East European Forum


Pracovní setkání východoevropských filmových center V uplynulých letech, kdy se i díky silně zmedializovanému nepřijetí tzv. kinematografického zákona zintenzivnila debata o podobě podpory českého filmu a jeho institucionálním a legislativním zázemí, přetrvává stav, v němž se filmové instituce a profesní organizace vznášejí mimo pevné zakotvení v zákoně a obecně ve vakuu neexistující ucelené státní kulturní politiky vůči kinematografii. Konkrétní stranou této ze všech stran proprané mince je i poměrně nízké zastoupení českých dokumentárních filmů na zahraničních festivalech a trzích, v programech evropských televizí a na plátnech kin. Výjimky z pravidla jsou pak spíš výsledkem urputné práce konkrétních jednotlivců, aktivit organizací iniciovaných tzv. zdola nebo výjimečného renomé autorů než výsledkem podpory a zázemí, vycházejících z jasného legislativního rámce. Přestože od devadesátých let došlo v oblasti východní Evropy k zásadním změnám na poli legislativy, institucionálního zázemí, finančních zdrojů nebo rolí veřejnoprávních televizí, s obdobnými problémy se vyrovnává i řada sousedních zemí. Jednotlivá východoevropská filmová centra, jimž zákony ukládají místní filmovou tvorbu propagovat, se liší mírou kompetencí, finančních prostředků a celkově poměrem zaměření na hranou a dokumentární tvorbu. Na pozadí tak odlišných podob státní podpory a legislativního zázemí vyvstává konkrétní otázka: Je možné překlenout zmíněné rozdíly a vypracovat konkrétní společnou strategii propagace východoevropského dokumentárního filmu vůči evropskému trhu? Odpověď by mělo přinést pracovní setkání východoevropských filmových center, které Institut dokumentárního filmu pořádá v rámci doprovodného programu East European Fora 25. října 2007 v Jihlavě. Jeho cílem bude v první řadě zpřehlednit možnosti jednotlivých center a nalézt bílá místa v dosavadních postupech, v druhé řadě pak navrhnout konkrétní společné kroky, které pomohou vyplnit mezery v podpoře a propagaci kvalitní východoevropské tvorby a zefektivnit tak podporu právě v místech, která už jednotlivá centra nemají možnost pokrýt. Setkání se zúčastní filmová centra těchto zemí: Estonsko, Lotyšsko, Polsko, Česká republika, Slovensko, Maďarsko, Bulharsko, Rumunsko a Slovinsko.

Veřejné prezentace východoevropských dokumentárních projektů:

Hlavním bodem 7. ročníku East European Fora zůstává i letos podpora konkrétních připravovaných filmů. Z českých autorů se letos na fóru představí Lucie Králová a Jakub Hejna se svým společným projektem Grandpa’s Secrets o světově uznávaném scénografovi Josefu Svobodovi pohledem jeho vnuka – spoluautora filmu. Situační dokument Kicking Life o dětech prokopávajících si cestu nairobským slumem, o cestě z chudoby a fotbale představí Erika Hníková. V blízké době se také završí materiál časosběrného dokumentu Heleny Třeštíkové Katka, sledující osud stejnojmenné narkomanky. Historii a současnost lodžského ghetta otevře ve filmu Zpráva o Lodži Pavel Štingl. Vedle českých dokumentaristů bude na fóru hledat finanční podporu pro své vznikající filmy i dalších 45 východoevropských režisérů a producentů. Kvalitní témata naopak přijede hledat 18 zástupců TV stanic a řada nákupčích, distributorů a festivalových selektorů. Forum pořádá Institut dokumentárního filmu ve spolupráci s MFDF Jihlava. Více informací najdete na www.DOCUinter.net.





