csfd.cz

Hvězdičky pro dokumentární snímky uváděné v českých kinech

Holka Ferrari Dino

Jak si stojí dokumentární snímky uváděné v českých kinech? Co o nich soudí sami diváci? Odpověď z různých náhledů, někdy přesnou a ostrou, někdy vrstevnatou, nabízí i internetový portál Česko-Slovenská filmová databáze (csfd.cz). Zde může kdokoli udělit jakémukoli snímku – podobně jako recenzent populárních periodik – příslušný počet hvězdiček, těm nejlepším celých pět. A ti zdatnější návštěvníci, kteří takto posoudili více než dvě stovky filmů, mohou psát vlastní komentáře.

Nejlepšího ocenění se dostalo novému snímku slovenského režiséra Petera Kerekese Jak se vaří dějiny, v němž nás filmový štáb provází panoramatem moderních evropských válek v doprovodu armádních kuchařů z Německa, Ruska, Francie, Bosny a Hercegoviny či Srbska. „Vtipné a zároveň vážne, veľmi dobre spracované. Miestami sa pýtali tých kuchárov príliš detinské otázky, ale vždy prišla múdra odpoveď,” připsal ke svým pěti hvězdičkám divák Zamex. Na osobitý autorský styl Kerekesovy hravé provokace těžko přistoupil i kritičtější recenzent sanikope: “Kvalitou film kymáca z nudy do silnej nápaditosti. V podstate by som to zhrnul-najsilnejšou pre mňa zostala trojhra medzi dvomi srbskymi ženami a chorvatským kuchárom. Ale tie zbytočne otázky boli veľmi zavádzajuce.” Film na CSFD získal hodnocení 84 procent, tedy v průměru více než čtyři hvězdičky od každého diváka.

Jen o tři body méně, tedy celkem 81 procent, si na druhé příčce drží nový film stále provokativního a inspirativního režiséra Jana Němce Holka Ferrari Dino, uvedený v lednu na rotterdamském filmovém festivalu a  v dubnu v rámci Febiofestu. Autor se jeho prostřednictvím vrací k vlastním záběrům natočeným při příjezdu okupačních armád v srpnu roku 68 i své emigraci–cestě z obsazeného domova za svobodou cizince. „Musím dodat, že záběry stále notně působivé. Sám jsem se upřeně díval a sledoval tu opakovanou « mnichovskou » potupu našeho národa a odvahu jednotlivců, jako byl třeba bezprostřední filmař Jan Němec, který se nebál, prošel ulice Prahy s kamerou a ještě dokázal tyto unikátní záběry následující dny dopravit do svobodného televizního éteru,” vzdává hold Renton.

Třetím v pořadí s rovnými 80 procenty je film režiséra a spisovatele Jana Nováka a jeho syna Adama Občan Havel přikuluje o Havlově předprezidentském čase – období normalizace a vzniku slavné divadelní hry Audience, kdy budoucí ikona světové politiky dělničila v trutnovském pivovaru. „Přikulující Havel je příjemný společník, a pokud máte za sebou Občana Havla, radím zhlédnout i tuto zajímavější variantu Havlova « životopisu »,” doporučuje P1tr.

Naopak velmi kritické hodnocení si vysloužil televizní snímek režisérky Olgy Sommerové Do samoty v tanci sledující vznik opery o procesu s Miladou Horákovou v pražském divadle Kolowrat (62 procent). „Pokud si máte vybrat mezi Herculem Poirotem, Ordinací, VKV a tímhle dokumentem, není pochyb, po čem sáhnu. Ale pokud bych měl v danou dobu něco jiného na práci, tak bych o to ani nezavadil,” komentuje snímek televizní kritik smeidler a pohodaman dodává: „Tři hvězdy za možnost sledovat dobové dokumenty z procesu s M. Horákovou. Ten balast okolo tak 1*.“





