Člověk odjinud

O novém čísle dok.revue věnovaném osobnosti Karla Vachka

Karel Vachek na ilustraci od Michaely Kukovičové

Jsme zajatci řeči. A jejích stereotypů. A čím dál víc jsme i zajatci obrazů a jejich stereotypního vnímání. Málokdo přichází natolik odjinud, aby skořápky toho, jak věci vnímáme, narušil nebo rovnou rozbil, aby se svět ukázal tak, jak se děje. Karel Vachek, jenž zemřel v prosinci minulého roku, byl takovým člověkem odjinud, jak to pregnantně pojmenoval filozof Miroslav Petříček v rozhovoru, který o Vachkovi vede v tomto čísle s malířem Vladimírem Kokoliou, producentem Radimem Procházkou, programovým ředitelem ji.hlavského festivalu dokumentů Petrem Kubicou a publicistou Vladimírem Hendrichem. Debata o Vachkovi se samovolně přelévá v povídání o jeho filmech, protože „jak mluvil, tak dělal filmy, a jak dělal filmy, tak mluvil“, abych opět citovala Miroslava Petříčka. 

Vachek nebyl zajatcem řeči, svůj život i svět okolo měnil v historky, ve výjevy. Často absurdní. V tomto čísle jich najdete celou řadu – zejména skrze historky totiž na setkání s tímto „samorostem“, jak ho nazvala japonská kurátorka Asako Fudžioková, vzpomíná kromě ní třeba anglický filmový historik Peter Hames, německý filmový kritik Olaf Möller, americká filmová historička Alice Lovejoyová či italský nezávislý producent Paolo Benzi. I ve Vachkových filmech vidíme autentické či inscenované koláže výjevů – skutečnost byla pro Vachka slovy málo postižitelná. „Všechno, co je v životě důležité, je nad slovy,“ cituje příznačně režisér a dramaturg Jan Gogola ml. v souvislosti s Vachkovým způsobem myšlení pasáž z knihy Michaila Šiškina Listář. Gogola v této dok.revue vede s Vachkem imaginární rozhovor na důkaz toho, že lze odejít a zůstat zároveň. 

Připravit číslo věnované tak významné osobnosti, jež ovlivnila myšlení o (nejen) českém dokumentu posledních třiceti let, jsme považovali v redakci dok.revue za samozřejmou povinnost. Vachkovo dílo se vzpírá souvislé interpretaci, ostatně jakákoliv interpretace i konzistentnost mu byla cizí. Možná i to je důvod, proč je zásadních textů o jeho filmech tak málo. I my přinášíme jen určitou mozaiku pohledů, završenou Vachkovou básní z pozůstalosti, jež je součástí připravované knihy s lapidárním názvem Vachek

Toto číslo však není vachkovské beze zbytku, ohlíží se také za uplynulým rokem – Martin Šrajer v něm například rozebírá, zda se dokumenty dostaly na přední místa výročních žebříčků domácích i světových filmových časopisů a které to případně jsou. O jedné z dokumentárních událostí loňského roku, totiž o sérii HBO Jak na… s Johnem Wilsonem, debatují pro dok.revue filmový producent Vratislav Šlajer, publicistka Táňa Zabloudilová a režisér Robin Kvapil. V neposlední řadě se můžete v novém čísle dočíst, jak filmový historik Jan Bernard připravoval knižní výbor scénářů Ester Krumbachové nebo jak dokumentarista Ivo Bystřičan koncipuje svůj chystaný dokumentární cyklus Industrie.




1.21DOK.REVUE
18. 03. 2021


z aktuálního čísla:

Situační recenzeTo, co zažíváme v politice, zažíváme i domaIntimní, a přitom politický snímek Rentgen rodiny íránské filmařky Fírúze Chosrováníové (Firouzeh Khosrovaniové) vypráví příběh režisérčiných rodičů, které spojilo manželství, ale posléze se následkem nepřekonatelných rozdílů mezi světskými a náboženskými hodnotami zcela odcizili. O filmu pro dok.revue debatují publicista, vysokoškolský pedagog a odborník na Blízký východ Břetislav Tureček (BT), dokumentaristka, básnířka a aktivistka Martina Malinová (MM) a studentka dokumentu Širín Nafariehová (ŠN).Kamila BoháčkováNový filmGlobální home esejJak vzniká film Jiříkovo vidění, v němž otec s dcerou bojují za snížení CO2, celosvětovou uhlíkovou daň a stoprocentní dividendy, které by se z uhlíkové daně rozdělovaly lidem. Domácí film na světové téma by měl jít do kin na podzim příštího roku.Marta KovářováTémaNormální autistické dokumentyO lidech s poruchou autistického spektra panují zejména v hrané a seriálové tvorbě určité stereotypy. Každý autista však není jako hrdina filmu Rain Man. Nemusí žít v ústavu, ani oplývat genialitou. Jak autismus zobrazují dokumenty, které mohou pracovat se skutečnými, tedy sociálními herci?Martin ŠrajerBáseňBásněJan KačenaGlosaNové trendy tchajwanského dokumentuNedávno skončený švýcarský festival Visions du Réel představil průřez tím nejzajímavějším ze současného tchajwanského dokumentu. Sedm vybraných děl od tradičního dokumentu přes animaci po experimenty reprezentuje různorodost aktuální východoasijské produkce. Jaká nabízí témata?Sara SimićRozhovorNeobvyklý pohled na společenské stigmaRozhovor s Fridou a Lassem Barkforsovými, autory dokumentu Raising a School Shooter (2021), který měl světovou premiéru na letošním ročníku festivalu CPH:DOX.Jan KinzlNová knihaO řeholních sestrách a nasloucháníJak vnímají řeholnice současný svět? Je jejich víra pevná, nebo o ni musí stále bojovat? A lze porozumět bez naslouchání? Tyto a další otázky si klade literární dokumentaristka Kamila Hladká ve své nové knize Sestry, jež vychází 28. května v nakladatelství Dcera sestry. Rozhovory se čtyřmi generacemi řeholních sester přinášejí autentický vhled do jejich výjimečných osudů.Kamila HladkáÚvodníkKaždý je jinýdok.revue 2.21Kamila Boháčková