Čistý rozum a televize?


Detektor

Před několika týdny proběhl českými médii spor Petra Vachlera se zástupci vědecké obce a s Českou televizí, která zrušila vysílání pořadu Detektor. Podíval jsem se na internetu na několik dílů a dost možná z úplně jiných pozic bych se Petra Vachlera sotva dokázal zastat. Svou rétorickou formou, charekteristickou tím, že celkový rámec výkladu tvoří typický magazínově povrchní komentář, ilustrovaný přibližnými záběry a prokládaný výpověďmi různých odborníků, pořad plně odpovídá pozitivistickému sdělení, a v tomto smyslu se mi jeví námitka vědecké obce oprávněná. Nejde mi přitom o tematické zaměření, ale o to, že místo aby se tento formát pokoušel nabízet například zkušenosti různých lidí s neobvyklými jevy, čímž by mohl pojednávat o individuální lidské zkušenosti s věcmi, s nimiž se lidé setkávají a které věda třeba odsouvá na vedlejší kolej, prezentoval se zde jen do jiného média překlopený proud banálního popisu a obrazů, které známe z hustého mediálního provozu ve sféře časopisů. Kdyby se tvůrcům podařilo najít a natočit třeba levitujícího člověka a zkoumat, jak to dělá, ponořit se do zkušenosti léčitele, proutkaře, obhlížet jejich praxi, způsoby, jak si to, co dělají, vysvětlují, takový Detektor možná nemusel mít problém.

Avšak i reakce vědecké obce je problematická. V krátkém otevřeném dopise Rady AV ČR pro popularizaci vědy se píše: „Je však zarážející, že veřejnoprávní televize, jejímž posláním je seriózním způsobem informovat a bavit, vysílá lživý a zavádějící pořad, jaký nemá obdoby ani u komerčních televizí. (...) Seriál Detektor je směsí výmyslů a lží, které nemají s reálným světem nic společného a záměrně klamou diváky.“ Vědecká obec, jak vidno, se v tomto pasuje pouze na ochránce přírody v malé rezervaci zvané televize veřejné služby, jejíž hranice však vlivem chybných politických rozhodnutí už dávno vykolíkovávají v komerčních televizích. Pořadů, které „nemají s reálným světem nic společného a záměrně klamou diváky“ najdeme bezpochyby mnohem víc, ač explicitně nevstupují do hájemství přírodních věd jako Vachlerův Detektor. Neměli bychom v komentářích vědecké obce k české audiovizuální džungli očekávat větší ambice, širší záběr a větší soustavnost?




2.8DOK.REVUE
10. 03. 2008


z aktuálního čísla:

Nový filmRoad movie s Kovym po českém školstvíIvo Bystřičan s youtuberem Kovym natáčí dokumentární road movie o výuce-nevýuce moderních dějin v našich školách, které se podle režiséra od dob jeho dětství příliš nezměnily. U studentů napříč republikou se tvůrci postupně dobírají toho, že jim výuka moderních dějin strašně chybí. Jaká by měla být? Film chce vyjevit kořeny problému a najít, co s tím.Ivo BystřičanSportHledání pravdy v sobě a v druhýchCristi Puiu je jedním z předních představitelů rumunské nové vlny. Mezi jeho největší úspěchy patří film Smrt pana Lazaresca, jenž na sebe upoutal v roce 2005 pozornost na festivalu v Cannes, odkud si odnesl cenu Un Certain Regard, a snímek Sieranevada z roku 2016, jenž bojoval v hlavní canneské soutěži. Na letošním Mezinárodním festivalu dokumentárních filmů v Jihlavě byl porotcem soutěže Opus Bonum a na své masterclass se podělil o svůj tvůrčí přístup, který je svou syrovostí a smyslem pro autenticitu blízký dokumentárnímu filmu.Martin SvobodaBáseňRok na vsiIvo HuclRozhovorŽijeme v éře chaotické multiplikace obrazůAndrei Ujica je jedním z nejvýznamnějších současných dokumentaristů. Tento rodák z Temešváru před téměř třiceti lety emigroval do Německé spolkové republiky, kde dodnes působí na Akademii umění a designu v Karlsruhe. V prosinci byl hostem kina Ponrepo, kde se promítaly některé jeho filmy. O svém přechodu od literatury k filmu a roztříštěnému dialogu nejen ve společnosti, ale také v akademickém prostředí hovořil pro dok.revue.David HavasNová knihaAutorský rozhlasový dokumentPravidelná blogerka dok.revue, teoretička audio dokumentů Andrea Hanáčková představuje kolektivní monografii o současném autorském rozhlasovém dokumentu, do níž přispěla zásadní stostránkovou studií o performativitě rozhlasového dokumentu, přičemž zbytek autorského týmu tvoří její studenti z oboru „radio studies“ na Univerzitě Palackého v Olomouci. Kniha vyjde na jaře roku 2020 v Nakladatelství AMU a měla by poprvé v širším kontextu představit současnou českou a dílčím způsobem i světovou rozhlasovou dokumentaristiku.Andrea HanáčkováÚvodníkPost-hysterie?dok.revue 6.14Kamila BoháčkováAnketaAnketa dok.revueVýroční anketa: Kniha & Film