Co neviděl Sight and Sound

Britský časopis Sight and Sound odhalil „padesát nejlepších dokumentů všech dob“. Jak žebříček vytvořil? A proč?

Muž s kinoaparátem

Žebříček padesáti šesti nejlepších dokumentů všech dob zveřejnil britský filmový časopis Sight and Sound na podzim tohoto roku. Seznam je výsledkem rozsáhlého dotazníkového šetření, kterého se zúčastnilo na 360 respondentů – filmových kritiků, kurátorů, teoretiků a také dokumentaristů. Odpovědi posledně jmenovaných byly zpracovány samostatně, takže žebříčky jsou vlastně dva: ten, pro který volili oslovení odborníci na dokument, a ten, který vytvořili kolegové z branže.

Absolutním vítězem ankety se stává Muž s kinoaparátem (1929) Dzigy Vertova, pro který se vyslovila přesně stovka dotázaných kritiků a 25 filmařů. Druhé místo obsadil snímek Šoa (1985) Clauda Lanzmana, jenž získal podporu 68 kritiků (u filmařů figuruje na čtvrtém místě), jen o pár hlasů méně získal filmový esej Bez slunce (1982) Chrise Markera (stříbro pro filmaře), který v těsném závěsu následují Noc a mlha (1955) Alaina Resnaise a Tenká modrá linie (1988) Errola Morrise (oba snímky rovněž figurují v první pětici vítězů na seznamu dokumentaristů).

Pro všechny zde zmíněné filmy hlasovala více než čtvrtina dotázaných kritiků a necelá pětina dokumentaristů. Následující tituly pak získaly o poznání méně hlasů a hierarchické řazení filmů postupně ztrácí na přesvědčivosti; spíše se jedná o seznam snímků, které ten či onen kritik zmínil. Ještě zřetelnější je tato tendence v žebříčku vytvořeném dokumentaristy, kteří měli od počátku tendenci k méně zřetelné obecné shodě.

Jinými slovy, při bližším pohledu na statistiku (kterou Britský filmový institut představuje na svých stránkách v interaktivní podobě) se ukáže, že cílem tohoto seznamu je nejspíš něco jiného než vytvoření objektivně platného žebříčku kvality. Editoři časopisu, kteří se na tvorbě ankety podíleli, zdůrazňují, že jejich hlavním motivem bylo „získat úplný přehled dokumentárního kánonu“, přičemž spokojeně konstatují, že výsledný seznam, ve kterém tak často defilují „aluzivní filmové eseje, názorně ukazuje, že nefikční film není úzkou disciplínou, ale otevřeným polem plným průzkumníků“.

Není divu, že pro editory je rozmanitost dokumentárního kánonu takovým zjevením. Jak si ve svém komentáři v posledním letošním čísle časopisu Studies in Documentary Film všímá Brian Winston, výsledek šetření dokazuje přinejmenším to, že Sight and Sound ujel vlak. Dokumentárnímu filmu totiž dosud nevěnoval systematickou pozornost, nejspíš v zajetí předpokladu, že dokumentární film není co do bohatosti výrazových forem a významu tomu fikčnímu rovnocenný. Můžeme jenom doufat, že v roce 2015 bude Sight and Sound ve svých obhlídkách širokého dokumentárního pole méně krátkozraký.





výpis dalších článků rubriky:  Sport

1.20Kreativní dílna mladých producentůO workshopu Emerging Producers na letošním BerlinaleAnna Ondrejková
6.19Hledání pravdy v sobě a v druhýchCristi Puiu je jedním z předních představitelů rumunské nové vlny. Mezi jeho největší úspěchy patří film Smrt pana Lazaresca, jenž na sebe upoutal v roce 2005 pozornost na festivalu v Cannes, odkud si odnesl cenu Un Certain Regard, a snímek Sieranevada z roku 2016, jenž bojoval v hlavní canneské soutěži. Na letošním Mezinárodním festivalu dokumentárních filmů v Jihlavě byl porotcem soutěže Opus Bonum a na své masterclass se podělil o svůj tvůrčí přístup, který je svou syrovostí a smyslem pro autenticitu blízký dokumentárnímu filmu.Martin Svoboda
5.19Různé podoby výuky dokumentuNa letošním ji.hlavském festivalu probíhala také panelová diskuze o výuce dokumentárního filmu v zemích Visegrádu. Na besedě vystoupili přímo pedagogové vybraných škol. Výuku na pražské FAMU představil Vít Janeček, maďarskou Divadelní a filmovou univerzitu v Budapešti reprezentoval Attila Kékesi, za slovenskou Vysokou školu múzických umení v Bratislavě promluvila Viera Čákanyová a výuku na polské Národní filmové škole v Lodži představila Maria Zmarz-Koczanowicz. Co z diskuze vzešlo?Kamila Boháčková
4.1910 + 1 důvodů, proč jet do Ji.hlavyKamila Boháčková
4.19Slovenský dokument 60Slovenský filmový ústav nedávno digitálně zrestauroval kolekci krátkých dokumentárních filmů ze 60. let 20. století, které posléze vyšly i na DVD Slovenský dokumentárny film 60. Osm těchto filmů představí i letošní MFDF Ji.hlava.Martin Kaňuch, Tomáš Hudák
3.19Startovací rampa pro dokumenty z východuO užitečnosti projektu Docu Talents from the EastRené Kubášek
2.19Dvě podoby autenticity v dokumentuJaké jsou možnosti práce dokumentaristy s protagonistou? To bylo hlavní téma masterclass českého režiséra a kameramana Lukáše Kokeše a chorvatské střihačky Sandry Bastašićové, která pod záštitou East Doc Platform probíhala v rámci letošního festivalu Jeden svět. Ukázalo se, že klíčové je pojetí režijního přístupu a autenticity.Martin Svoboda
1.19Na chvíli se zastavte!O workshopu Emerging Producers na letošním BerlinaleRené Kubášek
5.18Paměť ji.hlavských porotců Galerie paměťových schránek porotců MFDF Ji.hlava 2018 Redakce
4.18Haló, tady Beuys!Reportáž z první projekce cyklu dokumentárních filmů věnovaných vlivným osobnostem vizuální kultury. Pavla Rousková

