Spor o umění aneb Když média baví

Mediální analytik Milan Kruml přibližuje žabomyší spory rakovnických zastupitelů o novou sochu Sisyfa, která by od letošního léta měla stát v Rakovníku. O místní „kauze“ vtipně informoval i rakovnický týdeník Raport. A pak prý že z novin už zmizel humor!
11.04.2019 - Milan Kruml

V Rakovníku mají letos v srpnu instalovat novou sochu Sisyfa od sochařů Petra Holečka a Dalibora Blažka. Na schůzi místního zastupitelstva to vyvolalo roztomilou polemiku.
Vizualizace: Městský úřad Rakovník

Možná se to dnes už zdá být poněkud nepatřičné, ale pravda je, že svého času se člověk při sledování médií dokázal i zasmát, a nebyla to reakce na nechtěný humor redaktorů a editorů. Bývaly doby, kdy se i na titulních stránkách deníků objevovaly karikatury, sloupky či fejetony, kdy v televizním či rozhlasovém zpravodajství byl vyhrazen prostor pro různé nevážné příspěvky. Faktem je, že sledování zpravodajství nenabízí v současnosti příliš důvodů k pobavení a že jsme si (na rozdíl třeba od Británie, Itálie nebo Německa) zvykli, že humor je ve spojení se zprávami čímsi nepatřičným. A tak se nejlepší vtipné glosy šíří Twitterem anebo na Facebooku a humor výjimečně nalezneme v on-line médiích. 

I proto jsem byl dost potěšen, když jsem si po zakoupení regionálního týdeníku Raport, který vychází v Rakovníku, mohl přečíst jeho úvodní materiál z pera Pavla Skleničky, jenž sice spadá do žánru zpravodajského článku, ale nemusel by se za něj stydět ani Jaroslav Hašek. A to prosím autor pouze popsal jednání zastupitelstva města, jemuž byl přítomen. Pravda ovšem také je, že popisuje událost tragikomickou, která v sobě skrývá i řadu znepokojivých otázek. Leč o těch třeba někdy příště.

O co jde? Městská rada v Rakovníku rozhodla, že mezi budovami zdejšího gymnázia a 1. základní školy umístí umělecké dílo. To je samo o sobě jistě chvályhodné, ovšem potíž je v tom, o jaké dílo jde. On ostatně v Rakovníku už jeden spor o sochu nedávno vznikl – sousoší koní sochaře Michala Gabriela se stalo předmětem kritiky, neboť není pojato natolik realisticky, aby v něm každý ušlechtilá zvířata poznal. Rovněž socha u finančního úřadu je rázu poněkud abstraktního a dostala od místních hanlivé pojmenování Mimozemšťan. 

Rakovník je prostě pro sochaře těžká disciplína a nová socha to jenom potvrzuje. Socha má totiž zobrazovat Sisyfa. Jistě je to nošení sov do Atén, ale přece jen připomenu, kdo to vlastně byl. Pro historii rakovnického boje o sochu to totiž má svůj význam. Sisyfos byl v řecké mytologii zakladatelem a prvním králem Korintu. Kromě toho se mu podařilo dostat se lstí z podsvětí, kam byl uvržen, neboť prozradil tajemství bohů. Přesnější je, že prozradil říčnímu bohovi, kam Zeus unesl jeho dceru. Za pokus o útěk byl krutě potrestán. Tlačí obrovský kámen do kopce, aby ho na druhé straně skutálel dolů. Jenže to se Sisyfovi nedaří, kámen mu vždy těsně pod vrcholem vyklouzne a valí se zpátky dolů. Sisyfos musí začínat stále znovu. Trpí marností svého počínání a bezvýchodností situace.

Sousoší koní od sochaře Michala Gabriela v Rakovníku před časem také vyvolalo diskuzi.
Foto: Miroslav Elsnic

A jeho socha i s kamenem za 450 tisíc korun má být v Rakovníku umístěna mezi budovami dvou škol. Petr Svoboda, který téma na městském zastupitelstvu otevřel, podle týdeníku řekl: „U školy bude totiž umístěn za 450 tisíc Sisyfos, což je podle slovníku symbol zbytečné a marné práce. To je náš vzkaz školákům, že učení je marné a zbytečné? Protože o tom rozhodla jen rada, doporučuji usnesení revokovat. A navrhuji, aby o věci hlasovalo zastupitelstvo.“

