Co neviděl Sight and Sound

Britský časopis Sight and Sound odhalil „padesát nejlepších dokumentů všech dob“. Jak žebříček vytvořil? A proč?

Muž s kinoaparátem

Žebříček padesáti šesti nejlepších dokumentů všech dob zveřejnil britský filmový časopis Sight and Sound na podzim tohoto roku. Seznam je výsledkem rozsáhlého dotazníkového šetření, kterého se zúčastnilo na 360 respondentů – filmových kritiků, kurátorů, teoretiků a také dokumentaristů. Odpovědi posledně jmenovaných byly zpracovány samostatně, takže žebříčky jsou vlastně dva: ten, pro který volili oslovení odborníci na dokument, a ten, který vytvořili kolegové z branže.

Absolutním vítězem ankety se stává Muž s kinoaparátem (1929) Dzigy Vertova, pro který se vyslovila přesně stovka dotázaných kritiků a 25 filmařů. Druhé místo obsadil snímek Šoa (1985) Clauda Lanzmana, jenž získal podporu 68 kritiků (u filmařů figuruje na čtvrtém místě), jen o pár hlasů méně získal filmový esej Bez slunce (1982) Chrise Markera (stříbro pro filmaře), který v těsném závěsu následují Noc a mlha (1955) Alaina Resnaise a Tenká modrá linie (1988) Errola Morrise (oba snímky rovněž figurují v první pětici vítězů na seznamu dokumentaristů).

Pro všechny zde zmíněné filmy hlasovala více než čtvrtina dotázaných kritiků a necelá pětina dokumentaristů. Následující tituly pak získaly o poznání méně hlasů a hierarchické řazení filmů postupně ztrácí na přesvědčivosti; spíše se jedná o seznam snímků, které ten či onen kritik zmínil. Ještě zřetelnější je tato tendence v žebříčku vytvořeném dokumentaristy, kteří měli od počátku tendenci k méně zřetelné obecné shodě.

Jinými slovy, při bližším pohledu na statistiku (kterou Britský filmový institut představuje na svých stránkách v interaktivní podobě) se ukáže, že cílem tohoto seznamu je nejspíš něco jiného než vytvoření objektivně platného žebříčku kvality. Editoři časopisu, kteří se na tvorbě ankety podíleli, zdůrazňují, že jejich hlavním motivem bylo „získat úplný přehled dokumentárního kánonu“, přičemž spokojeně konstatují, že výsledný seznam, ve kterém tak často defilují „aluzivní filmové eseje, názorně ukazuje, že nefikční film není úzkou disciplínou, ale otevřeným polem plným průzkumníků“.

Není divu, že pro editory je rozmanitost dokumentárního kánonu takovým zjevením. Jak si ve svém komentáři v posledním letošním čísle časopisu Studies in Documentary Film všímá Brian Winston, výsledek šetření dokazuje přinejmenším to, že Sight and Sound ujel vlak. Dokumentárnímu filmu totiž dosud nevěnoval systematickou pozornost, nejspíš v zajetí předpokladu, že dokumentární film není co do bohatosti výrazových forem a významu tomu fikčnímu rovnocenný. Můžeme jenom doufat, že v roce 2015 bude Sight and Sound ve svých obhlídkách širokého dokumentárního pole méně krátkozraký.





