Čas zhuštěný


Čas, alespoň z hlediska dokumentárního filmu, v Ji.hlavě houstne. Přítomnost, kterou obvykle okamžik budoucí tlačí do minulosti, zde expanduje, trvá a vtahuje do sebe minulé i budoucí. V této časové kapse sedí redakce dok.revue a společně s vámi se pokouší živou přítomnost českého dokumentu zachytit a uchovat.

Duel i anketa jsou tentokrát ve znamení otázky, jak vypadá český dokument odjinud. V duelu se setkali (spíše než utkali) Anna Stejskalová a Pavel Smejkal – a poměřili si navzájem své domácí, česko-slovenské dokumentární kinematografie (ač Pavla Smejkala více zajímal sám akt poměřování než jeho výsledek). V anketě se na český dokument upřel polsko-francouzsko-německý reflektor.

Hlavní téma dok.revue, český dokument v roce 2014, je také tématem eseje Přemysla Martinka, který se zamýšlí nad tím, jakým způsobem český dokument formují vnější okolnosti, které jsou samotnému tvůrčímu aktu zdánlivě vnější – totiž různé formy distribuce či produkční strategie.
V tomto – druhém – čísle festivalové dok.revue opět představujeme tři režiséry a režisérky, jejichž filmy dnes v Ji.hlavě uvidíte v sekci Česká radost. Bena Tučka, Veroniku Liškovou i Libuši Rudinskou spojuje naděje, že jejich filmy nějak změní smýšlení lidí – vás, diváků, v první řadě – ať už ve vztahu k občanské angažovanosti, interpretaci předlistopadové minulosti či ve vztahu k členům pedofilní komunity. Svým žánrem tak předznamenávají téma třetí dok.revue – politický dokument.




f2.14DOK.REVUE
25. 10. 2014


z aktuálního čísla:

Nový filmRoad movie s Kovym po českém školstvíIvo Bystřičan s youtuberem Kovym natáčí dokumentární road movie o výuce-nevýuce moderních dějin v našich školách, které se podle režiséra od dob jeho dětství příliš nezměnily. U studentů napříč republikou se tvůrci postupně dobírají toho, že jim výuka moderních dějin strašně chybí. Jaká by měla být? Film chce vyjevit kořeny problému a najít, co s tím.Ivo BystřičanSportHledání pravdy v sobě a v druhýchCristi Puiu je jedním z předních představitelů rumunské nové vlny. Mezi jeho největší úspěchy patří film Smrt pana Lazaresca, jenž na sebe upoutal v roce 2005 pozornost na festivalu v Cannes, odkud si odnesl cenu Un Certain Regard, a snímek Sieranevada z roku 2016, jenž bojoval v hlavní canneské soutěži. Na letošním Mezinárodním festivalu dokumentárních filmů v Jihlavě byl porotcem soutěže Opus Bonum a na své masterclass se podělil o svůj tvůrčí přístup, který je svou syrovostí a smyslem pro autenticitu blízký dokumentárnímu filmu.Martin SvobodaBáseňRok na vsiIvo HuclRozhovorŽijeme v éře chaotické multiplikace obrazůAndrei Ujica je jedním z nejvýznamnějších současných dokumentaristů. Tento rodák z Temešváru před téměř třiceti lety emigroval do Německé spolkové republiky, kde dodnes působí na Akademii umění a designu v Karlsruhe. V prosinci byl hostem kina Ponrepo, kde se promítaly některé jeho filmy. O svém přechodu od literatury k filmu a roztříštěnému dialogu nejen ve společnosti, ale také v akademickém prostředí hovořil pro dok.revue.David HavasNová knihaAutorský rozhlasový dokumentPravidelná blogerka dok.revue, teoretička audio dokumentů Andrea Hanáčková představuje kolektivní monografii o současném autorském rozhlasovém dokumentu, do níž přispěla zásadní stostránkovou studií o performativitě rozhlasového dokumentu, přičemž zbytek autorského týmu tvoří její studenti z oboru „radio studies“ na Univerzitě Palackého v Olomouci. Kniha vyjde na jaře roku 2020 v Nakladatelství AMU a měla by poprvé v širším kontextu představit současnou českou a dílčím způsobem i světovou rozhlasovou dokumentaristiku.Andrea HanáčkováÚvodníkPost-hysterie?dok.revue 6.14Kamila BoháčkováAnketaAnketa dok.revueVýroční anketa: Kniha & Film