S jeho názorem nesouhlasili jiní zastupitelé. Jedni tvrdili, že nemají dost informací. Například Jaroslav Vaic: „Je to stejné jako s instalací koní. Opět nemáme informace. Rada rozhodovala, ale ani členové zastupitelstva o záměru předem nevěděli, natož občané. Vzniká věc trvalého významu, proto by bylo dobré, aby občané věděli, co se chystá, a mohli říci voleným zástupcům, zda se jim to líbí, či ne.“ Zlatá slova, chce se mi dodat, jen poněkud opožděná. Jiný zastupitel, Pavel Jenšovský, varoval podle Raportu před svévolí přímé demokracie: „Kdo chce umístit do Rakovníka sochu, musí mít na to koule. A teď bude mít jednu navíc.“ Podle něj zastupitelé svými výroky prosazují přímou demokracii na úkor demokracie zastupitelské. „V tomto případě dejme na to, co nám říká kulturní komise a lidé, kteří jsou v tom vzdělaní,“ radí Jenšovský.

Ano, je dobré si poslechnout, co vlastně říká kulturní komise, konkrétně její předseda Milan Zimmermann: „Když se udělali koně, byly připomínky, proč ne rak. Já jsem k tomu tenkrát řekl, že v Řitce ani v Pičíně také nemají žádné sochy, které by oslavovaly název obce. Soch v Rakovníku zase tolik není. Ač jsem podporoval spíše návrh Zdeňka Maniny, jsem pro to, aby tu umělecké dílo vzniklo. Sisyfos představuje učitelskou práci i toho žáčka, jak se na něj valí učení. Když se zrušilo kino, udělal jsem cedulku: Zrušeno za starosty Mánka. Jestli zrušíte instalaci sochy, nechám udělat cedulku: Zrušeno kvůli panu Svobodovi.“ 

Jen pro klid čtenářovy duše – Rakovník dnes kino zase má. Cedulka zřejmě splnila svůj účel. Pozoruhodnější je ovšem vysvětlení symboliky chystané sochy – vzdělávací proces jako marná snaha? No, nevím. Možná by stálo za to, kdyby si pánové přečetli ve slovníku heslo Sisyfos celé. Stojí v něm totiž také to, že se o Sisyfovi říkalo, že je nejchytřejší z lidí, nebo také, že je ze všech nejprohnanější. Na tom se přece už dá docela dobře stavět.

Co by to bylo za diskuzi zastupitelstva, kdyby se do ní nezapojil i starosta města Luděk Štíbr. Na téma sochy Sisyfa řekl: „Pro mě je to spíš hovnivál. Vnímám to naopak výchovně. Student, který tlačí tu svoji kuličku, aby mu nespadla na hlavu.“

Vidíte, a pak že se člověk při čtení zpráv nepobaví. A co víc – tato drobná polemička z běžného života v jednom menším českém městě bude mít jistě pokračování. Tímto nezištně dávám tip některému tvůrci, aby z rakovnického Sisyfa učinil téma svého dalšího filmu. Ale musí si pospíšit. Koule o průměru dva metry a subtilní postava antického hrdiny budou instalovány už na konci srpna. Žáci a studenti tak budou mít při vstupu do nového školního roku jistě o čem přemýšlet.
 

Autor je zaměstnancem České televize.





další blogy autora:

