Festival jako laboratoř

dok.revue 4.19

Filmový festival je laboratoří kinematografie, jak to v jednom článku trefně vyjádřil Mads B. Mikkelsen, dramaturg kodaňského festivalu dokumentů CPH:DOX. Festival je podle něj dočasnou utopií, masivním společenským experimentem a zároveň uměleckou laboratoří. Filmové festivaly jsou výjimečné právě tím, že poskytují domov filmům, které jsou v kontextu běžné kinematografie výjimkou.

Přesně o to se už 23. rokem snaží Mezinárodní festival dokumentárních filmů Ji.hlava, který se letos stane během šesti dní díky 277 filmům a řadě významných hostů opět laboratoří zážitků a myšlenek. V hlavním městě Vysočiny se bude od 24. října do 29. října mísit řada různorodých témat i poetik, počínaje erotikou v experimentálních filmech přes mezinárodní či letos mimořádně bohatě zastoupenou českou dokumentární soutěž až po nově objevené filmy Man Raye, u nás zcela neznámou tvorbu ukrajinského tvůrce populárně-naučných filmů Felixe Soboleva, nové televizní formáty, masterclass rumunského tvůrce Cristiho Piua nebo reflexi sametového roku 89 očima dokumentaristů. Výraznou sloučeninou v této laboratoři přitom bude Inspirační fórum, festivalová diskuzní platforma, která letos přivítá například předního amerického environmentalistu Billa McKibbena, jehož kniha Konec přírody je považována za první populárně-naučnou publikaci o klimatické změně.

V říjnové dok.revue jsme se pokusili smíchat ty nejvýraznější festivalové ingredience a vytvořit čtivou vlastní směs – přečíst si tak můžete o snímcích virtuální reality, belgicko-francouzském dokumentu o znásilnění, erotice v experimentech, chystaném filmu o Václavu Havlovi, nebo o tom, proč je podle legendy české dokumentaristiky – Karla Vachka – síť příslibem konce parlamentní demokracie. Na on-line portálu dokrevue.cz, kde připravujeme po dobu konání ji.hlavského festivalu každodenní speciál.

Největším půvabem každého festivalu však je, že se divák může stát kurátorem vlastního festivalového zážitku. Totéž platí o zážitku čtenářském.




4.19DOK.REVUE
14. 10. 2019


z aktuálního čísla:

Nový filmRoad movie s Kovym po českém školstvíIvo Bystřičan s youtuberem Kovym natáčí dokumentární road movie o výuce-nevýuce moderních dějin v našich školách, které se podle režiséra od dob jeho dětství příliš nezměnily. U studentů napříč republikou se tvůrci postupně dobírají toho, že jim výuka moderních dějin strašně chybí. Jaká by měla být? Film chce vyjevit kořeny problému a najít, co s tím.Ivo BystřičanSportHledání pravdy v sobě a v druhýchCristi Puiu je jedním z předních představitelů rumunské nové vlny. Mezi jeho největší úspěchy patří film Smrt pana Lazaresca, jenž na sebe upoutal v roce 2005 pozornost na festivalu v Cannes, odkud si odnesl cenu Un Certain Regard, a snímek Sieranevada z roku 2016, jenž bojoval v hlavní canneské soutěži. Na letošním Mezinárodním festivalu dokumentárních filmů v Jihlavě byl porotcem soutěže Opus Bonum a na své masterclass se podělil o svůj tvůrčí přístup, který je svou syrovostí a smyslem pro autenticitu blízký dokumentárnímu filmu.Martin SvobodaBáseňRok na vsiIvo HuclRozhovorŽijeme v éře chaotické multiplikace obrazůAndrei Ujica je jedním z nejvýznamnějších současných dokumentaristů. Tento rodák z Temešváru před téměř třiceti lety emigroval do Německé spolkové republiky, kde dodnes působí na Akademii umění a designu v Karlsruhe. V prosinci byl hostem kina Ponrepo, kde se promítaly některé jeho filmy. O svém přechodu od literatury k filmu a roztříštěnému dialogu nejen ve společnosti, ale také v akademickém prostředí hovořil pro dok.revue.David HavasNová knihaAutorský rozhlasový dokumentPravidelná blogerka dok.revue, teoretička audio dokumentů Andrea Hanáčková představuje kolektivní monografii o současném autorském rozhlasovém dokumentu, do níž přispěla zásadní stostránkovou studií o performativitě rozhlasového dokumentu, přičemž zbytek autorského týmu tvoří její studenti z oboru „radio studies“ na Univerzitě Palackého v Olomouci. Kniha vyjde na jaře roku 2020 v Nakladatelství AMU a měla by poprvé v širším kontextu představit současnou českou a dílčím způsobem i světovou rozhlasovou dokumentaristiku.Andrea HanáčkováÚvodníkPost-hysterie?dok.revue 6.14Kamila BoháčkováAnketaAnketa dok.revueVýroční anketa: Kniha & Film