Tajné lásky a tajná pornografie

Čím kritika Antonína Tesaře zaujaly dokumenty z produkce Netflixu Circus of Books a Tajná láska, nořící se do „tajných dějin“ americké queer subkultury? „Oba snímky nejsou filmařsky nijak rafinované, jsou ale odzbrojující svou spontánností. V obou případech se tvůrcům zároveň daří plynule propojit malé a velké dějiny,“ zdůrazňuje Tesař.
28.01.2021 - Antonín Tesař

Z filmu Tajná láska. Foto Netflix

Hyperproduktivní televizní showrunner Ryan Murphy se svými posledními hranými projekty nesklízí právě příznivé kritické ohlasy. Kromě množství sérií a filmů, kterými momentálně krmí streamovací platformu Netflix, ale v posledních dvou letech produkoval také dvojici poměrně nenápadných dokumentů, jež hravě překonávají jeho aktuální autorskou produkci. Zatímco ve vlastních projektech si s moderní americkou queer historií spíš postmoderně pohrával, dokumenty Circus of Books (2020) a Tajná láska (2020) se k ní vztahují přímo a velmi osobně.

Oba filmy jsou pozoruhodnými ponory do „tajných dějin“ queer subkultury, která v USA 20. století existovala na hraně, nebo často i za hranou kriminality, o takřka plošné nevraživosti veřejnosti vůči homosexuálům ani nemluvě. Zároveň ale ukazují, jak těsně životy queer osob prorůstaly každodenní realitou většinové společnosti. Důležité je, že režiséry obou filmů jsou příbuzní jejich protagonistů. Circus of Books natáčela Rachel Masonová, dcera manželského páru, který po několik dekád vedl věhlasný losangeleský obchod s homosexuální pornografií. Tvůrce Tajné lásky Chris Bolan je zase prastrýcem ženy, která dlouhé roky udržovala utajený lesbický poměr. Oba dva se díky tomu nejen mohli přiblížit k protagonistům mnohem intimněji, než je u dokumentárního filmu běžné, ale zároveň získali přístup k rodinným fotografiím, domácím filmům, videím nebo dopisům, díky nimž vytvořili neobyčejně plastické portréty.

Válka a ženský baseball

V obou případech se tvůrcům zároveň daří plynule propojit malé a velké dějiny. Tajná láska je na jednu stranu osobním příběhem jednoho konkrétního lesbického páru, který navíc existoval stranou queer komunity. O to vzácnější ale je takové životní peripetie zdokumentovat. Terry Donahueová a Pat Henschelová spolu žily v jedné domácnosti řadu desetiletí, ale svou orientaci tajily přede všemi včetně nejbližších rodinných příslušníků. Dokument přesto nabízí kontextové informace o poválečných lesbických barech, šikaně homosexuálů ze strany oficiálních institucí a atmosféře v USA naladěné proti homosexuálům. Ještě zajímavější je ale vazba obou žen na ženský baseball ve čtyřicátých letech. All-American Girls Professional Baseball League byl poměrně důležitým kulturním fenoménem své doby (ve velmi fiktivní podobě ztvárněný ve slavném filmu Velké vítězství z roku 1992 v režii Penny Marshallové), jehož význam pro queer komunitu je jen těžko postižitelný – i když vztah obou protagonistek stěží byl jediný, který z tohoto prostředí vzešel. Jeho propojení s hrdinkami Tajné lásky ale ukotvuje jejich život v konkrétních historických souvislostech. Mimo jiné i díky němu nejde jen o příběh „tajné romance“, ale o komplexní příklad homosexuálního vztahu ukotveného v určité době a kultuře.
 

