Budoucnost žurnalistiky – kudy kam?


V tanečním sále DKO se už po dvaadvacáté sešli příznivci dokumentárního filmu, aby společně zahájili letošní ročník Mezinárodního festivalu dokumentárních filmů Ji.hlava. Moderátoři Tereza Nvotová a Jan Foukal si úvodem střihli duet „Ó, má lásko“ a slavný polský režisér Krzysztof Zanussi, porotce sekce Opus Bonum, zavtipkoval na téma letošního ročníku, kterým je paměť: „Reprezentuji tu Jurský park.“ Zavzpomínal i na druhou světovou válku, kdy „hodní lidé museli lhát a zlí mluvili pravdu“.

Ještě než stihla Ji.hlava pořádně začít, už zná své první vítěze. Cenu za nejlepší krátký film a automatickou nominaci do předvýběru Cen americké filmové akademie v kategorii krátkometrážních dokumentárních filmů si odnesl australský snímek The Holiday Inn-Side režiséra Charbyho Ibrahima, který formou jednoduché animace vypráví příběh šestnáctiletého recidivisty. 

Na zahajovacíc večeru byla také oceněna nejlepší investigativní reportáž. Podle poroty složené z redaktorů týdeníku respekt byla tou nejlepším příspěvkem Putinův kůň v Adamově. „Jde o objevnou reportáž, která přináší jedno z prvních konkrétních zjištění o klientelistickém propojení prezidentské funkce s byznysem a ruskými penězi, potažmo o neprůhledném financování Hradu,“ zní stanovisko poroty. 

O tom, že je třeba věnovat zvýšenou pozornost stavu celosvětové žurnalistiky a myslet na její budoucnost druhý den festivalu debatovali John Tusa, bývalý šéf BBC World Service, Jan Čulík, šéfredaktor bristkých listů a šéfredaktor zpravodajského serveru Aktuálně.cz Josef Pazderka. Reportáž z diskuze najdete v třetím vydání festivalové dok.revue. 




F2.18DOK.REVUE
26. 10. 2018


z aktuálního čísla:

Nový filmRoad movie s Kovym po českém školstvíIvo Bystřičan s youtuberem Kovym natáčí dokumentární road movie o výuce-nevýuce moderních dějin v našich školách, které se podle režiséra od dob jeho dětství příliš nezměnily. U studentů napříč republikou se tvůrci postupně dobírají toho, že jim výuka moderních dějin strašně chybí. Jaká by měla být? Film chce vyjevit kořeny problému a najít, co s tím.Ivo BystřičanSportHledání pravdy v sobě a v druhýchCristi Puiu je jedním z předních představitelů rumunské nové vlny. Mezi jeho největší úspěchy patří film Smrt pana Lazaresca, jenž na sebe upoutal v roce 2005 pozornost na festivalu v Cannes, odkud si odnesl cenu Un Certain Regard, a snímek Sieranevada z roku 2016, jenž bojoval v hlavní canneské soutěži. Na letošním Mezinárodním festivalu dokumentárních filmů v Jihlavě byl porotcem soutěže Opus Bonum a na své masterclass se podělil o svůj tvůrčí přístup, který je svou syrovostí a smyslem pro autenticitu blízký dokumentárnímu filmu.Martin SvobodaBáseňRok na vsiIvo HuclRozhovorŽijeme v éře chaotické multiplikace obrazůAndrei Ujica je jedním z nejvýznamnějších současných dokumentaristů. Tento rodák z Temešváru před téměř třiceti lety emigroval do Německé spolkové republiky, kde dodnes působí na Akademii umění a designu v Karlsruhe. V prosinci byl hostem kina Ponrepo, kde se promítaly některé jeho filmy. O svém přechodu od literatury k filmu a roztříštěnému dialogu nejen ve společnosti, ale také v akademickém prostředí hovořil pro dok.revue.David HavasNová knihaAutorský rozhlasový dokumentPravidelná blogerka dok.revue, teoretička audio dokumentů Andrea Hanáčková představuje kolektivní monografii o současném autorském rozhlasovém dokumentu, do níž přispěla zásadní stostránkovou studií o performativitě rozhlasového dokumentu, přičemž zbytek autorského týmu tvoří její studenti z oboru „radio studies“ na Univerzitě Palackého v Olomouci. Kniha vyjde na jaře roku 2020 v Nakladatelství AMU a měla by poprvé v širším kontextu představit současnou českou a dílčím způsobem i světovou rozhlasovou dokumentaristiku.Andrea HanáčkováÚvodníkPost-hysterie?dok.revue 6.14Kamila BoháčkováAnketaAnketa dok.revueVýroční anketa: Kniha & Film