od literatury k filmu a roztříštěnému dialogu nejen ve společnosti, ale také v akademickém prostředí hovořil pro dok.revue.David HavasNová knihaAutorský rozhlasový dokumentPravidelná blogerka dok.revue, teoretička audio dokumentů Andrea Hanáčková představuje kolektivní monografii o současném autorském rozhlasovém dokumentu, do níž přispěla zásadní stostránkovou studií o performativitě rozhlasového dokumentu, přičemž zbytek autorského týmu tvoří její studenti z oboru „radio studies“ na Univerzitě Palackého v Olomouci. Kniha vyjde na jaře roku 2020 v Nakladatelství AMU a měla by poprvé v širším kontextu představit současnou českou a dílčím způsobem i světovou rozhlasovou dokumentaristiku.Andrea HanáčkováÚvodníkPost-hysterie?dok.revue 6.14Kamila BoháčkováAnketaAnketa dok.revueVýroční anketa: Kniha & Film