Éra videopůjčoven, gayové a kostel

Obchod Circus of Books byl naopak jedním z center queer kultury v Los Angeles od osmdesátých let. Nejen proto, že distribuoval těžko dostupné – často pornografické – materiály pro homosexuály, ale fungoval také jako důležitá brána do queer komunity, kde se homosexuálové setkávali a navazovali vztahy. Do historie prodejny se otiskla kampaň proti pornografii v osmdesátých letech, ale také pandemie AIDS a nakonec i nástup internetového porna a seznamovacích aplikací, který vedl k zavření celého podniku. Režisérka Rachel Masonová se ale nesoustředí na tyto společenské pohyby, ale na poněkud paradoxní životní příběh vlastníků obchodu. Barry a Karen Masonovi byli heterosexuální manželský pár, který byl na jednu stranu poměrně svobodomyslný, ale na druhou bral svou práci v obchodě prostě jako výnosný byznys. Jejich příběh je plný paradoxů, zahrnujících třeba to, že Karen je věřící judaistka nebo že jeden z potomků páru, který povahu svého zaměstnání před svými dětmi důsledně tajil, je také homosexuál. Film Circus of Books v něčem připomíná nostalgické dokumenty ohlížející se za zašlou érou videopůjčoven (At the Video Store, 2015; The Last Blockbuster, 2019). Zároveň je to ale díky napojení na queer subkulturu mnohem víc. Stejně jako v případě Tajné lásky je v něm velmi přínosné, že se nezabývá queer aktivisty a klíčovými osobnostmi queer dějin, ale propojuje události s každodenností, se soukromými životy lidí na okraji komunity a také s běžnými fenomény většinové společnosti.

Oba snímky nejsou filmařsky nijak rafinované. Většinou spoléhají na výpovědi protagonistů a bezprostředně natočené situace, které doplňují nanejvýš ilustračními kolážemi archivních materiálů. Jsou ale odzbrojující svou spontánností. Tvůrci se nejen dostali velmi blízko k protagonistům, ale dokonce měli možnost je přímo konfrontovat. Hlavně Rachel Masonová, která je dcerou majitelů Circus of Books, často vystupuje zpoza kamery a je částečně účastnicí celého příběhu. To filmům přidává na civilnosti a zvyšuje jejich hodnotu připomínek dějin, nad nimiž společnost dlouho úporně zavírala oči.
 





další blogy autora:

Útok na žánr true crime storyMockument American Vandal si utahuje z žánru true crime nasprejovanými penisy a projímadlem, ale nejde jen o teenagerskou komedii.29.04.2021 - Antonín Tesař
Jak se družit s jinými živočišnými druhyAntonín Tesař přibližuje ve svém blogu jihoafrický dokument Moje učitelka chobotnice (2020), jenž je od září zveřejněn na Netflixu a který se snaží ukázat, že tu lidé mohou být pro zvířata, nejen zvířata pro lidi.17.09.2020 - Antonín Tesař
Jako na špatném tripuFilmový publicista Antonín Tesař se podivuje nad novým americkým animovaným dokumentem Halušky: Dobrodružství s psychedeliky (2020), který je ukázkovým příkladem toho, jak popkultura vyprázdnila psychedelii. Ptá se zároveň, co je nového a starého v psychedelických animovaných dokumentech.11.06.2020 - Antonín Tesař
Laboratorní milostné vztahy v izolaciAntonín Tesař ve svém blogu přibližuje novou reality show Netflixu Láska je slepá, která coby sociální experiment ukazuje podoby současných milostných vztahů. Základní premisa seriálu, totiž lidé izolovaní v osamělých pokojích, kteří si navzájem naslouchají a touží se spolu seznámit, je v době hromadné izolace poměrně symbolická.26.03.2020 - Antonín Tesař
Satanismus je aktivismusV předvánočním čase se umisťuje v zahraničních žebříčcích nejlepších letošních (mainstreamových) dokumentů i snímek Hail Satan? režisérky Penny Lane. Film s dokonale předvánočním názvem, který se úspěšně promítal na letošním festivalu v Sundance, je portrétem společenství Satanic Temple, které si zvolilo Satana jako dobře viditelný symbol vzdoru a neochoty podřídit se autoritě. Pro ty, kteří dnes vytvářejí různé poloreálné nebo úplně vybájené strašáky, aby s nimi paralyzovali veřejnost (a příkladů z českého prostředí by se nenašlo málo), může být tento dokument cennou lekcí.19.12.2019 - Antonín Tesař
O zvucích obrazemFilmový publicista Antonín Tesař se ve svém textu zabývá novým snímkem Johany Ožvold The Sound is Innocent, jenž na ji.hlavském festivalu soutěží v České radosti. 03.10.2019 - Antonín Tesař
Scorsese a Dylan mezi fakty a mýtyFilmový publicista Antonín Tesař ve svém blogu uvažuje o novém filmu Martina Scorseseho Rolling Thunder Revue, který zdařile propojuje dokumentaristiku s fikcí. Stejnojmenné turné Boba Dylana ze sedmdesátých let je tak obohaceno v mélièsovském stylu o několik fiktivních účastníků i událostí. Scorseseho dílo je reflexí toho, nakolik věrně je možné v dokumentu pracovat se skutečností a pamětí. 25.07.2019 - Antonín Tesař
Víc než jen šňůra zábavných historekFilmový publicista Antonín Tesař ve svém prvním blogu pro dok.revue reflektuje dvě sezony seriálu HBO Historky ze šňůry, který si formou animovaného dokumentu dělá legraci z mýtů o popových hvězdách a jejich životních eskapádách.30.05.2019 - Antonín Tesař

