Výroční anketa 2012 / A-G

Ivo Bystřičan - Daniela Gébová - Jan Gogola ml.

Ilustrace: Michaela Kukovičová

1) Který dokumentární film byl pro vás osobně v uplynulém roce nejpodstatnějším a proč?  2) Která kniha byla pro vás osobně v uplynulém roce nejpodstatnější a proč? (rok vzniku ani země původu nerozhoduje)

Ivo Bystřičan

1) Velkou radostí pro mě byl, jinak vlastně temný, dokument Těžká práce, tvrdá hra německé režisérky Carmen Losmanové. Myslel jsem si, že dokument analyzující život v korporacích nelze natočit, aniž by režisér nebyl insider i během natáčení. Losmanové se však zvenčí podařilo skvěle obsáhnout způsob, jak korporace intenzivně kolonizují vnitřní svět svých zaměstnanců a v banálních chladných prostorách nonšalantně vytvořila velké obrazy prázdnoty. Přitom se zvláštní lehkostí, která dává naději, že do takového světa není nutné patřit.

2) Byla to kniha, kvůli které jsem se dvě noci nevyspal, jak jsem ji nemohl přestat hltat. Bravurní spisovatelská i rešeršní práce Štěpána Hulíka v Kinematografii zapomnění o počátcích normalizace v barrandovských studiích pro mě byla napínavou a zároveň naprosto zneklidňující výpravou do fungování klíčové instituce pod ideologickou taktovkou. Cynická personální politika, nevyslovené předpoklady, cenzura i autocenzura a pokrytectví s ničivými důsledky pro tvorbu. Vzrušení z knihy je o to větší, že i mimo totalitní režim můžeme náznaky podobného řízení a uspořádání vztahů cítit a sledovat. Strach o vlastní kariéru platí i dnes, stejně jako výkon důležitých funkcí nekompetentními lidmi. A nejde jen o audiovizuální tvorbu.

Daniela Gébová

1-2) Mám pocit, že žádný zásadní dokument jsem neviděla (spíš sleduju život) a co se týká literatury, četla jsem pořád něco tantrického např. David Deida Cesta opravdového muže, od Eckharta Tolla Moc přítomného okamžiku aj., védy apod... Taky něco od Haruki Murakamiho.

Jan Gogola ml.

1) V kontextu tzv. dokumentu je podstatná změna televizních Událostí jako opětovný důkaz neudržitelnosti výrazu dokumentární film. Jestliže se zpravodajství přiznává k tomu, že dokonce i zpráva má charakter inscenované a stylizované mizanscény, jaký má pak smysl udržovat při životě termín, který falešně předstírá možnost dokumentovat realitu?

2) Gilles Deleuze: Nietzsche a filosofie. Zřejmě věčně se budu k této knize vracet a to hlavně kvůli jejímu vyústění do principu afirmace jako způsobu bytí: „Jestliže Zarathustra prochází negativitou, jak o tom svědčí jeho znechucení i jeho pokušení, není to proto, aby ji využil coby hybnou sílu nebo aby převzal její náklad či produkt, nýbrž proto, aby dosáhl bodu, na němž se hybná síla změní, produkt se překoná a veškerá negativita je poražena či přeměněna. ...tanec přeměňuje tíži na lehkost, smích přeměňuje utrpení na radost, vrchcáby (hra v kostky) přeměňují nízké na vysoké.

