Digitální archiv planety

dok.revue 5.20

Udělejme si letos svou Ji.hlavu doma! Ilustrace Michaela Kukovičová

V této době je vše jinak, než jsme byli zvyklí. Letošní, 24. ročník Mezinárodního festivalu dokumentárních filmů v Jihlavě se přesunul do digitálního azylu, stejně jako řada jiných filmových přehlídek. Ačkoliv fyzický festival nelze nahradit, Ji.hlava je stavem mysli, který není omezený prostorem. Svou Ji.hlavu si tedy všichni můžeme tentokrát udělat doma, jak naznačuje úvodní kresba naší ilustrátorky Michaely Kukovičové. Letošní svátek autorského dokumentu navíc trvá déle – oproti dřívější šestidenní jihlavské přehlídce se uskuteční ve dnech 27. října až 8. listopadu. Kromě plnohodnotného filmového programu, čítajícího okolo 270 dokumentů, nebudou diváci ochuzeni ani o tradiční nefilmové aktivity – program Ji.hlavy dětem, denní živý stream z ji.hlavského Majáku, plný debat s tvůrci i kritiky, nebo Inspirační fórum, v němž bude diskutovat přes 80 českých i zahraničních hostů o zásadních problémech dnešního světa. Pro odborníky je připravena online verze industry programu. O všem zájemce přehledně informuje webová stránka www.ji-hlava.cz, kde si lze pořídit akreditaci a poté zhlédnout letošní snímky. „Pojďme zjistit, jak radikální formy mohou filmy mít a co se z nich můžeme dozvědět o sobě a o světě,“ láká na Ji.hlavu online ředitel přehlídky Marek Hovorka.  

Říjnová dok.revue je tradičně věnována tomuto svátku autorského dokumentu. V tématech čísla představujeme dvě letošní ji.hlavské retrospektivy – dokumenty Jižní Koreje a Archiv planety Alberta Kahna. Tak tento francouzský bankéř velikášsky nazval svůj soukromý archiv, v němž s pomocí fotografů a kameramanů shromáždil fotografie a filmy z celého světa pokrývající dobu od první světové války do roku 1932. Ji.hlavský festival uvede snímky z Kahnova archivu pořízené v Československu i výběr ze snímků z Paříže, Mongolska, Indie či Kambodže. Text o muži, jenž předběhl svou dobu, sepsal pro dok.revue kurátor sekce, filmový historik David Čeněk. Podobně neprobádanou oblast představují jihokorejské dokumenty, které se ji.hlavští kurátoři letos rozhodli zmapovat a přiblížit. Festivalovou sekci nabízející průřez dokumenty od dvacátých let po současnost přibližuje pro dok.revue programový ředitel festivalu Petr Kubica.  

V čísle přinášíme také rozhovor se světoběžníkem rakouského původu Hubertem Sauperem, jehož nový snímek o současné Kubě Epicentro dává do souvislosti utopii kubánské revoluce a amerického snu. Přečíst si můžete i situační recenzi filmu Pozorovatelna izraelského dokumentaristy Raanana Alexandrowicze, jenž se snaží na virálních videích izraelsko-palestinského konfliktu poukázat na otázku, proč tytéž obrazy konfliktu vnímají lidé odlišně. Do debaty o tomto snímku, která poukázala na to, že kontextem dnešní doby je nemít kontext, přijali pozvání odborník na Blízký východ, publicista Jan Fingerland, izraelsko-slovenská umělkyně Tamara Moyzes a teoretička vizuální kultury Andrea Průchová Hrůzová. Nové číslo dok.revue přináší také text dokumentaristy a producenta Miloslava Šmídmajera o tom, jak natáčel svůj nový dokument o Milanu Kunderovi. Část chystaného filmu je na festivalu k vidění v sekci Work in Progress. Pozoruhodná je také báseň čísla od české dokumentaristky a básnířky Martiny Malinové

Tato dok.revue je koláží textů o různých tématech i filmech rozličných zemí a poetik, tak jako je touto koláží samotný festival. Každá filmová přehlídka je pomyslným „archivem planety“ a každý divák si skládá svou vlastní paměť světa. Abychom tuto koláž rozšířili a obohatili o další reflexe, připravujeme pro vás na dok.revue v době konání ji.hlavského festivalu speciál, plný rozhovorů s tvůrci či tematických textů.




5.20DOK.REVUE
26. 10. 2020


z aktuálního čísla:

Situační recenzeKontextem naší doby je nemít kontextDebata o snímku Pozorovatelna (The Viewing Booth, 2020) izraelského dokumentaristy Ra´anana Alexandrowicze, do níž jsme přizvali odborníka na Blízký východ Jana Fingerlanda (JF), izraelsko-slovenskou umělkyni Tamaru Moyzes (TM) a teoretičku vizuální kultury a zakladatelku platformy Fresh Eye Andreu Průchovou Hrůzovou (APH). Snímek Pozorovatelna uvádí letošní online Mezinárodní festival dokumentárních filmů v Jihlavě v sekci Svědectví.Kamila BoháčkováNový filmJak jsem točil o KunderoviDokumentarista Miloslav Šmídmajer popisuje, jak vzniká jeho dokument o Milanu Kunderovi s pracovním názvem „Milan Kundera: Od žertu k bezvýznamnosti“. Snímek by se měl v kinech objevit v březnu příštího roku a posléze se plánuje uvedení na VOD platformách a v České televizi.Miloslav ŠmídmajerTémaMuž, který předběhl svou dobuBankéř Albert Kahn vytvořil pod vlivem svého učitele, filozofa Henriho Bergsona, pozoruhodný soukromý archiv své doby. Pokusil se v něm posbírat co nejvíce filmů a fotografií svědčících o světě, v němž žil. Jeho Archiv planety, jak svou sbírku nazval, pokrývá období od první světové války do roku 1932 a zachycuje tak paměť tehdejšího světa. Výběr ze snímků z Kahnova archivu uvede online ve zvláštní sekci letošní ročník Mezinárodního festivalu dokumentárních filmů Ji.hlava.David ČeněkTémaFantomová kinematografie Jižní KorejeProgramový ředitel MFDF Ji.hlava Petr Kubica přibližuje v následujícím textu vývoj jihokorejského dokumentu od jeho počátků po současnost. Vytváří tak potřebný kontext letošní ji.hlavské retrospektivy Průhledná krajina, jíž se stala Jižní Korea. Přehlídka představuje u nás dosud neznámé snímky, natočené v období od dvacátých let minulého století po současnost, a ukazuje fascinující cestu jihokorejského dokumentu, jehož nezávislost se začala psát až v roce 1988.Petr KubicaRozhovorChci, aby diváci viděli mé filmy nejen očimaTvorba světoběžníka rakouského původu Huberta Saupera je známá i u nás. Před lety vzbudil ohlas jeho dokumentární esej Darwinova noční můra o Viktoriině jezeře v Tanzánii, kde se chová okoun říční na vývoz do Evropy, zatímco domorodí obyvatelé poblíž jezera živoří a trpí hlady. Letos mohou diváci MFDF Ji.hlava zhlédnout Sauperův nový snímek Epicentro o současné Kubě, kde se podle autora zrodilo americké impérium i filmová propaganda. S Hubertem Sauperem jsme si povídali o jeho tvůrčí metodě, zatímco jsme se – virtuálně a se sluchátkem na uchu – společně procházeli po jeho farmě na francouzském venkově.Kamila Boháčková