Letos vedou Dánové a BritovéO letošní sekci Reality TV v Ji.hlavě očima jejího dramaturga. Podle dramaturga a mediálního analytika Milana Krumla není náhoda, že většina pořadů vybraných do letošní ji.hlavské sekce Reality TV pochází ze dvou trhů – z britského a dánského. „Britové tolik nepřekvapují – vysoká úroveň nehrané tvorby, inovativnost a propracované formy, jak oslovit i s náročným tématem většinového diváka, jsou pro britskou televizi typické už řadu let. U Dánů ovšem překvapuje dlouhodobá kreativita, ochota riskovat, hledat dosud nevyšlapané cesty a zpracovávat i velmi kontroverzní témata,“ píše Kruml.29.10.2020 - Milan Kruml
Co jsou klišé v televizi a proč se jich nebojímeJak se odrazila pandemie v nabídce a trendech domácích i zahraničních televizí? Proč se vracejí k osvědčeným formátům a které to jsou? A platí totéž pro domácí i zahraniční situaci? O tom ve svém dalším dok.blogu uvažuje mediální analytik Milan Kruml, který píše: „Když začínal letošní rok, řada odborníků předvídala, že dojde k podstatným proměnám v nabídce lineární televize, že streamovací giganti, kteří už loni na podzim zahájili další kolo bitvy o předplatitele, rozšíří žánrovou pestrost, a že se tematicky promění nabídka dramatiky ve volných televizích. Teď jsme v situaci, kdy se televize vracejí k osvědčeným postupům a doufají, že se během podzimu dokážou připravit na příští rok. Zda tomu tak opravdu bude, ale neví nikdo.“14.08.2020 - Milan Kruml
Bude všechno jinak? Televize a covid-19„Když si to všechno shrneme, tak celá branže dostala v posledních měsících úder, který způsobil strukturální změny, jež se budou měnit jen velmi pomalu,“ shrnuje mediální analytik Milan Kruml ve svém blogu to, jak se pandemie podepsala na médiu televize i práci scenáristů a režisérů. Ve svém textu uvažuje, co udělá s televizními trhy podzim. Na jednu stranu vznikají obratem nové televizní formáty, jako například UčíTelka, na druhou stranu hrozí nebezpečí, že se podobně levné a rychlé postupy ujmou i v budoucnu.07.05.2020 - Milan Kruml
Pro satiru do cizinyMediální analytik Milan Kruml se ve svém blogu zamýšlí nad tím, proč u nás, na Slovensku či v Maďarsku chybí kvalitní satirický pořad. Inspirovat bychom se podle něj mohli u sousedů v Rakousku a Německu, kde se těší oblibě tamní satirické formáty Gute Nacht, Österreich a Die Heute Show, které dokážou vtipně přitáhnout pozornost k politickým kauzám. Naposledy vyvolal pořad Gute Nacht, Österreich pobouření koncem ledna, když ostře upozornil na situaci na maďarské mediální scéně.13.02.2020 - Milan Kruml
Když televize zabíjíMediální analytik a publicista Milan Kruml uvažuje, jaké důsledky může mít pro lidi účinkování v dokumentech, reality show či dalších cross žánrech. Uvádí příklad oblíbené britské reality show Love Island, po níž si dva účastníci vzali život. Reality show však mohou mít důsledky na sebevědomí a sebepojetí nejen jejich účastníků, ale i diváků… 04.07.2019 - Milan Kruml
Kam s dokumentem? aneb Poučení z německé debatyMediální analytik Milan Kruml ve svém únorovém blogu představuje možnou budoucnost vztahu mezi dokumentem a televizí, jež se hojně diskutovala na festivalu Berlinále.21.02.2019 - Milan Kruml
Zprávy na míru – hrozba tradičním médiímMediální analytik Milan Kruml tentokrát přichází s upozorněním na aktuální dění a statistiky ve vztahu společností Facebook a Google a mediálního světa. 22.11.2018 - Milan Kruml
Krimi na obrazovce – jinak, a přesto stejněMediální analytik České televize Milan Kruml v dnešním blogu odhaluje trendy v televizních kriminálkách a odvážných pokusech německé televizní stanice o jejich inovaci skrze účinkování reálných policistů spolu s herci.16.08.2018 - Milan Kruml
Domku, domečku, kdo v tobě přebývá?Mediální analytik Milan Kruml glosuje nový německý televizní pořad Get the F*ck Out of My House, který podle něj jeho tvůrci vydávají za něco, co není. Tento fenomén jde ale vysledovat v celém světě reality TV.25.06.2018 - Milan Kruml
Telenovelová válka?Mediální analytik České televize Milan Kruml komentuje nové rozhodnutí saúdskoarabské televizní skupiny MBC odstranit ze své programové nabídky všechny turecké telenovely.22.03.2018 - Milan Kruml

