Digitální archiv planety

dok.revue 5.20

Udělejme si letos svou Ji.hlavu doma! Ilustrace Michaela Kukovičová

V této době je vše jinak, než jsme byli zvyklí. Letošní, 24. ročník Mezinárodního festivalu dokumentárních filmů v Jihlavě se přesunul do digitálního azylu, stejně jako řada jiných filmových přehlídek. Ačkoliv fyzický festival nelze nahradit, Ji.hlava je stavem mysli, který není omezený prostorem. Svou Ji.hlavu si tedy všichni můžeme tentokrát udělat doma, jak naznačuje úvodní kresba naší ilustrátorky Michaely Kukovičové. Letošní svátek autorského dokumentu navíc trvá déle – oproti dřívější šestidenní jihlavské přehlídce se uskuteční ve dnech 27. října až 8. listopadu. Kromě plnohodnotného filmového programu, čítajícího okolo 270 dokumentů, nebudou diváci ochuzeni ani o tradiční nefilmové aktivity – program Ji.hlavy dětem, denní živý stream z ji.hlavského Majáku, plný debat s tvůrci i kritiky, nebo Inspirační fórum, v němž bude diskutovat přes 80 českých i zahraničních hostů o zásadních problémech dnešního světa. Pro odborníky je připravena online verze industry programu. O všem zájemce přehledně informuje webová stránka www.ji-hlava.cz, kde si lze pořídit akreditaci a poté zhlédnout letošní snímky. „Pojďme zjistit, jak radikální formy mohou filmy mít a co se z nich můžeme dozvědět o sobě a o světě,“ láká na Ji.hlavu online ředitel přehlídky Marek Hovorka.  

Říjnová dok.revue je tradičně věnována tomuto svátku autorského dokumentu. V tématech čísla představujeme dvě letošní ji.hlavské retrospektivy – dokumenty Jižní Koreje a Archiv planety Alberta Kahna. Tak tento francouzský bankéř velikášsky nazval svůj soukromý archiv, v němž s pomocí fotografů a kameramanů shromáždil fotografie a filmy z celého světa pokrývající dobu od první světové války do roku 1932. Ji.hlavský festival uvede snímky z Kahnova archivu pořízené v Československu i výběr ze snímků z Paříže, Mongolska, Indie či Kambodže. Text o muži, jenž předběhl svou dobu, sepsal pro dok.revue kurátor sekce, filmový historik David Čeněk. Podobně neprobádanou oblast představují jihokorejské dokumenty, které se ji.hlavští kurátoři letos rozhodli zmapovat a přiblížit. Festivalovou sekci nabízející průřez dokumenty od dvacátých let po současnost přibližuje pro dok.revue programový ředitel festivalu Petr Kubica.  

V čísle přinášíme také rozhovor se světoběžníkem rakouského původu Hubertem Sauperem, jehož nový snímek o současné Kubě Epicentro dává do souvislosti utopii kubánské revoluce a amerického snu. Přečíst si můžete i situační recenzi filmu Pozorovatelna izraelského dokumentaristy Raanana Alexandrowicze, jenž se snaží na virálních videích izraelsko-palestinského konfliktu poukázat na otázku, proč tytéž obrazy konfliktu vnímají lidé odlišně. Do debaty o tomto snímku, která poukázala na to, že kontextem dnešní doby je nemít kontext, přijali pozvání odborník na Blízký východ, publicista Jan Fingerland, izraelsko-slovenská umělkyně Tamara Moyzes a teoretička vizuální kultury Andrea Průchová Hrůzová. Nové číslo dok.revue přináší také text dokumentaristy a producenta Miloslava Šmídmajera o tom, jak natáčel svůj nový dokument o Milanu Kunderovi. Část chystaného filmu je na festivalu k vidění v sekci Work in Progress. Pozoruhodná je také báseň čísla od české dokumentaristky a básnířky Martiny Malinové

Tato dok.revue je koláží textů o různých tématech i filmech rozličných zemí a poetik, tak jako je touto koláží samotný festival. Každá filmová přehlídka je pomyslným „archivem planety“ a každý divák si skládá svou vlastní paměť světa. Abychom tuto koláž rozšířili a obohatili o další reflexe, připravujeme pro vás na dok.revue v době konání ji.hlavského festivalu speciál, plný rozhovorů s tvůrci či tematických textů.




5.20DOK.REVUE
26. 10. 2020


z aktuálního čísla:

Situační recenzeHongkongské protesty očima Aj Wej-weje O celovečerním dokumentu Šváb (Cockroach) čínského umělce a režiséra Aj Wej-weje, zachycujícím nepokoje v Hongkongu v roce 2019, debatují pro dok.revue sinoložka a překladatelka z čínštiny Olga Lomová, dokumentaristka Haruna Honcoop a antropolog a sinolog Jan Karlach, který v době protestních akcí v roce 2019 pobýval na Polytechnické univerzitě v Hongkongu.Kamila BoháčkováNový filmJak jsem se stala partyzánkouSlovenská dokumentaristka Vera Lacková přibližuje svůj nový film Jak jsem se stala partyzánkou, který měl letos v dubnu světovou premiéru na německém festivalu Go East, kde získal Award of the Federal Foreign Office for Cultural Diversity.Vera LackováTémaKino, nebo internet? Mají kina budoucnost, když si lidé během lockdownu navykli sledovat filmy na síti? Proměnily se skutečně divácké návyky a dochází ke změnám filmové distribuce, nebo jde spíš o promo světových streamovacích portálů?Martin SvobodaSportExperimenty i hledání vlastních kořenůKteré loňské filmy považují přední evropské dokumentární festivaly za nejzajímavější? Sedm filmových přehlídek sdružených pod hlavičkou Doc Alliance nominovalo do letošní soutěže Doc Alliance Selection Award celkem 14 filmů. V čem jsou výrazné a co je spojuje?Pavel SladkýBáseňZa sklemPavel NovotnýRozhovorDobrý film je vždycky o něčem jiném, než o tom, co je vidětS režisérkou Erikou Hníkovou o jejím novém filmu Každá minuta života, intimním portrétu jedné žilinské rodiny, která vychovává tříletého syna podle metody Kamevéda, aby z něj vyrostl šampion. Kamila BoháčkováNová knihaCo je „na obzoru“ české vizuální kulturyPlatforma pro studium vizuální kultury Fresh Eye vydává interaktivní publikaci Na obzoru. Nové tváře a hlasy ve vizuální kultuře. Nový e-book představuje vybrané práce studentů a studentek i čerstvých absolventů a absolventek vizuálně-teoretických či tvůrčích oborů. Jeho editorka Pavla Rousková popisuje, jak projekt vznikal i čeho je příslibem.Pavla RouskováÚvodníkDůležitost svobodydok.revue 3.21Kamila Boháčková