Divná doba

dok.revue 2.20

Foto Martina Marečka z doby karantény. Zdroj: archiv autora

„Zažíváme vzácné období... Kdo se chce pohnout dopředu (nejen v práci), musí zůstat stát... Dostali jsme šanci se zastavit a promyslet si věci, které normálně odkládáme... Divná doba...“ To jsou střípky z reakcí, které dorazily do redakce dok.revue na anketní dotaz, jak zdejší dokumentaristická obec – střihače, kameramany či producenty nevyjímaje – prožívala dobu nucené karantény. Reakce si můžete přečíst v anketě tohoto čísla, část z nich je dokonce ve formě videa, fotek či obrazů! 

Zatímco někteří tvůrci si pochvalují, že získali čas na bilanci a usebrání, případně na malování nebo vlastní autorské a dlouho odkládané projekty, jiní museli natáčení přerušit, zrušit pitchingy na festivalech či zahraniční cesty. Někoho doba dokonce natolik inspirovala, že o ní chystá film. Podle režisérky Heleny Třeštíkové je „současná situace pro dokumentaristy ohromně zajímavá. Vše se najednou změnilo. Všem a všude. Jak na to reagovat, jak se k tomu postavit?“. Odpovědi na nás teprve čekají. Uvidíme, kolik dokumentů o koronavirové době se objeví. Pro rekapitulaci výjimečných březnových až květnových týdnů doporučuji k přečtení Deník producenta v karanténě, který si na dok.revue po deset týdnů vedl „filmař v roušce“ Radim Procházka. Den po dni, na způsob válečného deníku a bez vidiny, co přinesou následující týdny, podával svědectví z „filmařské fronty“. Jeho postřehy jsou cenným svědectvím o tom, jak výjimečné dny prožívala zdejší filmařská obec. Jelikož dopady na celý filmový průmysl budou dlouhodobé, rozhodl se Procházka, tentokrát už jako „filmař v rozvolnění“, podávat pro čtenáře dok.revue své zprávy i nadále, ovšem již jen jednou za měsíc. Jeho první „rozvolněný“ příspěvek uveřejníme na konci června. 

Kromě toho si v aktuálním čísle můžete přečíst, co si o novém audiodokumentu Pohřešovaná, jenž je horkým kandidátem na domácí autorský Podcast roku, myslí dokumentarista a dramaturg Dan Moravec, publicistka a dramaturgyně Táňa Zabloudilová a dokumentaristka Marika Pecháčková. Pokud by vás zajímalo zamyšlení filmového kritika Martina Šrajera o různých polohách ženského dokumentu, inspirované knihou Barbory Baronové Ženy o ženách, doporučuji k přečtení jeho článek Není jeden feminismus. V čísle najdete také teoretickou stať Timothyho Corrigana Biografické filmy a chvějící se etika reálna v překladu estetičky Terezy Hadravové. 




2.20DOK.REVUE
04. 06. 2020


z aktuálního čísla:

Situační recenzeJen prázdné nádoby dokážou vydávat zvukDebata o filmu Věčný Jožo aneb Jak jsem potkal hvězduKamila BoháčkováNový film14,4V17.11.Z oslav 17. listopadu se postupem času stal kýč. Jak ho dokumentovat jinak? „Vyrobil jsem si k tomu jednoduchý nástroj, míchačku, která mi dovolila akci zaznamenat, ale přitom ji celou dekonstruovat, rozmazat,“ popisuje vizuální umělec Vladimír Turner práci na svém snímku 14,4V17.11., jenž se letos objevil v české experimentální soutěži Fascinace: Exprmntl.cz na MFDF Ji.hlava. „Cítil jsem se jako takový audiovizuální terorista se zbraní, která sice nezabíjí, ale její čočka může měnit svět.“Vladimír TurnerTémaOdkazy Jóhanna JóhannssonaJóhan Jóhannsson byl unikátní skladatel filmové hudby i výjimečný filmař. V následujícím slovenském textu se ohlížíme za jeho předčasně ukončenou tvorbou a představujeme pět filozofických rovin a symbolů jeho komplexního díla. Kdyby nebylo přísných protipandemických opatření, tak by v tuto dobu už bylo možné spatřit poslední film Jóhanna Jóhannssona Last and First Men i v českých kinech. Doufejme, že se tak stane co nejdřív, tento snímek si totiž zaslouží velké plátno.Adriana BelešováTémaHudba vychází přímo z mého nitraPrvní celovečerní a poslední životní film hudebního skladatele a filmaře Jóhanna Jóhannssona Last and First Men měl mít českou premiéru na sklonku tohoto roku. Pandemie a zavřená kina tomu však zabránily, protože tato audiovizuální báseň a experimentální sci-fi potřebuje velké plátno a prostorový zvuk, aby plně vyzněla, a tak jsou pro ni VOD platformy vyloučené. Jóhannssonova (nejen filmová) hudba v českém prostoru přesto rezonuje, a tak jsme se ho rozhodli v posledním letošním čísle dok.revue připomenout. Přinášíme osobní esej dánského skladatele filmové hudby Petera Albrechtsena, který byl Jóhannssonovým dlouholetým přítelem i kolegou. Esej vznikl krátce po Jóhannssonově předčasné smrti v roce 2018 jako nekrolog, ale nikdy nevyšel. Peter AlbrechtsenSportJak mluvit (a uvažovat) o trans lidechQueer filmový festival Mezipatra je – jako mnoho lidskoprávních akcí – nejen přehlídkou kinematografie, ale pořádá i spoustu setkání, přednášek a lekcí, jež slouží k rozšíření povědomí o tématech, která pořadatelé považují za důležitá pro aktivistický záměr LGBT+ komunity. Jednou takovou akcí byla i online přednáška Transparentní čeština, v níž členky spolku Trans*parent Markéta Bečková, Lenka Králová a Ivana Recmanová vytyčily za cíl seznámit posluchače se způsoby, jak adekvátně uvažovat a zpravovat o problematice genderu v kontextu lidí pohybujících se mimo dříve prosazovanou normativní škálu.Martin SvobodaBáseňOsobní život díry(pasáž z filmu)Ondřej VavrečkaRozhovorHledání pravdy za hranicemi rozbřeskuDokumentarista Gianfranco Rosi obdržel za své filmy mnohá ocenění – za snímek Sacro GRA získal v roce 2013 Zlatého lva v Benátkách a za Fuocoammare: Požár na moři si zase v roce 2016 odnesl Zlatého medvěda z Berlinale. O svém zatím posledním filmu Nokturno (2020), který natáčel tři roky ve válečných zónách mezi Sýrií, Irákem, Kurdistánem a Libanonem, si Rosi povídal s novinářem Neilem Youngem. Komentovaný rozhovor vyšel původně v časopise Modern Times Review (MTR). Přinášíme ho v českém překladu v rámci vzájemné spolupráce s MTR, podpořené Norskými fondy.Neil YoungNová knihaFilm jsou tajné dveře do reality Filmový publicista Pavel Sladký popisuje, jak vznikala jeho kniha s názvem Film jsou tajné dveře do reality, která přibližuje tvorbu deseti současných filmových režisérů, například Ulricha Seidla, Michaela Hanekeho, Cristiho Puiua, Larse von Triera či Claire Denisové.Pavel SladkýÚvodníkO filmech, které měly přijít, a nepřišlydok.revue 6.20Kamila BoháčkováAnketaNejpodstatnější letošní filmy a knihyVždy na konci roku vybízí časopis dok.revue přispěvatele, tvůrce či publicisty o přispění do ankety o největší dokumentární a čtenářský zážitek roku. Nejinak tomu je letos.