Experimentální aperitiv

Již druhým rokem mají ti, kteří nemohou dorazit na festival do Jihlavy, možnost zhlédnout vybrané filmy ze svých domovů na www.doc-air.com

Co je to Doc Air?

Celoroční online portál pro distribuci dokumentárních a experimentálních filmů DOC AIR svým divákům v současnosti nabízí 200 dokumentárních filmů a každý týden přibývají dvě novinky. Najdete na něm jak zahraniční, tak české dokumenty významných autorských osobností z celého světa. Jeho významným rysem je selektivní dramaturgie, která se soustředí, jak říká manažerka projektu Nina Numankadičová, na autorské dokumenty, významné společensky i umělecky: „Hledáme filmy se závažnou a poutavou tematikou, které zároveň nerezignují na estetické kvality a výjimečný styl .“

Takováto dramaturgie je důležitá jak pro přímé filmové diváky, tak pro producenty, distributory a samotné režiséry. Distributoři významných filmů v ní vidí záruku, že jejich film bude nabízen v „kvalitní společnosti“. Výběr je však také podstatným vodítkem pro uživatele internetu. Doc Air svým jasným profilem může divákům pomoci zorientovat se v nepřeberném množství webových stránek, které nabízejí kvanta obsahu často bez zjevného třídění. Producenty a režiséry vybízí, aby sami přihlásili svůj film.

Doc Air byl založen před dvěma lety občanským sdružením JSAF (Jihlavský spolek amatérských filmařů), které již dvanáctým rokem pořádá Mezinárodní festival dokumentárních filmů Jihlava.

Festival online

Festival online, jehož druhý ročník můžete sledovat na www.doc-air.com od posledního zářijového víkendu i vy, je virtuální bránou právě k MFDF Jihlava. „Festival online je určen především těm, kdo nemají možnost přijet na festival do Jihlavy, a přesto mají chuť do festivalového programu alespoň nahlédnout. Zároveň se ovšem obrací i na ty, kdo nemají s dokumentárním filmem příliš zkušenost, ale přitom se s ním chtějí blíže seznámit. Přidejte se virtuálně k návštěvníkům MFDF Jihlava se společným přáním Myslet filmem!“ vyzývá Nina Numankadičová.

Festival online byl zahájen v sobotu 27. 9. tzv. festivalovým aperitivem, který trvá až do 23. 10. 2008. Jsou jím vítězné a úspěšné filmy z minulého XII. ročníku MFDF Jihlava. Každý pátek jsou zveřejněny dva filmy, jeden český a jeden zahraniční, celkem osm filmů ze sekcí Mezi moři, Česká radost a Opus Bonum. První dva týdny mohli diváci zhlédnout film Filipa Remundy Pulec, králík a duch svatý o pravoslavném knězi Liborovi Halíkovi, který před brněnskou nemocnicí vytrvale protestuje proti potratům. Film dostal minulý rok na festivalu diváckou cenu. Druhý týden byl ke zhlédnutí poetický kanadský dokument Sylvaina L‘Espérance Řeka, kde žijeme o tajemném životě řeky Niger a lidí kolem ní. Na střihový dokument z rodinných archivů o rodině majitele později znárodněného biografu Sejdeme se v Denveru režiséra Jana Šikla z cyklu Soukromé století, se mohou diváci podívat do tohoto pátku. Dále budou moci uvidět populární časosběrný dokument Heleny Třeštíkové Marcela nebo zahajovací snímek Roberta Sedláčka z minulého roku, Miloš Zeman: Nekrolog politika a oslava Vysočiny. Ze zahraničních filmů je zdarma ke zhlédnutí například snímek 731: Dvojí výklad pekla Jamese T. Honga, který minulý rok vyhrál cenu za nejlepší světový dokument. Jednotka 731 byl tajný útvar císařské armády, který během druhé světové války zkoušel biologické zbraně. Kruté experimenty na živých lidech vedly k tisícům mrtvých, a přesto je tato činnost popírána řadou japonských historiků.

