Zpozdilí rorýsi

V podzimní atmosféře MFDF Ji.hlava dne 26. 10. 2014

Zpozdilí rorýsi

okolo kruhu středobod tečka
má vůni brambor pečených na ohni
se zítřkem zkouší den rozednít, sečkat
nad ránem budí se cynicky svobodní

okolo tečky středobod kruh
vláčí se syrovou krajinou lesa
zůstává věrný mozolným rtům
z komínů mlha v zámračí klesá

okolo středobod, kruh a dvě tečky
v dolinách loučí se rorýsi s podzimem
do nohou vrývá se vyj vlčí smečky
zčechralé větrem nikdo je nepřijme


Štěpánka Ištvánková (*1991) studuje germanistiku a filmovou vědu na Univerzitě Palackého v Olomouci. Vede olomouckou kulturní platformu Pastiche Filmz, zaštiťující projekce filmového klubu a tomu přidružené audiovizuální aktivity. Na MFDF Ji.hlava 2014 působí v redakci dok.revue a psaní zůstává věrná také prostřednictvím své poezie.

Třebaže není tato báseň autorčiným debutem v pravém slova smyslu, je první básní publikovanou mimo její vlastní internetové stránky.




f5.14DOK.REVUE
28. 10. 2014


z aktuálního čísla:

Nový filmRoad movie s Kovym po českém školstvíIvo Bystřičan s youtuberem Kovym natáčí dokumentární road movie o výuce-nevýuce moderních dějin v našich školách, které se podle režiséra od dob jeho dětství příliš nezměnily. U studentů napříč republikou se tvůrci postupně dobírají toho, že jim výuka moderních dějin strašně chybí. Jaká by měla být? Film chce vyjevit kořeny problému a najít, co s tím.Ivo BystřičanSportHledání pravdy v sobě a v druhýchCristi Puiu je jedním z předních představitelů rumunské nové vlny. Mezi jeho největší úspěchy patří film Smrt pana Lazaresca, jenž na sebe upoutal v roce 2005 pozornost na festivalu v Cannes, odkud si odnesl cenu Un Certain Regard, a snímek Sieranevada z roku 2016, jenž bojoval v hlavní canneské soutěži. Na letošním Mezinárodním festivalu dokumentárních filmů v Jihlavě byl porotcem soutěže Opus Bonum a na své masterclass se podělil o svůj tvůrčí přístup, který je svou syrovostí a smyslem pro autenticitu blízký dokumentárnímu filmu.Martin SvobodaBáseňRok na vsiIvo HuclRozhovorŽijeme v éře chaotické multiplikace obrazůAndrei Ujica je jedním z nejvýznamnějších současných dokumentaristů. Tento rodák z Temešváru před téměř třiceti lety emigroval do Německé spolkové republiky, kde dodnes působí na Akademii umění a designu v Karlsruhe. V prosinci byl hostem kina Ponrepo, kde se promítaly některé jeho filmy. O svém přechodu od literatury k filmu a roztříštěnému dialogu nejen ve společnosti, ale také v akademickém prostředí hovořil pro dok.revue.David HavasNová knihaAutorský rozhlasový dokumentPravidelná blogerka dok.revue, teoretička audio dokumentů Andrea Hanáčková představuje kolektivní monografii o současném autorském rozhlasovém dokumentu, do níž přispěla zásadní stostránkovou studií o performativitě rozhlasového dokumentu, přičemž zbytek autorského týmu tvoří její studenti z oboru „radio studies“ na Univerzitě Palackého v Olomouci. Kniha vyjde na jaře roku 2020 v Nakladatelství AMU a měla by poprvé v širším kontextu představit současnou českou a dílčím způsobem i světovou rozhlasovou dokumentaristiku.Andrea HanáčkováÚvodníkPost-hysterie?dok.revue 6.14Kamila BoháčkováAnketaAnketa dok.revueVýroční anketa: Kniha & Film