   poslední blogy:
Ejhle, paradigma!„Od chvíle, kdy Vachek odešel, představuji si svět, v němž je možné, že se Vachkova domácí a fakultní knihovna spojí v jeden celek, že pro tento celek kdesi vznikne Kabinet Karla Vachka jako fyzické místo, kde se budou všichni setkávat, kde budou smět pracovat a najít třeba i dočasný azyl před tím světem, v jehož vzorcích nedokážou všichni žít a tvořit,“ píše ředitel Národního filmového archivu Michal Bregant ve svém dok.blogu, který věnuje vzpomínce na nedávno zesnulého dokumentaristu a pedagoga Karla Vachka.14.01.2021 - Michal Bregant
Největší síla je v prosté výpovědiJaký je nový podcastový cyklus Anatomie strachu, který pro Audionaut vytvořili Brit Jensen, Jiří Slavičínský a zvukový umělec Martin Ožvold? Co při něm autoři objevili, proč vsadili na pestrost a proč se lidé obecně tak rádi bojí? Tyto otázky si klade dokumentarista a dramaturg Dan Moravec ve svém prvním blogu pro dok.revue.07.01.2021 - Dan Moravec
Christo a Newton ve skulinách uměníLetos se do kin a posléze na DAFilms dostaly také dva dokumenty, které nahlížejí pod ruku dvěma výrazným světovým umělcům: dokument o fotografu Helmutu Newtonovi a film o konceptuálním umělci Christovi. Dva odlišní tvůrci, kteří zcela různě pracují s masovou konzumací umění. Mají něco společného? „Nesnáším jen dvě slova,“ říká Newton na jednom místě dokumentu, „a to je umění a krása.“ Petr Fischer ve svém blogu pro dok.revue dodává: „Nemusíme vědět, co je umění a krása, stačí, když se jich někdy reálně dotkneme. Třeba u Christa či Newtona.“25.12.2020 - Petr Fischer
Myslet pandemii obrazem„Obrazy solidarity, jež přinesla první vlna pandemie, jsou v druhé vlně nahrazovány obrazy bouřící se a rozdělené společnosti.“ Vizuální teoretička Andrea Průchová Hrůzová si ve svém blogu klade otázky, zda existují zažité obrazy pandemie, které jsme si již zvykli v médiích pravidelně vídat, a jak se škála mediálních obrazů pandemie proměňuje v čase.17.12.2020 - Andrea Průchová Hrůzová
OdvstupCo je to odvstup? „Jedná se o situovanost ve smyslu synchronního vstupu a odstupu,“ upřesňuje Jan Gogola ml., když se pokouší charakterizovat způsob, jímž se ke světu vztahuje performer Lumír Hladík, jehož tvorbu připomněl letošní ji.hlavský dokumentární festival... „Rozumím miniaturním monumentům Lumíra Hladíka jako zpřítomnění principu žít méně sebe, abychom o to více zažívali svět – odvstup,“ dodává Gogola a pro interpretaci Hladíkovy tvorby nachází příhodnou paralelu v myšlenkách filozofa Maurice Merleau-Pontyho z knihy Viditelné a neviditelné.10.12.2020 - Jan Gogola ml.
Když nestačí jít blížEstetička Tereza Hadravová se vrací k letošnímu pražskému bienále Ve věci umění s apelativním názvem Pojď blíž, které probíhalo od července do půlky listopadu, mezi dvěma pandemickými vlnami. Právě tato covidová závorka, jakkoli neplánovaná a nahodilá, pomohla zdůraznit jedno z témat klíčové výstavy bienále v Městské knihovně v Praze, a to nákazu zkušeností. Výstava vybízí návštěvníka, aby zakusil zkušenost někoho, s kým nemá na první pohled nic společného. Hadravová na dvou dokumentárních dílech z výstavy testuje, zda nám skutečně musí být člověk, jehož emocí se máme nakazit, dostatečně podobný.03.12.2020 - Tereza Hadravová
Jak se pracuje na literárním dokumentu během pandemie Pandemie postihla fungování celé kulturní obce. Literární dokumentaristka a nakladatelka Barbora Baronová přináší zprávu o tom, jak se během pandemie pracuje jí a dalším autorkám literárních dokumentů. Jakou roli sehrává v jejich práci nemožnost výjezdů do terénu či grantová politika? 27.11.2020 - Barbora Baronová
Poprvé...Ji.hlavská festivalová sekce My Street Films prezentuje výběr amatérských dokumentů, které natočili účastníci stejnojmenných workshopů pod vedením zkušených dokumentaristů. Jednou z mentorek workshopu je i dokumentaristka Tereza Reichová, která pro dok.revue sepsala své dojmy z letošních filmů i workshopů.01.11.2020 - Tereza Reichová
Letos vedou Dánové a BritovéO letošní sekci Reality TV v Ji.hlavě očima jejího dramaturga. Podle dramaturga a mediálního analytika Milana Krumla není náhoda, že většina pořadů vybraných do letošní ji.hlavské sekce Reality TV pochází ze dvou trhů – z britského a dánského. „Britové tolik nepřekvapují – vysoká úroveň nehrané tvorby, inovativnost a propracované formy, jak oslovit i s náročným tématem většinového diváka, jsou pro britskou televizi typické už řadu let. U Dánů ovšem překvapuje dlouhodobá kreativita, ochota riskovat, hledat dosud nevyšlapané cesty a zpracovávat i velmi kontroverzní témata,“ píše Kruml.29.10.2020 - Milan Kruml
České dokumenty na letošním festivalu Prix Bohemia RadioTeoretička, pedagožka a dokumentaristka Andrea Hanáčková hodnotí pro dok.revue kolekci dokumentů, které letos soutěžily v sekci Dokument na 36. ročníku mezinárodního festivalu rozhlasové tvorby Prix Bohemia Radio (PBR). Celý festival proběhl od 12. do 14. října mimořádně v online režimu a online proběhly i diskuze poroty a veřejné prezentace jednotlivých kategorií.15.10.2020 - Andrea Hanáčková