Festivalový aperitiv je však aperitivem v pravém slova smyslu a portál svým divákům od 10. října kromě toho také nabízí online trailery a ukázky filmů ze soutěžních sekcí Mezi moři a Česká radost letošního MFDF Jihlava 2008. Můžete vidět ukázky například z filmů Česká RAPuplika od Pavla Abraháma, Ivetka a hora od Víta Janečka nebo také ukázku z filmu Pétera Forgácse Iam von Höfler. Festivalový aperitiv vybízí diváky, aby ochutnali a připravili si s předstihem svoje vlastní festivalové menu, kterým Festival online vrcholí. Kdo nemůže dorazit na festival do Jihlavy, je ve dnech 24.–29. 10. zván ke společnému festivalovému stolu alespoň ze svého domova, odkud může online a zdarma sledovat vybrané filmy sekcí Krátká radost, Fascinace, Průhledné bytosti a výběr FAMU filmů.





výpis dalších článků rubriky:  Téma

3.20Politika paměti (nejen) v Příbězích 20. stoletíVzpomínkové portály zaznamenávající a uchovávající rozhovory s pamětníky mají neobyčejnou odpovědnost, protože formují pomyslnou národní paměť. Stojí před nimi nesnadná otázka, jak neupřít slovo ani extrémním hlasům, a přitom se jimi nenechat manipulovat. Co vlastně patří a co už nepatří do „paměti národa“?Martin Mišúr
2.20Není jeden feminismusZamyšlení nad dokumentaristkami inspirované knihou Barbory Baronové Ženy o ženách.Martin Šrajer
1.20Jak uslyšet obraz?Hlavním tématem tohoto čísla dok.revue jsou české radiodokumenty tvořené filmovými dokumentaristy. V tématu, které sepsala editorka dok.revue Kamila Boháčková, líčí filmoví dokumentaristé jako Lucie Králová, Tereza Reichová, Marika Pecháčková, Lumír Košař, Apolena Rychlíková či tvůrkyně anidoků Diana Cam Van Nguyen, co pro ně znamená tvořit radiodokumenty. V čem je to pro ně odlišné od filmu? Co jim to přineslo nového? Téma radiodokumentů se hodí do dnešních dnů všeobecné domácí karantény, většina v textu zmíněných radiodokumentů je totiž ke slyšení online. Kamila Boháčková
5.19Zachytit zázrak potřebuje časCenu za přínos světové kinematografii získal letos v Jihlavě kazašský režisér Sergej Dvorcevoj, který byl také autorem letošní festivalové znělky, jež v jednom dlouhém jímavém záběru snímá tvář kazašské herečky Samal Esljamové na nástupišti moskevského metra. Do Jihlavy se Dvorcevoj vrátil přesně po dvaceti letech, v roce 1999 si z tehdy teprve začínajícího festivalu odnesl historicky první ji.hlavskou cenu. Letos představil na festivalu nejen své dosavadní filmy, ale spolu s ředitelem jihlavské přehlídky objasnil svůj způsob natáčení i uvažování na masterclass, jejíž otitulkovaný záznam si lze přehrát na dok.revue.Kamila Boháčková
F5.19Válka jako stav mysliEsej o snímcích Průnik a Doufám, že se máš dobře, které spojuje reflexe 20. století prostřednictvím archivních materiálů. Obě díla letos soutěžila v sekci Opus Bonum. Janis Prášil
F4.19Doba lithiová aneb Čas vyhynoutJedním z témat prolínajících se letošním festivalem je ekologie, klimatická krize i otázka, jak může jedinec i celá společnost zabránit hrozícímu kolapsu, případně jak čelit pocitu strachu a environmentální úzkosti. V programu ji.hlavského festivalu najdeme i několik filmů s ekologickou tematikou. Přinášíme zamyšlení o několika snímcích ze sekce Svědectví o přírodě.Pavel Bednařík
F2.19Reality TV – seznamte seKurátor každoroční ji.hlavské programové sekce Reality TV Milan Kruml pojmenovává tři převažující kategorie těchto televizních formátů: seznamky, pořady zaměřené na komunální problémy a aktuální publicistiku na téma přesahující běžné politické dění. Do poslední jmenované kategorie můžeme řadit rakouský dokument Heinz-Christian Strache – Ibizza video, který zachycuje jednu z největších politických afér posledních let u našich sousedů a navozuje téma, jak se bránit proti populistům. Rakouský dokument uvádí MFDF Ji.hlava dnes od 17:30 v DKO II.Milan Kruml
4.19Felix Sobolev: Objev KinotronuZatímco ve světě je dílo Felixe Soboleva (1931–1984) takřka neznámé, na rodné Ukrajině jde o ikonu populárně-vědeckého filmu. Retrospektivu jeho stále živého díla přináší letošní MFDF Ji.hlava. Dnes bude k vidění v kině Dukla - Reform od 22:30. Felix Sobolev
4.19Virtuální realityMFDF Ji.hlava již deset let sleduje audiovizuální díla, která prozkoumávají realitu ve formátech a médiích mimo promítací plátno. Letos tato část programu opět přináší dokumentární, vzdělávací či vědecké počítačové hry a u nás dosud nejrozsáhlejší přehlídku děl ve virtuální realitě, kterou jihlavský festival představuje již potřetí. Sociálně-kritické i politické reflexe, průniky do světa vědy, neznámé krajiny i silné příběhy dostávají prostor v lineárních i interaktivních dílech různorodých žánrů a podob. V rámci festivalu budou promítány v blocích 360° filmů ve VR kině (v DKO) i v podobě instalací.Andrea Slováková
4.19Podoby erotikyLetošní tematická retrospektiva Fascinace: erotika navazuje na přehlídky filmové avantgardy, které byly na jihlavském festivalu dokumentů v uplynulých letech rámovány tématy nadhled, věčnost nebo domov. Letos tento průřez filmovým experimentováním ukazuje různorodé podoby reprezentace tělesné touhy, přitažlivosti a projevů fyzické lásky. První blok Fascinace - Erotika je k vidění dnes od 19:30 v kině Dukla-Edison. Andrea Slováková