výpis dalších článků rubriky:  Téma

5.19Zachytit zázrak potřebuje časCenu za přínos světové kinematografii získal letos v Jihlavě kazašský režisér Sergej Dvorcevoj, který byl také autorem letošní festivalové znělky, jež v jednom dlouhém jímavém záběru snímá tvář kazašské herečky Samal Esljamové na nástupišti moskevského metra. Do Jihlavy se Dvorcevoj vrátil přesně po dvaceti letech, v roce 1999 si z tehdy teprve začínajícího festivalu odnesl historicky první ji.hlavskou cenu. Letos představil na festivalu nejen své dosavadní filmy, ale spolu s ředitelem jihlavské přehlídky objasnil svůj způsob natáčení i uvažování na masterclass, jejíž otitulkovaný záznam si lze přehrát na dok.revue.Kamila Boháčková
F5.19Válka jako stav mysliEsej o snímcích Průnik a Doufám, že se máš dobře, které spojuje reflexe 20. století prostřednictvím archivních materiálů. Obě díla letos soutěžila v sekci Opus Bonum. Janis Prášil
F4.19Doba lithiová aneb Čas vyhynoutJedním z témat prolínajících se letošním festivalem je ekologie, klimatická krize i otázka, jak může jedinec i celá společnost zabránit hrozícímu kolapsu, případně jak čelit pocitu strachu a environmentální úzkosti. V programu ji.hlavského festivalu najdeme i několik filmů s ekologickou tematikou. Přinášíme zamyšlení o několika snímcích ze sekce Svědectví o přírodě.Pavel Bednařík
F2.19Reality TV – seznamte seKurátor každoroční ji.hlavské programové sekce Reality TV Milan Kruml pojmenovává tři převažující kategorie těchto televizních formátů: seznamky, pořady zaměřené na komunální problémy a aktuální publicistiku na téma přesahující běžné politické dění. Do poslední jmenované kategorie můžeme řadit rakouský dokument Heinz-Christian Strache – Ibizza video, který zachycuje jednu z největších politických afér posledních let u našich sousedů a navozuje téma, jak se bránit proti populistům. Rakouský dokument uvádí MFDF Ji.hlava dnes od 17:30 v DKO II.Milan Kruml
4.19Felix Sobolev: Objev KinotronuZatímco ve světě je dílo Felixe Soboleva (1931–1984) takřka neznámé, na rodné Ukrajině jde o ikonu populárně-vědeckého filmu. Retrospektivu jeho stále živého díla přináší letošní MFDF Ji.hlava. Dnes bude k vidění v kině Dukla - Reform od 22:30. Felix Sobolev
4.19Virtuální realityMFDF Ji.hlava již deset let sleduje audiovizuální díla, která prozkoumávají realitu ve formátech a médiích mimo promítací plátno. Letos tato část programu opět přináší dokumentární, vzdělávací či vědecké počítačové hry a u nás dosud nejrozsáhlejší přehlídku děl ve virtuální realitě, kterou jihlavský festival představuje již potřetí. Sociálně-kritické i politické reflexe, průniky do světa vědy, neznámé krajiny i silné příběhy dostávají prostor v lineárních i interaktivních dílech různorodých žánrů a podob. V rámci festivalu budou promítány v blocích 360° filmů ve VR kině (v DKO) i v podobě instalací.Andrea Slováková
4.19Podoby erotikyLetošní tematická retrospektiva Fascinace: erotika navazuje na přehlídky filmové avantgardy, které byly na jihlavském festivalu dokumentů v uplynulých letech rámovány tématy nadhled, věčnost nebo domov. Letos tento průřez filmovým experimentováním ukazuje různorodé podoby reprezentace tělesné touhy, přitažlivosti a projevů fyzické lásky. První blok Fascinace - Erotika je k vidění dnes od 19:30 v kině Dukla-Edison. Andrea Slováková
3.19Filmág Man RayNázory slavného experimentátora na filmové uměníMan Ray
2.19Kdo bude hlídat hlídače?Otázka fungování nezávislých médií veřejné služby nabývá v naší krajině na důležitosti. Příspěvkem do debaty o tom, jaká by měla veřejnoprávní média být, je i koncepce jejich mediálních rad, které mají právě onu nezávislost zaručovat. Děje se tak? A co to o nás vypovídá?Petr Minařík
1.19Tradiční média a interaktivitaMnohé tradiční mediální organizace se ocitají posledních pár let v roli producentů interaktivních děl. O co tím usilují a jak taková díla vypadají? Andrea Slováková, Iveta Černá

starší články

2.7DOK.REVUE
08. 10. 2007


z aktuálního čísla:

Nový filmRoad movie s Kovym po českém školstvíIvo Bystřičan s youtuberem Kovym natáčí dokumentární road movie o výuce-nevýuce moderních dějin v našich školách, které se podle režiséra od dob jeho dětství příliš nezměnily. U studentů napříč republikou se tvůrci postupně dobírají toho, že jim výuka moderních dějin strašně chybí. Jaká by měla být? Film chce vyjevit kořeny problému a najít, co s tím.Ivo BystřičanSportHledání pravdy v sobě a v druhýchCristi Puiu je jedním z předních představitelů rumunské nové vlny. Mezi jeho největší úspěchy patří film Smrt pana Lazaresca, jenž na sebe upoutal v roce 2005 pozornost na festivalu v Cannes, odkud si odnesl cenu Un Certain Regard, a snímek Sieranevada z roku 2016, jenž bojoval v hlavní canneské soutěži. Na letošním Mezinárodním festivalu dokumentárních filmů v Jihlavě byl porotcem soutěže Opus Bonum a na své masterclass se podělil o svůj tvůrčí přístup, který je svou syrovostí a smyslem pro autenticitu blízký dokumentárnímu filmu.Martin SvobodaBáseňRok na vsiIvo HuclRozhovorŽijeme v éře chaotické multiplikace obrazůAndrei Ujica je jedním z nejvýznamnějších současných dokumentaristů. Tento rodák z Temešváru před téměř třiceti lety emigroval do Německé spolkové republiky, kde dodnes působí na Akademii umění a designu v Karlsruhe. V prosinci byl hostem kina Ponrepo, kde se promítaly některé jeho filmy. O svém přechodu od literatury k filmu a roztříštěnému dialogu nejen ve společnosti, ale také v akademickém prostředí hovořil pro dok.revue.David HavasNová knihaAutorský rozhlasový dokumentPravidelná blogerka dok.revue, teoretička audio dokumentů Andrea Hanáčková představuje kolektivní monografii o současném autorském rozhlasovém dokumentu, do níž přispěla zásadní stostránkovou studií o performativitě rozhlasového dokumentu, přičemž zbytek autorského týmu tvoří její studenti z oboru „radio studies“ na Univerzitě Palackého v Olomouci. Kniha vyjde na jaře roku 2020 v Nakladatelství AMU a měla by poprvé v širším kontextu představit současnou českou a dílčím způsobem i světovou rozhlasovou dokumentaristiku.Andrea HanáčkováÚvodníkPost-hysterie?dok.revue 6.14Kamila BoháčkováAnketaAnketa dok.revueVýroční anketa: Kniha & Film