Buvolí posmrtná maska

Poetický text je komentářem ze stejnojmenného filmu Mika Hoolbooma

Tvá tvář vyspěla

o mnoho později 

než tvá kůže,

dětství nechal jsi to tam.

 

Tvá slova: „Kdyby ti bylo v noci zima

můžeš spát tady. Jen přespat.“

 

Přání nás vždy vrací

na místo činu.

 

Stočil jsem chůzi směrem k němu,

líbila se mi totiž jeho postava…

 

Co on? Řekl: „Ahoj.“

 

A já si najednou pomyslel:

„Konečně jsem tě našel!“

 

Otázka, kterou jsi nemohl položit.

Proč my tu ještě jsme,

když tolik jiných už odešlo?

 

Jsi čerstvě upoután na lůžko,

při vědomí a reaguješ

a já se denně snažím být za to vděčný.

 

Třel jsem ti chodidla.

Chytly tě do nich křeče,

když se na tvých nyní nemohoucích nohou

stočila špičkami k sobě,

jak jsi se natáhl přes stůl,

aby ses dotkl mé tváře.

 

Tvé ruce jako by říkaly:

„Ještě jsme tady!“

Poetický text, jenž nalézáme ve formě ručně psaných titulků v Hoolboomově filmu Buvolí posmrtná maska (2013; MFDF Jihlava, Fascinace), který otevřeně tematizuje homosexuální vztah, do něhož nenávratně vstoupila hrozba HIV.
 

Přeložila Zuzana Turková 




f2.13DOK.REVUE
25. 10. 2013


z aktuálního čísla:

Nový filmRoad movie s Kovym po českém školstvíIvo Bystřičan s youtuberem Kovym natáčí dokumentární road movie o výuce-nevýuce moderních dějin v našich školách, které se podle režiséra od dob jeho dětství příliš nezměnily. U studentů napříč republikou se tvůrci postupně dobírají toho, že jim výuka moderních dějin strašně chybí. Jaká by měla být? Film chce vyjevit kořeny problému a najít, co s tím.Ivo BystřičanSportHledání pravdy v sobě a v druhýchCristi Puiu je jedním z předních představitelů rumunské nové vlny. Mezi jeho největší úspěchy patří film Smrt pana Lazaresca, jenž na sebe upoutal v roce 2005 pozornost na festivalu v Cannes, odkud si odnesl cenu Un Certain Regard, a snímek Sieranevada z roku 2016, jenž bojoval v hlavní canneské soutěži. Na letošním Mezinárodním festivalu dokumentárních filmů v Jihlavě byl porotcem soutěže Opus Bonum a na své masterclass se podělil o svůj tvůrčí přístup, který je svou syrovostí a smyslem pro autenticitu blízký dokumentárnímu filmu.Martin SvobodaBáseňRok na vsiIvo HuclRozhovorŽijeme v éře chaotické multiplikace obrazůAndrei Ujica je jedním z nejvýznamnějších současných dokumentaristů. Tento rodák z Temešváru před téměř třiceti lety emigroval do Německé spolkové republiky, kde dodnes působí na Akademii umění a designu v Karlsruhe. V prosinci byl hostem kina Ponrepo, kde se promítaly některé jeho filmy. O svém přechodu od literatury k filmu a roztříštěnému dialogu nejen ve společnosti, ale také v akademickém prostředí hovořil pro dok.revue.David HavasNová knihaAutorský rozhlasový dokumentPravidelná blogerka dok.revue, teoretička audio dokumentů Andrea Hanáčková představuje kolektivní monografii o současném autorském rozhlasovém dokumentu, do níž přispěla zásadní stostránkovou studií o performativitě rozhlasového dokumentu, přičemž zbytek autorského týmu tvoří její studenti z oboru „radio studies“ na Univerzitě Palackého v Olomouci. Kniha vyjde na jaře roku 2020 v Nakladatelství AMU a měla by poprvé v širším kontextu představit současnou českou a dílčím způsobem i světovou rozhlasovou dokumentaristiku.Andrea HanáčkováÚvodníkPost-hysterie?dok.revue 6.14Kamila BoháčkováAnketaAnketa dok.revueVýroční anketa: Kniha & Film