Most svobody

Zoom z Navoněné noční můry Kidlata Tahimika

Když španělští vojáci zničili původní most Bamboo směřující do vesnice Bailan, vystavěli na stejném místě most nový. Později jej inženýři americké armády chtěli využít jako válečný koridor, díky nepříznivému místnímu větru, to však vzdali. Most používají všichni. Ti s velkými zisky, i ti s malými. Využívají ho také promotéři soutěže Miss Universe. A v neposlední řadě vůdci prosazující disciplínu a uniformitu, společně se svými následovníky.

Most do naší vesnice.
Jediný most směřující do Balian.
A jediná cesta zpět.
Tři metry široký a deset metrů dlouhý.
Most našeho života.

Poprvé jsem se pokoušel přejít most sám, když mi byly tři.
Jsem Kidlat Tahimik, vybral jsem si autíčko a můžu s ním přejet tento most.

Znova jsem se o to pokoušel ve čtyřech letech.
Jsem Kidlat Tahimik, mám ten správný automobil a s ním můžu přejet jakýkoli most.
 …
Dnes se snažím dosáhnout poslední cesty po tomto mostě.
Cesty svobody.
Jsem Kidlat Tahimik, vybral jsem si ten správný automobil a mohu přejít všechny mosty.

(z úvodní sekvence filmu Perfumed Nightmare, 1977)


Kidlat Tahimik (1942) je filmový režisér, scenárista a herec, jehož snímky bývají obvykle spojovány s hnutím Third Cinema a s kritikou neokolonialismu. Tahimik je jedním z nejoceňovanějších filipínských tvůrců, držitel „Plaridel honorarium for Independent Cinema“ a mnohými kolegy či filmovými kritiky je označován za „otce filipínského nezávislého filmu“.



f3.14DOK.REVUE
26. 10. 2014


z aktuálního čísla:

Situační recenzeFilm V síti by měl být hlavně na síti, aby něco dokázal změnitDebata nad filmem V síti tvůrců Víta Klusáka a Barbory ChalupovéKamila BoháčkováNový filmSlunce živých mrtvýchAnna Kryvenko o ztrátě soucitu v době postfaktické, o boji s chaosem a nepřátelstvím vesmíru i o tom, jak vzniká dokumentární esej složený z archivních materiálů.Anna KryvenkoTémaJak uslyšet obraz?Hlavním tématem tohoto čísla dok.revue jsou české radiodokumenty tvořené filmovými dokumentaristy. V tématu, které sepsala editorka dok.revue Kamila Boháčková, líčí filmoví dokumentaristé jako Lucie Králová, Tereza Reichová, Marika Pecháčková, Lumír Košař, Apolena Rychlíková či tvůrkyně anidoků Diana Cam Van Nguyen, co pro ně znamená tvořit radiodokumenty. V čem je to pro ně odlišné od filmu? Co jim to přineslo nového? Téma radiodokumentů se hodí do dnešních dnů všeobecné domácí karantény, většina v textu zmíněných radiodokumentů je totiž ke slyšení online. Kamila BoháčkováSportKreativní dílna mladých producentůO workshopu Emerging Producers na letošním BerlinaleAnna OndrejkováBáseňJiří TrnkaFrantišek HrubínTeorieKinematografická filozofieKinematografická filozofie či filmozofie představuje oblast výzkumu, která stojí na průsečíku filmové vědy a filozofie. Následující text je úvodem do filmozofie, jenž představuje její základní přístupy, témata a klíčové osobnosti. V první části zasazují autorky filmozofii do esteticko-historické perspektivy ztotožňování filozofie s uměním, zatímco v druhé části pak provádí „příčný řez“ dnešním stavem bádání a pokoušejí se vystihnout metodologickou i tematickou pluralitu aktuálních filmozofických přístupů.Andrea Slováková, Tereza HadravováGlosaDěkuji ti, étereFilmová dokumentaristka Tereza Reichová přibližuje své první pokusy s tvorbou radiodokumentu pro Český rozhlas. První pokus se prý příliš nevydařil. „Proč to tak bylo?“ ptá se Reichová sama sebe. Proč je problém vtěsnat všechny významy díla jen do zvuku, když jsme zvyklí vyprávět audiovizuálně?Tereza ReichováRozhovorPřinášet do světa určitý druh léčeníRozhovor s Violou Ježkovou o práci dramaturgyně Radiodokumentů, o tom, jak se v ní snoubí role autorky, dramaturgyně a teoložky i jak dokážou se zvukem pracovat filmoví dokumentaristé.Kamila BoháčkováNová knihaČeská škola neexistuje?České vydání knihy srbského režiséra Gorana Markoviće Česká škola neexistuje přibližuje jeho editor Jiří Fiala. Název knihy vychází z označení skupiny filmařů ze zemí bývalé Jugoslávie, která na přelomu šedesátých a sedmdesátých let vystudovala FAMU. Vydání publikace chystá Nakladatelství AMU v dubnu.Jiří FialaÚvodníkOd filmových obrazů k těm zvukovýmdok.revue 1.20Kamila Boháčková

související články:

f3.14Kidlat Tahimik: Třetí svět je způsobem životaPortrét Kidlata Tahimika5.14Čas je můj přítelRozhovor s „tichým bleskem“ Kidlatem Tahimikem, jehož přítomnost prosvětlila 18. ročník MFDF Ji.hlava