Úvodník>>A-G>>H-J>>K-L>>M-Q>>R-Ř>>S-Ž





výpis dalších článků rubriky:  Anketa

2.20Ve chvíli, kdy se nic neděje, se může teprve všechno stát...Anketa dok.revue o tom, jak čeští tvůrci dokumentů mimořádný stav vnímali a jak ovlivnil či ovlivňuje jejich práci. Kamila Boháčková
dok.revueJak to vidí kritika?Na stránkách dok.revue najdete od jara 2020 hvězdokupu, v níž vybraní čeští filmoví kritici a kritičky a také jedna slovenská kritička budou udílet vybraným současným dokumentům počet hvězdiček, podle kterých dílo hodnotí.redakce dok.revue
6.19Anketa dok.revueVýroční anketa: Kniha & Film
6.18Zásadní kniha a film / od Kvapila po ŽaludaVýroční anketa: Kniha & Film. A která knižní a filmová díla zasáhla vás?
6.18Zásadní kniha a film / od Hanáčkové po KubošeVýroční anketa: Kniha & Film. A která knižní a filmová díla zasáhla vás?
6.18Zásadní kniha a film / od Angera po GogoluVýroční anketa: Kniha & Film. A která knižní a filmová díla zasáhla vás?
F3.18Bezpečnost novinářů, politické tlaky nebo zahleděnost do sebe sama Lukáš Nedomlel
6.17Zásadní kniha a film / Odpovědi od Průchové po TřeštíkovouVýroční anketa: Kniha & Film. A která knižní a filmová díla zasáhla vás?
6.17Zásadní kniha a film / Odpovědi od Jurdy po ProcházkuVýroční anketa: Kniha & Film. A která knižní a filmová díla zasáhla vás?
6.17Zásadní kniha a film / Odpovědi od Davida po Gogolu ml.Výroční anketa: Kniha & Film. A která knižní a filmová díla zasáhla vás?

starší články

2.12DOK.REVUE
21. 12. 2012


z aktuálního čísla:

Situační recenzeCivilizace musí dát zpátečku Angažovaný snímek amerického dokumentaristy Jeffa Gibbse Planet of the Humans (Planeta lidí), kritizující způsob, jakým zacházíme s obnovitelnými zdroji energie, vyvolal řadu kontroverzních reakcí. Není divu, producentem snímku je známý filmař Michael Moore, který tento dokument umístil volně na YouTube na Den Země, kdy celosvětově vrcholila pandemie koronaviru.Kamila BoháčkováNový filmJednotka intenzivního života Jak koronakrize upozornila na téma paliativní péče, o němž už dva roky vzniká dokument? Adéla KomrzýTémaPolitika paměti (nejen) v Příbězích 20. stoletíVzpomínkové portály zaznamenávající a uchovávající rozhovory s pamětníky mají neobyčejnou odpovědnost, protože formují pomyslnou národní paměť. Stojí před nimi nesnadná otázka, jak neupřít slovo ani extrémním hlasům, a přitom se jimi nenechat manipulovat. Co vlastně patří a co už nepatří do „paměti národa“?Martin MišúrBáseňSonet jako koníček[56]Pier Paolo PasoliniRozhovorNechat lidi odvyprávět jejich příběhyS Viktorem Portelem, dokumentaristou, vedoucím dokumentačního oddělení organizace Post Bellum a spoluautorem televizního cyklu Příběhy 20. století o rozhovorech coby formě „paměti národa“Martin SvobodaRozhovorO vůli k životu všemu navzdoryO holokaustu vzniká mnoho filmů, málokterý ale ukazuje svědky, kteří vypovídají o svých zážitcích vůbec poprvé, a navíc je doprovázejí dosud neznámé autentické obrazové materiály. Řeč je o deset let starém čtyřdílném cyklu celovečerních dokumentů Zapomenuté transporty, který zachycuje deportaci Židů do málo známých táborů a ghett v Lotyšsku, Bělorusku, Estonsku a Polsku. O způsobu práce s pamětí hovoří jejich režisér, scenárista a producent Lukáš Přibyl.Petr ŠafaříkRozhovorZačněme u sebe, jinak se nic nezměníRozhovor s tvůrci dokumentu Země medu, makedonským dokumentaristy Ljubomirem Stefanovrm a Tamarou Kotevskou.Vojtěch KočárníkNová knihaFestivalová historie bez ideologieKarlovarský filmový festival sice letos kvůli protipandemickým opatřením nebude, ale přesto se jeho historií, převážně před rokem 1989, v těchto týdnech zabývá výzkumný tým pod vedením filmové historičky a publicistky Jindřišky Bláhové z Katedry filmových studií Filozofické fakulty Univerzity Karlovy, aby dokončil rozsáhlou antologii, kterou v příštím roce vydá Národní filmový archiv. Jak kniha vzniká a proč se její autoři snaží představit hlavně neheslovité dějiny karlovarského filmového festivalu?Jindřiška BláhováÚvodníkJak se vaří dějiny?dok.revue 3.20redakce dok.revue