Útok na žánr true crime story

Mockument American Vandal si utahuje z žánru true crime nasprejovanými penisy a projímadlem, ale nejde jen o teenagerskou komedii.
29.04.2021 - Antonín Tesař

American Vandal

Série American Vandal se perfektně hodí do současného boomu true crime cyklů, takže až tolik nevadí, že jeho poslední sezóna je z roku 2018. Tvůrci této komediální „mockusérie“ vystihli manýry žánru stejně přesně, jako to v osmdesátkách udělal asi nejslavnější mockument (tedy falešný dokument, který je ve skutečnosti inscenovaný a paroduje původní formát) vůbec This is Spinal Tap (1984) s oslavnými portréty rockových skupin. American Vandal přitom není jen parodie na tento formát. Daří se jí vytvořit zdánlivě dost nepravděpodobný hybrid true crime a přisprostlé teenage komedie a k tomu se ještě netriviálně otírá o závažná témata, jako je třídní nespravedlnost, šikana nebo nálepkování lidí podle prvního dojmu.

Nejde jen o penisy

Na střední škole Hanover se stal zločin – nějaký vandal na školním parkovišti nasprejoval 27 obrázků penisů na 27 aut, patřících převážně zaměstnancům školy. Z činu byl prakticky okamžitě obviněn notorický milovník kanadských žertíků Dylan Maxwell, který byl následně podmínečně vyloučen ze školy. Co když ale skutečnost není tak jednoduchá? Co když oním vandalem byl někdo jiný? To se snaží zjistit dvojice dokumentaristů Peter a Sam, kteří o činu natáčejí true crime sérii v rámci školního videokroužku.

Takhle vypadá zápletka první sezóny American Vandal, podaná senzacechtivým jazykem, který Peter a Sam v seriálu používají a přebírají ho právě ze seriózních true crime sérií. Následujících osm půlhodinových dílů první sezóny je věnováno detailnímu vyšetřování zmíněné kauzy. Téměř celá jedna epizoda se například zabývá otázkou, zda jednoho z klíčových svědků uspokojovala, nebo neuspokojovala rukou jedna jeho spolužačka na letním táboře. V dalším díle se rozebírá podobnost penisů, které dříve nakreslil sám Dylan na školní tabule, s penisy nasprejovanými na autech. Autoři si pomáhají animovanými rekonstrukcemi, sofistikovanou infografikou, rozhovory, archivními materiály, ilustračními záběry, dramatickou hudbou a podobně.
 

American Vandal
 

Kontrast převážnělého, senzacechtivého a vůči faktům fetišistického přístupu true crime sérií s totálně banálním středoškolským incidentem, který je navíc řešen rozpitváváním ještě banálnějších souvislostí, funguje skvěle. Už samotná stopáž, která je této „kauze“ zasvěcena, působí absurdně. American Vandal ale zdaleka není jen konceptuální žertík na adresu dokusérií o bizarních zločinech. Zároveň totiž výmluvně mapuje prostředí střední školy. „Vyšetřování“, založené z větší části na drbech, divokých teoriích a pověsti jednotlivých studentů, dokonale zrcadlí každodenní život na střední škole, který se točí přesně kolem takových nicotných kauz, křivd a šeptandy. Představitelé jednotlivých studentů jsou navíc typově skvěle vybraní a tvůrci dokážou nápaditě kombinovat jazyk true crime s nechutným, pubertálním humorem – ostatně stačí si projít názvy jednotlivých epizod seriálu.

Fekální vyvrhel?

V posledních epizodách první sezóny se navíc do série vkrádají vážnější tóny (což také odpovídá stylu teenagerských komedií). Závěrečný díl nás dokonce nutí přehodnotit postavu Dylana, která celou dobu vypadá jako perfektní karikatura „třídního idiota“, a poodhalit hlubší a závažnější problémy, které celou dobu probublávají pod vrstvou nesmyslů, jimiž se dvojice studentů dokumentaristů většinu seriálu explicitně zabývá.

