Budoucnost žurnalistiky – kudy kam?


V tanečním sále DKO se už po dvaadvacáté sešli příznivci dokumentárního filmu, aby společně zahájili letošní ročník Mezinárodního festivalu dokumentárních filmů Ji.hlava. Moderátoři Tereza Nvotová a Jan Foukal si úvodem střihli duet „Ó, má lásko“ a slavný polský režisér Krzysztof Zanussi, porotce sekce Opus Bonum, zavtipkoval na téma letošního ročníku, kterým je paměť: „Reprezentuji tu Jurský park.“ Zavzpomínal i na druhou světovou válku, kdy „hodní lidé museli lhát a zlí mluvili pravdu“.

Ještě než stihla Ji.hlava pořádně začít, už zná své první vítěze. Cenu za nejlepší krátký film a automatickou nominaci do předvýběru Cen americké filmové akademie v kategorii krátkometrážních dokumentárních filmů si odnesl australský snímek The Holiday Inn-Side režiséra Charbyho Ibrahima, který formou jednoduché animace vypráví příběh šestnáctiletého recidivisty. 

Na zahajovacíc večeru byla také oceněna nejlepší investigativní reportáž. Podle poroty složené z redaktorů týdeníku respekt byla tou nejlepším příspěvkem Putinův kůň v Adamově. „Jde o objevnou reportáž, která přináší jedno z prvních konkrétních zjištění o klientelistickém propojení prezidentské funkce s byznysem a ruskými penězi, potažmo o neprůhledném financování Hradu,“ zní stanovisko poroty. 

O tom, že je třeba věnovat zvýšenou pozornost stavu celosvětové žurnalistiky a myslet na její budoucnost druhý den festivalu debatovali John Tusa, bývalý šéf BBC World Service, Jan Čulík, šéfredaktor bristkých listů a šéfredaktor zpravodajského serveru Aktuálně.cz Josef Pazderka. Reportáž z diskuze najdete v třetím vydání festivalové dok.revue. 




F2.18DOK.REVUE
26. 10. 2018


z aktuálního čísla:

Situační recenzeCivilizace musí dát zpátečku Angažovaný snímek amerického dokumentaristy Jeffa Gibbse Planet of the Humans (Planeta lidí), kritizující způsob, jakým zacházíme s obnovitelnými zdroji energie, vyvolal řadu kontroverzních reakcí. Není divu, producentem snímku je známý filmař Michael Moore, který tento dokument umístil volně na YouTube na Den Země, kdy celosvětově vrcholila pandemie koronaviru.Kamila BoháčkováNový filmJednotka intenzivního života Jak koronakrize upozornila na téma paliativní péče, o němž už dva roky vzniká dokument? Adéla KomrzýTémaPolitika paměti (nejen) v Příbězích 20. stoletíVzpomínkové portály zaznamenávající a uchovávající rozhovory s pamětníky mají neobyčejnou odpovědnost, protože formují pomyslnou národní paměť. Stojí před nimi nesnadná otázka, jak neupřít slovo ani extrémním hlasům, a přitom se jimi nenechat manipulovat. Co vlastně patří a co už nepatří do „paměti národa“?Martin MišúrBáseňSonet jako koníček[56]Pier Paolo PasoliniRozhovorNechat lidi odvyprávět jejich příběhyS Viktorem Portelem, dokumentaristou, vedoucím dokumentačního oddělení organizace Post Bellum a spoluautorem televizního cyklu Příběhy 20. století o rozhovorech coby formě „paměti národa“Martin SvobodaRozhovorO vůli k životu všemu navzdoryO holokaustu vzniká mnoho filmů, málokterý ale ukazuje svědky, kteří vypovídají o svých zážitcích vůbec poprvé, a navíc je doprovázejí dosud neznámé autentické obrazové materiály. Řeč je o deset let starém čtyřdílném cyklu celovečerních dokumentů Zapomenuté transporty, který zachycuje deportaci Židů do málo známých táborů a ghett v Lotyšsku, Bělorusku, Estonsku a Polsku. O způsobu práce s pamětí hovoří jejich režisér, scenárista a producent Lukáš Přibyl.Petr ŠafaříkRozhovorZačněme u sebe, jinak se nic nezměníRozhovor s tvůrci dokumentu Země medu, makedonským dokumentaristy Ljubomirem Stefanovrm a Tamarou Kotevskou.Vojtěch KočárníkNová knihaFestivalová historie bez ideologieKarlovarský filmový festival sice letos kvůli protipandemickým opatřením nebude, ale přesto se jeho historií, převážně před rokem 1989, v těchto týdnech zabývá výzkumný tým pod vedením filmové historičky a publicistky Jindřišky Bláhové z Katedry filmových studií Filozofické fakulty Univerzity Karlovy, aby dokončil rozsáhlou antologii, kterou v příštím roce vydá Národní filmový archiv. Jak kniha vzniká a proč se její autoři snaží představit hlavně neheslovité dějiny karlovarského filmového festivalu?Jindřiška BláhováÚvodníkJak se vaří dějiny?dok.revue 3.20redakce dok.revue