starší články

5.8DOK.REVUE
06. 10. 2008


z aktuálního čísla:

Situační recenzeCivilizace musí dát zpátečku Angažovaný snímek amerického dokumentaristy Jeffa Gibbse Planet of the Humans (Planeta lidí), kritizující způsob, jakým zacházíme s obnovitelnými zdroji energie, vyvolal řadu kontroverzních reakcí. Není divu, producentem snímku je známý filmař Michael Moore, který tento dokument umístil volně na YouTube na Den Země, kdy celosvětově vrcholila pandemie koronaviru.Kamila BoháčkováNový filmJednotka intenzivního života Jak koronakrize upozornila na téma paliativní péče, o němž už dva roky vzniká dokument? Adéla KomrzýTémaPolitika paměti (nejen) v Příbězích 20. stoletíVzpomínkové portály zaznamenávající a uchovávající rozhovory s pamětníky mají neobyčejnou odpovědnost, protože formují pomyslnou národní paměť. Stojí před nimi nesnadná otázka, jak neupřít slovo ani extrémním hlasům, a přitom se jimi nenechat manipulovat. Co vlastně patří a co už nepatří do „paměti národa“?Martin MišúrBáseňSonet jako koníček[56]Pier Paolo PasoliniRozhovorNechat lidi odvyprávět jejich příběhyS Viktorem Portelem, dokumentaristou, vedoucím dokumentačního oddělení organizace Post Bellum a spoluautorem televizního cyklu Příběhy 20. století o rozhovorech coby formě „paměti národa“Martin SvobodaRozhovorO vůli k životu všemu navzdoryO holokaustu vzniká mnoho filmů, málokterý ale ukazuje svědky, kteří vypovídají o svých zážitcích vůbec poprvé, a navíc je doprovázejí dosud neznámé autentické obrazové materiály. Řeč je o deset let starém čtyřdílném cyklu celovečerních dokumentů Zapomenuté transporty, který zachycuje deportaci Židů do málo známých táborů a ghett v Lotyšsku, Bělorusku, Estonsku a Polsku. O způsobu práce s pamětí hovoří jejich režisér, scenárista a producent Lukáš Přibyl.Petr ŠafaříkRozhovorZačněme u sebe, jinak se nic nezměníRozhovor s tvůrci dokumentu Země medu, makedonským dokumentaristy Ljubomirem Stefanovrm a Tamarou Kotevskou.Vojtěch KočárníkNová knihaFestivalová historie bez ideologieKarlovarský filmový festival sice letos kvůli protipandemickým opatřením nebude, ale přesto se jeho historií, převážně před rokem 1989, v těchto týdnech zabývá výzkumný tým pod vedením filmové historičky a publicistky Jindřišky Bláhové z Katedry filmových studií Filozofické fakulty Univerzity Karlovy, aby dokončil rozsáhlou antologii, kterou v příštím roce vydá Národní filmový archiv. Jak kniha vzniká a proč se její autoři snaží představit hlavně neheslovité dějiny karlovarského filmového festivalu?Jindřiška BláhováÚvodníkJak se vaří dějiny?dok.revue 3.20redakce dok.revue