výpis dalších článků rubriky:  Sport

1.20Kreativní dílna mladých producentůO workshopu Emerging Producers na letošním BerlinaleAnna Ondrejková
6.19Hledání pravdy v sobě a v druhýchCristi Puiu je jedním z předních představitelů rumunské nové vlny. Mezi jeho největší úspěchy patří film Smrt pana Lazaresca, jenž na sebe upoutal v roce 2005 pozornost na festivalu v Cannes, odkud si odnesl cenu Un Certain Regard, a snímek Sieranevada z roku 2016, jenž bojoval v hlavní canneské soutěži. Na letošním Mezinárodním festivalu dokumentárních filmů v Jihlavě byl porotcem soutěže Opus Bonum a na své masterclass se podělil o svůj tvůrčí přístup, který je svou syrovostí a smyslem pro autenticitu blízký dokumentárnímu filmu.Martin Svoboda
5.19Různé podoby výuky dokumentuNa letošním ji.hlavském festivalu probíhala také panelová diskuze o výuce dokumentárního filmu v zemích Visegrádu. Na besedě vystoupili přímo pedagogové vybraných škol. Výuku na pražské FAMU představil Vít Janeček, maďarskou Divadelní a filmovou univerzitu v Budapešti reprezentoval Attila Kékesi, za slovenskou Vysokou školu múzických umení v Bratislavě promluvila Viera Čákanyová a výuku na polské Národní filmové škole v Lodži představila Maria Zmarz-Koczanowicz. Co z diskuze vzešlo?Kamila Boháčková
4.1910 + 1 důvodů, proč jet do Ji.hlavyKamila Boháčková
4.19Slovenský dokument 60Slovenský filmový ústav nedávno digitálně zrestauroval kolekci krátkých dokumentárních filmů ze 60. let 20. století, které posléze vyšly i na DVD Slovenský dokumentárny film 60. Osm těchto filmů představí i letošní MFDF Ji.hlava.Martin Kaňuch, Tomáš Hudák
3.19Startovací rampa pro dokumenty z východuO užitečnosti projektu Docu Talents from the EastRené Kubášek
2.19Dvě podoby autenticity v dokumentuJaké jsou možnosti práce dokumentaristy s protagonistou? To bylo hlavní téma masterclass českého režiséra a kameramana Lukáše Kokeše a chorvatské střihačky Sandry Bastašićové, která pod záštitou East Doc Platform probíhala v rámci letošního festivalu Jeden svět. Ukázalo se, že klíčové je pojetí režijního přístupu a autenticity.Martin Svoboda
1.19Na chvíli se zastavte!O workshopu Emerging Producers na letošním BerlinaleRené Kubášek
5.18Paměť ji.hlavských porotců Galerie paměťových schránek porotců MFDF Ji.hlava 2018 Redakce
4.18Haló, tady Beuys!Reportáž z první projekce cyklu dokumentárních filmů věnovaných vlivným osobnostem vizuální kultury. Pavla Rousková

starší články

2.9DOK.REVUE
13. 04. 2009


z aktuálního čísla:

Situační recenzeCivilizace musí dát zpátečku Angažovaný snímek amerického dokumentaristy Jeffa Gibbse Planet of the Humans (Planeta lidí), kritizující způsob, jakým zacházíme s obnovitelnými zdroji energie, vyvolal řadu kontroverzních reakcí. Není divu, producentem snímku je známý filmař Michael Moore, který tento dokument umístil volně na YouTube na Den Země, kdy celosvětově vrcholila pandemie koronaviru.Kamila BoháčkováNový filmJednotka intenzivního života Jak koronakrize upozornila na téma paliativní péče, o němž už dva roky vzniká dokument? Adéla KomrzýTémaPolitika paměti (nejen) v Příbězích 20. stoletíVzpomínkové portály zaznamenávající a uchovávající rozhovory s pamětníky mají neobyčejnou odpovědnost, protože formují pomyslnou národní paměť. Stojí před nimi nesnadná otázka, jak neupřít slovo ani extrémním hlasům, a přitom se jimi nenechat manipulovat. Co vlastně patří a co už nepatří do „paměti národa“?Martin MišúrBáseňSonet jako koníček[56]Pier Paolo PasoliniRozhovorNechat lidi odvyprávět jejich příběhyS Viktorem Portelem, dokumentaristou, vedoucím dokumentačního oddělení organizace Post Bellum a spoluautorem televizního cyklu Příběhy 20. století o rozhovorech coby formě „paměti národa“Martin SvobodaRozhovorO vůli k životu všemu navzdoryO holokaustu vzniká mnoho filmů, málokterý ale ukazuje svědky, kteří vypovídají o svých zážitcích vůbec poprvé, a navíc je doprovázejí dosud neznámé autentické obrazové materiály. Řeč je o deset let starém čtyřdílném cyklu celovečerních dokumentů Zapomenuté transporty, který zachycuje deportaci Židů do málo známých táborů a ghett v Lotyšsku, Bělorusku, Estonsku a Polsku. O způsobu práce s pamětí hovoří jejich režisér, scenárista a producent Lukáš Přibyl.Petr ŠafaříkRozhovorZačněme u sebe, jinak se nic nezměníRozhovor s tvůrci dokumentu Země medu, makedonským dokumentaristy Ljubomirem Stefanovrm a Tamarou Kotevskou.Vojtěch KočárníkNová knihaFestivalová historie bez ideologieKarlovarský filmový festival sice letos kvůli protipandemickým opatřením nebude, ale přesto se jeho historií, převážně před rokem 1989, v těchto týdnech zabývá výzkumný tým pod vedením filmové historičky a publicistky Jindřišky Bláhové z Katedry filmových studií Filozofické fakulty Univerzity Karlovy, aby dokončil rozsáhlou antologii, kterou v příštím roce vydá Národní filmový archiv. Jak kniha vzniká a proč se její autoři snaží představit hlavně neheslovité dějiny karlovarského filmového festivalu?Jindřiška BláhováÚvodníkJak se vaří dějiny?dok.revue 3.20redakce dok.revue