Čistý rozum a televize?


Detektor

Před několika týdny proběhl českými médii spor Petra Vachlera se zástupci vědecké obce a s Českou televizí, která zrušila vysílání pořadu Detektor. Podíval jsem se na internetu na několik dílů a dost možná z úplně jiných pozic bych se Petra Vachlera sotva dokázal zastat. Svou rétorickou formou, charekteristickou tím, že celkový rámec výkladu tvoří typický magazínově povrchní komentář, ilustrovaný přibližnými záběry a prokládaný výpověďmi různých odborníků, pořad plně odpovídá pozitivistickému sdělení, a v tomto smyslu se mi jeví námitka vědecké obce oprávněná. Nejde mi přitom o tematické zaměření, ale o to, že místo aby se tento formát pokoušel nabízet například zkušenosti různých lidí s neobvyklými jevy, čímž by mohl pojednávat o individuální lidské zkušenosti s věcmi, s nimiž se lidé setkávají a které věda třeba odsouvá na vedlejší kolej, prezentoval se zde jen do jiného média překlopený proud banálního popisu a obrazů, které známe z hustého mediálního provozu ve sféře časopisů. Kdyby se tvůrcům podařilo najít a natočit třeba levitujícího člověka a zkoumat, jak to dělá, ponořit se do zkušenosti léčitele, proutkaře, obhlížet jejich praxi, způsoby, jak si to, co dělají, vysvětlují, takový Detektor možná nemusel mít problém.

Avšak i reakce vědecké obce je problematická. V krátkém otevřeném dopise Rady AV ČR pro popularizaci vědy se píše: „Je však zarážející, že veřejnoprávní televize, jejímž posláním je seriózním způsobem informovat a bavit, vysílá lživý a zavádějící pořad, jaký nemá obdoby ani u komerčních televizí. (...) Seriál Detektor je směsí výmyslů a lží, které nemají s reálným světem nic společného a záměrně klamou diváky.“ Vědecká obec, jak vidno, se v tomto pasuje pouze na ochránce přírody v malé rezervaci zvané televize veřejné služby, jejíž hranice však vlivem chybných politických rozhodnutí už dávno vykolíkovávají v komerčních televizích. Pořadů, které „nemají s reálným světem nic společného a záměrně klamou diváky“ najdeme bezpochyby mnohem víc, ač explicitně nevstupují do hájemství přírodních věd jako Vachlerův Detektor. Neměli bychom v komentářích vědecké obce k české audiovizuální džungli očekávat větší ambice, širší záběr a větší soustavnost?





výpis dalších článků rubriky:  Glosa

dok.revueOtázka pro SamuDne 12. března měl vstoupit do kinodistribuce snímek Pro Samu, jenž měl předpremiéru na právě přerušeném festivalu Jeden svět. Vzhledem k aktuálním bezpečnostním opatřením a uzavírce velké části kin byla kinopremiéra odložena na neurčito a snímek je od 12. března do 22. března ke zhlédnutí na portálu DAFilms v exkluzivní online premiéře. Na dok.revue přinášíme úvahu Janise Prášila, který tento film klade do souvislosti s knihou Otázka viny Karla Jasperse.Janis Prášil
F4.19KrizeDave Kehr
F2.19Odvrácená tvář Generace ZOsudy generace Z, lidí narozených po roce 1995, jsou všude kolem nás. Jak se jim žije a s čím se potýkají, to bylo tématem prvního diskuzního večera ji.hlavského Inspiračního fóra. Ten odhalil, že svět dnešních mladých dospělých nemusí být zdaleka tak pohodový, jak na první pohled vypadá.Alžběta Cutáková
F3.17 Solidarita s Olegem SencovemGlosa Oto Horáka pro Cinepur
3.17Hledání vztahu dokumentu, diváctví a České televizeJaká je situace dokumentární tvorby na České televizi a co nového do oblasti dokumentu přinesl kanál ČT Art po 4 letech od jeho založení?Martin Svoboda
1.17Za peníze ti dáme všechnoPostřehy ze studia na nejoblíbenější umělecké univerzitě ve Velké BritániiJitka Lanšperková
f5.15Uvnitř časového krystalu temnoty a světlaO etice, estetice a metodách filmového obrazuFred Kelemen
5.14Na hrane estetiky a politikyPolitická dimenzia dokumentu na 18. ročníku MFDF Ji.hlava a v jeho mediálnych ohlasochFilip Lucinkiewicz
1.12Proč Ji.hlava a co Ji.hlava?Předzimní tóny, spirála, snad jedlé kaštany, slévání, přátelé, noc, zmatky, rez, nic novýho?Martin Mareček
6.8Naše moderní dějiny v zrcadle filmových dokumentůKamil Činátl

starší články

2.8DOK.REVUE
10. 03. 2008


z aktuálního čísla:

Nový filmRoad movie s Kovym po českém školstvíIvo Bystřičan s youtuberem Kovym natáčí dokumentární road movie o výuce-nevýuce moderních dějin v našich školách, které se podle režiséra od dob jeho dětství příliš nezměnily. U studentů napříč republikou se tvůrci postupně dobírají toho, že jim výuka moderních dějin strašně chybí. Jaká by měla být? Film chce vyjevit kořeny problému a najít, co s tím.Ivo BystřičanSportHledání pravdy v sobě a v druhýchCristi Puiu je jedním z předních představitelů rumunské nové vlny. Mezi jeho největší úspěchy patří film Smrt pana Lazaresca, jenž na sebe upoutal v roce 2005 pozornost na festivalu v Cannes, odkud si odnesl cenu Un Certain Regard, a snímek Sieranevada z roku 2016, jenž bojoval v hlavní canneské soutěži. Na letošním Mezinárodním festivalu dokumentárních filmů v Jihlavě byl porotcem soutěže Opus Bonum a na své masterclass se podělil o svůj tvůrčí přístup, který je svou syrovostí a smyslem pro autenticitu blízký dokumentárnímu filmu.Martin SvobodaBáseňRok na vsiIvo HuclRozhovorŽijeme v éře chaotické multiplikace obrazůAndrei Ujica je jedním z nejvýznamnějších současných dokumentaristů. Tento rodák z Temešváru před téměř třiceti lety emigroval do Německé spolkové republiky, kde dodnes působí na Akademii umění a designu v Karlsruhe. V prosinci byl hostem kina Ponrepo, kde se promítaly některé jeho filmy. O svém přechodu od literatury k filmu a roztříštěnému dialogu nejen ve společnosti, ale také v akademickém prostředí hovořil pro dok.revue.David HavasNová knihaAutorský rozhlasový dokumentPravidelná blogerka dok.revue, teoretička audio dokumentů Andrea Hanáčková představuje kolektivní monografii o současném autorském rozhlasovém dokumentu, do níž přispěla zásadní stostránkovou studií o performativitě rozhlasového dokumentu, přičemž zbytek autorského týmu tvoří její studenti z oboru „radio studies“ na Univerzitě Palackého v Olomouci. Kniha vyjde na jaře roku 2020 v Nakladatelství AMU a měla by poprvé v širším kontextu představit současnou českou a dílčím způsobem i světovou rozhlasovou dokumentaristiku.Andrea HanáčkováÚvodníkPost-hysterie?dok.revue 6.14Kamila BoháčkováAnketaAnketa dok.revueVýroční anketa: Kniha & Film