Festival jako laboratoř

dok.revue 4.19

Filmový festival je laboratoří kinematografie, jak to v jednom článku trefně vyjádřil Mads B. Mikkelsen, dramaturg kodaňského festivalu dokumentů CPH:DOX. Festival je podle něj dočasnou utopií, masivním společenským experimentem a zároveň uměleckou laboratoří. Filmové festivaly jsou výjimečné právě tím, že poskytují domov filmům, které jsou v kontextu běžné kinematografie výjimkou.

Přesně o to se už 23. rokem snaží Mezinárodní festival dokumentárních filmů Ji.hlava, který se letos stane během šesti dní díky 277 filmům a řadě významných hostů opět laboratoří zážitků a myšlenek. V hlavním městě Vysočiny se bude od 24. října do 29. října mísit řada různorodých témat i poetik, počínaje erotikou v experimentálních filmech přes mezinárodní či letos mimořádně bohatě zastoupenou českou dokumentární soutěž až po nově objevené filmy Man Raye, u nás zcela neznámou tvorbu ukrajinského tvůrce populárně-naučných filmů Felixe Soboleva, nové televizní formáty, masterclass rumunského tvůrce Cristiho Piua nebo reflexi sametového roku 89 očima dokumentaristů. Výraznou sloučeninou v této laboratoři přitom bude Inspirační fórum, festivalová diskuzní platforma, která letos přivítá například předního amerického environmentalistu Billa McKibbena, jehož kniha Konec přírody je považována za první populárně-naučnou publikaci o klimatické změně.

V říjnové dok.revue jsme se pokusili smíchat ty nejvýraznější festivalové ingredience a vytvořit čtivou vlastní směs – přečíst si tak můžete o snímcích virtuální reality, belgicko-francouzském dokumentu o znásilnění, erotice v experimentech, chystaném filmu o Václavu Havlovi, nebo o tom, proč je podle legendy české dokumentaristiky – Karla Vachka – síť příslibem konce parlamentní demokracie. Na on-line portálu dokrevue.cz, kde připravujeme po dobu konání ji.hlavského festivalu každodenní speciál.

Největším půvabem každého festivalu však je, že se divák může stát kurátorem vlastního festivalového zážitku. Totéž platí o zážitku čtenářském.




4.19DOK.REVUE
14. 10. 2019


z aktuálního čísla:

Situační recenzeHongkongské protesty očima Aj Wej-weje O celovečerním dokumentu Šváb (Cockroach) čínského umělce a režiséra Aj Wej-weje, zachycujícím nepokoje v Hongkongu v roce 2019, debatují pro dok.revue sinoložka a překladatelka z čínštiny Olga Lomová, dokumentaristka Haruna Honcoop a antropolog a sinolog Jan Karlach, který v době protestních akcí v roce 2019 pobýval na Polytechnické univerzitě v Hongkongu.Kamila BoháčkováNový filmJak jsem se stala partyzánkouSlovenská dokumentaristka Vera Lacková přibližuje svůj nový film Jak jsem se stala partyzánkou, který měl letos v dubnu světovou premiéru na německém festivalu Go East, kde získal Award of the Federal Foreign Office for Cultural Diversity.Vera LackováTémaKino, nebo internet? Mají kina budoucnost, když si lidé během lockdownu navykli sledovat filmy na síti? Proměnily se skutečně divácké návyky a dochází ke změnám filmové distribuce, nebo jde spíš o promo světových streamovacích portálů?Martin SvobodaSportExperimenty i hledání vlastních kořenůKteré loňské filmy považují přední evropské dokumentární festivaly za nejzajímavější? Sedm filmových přehlídek sdružených pod hlavičkou Doc Alliance nominovalo do letošní soutěže Doc Alliance Selection Award celkem 14 filmů. V čem jsou výrazné a co je spojuje?Pavel SladkýBáseňZa sklemPavel NovotnýRozhovorDobrý film je vždycky o něčem jiném, než o tom, co je vidětS režisérkou Erikou Hníkovou o jejím novém filmu Každá minuta života, intimním portrétu jedné žilinské rodiny, která vychovává tříletého syna podle metody Kamevéda, aby z něj vyrostl šampion. Kamila BoháčkováNová knihaCo je „na obzoru“ české vizuální kulturyPlatforma pro studium vizuální kultury Fresh Eye vydává interaktivní publikaci Na obzoru. Nové tváře a hlasy ve vizuální kultuře. Nový e-book představuje vybrané práce studentů a studentek i čerstvých absolventů a absolventek vizuálně-teoretických či tvůrčích oborů. Jeho editorka Pavla Rousková popisuje, jak projekt vznikal i čeho je příslibem.Pavla RouskováÚvodníkDůležitost svobodydok.revue 3.21Kamila Boháčková