Co si neseme na zádech?

Báseň k vizuální koncepci 20. MFDF Ji.hlava

Co si neseme na zádech? Na sobě? V rukou? Na hlavě?
A co máme uvnitř?
Zavazadla, bagáže, tašky, kufry, batohy, kapsy.
Plné vzpomínek a plánů.
Moře, továrna a dům sbalený na cestu.
V rukou prostřílenou hvězdnou oblohu, rukojeť vozíku a tašku s nákupem.
Průvod se pomalu šine.
...
Letos  je to tedy volný katalog ji.hlavských motivů v podobě zavazadel.
Z běžné bagáže se stávají magické předměty.
Zářící továrna, dům i hvězdná obloha v podobě rozstříleného kufru.
Svět v pohybu.
Člověk s duší na zádech se vydává na cestu
...
a soumrak se snoubí s digitálním záznamem.

 

Letošní dvacátý ročník MFDF Ji.hlava se skrze svou výtvarnou koncepci, jejímž autorem je opět přední český grafik a ilustrátor Juraj Horváth, ptá, co všechno a kolik si toho neseme na zádech. Metaforický výjev, který parafrázuje některé z motivů uplynulých festivalových ročníků i obraz paměti minulých let a proměny nálad a témat, která naše společnost řešila. Není to ale jednoznačný pohled na minulost, protože ta je stále v pohybu, na cestě – v tomto případě vysočinskou krajinou. A je na nás, jaký význam naší nedávné minulosti a současnosti v blízké době dáme.


Juraj Horváth se věnuje především kresbě, grafice, grafickému designu, ilustraci a vydávání knih pro děti a mládež v nakladatelství Baobab, jež vede se svojí ženou Terezou Horváthovou. Stojí za pouličním projektem POPROSVĚT. Jako grafik a ilustrátor spolupracuje s nakladatelstvími Argo, GpluG, Labyrint, Torst a Triáda. Publikoval v časopisech Souvislosti, Revoler Revue a Park. Od roku 2000 je autorem vizuální koncepce Mezinárodního festivalu dokumentárních filmů Ji.hlava. Za knihu Příběhy z parní lázně získal v roce 2001 na knižním veletrhu v Lipsku cenu Nejkrásnější kniha světa. V roce 2000 a 2001 získal ocenění Nejkrásnější česká kniha. Od roku 2003 je vedoucím ateliéru ilustrace a grafiky na pražské VŠUP.




5.16DOK.REVUE
17. 10. 2016


z aktuálního čísla:

Nový filmRoad movie s Kovym po českém školstvíIvo Bystřičan s youtuberem Kovym natáčí dokumentární road movie o výuce-nevýuce moderních dějin v našich školách, které se podle režiséra od dob jeho dětství příliš nezměnily. U studentů napříč republikou se tvůrci postupně dobírají toho, že jim výuka moderních dějin strašně chybí. Jaká by měla být? Film chce vyjevit kořeny problému a najít, co s tím.Ivo BystřičanSportHledání pravdy v sobě a v druhýchCristi Puiu je jedním z předních představitelů rumunské nové vlny. Mezi jeho největší úspěchy patří film Smrt pana Lazaresca, jenž na sebe upoutal v roce 2005 pozornost na festivalu v Cannes, odkud si odnesl cenu Un Certain Regard, a snímek Sieranevada z roku 2016, jenž bojoval v hlavní canneské soutěži. Na letošním Mezinárodním festivalu dokumentárních filmů v Jihlavě byl porotcem soutěže Opus Bonum a na své masterclass se podělil o svůj tvůrčí přístup, který je svou syrovostí a smyslem pro autenticitu blízký dokumentárnímu filmu.Martin SvobodaBáseňRok na vsiIvo HuclRozhovorŽijeme v éře chaotické multiplikace obrazůAndrei Ujica je jedním z nejvýznamnějších současných dokumentaristů. Tento rodák z Temešváru před téměř třiceti lety emigroval do Německé spolkové republiky, kde dodnes působí na Akademii umění a designu v Karlsruhe. V prosinci byl hostem kina Ponrepo, kde se promítaly některé jeho filmy. O svém přechodu od literatury k filmu a roztříštěnému dialogu nejen ve společnosti, ale také v akademickém prostředí hovořil pro dok.revue.David HavasNová knihaAutorský rozhlasový dokumentPravidelná blogerka dok.revue, teoretička audio dokumentů Andrea Hanáčková představuje kolektivní monografii o současném autorském rozhlasovém dokumentu, do níž přispěla zásadní stostránkovou studií o performativitě rozhlasového dokumentu, přičemž zbytek autorského týmu tvoří její studenti z oboru „radio studies“ na Univerzitě Palackého v Olomouci. Kniha vyjde na jaře roku 2020 v Nakladatelství AMU a měla by poprvé v širším kontextu představit současnou českou a dílčím způsobem i světovou rozhlasovou dokumentaristiku.Andrea HanáčkováÚvodníkPost-hysterie?dok.revue 6.14Kamila BoháčkováAnketaAnketa dok.revueVýroční anketa: Kniha & Film