dok.revue 4.14

Dok.revue 4.14 rezonuje předzvěstí blížícího se osmnáctého ročníku Mezinárodního festivalu dokumentárních filmů Ji.hlava

Hlavní rozhovor tentokrát dok.revue poskytl dokumentarista a pedagog Vít Janeček, znalec a podpůrce barmské nezávislé kinematografie, který pro festival připravil přehlídku děl současné barmské dokumentární (a hrané veristické) filmové scény. Portrét Donalda Rumsfelda Neznámé známé slavného amerického dokumentaristy Errola Morrise, o kterém v rubrice situační recenze debatují senátor a někdejší ministr vnitra František Bublan, diplomat a bývalý ministr obrany Alexandr Vondra a šéfredaktor A2larmu Jaroslav Fiala, bude mít v Ji.hlavě českou premiéru. O kritériích výběru filmů do festivalové sekce Fascinace představující současnou světovou a českou experimentální kinematografii hovoří její dramaturgyně Andrea Slováková. V rubrice báseň pak zaznívají slova Jonase Mekase, jednoho z nejznámějších současných avantgardních filmařů – slova, která zachytil na svou videokameru jedné noci na cestě přes Slovensko a jež adresoval José Luis Guerínovi, s nímž vedl tou dobou již poměrně rozsáhlou filmovou korespondenci. Jejich dopisy – stejně jako dopisy osmi dalších – Ji.hlava rovněž uvádí.




4.14DOK.REVUE
13. 10. 2014


z aktuálního čísla:

Situační recenzeCivilizace musí dát zpátečku Angažovaný snímek amerického dokumentaristy Jeffa Gibbse Planet of the Humans (Planeta lidí), kritizující způsob, jakým zacházíme s obnovitelnými zdroji energie, vyvolal řadu kontroverzních reakcí. Není divu, producentem snímku je známý filmař Michael Moore, který tento dokument umístil volně na YouTube na Den Země, kdy celosvětově vrcholila pandemie koronaviru.Kamila BoháčkováNový filmJednotka intenzivního života Jak koronakrize upozornila na téma paliativní péče, o němž už dva roky vzniká dokument? Adéla KomrzýTémaPolitika paměti (nejen) v Příbězích 20. stoletíVzpomínkové portály zaznamenávající a uchovávající rozhovory s pamětníky mají neobyčejnou odpovědnost, protože formují pomyslnou národní paměť. Stojí před nimi nesnadná otázka, jak neupřít slovo ani extrémním hlasům, a přitom se jimi nenechat manipulovat. Co vlastně patří a co už nepatří do „paměti národa“?Martin MišúrBáseňSonet jako koníček[56]Pier Paolo PasoliniRozhovorNechat lidi odvyprávět jejich příběhyS Viktorem Portelem, dokumentaristou, vedoucím dokumentačního oddělení organizace Post Bellum a spoluautorem televizního cyklu Příběhy 20. století o rozhovorech coby formě „paměti národa“Martin SvobodaRozhovorO vůli k životu všemu navzdoryO holokaustu vzniká mnoho filmů, málokterý ale ukazuje svědky, kteří vypovídají o svých zážitcích vůbec poprvé, a navíc je doprovázejí dosud neznámé autentické obrazové materiály. Řeč je o deset let starém čtyřdílném cyklu celovečerních dokumentů Zapomenuté transporty, který zachycuje deportaci Židů do málo známých táborů a ghett v Lotyšsku, Bělorusku, Estonsku a Polsku. O způsobu práce s pamětí hovoří jejich režisér, scenárista a producent Lukáš Přibyl.Petr ŠafaříkRozhovorZačněme u sebe, jinak se nic nezměníRozhovor s tvůrci dokumentu Země medu, makedonským dokumentaristy Ljubomirem Stefanovrm a Tamarou Kotevskou.Vojtěch KočárníkNová knihaFestivalová historie bez ideologieKarlovarský filmový festival sice letos kvůli protipandemickým opatřením nebude, ale přesto se jeho historií, převážně před rokem 1989, v těchto týdnech zabývá výzkumný tým pod vedením filmové historičky a publicistky Jindřišky Bláhové z Katedry filmových studií Filozofické fakulty Univerzity Karlovy, aby dokončil rozsáhlou antologii, kterou v příštím roce vydá Národní filmový archiv. Jak kniha vzniká a proč se její autoři snaží představit hlavně neheslovité dějiny karlovarského filmového festivalu?Jindřiška BláhováÚvodníkJak se vaří dějiny?dok.revue 3.20redakce dok.revue