Po první sezóně, která vznikla v roce 2016, o dva roky později, následovala druhá, zatím nejaktuálnější řada. Ta na jednu stranu navázala tam, kde první končí, ale zároveň se vydala trochu jiným směrem. Peter a Sam, kteří po úspěchu první řady získali status dokumentaristických celebrit, jsou v ní pozváni na prestižní střední školu, kde řádí žertéř zvaný „fekální vyvrhel“ (turd burglar). Jeho útok, při němž dá při školním obědě studentům do jídla projímadlo, je mnohem nebezpečnější než sprejování penisů na auta z první sezóny a také mnohem víc zavání šikanou. Témata sociálního statusu jednotlivých studentů, arogance moci ze strany učitelů a manipulativních her, které jedni studenti s druhými sehrávají, se tu otevřeně a natvrdo řeší už od první epizody. Druhá sezóna tím ztrácí odlehčenou hravost a rozkoš z absurdního babrání se v banalitách, kvůli nimž byla první řada tak působivá. Ale pokud přistoupíme na to, že druhá sezóna hraje podle jiných pravidel, zjistíme, že podle nich hraje důstojně. Pubertální humor se tu oproti první řadě stává trochu samoúčelnějším a nadbytečnějším a tvůrci mají tendenci dělat z některých postav až příliš velké figurky, ale celkovou dynamiku sociálních vztahů na prestižní střední škole se jim podařilo vystihnout opět velmi dobře. I když je American Vandal fikce, která si navíc zakládá na tom, že v ní vlastně o nic nejde, ve výsledku tak dokáže být mnohem podnětnější a komplexnější než leckterá důležitě se tvářící true crime série.
 





další blogy autora:

Tajné lásky a tajná pornografieČím kritika Antonína Tesaře zaujaly dokumenty z produkce Netflixu Circus of Books a Tajná láska, nořící se do „tajných dějin“ americké queer subkultury? „Oba snímky nejsou filmařsky nijak rafinované, jsou ale odzbrojující svou spontánností. V obou případech se tvůrcům zároveň daří plynule propojit malé a velké dějiny,“ zdůrazňuje Tesař.28.01.2021 - Antonín Tesař
Jak se družit s jinými živočišnými druhyAntonín Tesař přibližuje ve svém blogu jihoafrický dokument Moje učitelka chobotnice (2020), jenž je od září zveřejněn na Netflixu a který se snaží ukázat, že tu lidé mohou být pro zvířata, nejen zvířata pro lidi.17.09.2020 - Antonín Tesař
Jako na špatném tripuFilmový publicista Antonín Tesař se podivuje nad novým americkým animovaným dokumentem Halušky: Dobrodružství s psychedeliky (2020), který je ukázkovým příkladem toho, jak popkultura vyprázdnila psychedelii. Ptá se zároveň, co je nového a starého v psychedelických animovaných dokumentech.11.06.2020 - Antonín Tesař
Laboratorní milostné vztahy v izolaciAntonín Tesař ve svém blogu přibližuje novou reality show Netflixu Láska je slepá, která coby sociální experiment ukazuje podoby současných milostných vztahů. Základní premisa seriálu, totiž lidé izolovaní v osamělých pokojích, kteří si navzájem naslouchají a touží se spolu seznámit, je v době hromadné izolace poměrně symbolická.26.03.2020 - Antonín Tesař
Satanismus je aktivismusV předvánočním čase se umisťuje v zahraničních žebříčcích nejlepších letošních (mainstreamových) dokumentů i snímek Hail Satan? režisérky Penny Lane. Film s dokonale předvánočním názvem, který se úspěšně promítal na letošním festivalu v Sundance, je portrétem společenství Satanic Temple, které si zvolilo Satana jako dobře viditelný symbol vzdoru a neochoty podřídit se autoritě. Pro ty, kteří dnes vytvářejí různé poloreálné nebo úplně vybájené strašáky, aby s nimi paralyzovali veřejnost (a příkladů z českého prostředí by se nenašlo málo), může být tento dokument cennou lekcí.19.12.2019 - Antonín Tesař
O zvucích obrazemFilmový publicista Antonín Tesař se ve svém textu zabývá novým snímkem Johany Ožvold The Sound is Innocent, jenž na ji.hlavském festivalu soutěží v České radosti. 03.10.2019 - Antonín Tesař
Scorsese a Dylan mezi fakty a mýtyFilmový publicista Antonín Tesař ve svém blogu uvažuje o novém filmu Martina Scorseseho Rolling Thunder Revue, který zdařile propojuje dokumentaristiku s fikcí. Stejnojmenné turné Boba Dylana ze sedmdesátých let je tak obohaceno v mélièsovském stylu o několik fiktivních účastníků i událostí. Scorseseho dílo je reflexí toho, nakolik věrně je možné v dokumentu pracovat se skutečností a pamětí. 25.07.2019 - Antonín Tesař
Víc než jen šňůra zábavných historekFilmový publicista Antonín Tesař ve svém prvním blogu pro dok.revue reflektuje dvě sezony seriálu HBO Historky ze šňůry, který si formou animovaného dokumentu dělá legraci z mýtů o popových hvězdách a jejich životních eskapádách.30.05.2019 - Antonín Tesař

