Televize, autorství a umělá hmota ve verších

Co je umělecké a co komerční? Jaká jsou úskalí pozorovatelské metody? Jaktože na Ukrajině může Hitler a Švejk pobývat v jednom baru?

Ilustrace: Míša Kukovičová

Takřka všemi rubrikami první letošní dok.revue se prolíná několik spřízněných témat. Jejich středobodem je veřejnoprávní televize a také různé podoby zakázkové tvorby. V rozhovoru s Apolenou Rychlíkovou probíráme nejen, jak se točí pro televizi, ale i to, proč jde o důležité médium, kterým bychom neměli pohrdat. Hojně diskutovaným dokumentárním cyklům České televize Kmeny a Příběhy neobyčejné energie se věnuje situační recenze – požádali jsme tentokrát čtyři dokumentaristy, aby na základě vlastních zkušeností rozebrali problematiku financování dokumentární tvorby a s tím související otázky nezávislosti autorského dokumentu. Prvnímu z cyklů se v recenzi věnuje též Jan Kolář a uvažuje mimo jiné o způsobech, jakými Kmeny pracují s pozorovatelskou metodou. Zda se jedná o sérii autorských dokumentů či o exotický bestiář, se dočtete v článku.

Stále populárnějším žánrem pozorovatelského dokumentu se v eseji Pravda pohledu obšírněji zabývá Antonín Tesař. Srovnání dvou filmů o modelkách mu slouží jako východisko k úvaze o některých rozdílech mezi observací v dokumentárním filmu a ve fikčním realismu.

Filip Remunda přistoupil k přiblížení právě vznikajícího ukrajinského dílu z další řady televizní série Český žurnál poněkud netradičně. Místo okolností vzniku námětu či poodhalení tvůrčí metody napsal sérii mikropovídek o tom, co se na Ukrajině natočit nepodařilo. Třeba o Hitlerovi a Švejkovi v jediném baru, kam si na skleničku prý zašel i host Inspiračního fóra loňské Ji.hlavy Petr Pavlenský.

Aktuální problematika financování veřejnoprávní dokumentární tvorby přináší spoustu otázek, kromě jiných těch, které se týkají hranice mezi zakázkou a uměním. Ve dvou rubrikách se podobného tématu dotýkáme z historické perspektivy. V knižní recenzi Atomů věčnosti Lucie Česálkové podrobuje autorčino mapování zákoutí československého krátkého filmu 30. až 50. let průzkumu Pavlína Vogelová. Kromě množství dalších pozoruhodných informací tu naleznete důkazy, že i zakázková tvorba může mít blahodárný vliv na rozvoj filmové řeči.

A jako kontrapunkt k vědeckému diskurzu přichází poetická tečka v podobě komentáře z krátkometrážního filmu, tentokrát zahraniční provenience. Zpěv styrenu Alaina Resnaise vznikl na objednávku, přitom se v něm sešlo množství špičkových tvůrců. Přečtěte si veršovaný doprovod Raymonda Queneaua k tomuto snímku o výrobě umělé hmoty a na otázku, zda jde o pouhé stylistické cvičení či něco více, si už odpovězte sami. Jen nezapomeňte na to, že k co nejpoctivější odpovědi by text potřeboval nejen melodii danou originálním přednesem, ale že zvuk je ve filmu vždy nutné vnímat pospolu s obrazem.

Závěrem popřejme všem autorům co nejsvobodnější podmínky pro jejich tvorbu, ať už je povahy umělecké či zakázkové.




1.15DOK.REVUE
07. 04. 2015


z aktuálního čísla:

Situační recenzeTo, co zažíváme v politice, zažíváme i domaIntimní, a přitom politický snímek Rentgen rodiny íránské filmařky Fírúze Chosrováníové (Firouzeh Khosrovaniové) vypráví příběh režisérčiných rodičů, které spojilo manželství, ale posléze se následkem nepřekonatelných rozdílů mezi světskými a náboženskými hodnotami zcela odcizili. O filmu pro dok.revue debatují publicista, vysokoškolský pedagog a odborník na Blízký východ Břetislav Tureček (BT), dokumentaristka, básnířka a aktivistka Martina Malinová (MM) a studentka dokumentu Širín Nafariehová (ŠN).Kamila BoháčkováNový filmGlobální home esejJak vzniká film Jiříkovo vidění, v němž otec s dcerou bojují za snížení CO2, celosvětovou uhlíkovou daň a stoprocentní dividendy, které by se z uhlíkové daně rozdělovaly lidem. Domácí film na světové téma by měl jít do kin na podzim příštího roku.Marta KovářováTémaNormální autistické dokumentyO lidech s poruchou autistického spektra panují zejména v hrané a seriálové tvorbě určité stereotypy. Každý autista však není jako hrdina filmu Rain Man. Nemusí žít v ústavu, ani oplývat genialitou. Jak autismus zobrazují dokumenty, které mohou pracovat se skutečnými, tedy sociálními herci?Martin ŠrajerBáseňBásněJan KačenaGlosaNové trendy tchajwanského dokumentuNedávno skončený švýcarský festival Visions du Réel představil průřez tím nejzajímavějším ze současného tchajwanského dokumentu. Sedm vybraných děl od tradičního dokumentu přes animaci po experimenty reprezentuje různorodost aktuální východoasijské produkce. Jaká nabízí témata?Sara SimićRozhovorNeobvyklý pohled na společenské stigmaRozhovor s Fridou a Lassem Barkforsovými, autory dokumentu Raising a School Shooter (2021), který měl světovou premiéru na letošním ročníku festivalu CPH:DOX.Jan KinzlNová knihaO řeholních sestrách a nasloucháníJak vnímají řeholnice současný svět? Je jejich víra pevná, nebo o ni musí stále bojovat? A lze porozumět bez naslouchání? Tyto a další otázky si klade literární dokumentaristka Kamila Hladká ve své nové knize Sestry, jež vychází 28. května v nakladatelství Dcera sestry. Rozhovory se čtyřmi generacemi řeholních sester přinášejí autentický vhled do jejich výjimečných osudů.Kamila HladkáÚvodníkKaždý je jinýdok.revue 2.21Kamila Boháčková