Divná doba

dok.revue 2.20

Foto Martina Marečka z doby karantény. Zdroj: archiv autora

„Zažíváme vzácné období... Kdo se chce pohnout dopředu (nejen v práci), musí zůstat stát... Dostali jsme šanci se zastavit a promyslet si věci, které normálně odkládáme... Divná doba...“ To jsou střípky z reakcí, které dorazily do redakce dok.revue na anketní dotaz, jak zdejší dokumentaristická obec – střihače, kameramany či producenty nevyjímaje – prožívala dobu nucené karantény. Reakce si můžete přečíst v anketě tohoto čísla, část z nich je dokonce ve formě videa, fotek či obrazů! 

Zatímco někteří tvůrci si pochvalují, že získali čas na bilanci a usebrání, případně na malování nebo vlastní autorské a dlouho odkládané projekty, jiní museli natáčení přerušit, zrušit pitchingy na festivalech či zahraniční cesty. Někoho doba dokonce natolik inspirovala, že o ní chystá film. Podle režisérky Heleny Třeštíkové je „současná situace pro dokumentaristy ohromně zajímavá. Vše se najednou změnilo. Všem a všude. Jak na to reagovat, jak se k tomu postavit?“. Odpovědi na nás teprve čekají. Uvidíme, kolik dokumentů o koronavirové době se objeví. Pro rekapitulaci výjimečných březnových až květnových týdnů doporučuji k přečtení Deník producenta v karanténě, který si na dok.revue po deset týdnů vedl „filmař v roušce“ Radim Procházka. Den po dni, na způsob válečného deníku a bez vidiny, co přinesou následující týdny, podával svědectví z „filmařské fronty“. Jeho postřehy jsou cenným svědectvím o tom, jak výjimečné dny prožívala zdejší filmařská obec. Jelikož dopady na celý filmový průmysl budou dlouhodobé, rozhodl se Procházka, tentokrát už jako „filmař v rozvolnění“, podávat pro čtenáře dok.revue své zprávy i nadále, ovšem již jen jednou za měsíc. Jeho první „rozvolněný“ příspěvek uveřejníme na konci června. 

Kromě toho si v aktuálním čísle můžete přečíst, co si o novém audiodokumentu Pohřešovaná, jenž je horkým kandidátem na domácí autorský Podcast roku, myslí dokumentarista a dramaturg Dan Moravec, publicistka a dramaturgyně Táňa Zabloudilová a dokumentaristka Marika Pecháčková. Pokud by vás zajímalo zamyšlení filmového kritika Martina Šrajera o různých polohách ženského dokumentu, inspirované knihou Barbory Baronové Ženy o ženách, doporučuji k přečtení jeho článek Není jeden feminismus. V čísle najdete také teoretickou stať Timothyho Corrigana Biografické filmy a chvějící se etika reálna v překladu estetičky Terezy Hadravové. 




2.20DOK.REVUE
04. 06. 2020


z aktuálního čísla:

Situační recenzeHongkongské protesty očima Aj Wej-weje O celovečerním dokumentu Šváb (Cockroach) čínského umělce a režiséra Aj Wej-weje, zachycujícím nepokoje v Hongkongu v roce 2019, debatují pro dok.revue sinoložka a překladatelka z čínštiny Olga Lomová, dokumentaristka Haruna Honcoop a antropolog a sinolog Jan Karlach, který v době protestních akcí v roce 2019 pobýval na Polytechnické univerzitě v Hongkongu.Kamila BoháčkováNový filmJak jsem se stala partyzánkouSlovenská dokumentaristka Vera Lacková přibližuje svůj nový film Jak jsem se stala partyzánkou, který měl letos v dubnu světovou premiéru na německém festivalu Go East, kde získal Award of the Federal Foreign Office for Cultural Diversity.Vera LackováTémaKino, nebo internet? Mají kina budoucnost, když si lidé během lockdownu navykli sledovat filmy na síti? Proměnily se skutečně divácké návyky a dochází ke změnám filmové distribuce, nebo jde spíš o promo světových streamovacích portálů?Martin SvobodaSportExperimenty i hledání vlastních kořenůKteré loňské filmy považují přední evropské dokumentární festivaly za nejzajímavější? Sedm filmových přehlídek sdružených pod hlavičkou Doc Alliance nominovalo do letošní soutěže Doc Alliance Selection Award celkem 14 filmů. V čem jsou výrazné a co je spojuje?Pavel SladkýBáseňZa sklemPavel NovotnýRozhovorDobrý film je vždycky o něčem jiném, než o tom, co je vidětS režisérkou Erikou Hníkovou o jejím novém filmu Každá minuta života, intimním portrétu jedné žilinské rodiny, která vychovává tříletého syna podle metody Kamevéda, aby z něj vyrostl šampion. Kamila BoháčkováNová knihaCo je „na obzoru“ české vizuální kulturyPlatforma pro studium vizuální kultury Fresh Eye vydává interaktivní publikaci Na obzoru. Nové tváře a hlasy ve vizuální kultuře. Nový e-book představuje vybrané práce studentů a studentek i čerstvých absolventů a absolventek vizuálně-teoretických či tvůrčích oborů. Jeho editorka Pavla Rousková popisuje, jak projekt vznikal i čeho je příslibem.Pavla RouskováÚvodníkDůležitost svobodydok.revue 3.21Kamila Boháčková