výpis dalších článků rubriky:  Sport

6.19Hledání pravdy v sobě a v druhýchCristi Puiu je jedním z předních představitelů rumunské nové vlny. Mezi jeho největší úspěchy patří film Smrt pana Lazaresca, jenž na sebe upoutal v roce 2005 pozornost na festivalu v Cannes, odkud si odnesl cenu Un Certain Regard, a snímek Sieranevada z roku 2016, jenž bojoval v hlavní canneské soutěži. Na letošním Mezinárodním festivalu dokumentárních filmů v Jihlavě byl porotcem soutěže Opus Bonum a na své masterclass se podělil o svůj tvůrčí přístup, který je svou syrovostí a smyslem pro autenticitu blízký dokumentárnímu filmu.Martin Svoboda
5.19Různé podoby výuky dokumentuNa letošním ji.hlavském festivalu probíhala také panelová diskuze o výuce dokumentárního filmu v zemích Visegrádu. Na besedě vystoupili přímo pedagogové vybraných škol. Výuku na pražské FAMU představil Vít Janeček, maďarskou Divadelní a filmovou univerzitu v Budapešti reprezentoval Attila Kékesi, za slovenskou Vysokou školu múzických umení v Bratislavě promluvila Viera Čákanyová a výuku na polské Národní filmové škole v Lodži představila Maria Zmarz-Koczanowicz. Co z diskuze vzešlo?Kamila Boháčková
4.1910 + 1 důvodů, proč jet do Ji.hlavyKamila Boháčková
4.19Slovenský dokument 60Slovenský filmový ústav nedávno digitálně zrestauroval kolekci krátkých dokumentárních filmů ze 60. let 20. století, které posléze vyšly i na DVD Slovenský dokumentárny film 60. Osm těchto filmů představí i letošní MFDF Ji.hlava.Martin Kaňuch, Tomáš Hudák
3.19Startovací rampa pro dokumenty z východuO užitečnosti projektu Docu Talents from the EastRené Kubášek
2.19Dvě podoby autenticity v dokumentuJaké jsou možnosti práce dokumentaristy s protagonistou? To bylo hlavní téma masterclass českého režiséra a kameramana Lukáše Kokeše a chorvatské střihačky Sandry Bastašićové, která pod záštitou East Doc Platform probíhala v rámci letošního festivalu Jeden svět. Ukázalo se, že klíčové je pojetí režijního přístupu a autenticity.Martin Svoboda
1.19Na chvíli se zastavte!O workshopu Emerging Producers na letošním BerlinaleRené Kubášek
5.18Paměť ji.hlavských porotců Galerie paměťových schránek porotců MFDF Ji.hlava 2018 Redakce
4.18Haló, tady Beuys!Reportáž z první projekce cyklu dokumentárních filmů věnovaných vlivným osobnostem vizuální kultury. Pavla Rousková
1.18Aktualizace Jednoho světaCo připravuje jubilejní 20. ročník festivalu dokumentárních filmů o lidských právech Jeden světJitka Lanšperková

starší články

6.14DOK.REVUE
15. 12. 2014


z aktuálního čísla:

Nový filmRoad movie s Kovym po českém školstvíIvo Bystřičan s youtuberem Kovym natáčí dokumentární road movie o výuce-nevýuce moderních dějin v našich školách, které se podle režiséra od dob jeho dětství příliš nezměnily. U studentů napříč republikou se tvůrci postupně dobírají toho, že jim výuka moderních dějin strašně chybí. Jaká by měla být? Film chce vyjevit kořeny problému a najít, co s tím.Ivo BystřičanSportHledání pravdy v sobě a v druhýchCristi Puiu je jedním z předních představitelů rumunské nové vlny. Mezi jeho největší úspěchy patří film Smrt pana Lazaresca, jenž na sebe upoutal v roce 2005 pozornost na festivalu v Cannes, odkud si odnesl cenu Un Certain Regard, a snímek Sieranevada z roku 2016, jenž bojoval v hlavní canneské soutěži. Na letošním Mezinárodním festivalu dokumentárních filmů v Jihlavě byl porotcem soutěže Opus Bonum a na své masterclass se podělil o svůj tvůrčí přístup, který je svou syrovostí a smyslem pro autenticitu blízký dokumentárnímu filmu.Martin SvobodaBáseňRok na vsiIvo HuclRozhovorŽijeme v éře chaotické multiplikace obrazůAndrei Ujica je jedním z nejvýznamnějších současných dokumentaristů. Tento rodák z Temešváru před téměř třiceti lety emigroval do Německé spolkové republiky, kde dodnes působí na Akademii umění a designu v Karlsruhe. V prosinci byl hostem kina Ponrepo, kde se promítaly některé jeho filmy. O svém přechodu od literatury k filmu a roztříštěnému dialogu nejen ve společnosti, ale také v akademickém prostředí hovořil pro dok.revue.David HavasNová knihaAutorský rozhlasový dokumentPravidelná blogerka dok.revue, teoretička audio dokumentů Andrea Hanáčková představuje kolektivní monografii o současném autorském rozhlasovém dokumentu, do níž přispěla zásadní stostránkovou studií o performativitě rozhlasového dokumentu, přičemž zbytek autorského týmu tvoří její studenti z oboru „radio studies“ na Univerzitě Palackého v Olomouci. Kniha vyjde na jaře roku 2020 v Nakladatelství AMU a měla by poprvé v širším kontextu představit současnou českou a dílčím způsobem i světovou rozhlasovou dokumentaristiku.Andrea HanáčkováÚvodníkPost-hysterie?dok.revue 6.14Kamila BoháčkováAnketaAnketa dok.revueVýroční anketa: Kniha & Film

další odkazy:

Critics' 50 Documentaries of All Times
Seznam nejlepších dokumentů všech dob, vytvořený kritiky, kurátory a teoretiky na popud časopisu Sight and Sound
Filmmakers' Greatest Documentaries of All Times
Seznam nejlepších dokumentů všech dob, vytvořený dokumentaristy
Interaktivní statistika výsledků volby nejlepších dokumentů všech dob
Stránka, ze které lze vyčíst údaje o tom, kdo a jak v anketě volil.