   poslední blogy:
Letem podcastovým světem III V dok.revue přinášíme třetí díl postřehů moderátora, dokumentaristy a dramaturga Dana Moravce o současných českých podcastech. Tento díl by mohl mít podtitul Divadlo nikdy nebylo víc slyšet a zaměřuje se na podcasty, které připravily tři divadelní soubory během pandemie: Národní divadlo, Divadlo Archa a Divadlo v Dlouhé. 10.06.2021 - Dan Moravec
Všežravé pojmyI když se analogovým technologiím a podmínkám či konvencím, které se k nim vážou, předpovídal v oblasti filmu a fotografie zánik, jsou v současném umění stále přítomné. O zmapování území „filmovosti“ v krajině „rozšířené kinematografie“ se pokusil umělecko-výzkumný projekt Reset the Apparatus!, jehož výstupem byla v roce 2019 i stejnojmenná kniha. Jaké klade otázky? 27.05.2021 - Tereza Hadravová
Ženy versus vědaOhlédnutí za letošním Mezinárodním festivalem populárně-vědeckých filmů AFO, který skončil 11. května, vybízí k otázce, jak komplikovaný je vztah současné vědy a genderu.20.05.2021 - Martin Šrajer
Barevné dějinyNový dok.blog se věnuje současnému fenoménu populární vizuální kultury, totiž automatickému digitálnímu kolorování černobílých historických snímků. Jakou změnu přináší možnost vidět vlastní předky nebo zásadní dějinné události v barvě? A jsou všechny černobílé historické fotografie vhodné k tomu, aby se jich dotkla barva?06.05.2021 - Andrea Průchová Hrůzová
Útok na žánr true crime storyMockument American Vandal si utahuje z žánru true crime nasprejovanými penisy a projímadlem, ale nejde jen o teenagerskou komedii.29.04.2021 - Antonín Tesař
Letem podcastovým světem IIVe druhém díle svých poznámek k současným českým podcastům se moderátor, dokumentarista a dramaturg Dan Moravec zaměřuje na dvě série Českého rozhlasu, které se, každá po svém, dotýkají vztahu duše a těla.22.04.2021 - Dan Moravec
Zprávy podle potřeby?Nejsledovanější francouzská televize TF1 plánuje do konce roku umožnit divákům, aby přizpůsobili zpravodajský obsah svému vkusu a zájmu. Může však zpravodajství fungovat podobně jako sociální síť, kde po vyfiltrování sledujeme jen to, co nás zajímá, a uzavíráme se tak ještě víc do sociálních bublin? Milan Kruml ve svém dalším dok.blogu uvažuje, jaké nebezpečí představuje personalizace televizního zpravodajství.08.04.2021 - Milan Kruml
Jeden Netflix vládne všemJak streamovací gigant formuje podobu současného dokumentu?01.04.2021 - Martin Šrajer
Když mi umře hrdinkaLiterární dokumentaristka Barbora Baronová popisuje situaci, se kterou se bohužel setkává čím dál častěji. Co dělat, když zemře hrdinka chystané knihy, ještě než autorizuje své promluvy? Je lepší někdy na autorizaci rezignovat, aby příběh vůbec zazněl?25.03.2021 - Barbora Baronová
O švábech a lidechCo spojuje tři loňské filmy čínského disidenta Aj Wej-weje CoroNation, Vivos a Šváb, které lze zhlédnout na právě probíhajících jarních Ozvěnách Ji.hlavy? „Všechny tři snímky vypráví o boji se zlem. To se šíří organismem společnosti jako nákaza a vyvolává reakci imunitního systému v podobě občanských nepokojů,“ vyvozuje Prášil.18.03.2021 - Janis Prášil