   poslední blogy:
Barevné dějinyNový dok.blog se věnuje současnému fenoménu populární vizuální kultury, totiž automatickému digitálnímu kolorování černobílých historických snímků. Jakou změnu přináší možnost vidět vlastní předky nebo zásadní dějinné události v barvě? A jsou všechny černobílé historické fotografie vhodné k tomu, aby se jich dotkla barva?06.05.2021 - Andrea Průchová Hrůzová
Letem podcastovým světem IIVe druhém díle svých poznámek k současným českým podcastům se moderátor, dokumentarista a dramaturg Dan Moravec zaměřuje na dvě série Českého rozhlasu, které se, každá po svém, dotýkají vztahu duše a těla.22.04.2021 - Dan Moravec
Zprávy podle potřeby?Nejsledovanější francouzská televize TF1 plánuje do konce roku umožnit divákům, aby přizpůsobili zpravodajský obsah svému vkusu a zájmu. Může však zpravodajství fungovat podobně jako sociální síť, kde po vyfiltrování sledujeme jen to, co nás zajímá, a uzavíráme se tak ještě víc do sociálních bublin? Milan Kruml ve svém dalším dok.blogu uvažuje, jaké nebezpečí představuje personalizace televizního zpravodajství.08.04.2021 - Milan Kruml
Jeden Netflix vládne všemJak streamovací gigant formuje podobu současného dokumentu?01.04.2021 - Martin Šrajer
Když mi umře hrdinkaLiterární dokumentaristka Barbora Baronová popisuje situaci, se kterou se bohužel setkává čím dál častěji. Co dělat, když zemře hrdinka chystané knihy, ještě než autorizuje své promluvy? Je lepší někdy na autorizaci rezignovat, aby příběh vůbec zazněl?25.03.2021 - Barbora Baronová
O švábech a lidechCo spojuje tři loňské filmy čínského disidenta Aj Wej-weje CoroNation, Vivos a Šváb, které lze zhlédnout na právě probíhajících jarních Ozvěnách Ji.hlavy? „Všechny tři snímky vypráví o boji se zlem. To se šíří organismem společnosti jako nákaza a vyvolává reakci imunitního systému v podobě občanských nepokojů,“ vyvozuje Prášil.18.03.2021 - Janis Prášil
Rok života v pandemii a pod rouškouNa prahu druhého roku s pandemií jsou na webových stránkách stanic Plus a Dvojka Českého rozhlasu k poslechu dvě dokumentární série, které mapují českou variantu celosvětového problému. Časosběrný Rok pod rouškou (2020) i analytický Život během pandemie (2021) mají výraznou dokumentární hodnotu už nyní, jejich cena bude časem narůstat. Zásadní jsou však nejen otázky, které obě série kladou, ale také ty, jež zatím nezazněly.11.03.2021 - Andrea Hanáčková
Dobývání vesmíru v době pandemieZnámá teoretička vizuální kultury si ve svém dok.blogu klade otázku, jakou zprávu podává rover Perseverance, jenž nedávno přistál na planetě Mars, o současném stavu naší společnosti. Čeho se stal symbolem? A jak důležitou roli v pochopení tohoto projektu NASA sehrávají všudypřítomné obrazy?04.03.2021 - Andrea Průchová Hrůzová
Letem podcastovým světem IModerátor, dokumentarista a dramaturg Dan Moravec hodnotí nejzajímavější české podcasty. Co se podle něj vyplatí sledovat a proč? V prvním díle se zaměřuje na nejzdařilejší zpravodajské podcasty.18.02.2021 - Dan Moravec
Dokumentární útok na mainstream zadními vrátkyCo o aktuálních výbojích tuzemského dokumentu prozrazují nedávno udělené Ceny české filmové kritiky a nominace na České lvy?11.02.2021 - Tomáš Stejskal