Akční umělec Petr Pavlenský o politickém umění

Ruský akcionista a kritik politického režimu v současném Rusku Petr Pavlenský ve své prezentaci na Inspiračním fóru 2014 představil všechny své dosavadní akce a detailně probral jejich strategii.


Jedním z hostů Inspiračního fóra na 18. ročníku ji.hlavského festivalu byl ruský performer a akční umělec Petr Pavlenský, známý svými protestními uměleckými akcemi, za které si vysloužil různé mediální nálepky jako trestuhodný vandal, duševně chorý člověk či nevkusný provokatér. Při své první performance v létě 2012 stál hodinu a půl před Kazaňskou katedrálou v Petrohradu, měl sešitá ústa a v rukou držel transparent podporující členky kontroverzní skupiny Pussy Riot, jež byly odsouzeny k několikaletému trestu za své vystoupení v moskevské katedrále. O téměř rok později si na protest proti proměně Ruska v policejní stát přibil genitálie k chodníku na Rudém náměstí a jen pár dní před svou návštěvou Ji.hlavy si uřízl kousek ušního lalůčku na střeše moskevské psychiatrické kliniky, kam soudy a policie často posílají opoziční aktivisty k vyšetření.

Pavlenský ve své devadesátiminutové prezentaci detailně vysvětlil, že opravdu nedělá karikatury Putina, ale politické umění. To podle něj – na rozdíl od umění zabývajícího se politikou – obnažuje a kritizuje mocenské nástroje systému a jeho ideologický aparát. Vrtá-li vám hlavou zcela jednoduchá otázka – proč to dělá a v čem spočívá celá Pavlenského filozofie, neváhejte se podívat na záznam jeho prezentace na Inspiračním fóru na MFDF Ji.hlava 2014.




3.15DOK.REVUE
14. 09. 2015


z aktuálního čísla:

Situační recenzeKontextem naší doby je nemít kontextDebata o snímku Pozorovatelna (The Viewing Booth, 2020) izraelského dokumentaristy Ra´anana Alexandrowicze, do níž jsme přizvali odborníka na Blízký východ Jana Fingerlanda (JF), izraelsko-slovenskou umělkyni Tamaru Moyzes (TM) a teoretičku vizuální kultury a zakladatelku platformy Fresh Eye Andreu Průchovou Hrůzovou (APH). Snímek Pozorovatelna uvádí letošní online Mezinárodní festival dokumentárních filmů v Jihlavě v sekci Svědectví.Kamila BoháčkováNový filmJak jsem točil o KunderoviDokumentarista Miloslav Šmídmajer popisuje, jak vzniká jeho dokument o Milanu Kunderovi s pracovním názvem „Milan Kundera: Od žertu k bezvýznamnosti“. Snímek by se měl v kinech objevit v březnu příštího roku a posléze se plánuje uvedení na VOD platformách a v České televizi.Miloslav ŠmídmajerTémaMuž, který předběhl svou dobuBankéř Albert Kahn vytvořil pod vlivem svého učitele, filozofa Henriho Bergsona, pozoruhodný soukromý archiv své doby. Pokusil se v něm posbírat co nejvíce filmů a fotografií svědčících o světě, v němž žil. Jeho Archiv planety, jak svou sbírku nazval, pokrývá období od první světové války do roku 1932 a zachycuje tak paměť tehdejšího světa. Výběr ze snímků z Kahnova archivu uvede online ve zvláštní sekci letošní ročník Mezinárodního festivalu dokumentárních filmů Ji.hlava.David ČeněkTémaFantomová kinematografie Jižní KorejeProgramový ředitel MFDF Ji.hlava Petr Kubica přibližuje v následujícím textu vývoj jihokorejského dokumentu od jeho počátků po současnost. Vytváří tak potřebný kontext letošní ji.hlavské retrospektivy Průhledná krajina, jíž se stala Jižní Korea. Přehlídka představuje u nás dosud neznámé snímky, natočené v období od dvacátých let minulého století po současnost, a ukazuje fascinující cestu jihokorejského dokumentu, jehož nezávislost se začala psát až v roce 1988.Petr KubicaRozhovorChci, aby diváci viděli mé filmy nejen očimaTvorba světoběžníka rakouského původu Huberta Saupera je známá i u nás. Před lety vzbudil ohlas jeho dokumentární esej Darwinova noční můra o Viktoriině jezeře v Tanzánii, kde se chová okoun říční na vývoz do Evropy, zatímco domorodí obyvatelé poblíž jezera živoří a trpí hlady. Letos mohou diváci MFDF Ji.hlava zhlédnout Sauperův nový snímek Epicentro o současné Kubě, kde se podle autora zrodilo americké impérium i filmová propaganda. S Hubertem Sauperem jsme si povídali o jeho tvůrčí metodě, zatímco jsme se – virtuálně a se sluchátkem na uchu – společně procházeli po jeho farmě na francouzském venkově.Kamila BoháčkováÚvodníkDigitální archiv planetydok.revue 5.20redakce dok.revue