FAMU, Karlovy Vary a mimořádné zprávy

Dok.revue 2.17

Ilustrace: Michaela Kukovičová

Hlavním tématem posledních týdnů zdá se být situace, ve které se nachází FAMU, nejprestižnější filmová škola v Česku. Současná atmosféra uvnitř této školy výrazně poukazuje na dvojí perspektivu, která tu existuje již několik desetiletí. Tak, jako řeka spojuje dva břehy, tak by i umělecká škola měla být prostorem pro přemostění těchto dvou pohledů. K tomu, co se za posledních pár týdnů na této škole (ne)událo, se postupně vyjadřuje všech 6 děkanů v kolektivním rozhovoru s titulem Poslání FAMU

Tématem, jež se však prolíná širším veřejným diskurzem, je tlak vyvíjený na veřejnoprávní média. Tomáš Bojar se v březnu 2017 vydal do redakce České televize a Hospodářských novin, aby zachytil jeden den provozu v těchto institucích a vznik jedné mimořádné zprávy. Jak se média postavila k nepozvání na koncert na Pražském hradě, po němž měl prezident Miloš Zeman ohlásit, zda bude znova kandidovat na post hlavy státu? A jakou roli hrálo jejich počínání v prezidentských volbách? V situační recenzi filmu Mimořádná zpráva hledají odpovědi na tyto otázky dokumentarista Robin Kvapil, redaktorka Českého rozhlasu Jana Klímová a socioložka médií Johana Kotišová. 

Bojarův film bude mít světovou premiéru na 53. MFF Karlovy Vary, stejně jako nový film Jany Andert V Mosulu. Svědectví z bitvy o osvobození Starého města Mosulu z rukou Islámského státu podává Andert skrze perspektivu vojáků i civilistů. O osobních zážitcích z první linie války s IS si můžete přečíst v rubrice nový film. U dokumentárních filmů, tentokrát těch z Pobaltí, uvedených v Karlových Varech zůstáváme i v rubrice báseň. Litevský básník a dokumentarista Vytautas V. Landsbergis nám věnoval úryvek ze své knihy s anglickým titulem Room of Grass.




2.18DOK.REVUE
25. 06. 2018


z aktuálního čísla:

Situační recenzeFilm V síti by měl být hlavně na síti, aby něco dokázal změnitDebata nad filmem V síti tvůrců Víta Klusáka a Barbory ChalupovéKamila BoháčkováNový filmSlunce živých mrtvýchAnna Kryvenko o ztrátě soucitu v době postfaktické, o boji s chaosem a nepřátelstvím vesmíru i o tom, jak vzniká dokumentární esej složený z archivních materiálů.Anna KryvenkoTémaJak uslyšet obraz?Hlavním tématem tohoto čísla dok.revue jsou české radiodokumenty tvořené filmovými dokumentaristy. V tématu, které sepsala editorka dok.revue Kamila Boháčková, líčí filmoví dokumentaristé jako Lucie Králová, Tereza Reichová, Marika Pecháčková, Lumír Košař, Apolena Rychlíková či tvůrkyně anidoků Diana Cam Van Nguyen, co pro ně znamená tvořit radiodokumenty. V čem je to pro ně odlišné od filmu? Co jim to přineslo nového? Téma radiodokumentů se hodí do dnešních dnů všeobecné domácí karantény, většina v textu zmíněných radiodokumentů je totiž ke slyšení online. Kamila BoháčkováSportKreativní dílna mladých producentůO workshopu Emerging Producers na letošním BerlinaleAnna OndrejkováBáseňJiří TrnkaFrantišek HrubínTeorieKinematografická filozofieKinematografická filozofie či filmozofie představuje oblast výzkumu, která stojí na průsečíku filmové vědy a filozofie. Následující text je úvodem do filmozofie, jenž představuje její základní přístupy, témata a klíčové osobnosti. V první části zasazují autorky filmozofii do esteticko-historické perspektivy ztotožňování filozofie s uměním, zatímco v druhé části pak provádí „příčný řez“ dnešním stavem bádání a pokoušejí se vystihnout metodologickou i tematickou pluralitu aktuálních filmozofických přístupů.Andrea Slováková, Tereza HadravováGlosaDěkuji ti, étereFilmová dokumentaristka Tereza Reichová přibližuje své první pokusy s tvorbou radiodokumentu pro Český rozhlas. První pokus se prý příliš nevydařil. „Proč to tak bylo?“ ptá se Reichová sama sebe. Proč je problém vtěsnat všechny významy díla jen do zvuku, když jsme zvyklí vyprávět audiovizuálně?Tereza ReichováRozhovorPřinášet do světa určitý druh léčeníRozhovor s Violou Ježkovou o práci dramaturgyně Radiodokumentů, o tom, jak se v ní snoubí role autorky, dramaturgyně a teoložky i jak dokážou se zvukem pracovat filmoví dokumentaristé.Kamila BoháčkováNová knihaČeská škola neexistuje?České vydání knihy srbského režiséra Gorana Markoviće Česká škola neexistuje přibližuje jeho editor Jiří Fiala. Název knihy vychází z označení skupiny filmařů ze zemí bývalé Jugoslávie, která na přelomu šedesátých a sedmdesátých let vystudovala FAMU. Vydání publikace chystá Nakladatelství AMU v dubnu.Jiří FialaÚvodníkOd filmových obrazů k těm zvukovýmdok.revue 1.20Kamila Boháčková