Zpátky v čase

Pro první podzimní vydání dok.revue je příznačná politická perspektiva. Nejde však o politický dokument, jak by mnohé napadlo.

situační recenzi jde o politiku protidrogovou. V diskuzi o nejlepším dokumentu z karlovarského festivalu Mallory Heleny Třeštíkové řekl národní protidrogový koordinátor Jindřich Vobořil, že se politici, či dokonce vláda občas bojí poslechnout profesionály a raději následují momentální náladu obyvatel. „Přesto je však u nás jedna z nejlepších protidrogových politik z postkomunistických států,“ dodal sociolog Martin Nekola.

Jak to může dopadnout, když se politiky chopí několik umělců a politických disidentů, jež tvoří víceméně autonomní intelektuální centrum uvnitř společnosti, která není na jakoukoliv větší změnu připravena? Jedním z důsledků by mohla být i kuponová privatizace, kterou označuje režisér Martin Kohout za „nemocný nápad“ v rozhovoru o svém filmu Česká cesta, v němž se snaží ukázat komplexní živý obraz kuponové privatizace a traumatu z 90. let.

Politickou otázkou také je, co může či má být ve společnosti zdarma. V oblasti kinematografie se lze ptát, zda by filmy vyrobené za podpory z veřejných zdrojů, tedy Státního fondu kinematografie a České televize, mohly být volně přístupné třeba na internetu. O možnostech tzv. Open Access modelu obstojně fungujícího na akademické půdě vědeckých výzkumů a jeho hypotetickou aplikací na audiovizuální díla v České republice ve své eseji Co (ne)má být zdarma a proč polemizuje filmový právník Ivan David.

Ve video rubrice pak otevřeme téma politického umění, které podle jeho nejvýraznějšího představitele, ruského provokatéra Petra Pavlenského, není o tvorbě politických karikatur, ale o kritice ideologického aparátu. Není to totiž Pavlenský, kdo jeho performance tvoří, nýbrž právě policie jako jeden z nástrojů ruského politického systému. V rubrice video dok.revue přinášíme záznam prezentace Petra Pavlenského, který byl loni i s uříznutým uchem jedním z lektorů ji.hlavského Inspiračního fóra.

Oddych od politiky pak přináší cestování časem při návratu k „infra-obyčejnému“ ve studii novozélandských filmových teoretiček nebo úvahy o kinematografické filozofii amerického profesora filozofie Thomase Wartenberga. Mnohé filozofické otázky se skrývají v básni Jana Vladislava ze sbírky Věty, jež je známá neustálým proplétáním dvou světů – ideálního a reálného. Poetický jazyk provádí také příběhem Ivy Honsové, překladatelky knihy o legendě dokumentárního filmu Jorisi Ivensovi. Úplné zklidnění mysli nakonec nabídne příběh režiséra Jana Šípka o natáčení filmu filmu Tlačítka bdělosti.




3.15DOK.REVUE
14. 09. 2015


z aktuálního čísla:

Situační recenzeTo, co zažíváme v politice, zažíváme i domaIntimní, a přitom politický snímek Rentgen rodiny íránské filmařky Fírúze Chosrováníové (Firouzeh Khosrovaniové) vypráví příběh režisérčiných rodičů, které spojilo manželství, ale posléze se následkem nepřekonatelných rozdílů mezi světskými a náboženskými hodnotami zcela odcizili. O filmu pro dok.revue debatují publicista, vysokoškolský pedagog a odborník na Blízký východ Břetislav Tureček (BT), dokumentaristka, básnířka a aktivistka Martina Malinová (MM) a studentka dokumentu Širín Nafariehová (ŠN).Kamila BoháčkováNový filmGlobální home esejJak vzniká film Jiříkovo vidění, v němž otec s dcerou bojují za snížení CO2, celosvětovou uhlíkovou daň a stoprocentní dividendy, které by se z uhlíkové daně rozdělovaly lidem. Domácí film na světové téma by měl jít do kin na podzim příštího roku.Marta KovářováTémaNormální autistické dokumentyO lidech s poruchou autistického spektra panují zejména v hrané a seriálové tvorbě určité stereotypy. Každý autista však není jako hrdina filmu Rain Man. Nemusí žít v ústavu, ani oplývat genialitou. Jak autismus zobrazují dokumenty, které mohou pracovat se skutečnými, tedy sociálními herci?Martin ŠrajerBáseňBásněJan KačenaGlosaNové trendy tchajwanského dokumentuNedávno skončený švýcarský festival Visions du Réel představil průřez tím nejzajímavějším ze současného tchajwanského dokumentu. Sedm vybraných děl od tradičního dokumentu přes animaci po experimenty reprezentuje různorodost aktuální východoasijské produkce. Jaká nabízí témata?Sara SimićRozhovorNeobvyklý pohled na společenské stigmaRozhovor s Fridou a Lassem Barkforsovými, autory dokumentu Raising a School Shooter (2021), který měl světovou premiéru na letošním ročníku festivalu CPH:DOX.Jan KinzlNová knihaO řeholních sestrách a nasloucháníJak vnímají řeholnice současný svět? Je jejich víra pevná, nebo o ni musí stále bojovat? A lze porozumět bez naslouchání? Tyto a další otázky si klade literární dokumentaristka Kamila Hladká ve své nové knize Sestry, jež vychází 28. května v nakladatelství Dcera sestry. Rozhovory se čtyřmi generacemi řeholních sester přinášejí autentický vhled do jejich výjimečných osudů.Kamila HladkáÚvodníkKaždý je jinýdok.revue 2.21Kamila Boháčková