starší články

6.14DOK.REVUE
15. 12. 2014


z aktuálního čísla:

Situační recenzeCivilizace musí dát zpátečku Angažovaný snímek amerického dokumentaristy Jeffa Gibbse Planet of the Humans (Planeta lidí), kritizující způsob, jakým zacházíme s obnovitelnými zdroji energie, vyvolal řadu kontroverzních reakcí. Není divu, producentem snímku je známý filmař Michael Moore, který tento dokument umístil volně na YouTube na Den Země, kdy celosvětově vrcholila pandemie koronaviru.Kamila BoháčkováNový filmJednotka intenzivního života Jak koronakrize upozornila na téma paliativní péče, o němž už dva roky vzniká dokument? Adéla KomrzýTémaPolitika paměti (nejen) v Příbězích 20. stoletíVzpomínkové portály zaznamenávající a uchovávající rozhovory s pamětníky mají neobyčejnou odpovědnost, protože formují pomyslnou národní paměť. Stojí před nimi nesnadná otázka, jak neupřít slovo ani extrémním hlasům, a přitom se jimi nenechat manipulovat. Co vlastně patří a co už nepatří do „paměti národa“?Martin MišúrBáseňSonet jako koníček[56]Pier Paolo PasoliniRozhovorNechat lidi odvyprávět jejich příběhyS Viktorem Portelem, dokumentaristou, vedoucím dokumentačního oddělení organizace Post Bellum a spoluautorem televizního cyklu Příběhy 20. století o rozhovorech coby formě „paměti národa“Martin SvobodaRozhovorO vůli k životu všemu navzdoryO holokaustu vzniká mnoho filmů, málokterý ale ukazuje svědky, kteří vypovídají o svých zážitcích vůbec poprvé, a navíc je doprovázejí dosud neznámé autentické obrazové materiály. Řeč je o deset let starém čtyřdílném cyklu celovečerních dokumentů Zapomenuté transporty, který zachycuje deportaci Židů do málo známých táborů a ghett v Lotyšsku, Bělorusku, Estonsku a Polsku. O způsobu práce s pamětí hovoří jejich režisér, scenárista a producent Lukáš Přibyl.Petr ŠafaříkRozhovorZačněme u sebe, jinak se nic nezměníRozhovor s tvůrci dokumentu Země medu, makedonským dokumentaristy Ljubomirem Stefanovrm a Tamarou Kotevskou.Vojtěch KočárníkNová knihaFestivalová historie bez ideologieKarlovarský filmový festival sice letos kvůli protipandemickým opatřením nebude, ale přesto se jeho historií, převážně před rokem 1989, v těchto týdnech zabývá výzkumný tým pod vedením filmové historičky a publicistky Jindřišky Bláhové z Katedry filmových studií Filozofické fakulty Univerzity Karlovy, aby dokončil rozsáhlou antologii, kterou v příštím roce vydá Národní filmový archiv. Jak kniha vzniká a proč se její autoři snaží představit hlavně neheslovité dějiny karlovarského filmového festivalu?Jindřiška BláhováÚvodníkJak se vaří dějiny?dok.revue 3.20redakce dok.revue

další odkazy:

Critics' 50 Documentaries of All Times
Seznam nejlepších dokumentů všech dob, vytvořený kritiky, kurátory a teoretiky na popud časopisu Sight and Sound
Filmmakers' Greatest Documentaries of All Times
Seznam nejlepších dokumentů všech dob, vytvořený dokumentaristy
Interaktivní statistika výsledků volby nejlepších dokumentů všech dob
Stránka, ze které lze vyčíst údaje o tom, kdo a jak v anketě volil.