Dok.revue 4.11

Tato Dok.revue vychází k příležitosti 15. MFDF Ji.hlava. Inspirujte (se)!

Ilustrace: Michaela Kukovičová

Protože tato Dok.revue vychází u příležitosti jubilejního 15. Mezinárodního festivalu dokumentárních filmů Ji.hlava, který i letos proběhne v posledním říjnovém týdnu, připomeňme si, co vnesla Ji.hlava nového mezi české filmové festivaly. V roce 2000 věnovala jako první českým dokumentům soutěžní sekci. O rok později dala základ Industry sekci, která je dodnes největší mezi českými festivaly. Při této příležitosti se zformoval tým, který založil Institut dokumentárního filmu, jenž dodnes podporuje východoevropské filmaře. Dále Ji.hlava založila tradici vydávání odborných i popularizačních knižních titulů. Spustila webovou stránku pro streamování a stahování dokumentárních a experimentálních filmů, která se následně stala jednou z klíčových aktivit Doc Alliance, spojení pěti evropských dokumentárních festivalů, u jejíhož zrodu rovněž stála. Letos zakládá Inspirační fórum pro hledání nových námětů. Inspirujte (se)!




4.11DOK.REVUE
10. 10. 2011


z aktuálního čísla:

Nový filmRoad movie s Kovym po českém školstvíIvo Bystřičan s youtuberem Kovym natáčí dokumentární road movie o výuce-nevýuce moderních dějin v našich školách, které se podle režiséra od dob jeho dětství příliš nezměnily. U studentů napříč republikou se tvůrci postupně dobírají toho, že jim výuka moderních dějin strašně chybí. Jaká by měla být? Film chce vyjevit kořeny problému a najít, co s tím.Ivo BystřičanSportHledání pravdy v sobě a v druhýchCristi Puiu je jedním z předních představitelů rumunské nové vlny. Mezi jeho největší úspěchy patří film Smrt pana Lazaresca, jenž na sebe upoutal v roce 2005 pozornost na festivalu v Cannes, odkud si odnesl cenu Un Certain Regard, a snímek Sieranevada z roku 2016, jenž bojoval v hlavní canneské soutěži. Na letošním Mezinárodním festivalu dokumentárních filmů v Jihlavě byl porotcem soutěže Opus Bonum a na své masterclass se podělil o svůj tvůrčí přístup, který je svou syrovostí a smyslem pro autenticitu blízký dokumentárnímu filmu.Martin SvobodaBáseňRok na vsiIvo HuclRozhovorŽijeme v éře chaotické multiplikace obrazůAndrei Ujica je jedním z nejvýznamnějších současných dokumentaristů. Tento rodák z Temešváru před téměř třiceti lety emigroval do Německé spolkové republiky, kde dodnes působí na Akademii umění a designu v Karlsruhe. V prosinci byl hostem kina Ponrepo, kde se promítaly některé jeho filmy. O svém přechodu od literatury k filmu a roztříštěnému dialogu nejen ve společnosti, ale také v akademickém prostředí hovořil pro dok.revue.David HavasNová knihaAutorský rozhlasový dokumentPravidelná blogerka dok.revue, teoretička audio dokumentů Andrea Hanáčková představuje kolektivní monografii o současném autorském rozhlasovém dokumentu, do níž přispěla zásadní stostránkovou studií o performativitě rozhlasového dokumentu, přičemž zbytek autorského týmu tvoří její studenti z oboru „radio studies“ na Univerzitě Palackého v Olomouci. Kniha vyjde na jaře roku 2020 v Nakladatelství AMU a měla by poprvé v širším kontextu představit současnou českou a dílčím způsobem i světovou rozhlasovou dokumentaristiku.Andrea HanáčkováÚvodníkPost-hysterie?dok.revue 6.14Kamila BoháčkováAnketaAnketa dok.revueVýroční anketa: Kniha & Film