Nepijte, sežere vás krajta!

Dle světových médií se nepodařilo dokázat, že by krajta pozřela člověka. Čtenář si na to musí přijít sám. Mediální analytik a nový bloger Milan Kruml podnikl cestu za ověřením faktů ze zdánlivě bezvýznamné mediální zprávy.
13.04.2017 - Milan Kruml

Letos v březnu jsem podnikl zvláštní cestu. Dostal jsem se při ní hned na několik kontinentů a dozvěděl se podivuhodné příběhy. A nejzvláštnější na ní bylo, že jsem se přitom nehnul ze svého bytu a od svého počítače. Všechno to vlastně začalo jako příprava na seminář Mediální kritika, který vedu na FSV UK. Chtěl jsem studentům ukázat, že i mnohdy zdánlivě bezvýznamná zpráva, zařazená většinou jen proto, aby se čtenář pobavil, může skrývat zajímavý příběh, a také to, jak se u zdánlivě bezvýznamných materiálů ověřují fakta. Vhodný případ jsem nemusel hledat dlouho.

Na konci listopadu 2013 zveřejnil list Deník v rubrice Zahraničí fotografii obrovského hada, který zjevně sežral něco opravdu hodně velkého. K fotografii byl zařazen tento text:

„Obrovská krajta snědla opilce. Jde o výmysl? Dillí – K neštěstí došlo v indické oblasti Attapadi. Opilého muže, kterého přepadl spánek na ulici u obchodu s lihovinami, snědla krajta. Obrázek dobře najedeného hada přineslo v těchto dnech mnoho internetových serverů. Ozývají se již však i hlasy, že jde o podvod.“

Oblast Attapadi je ve skutečnosti přírodní rezervace na jihu Indie, ve státě Kérala (nikoli Kerala, jak se dočtete dále, ale to je ve srovnání s jinými informacemi týkajícími se snědeného opilce opravdu jen drobnost). Na druhou stranu je potěšující, že se Deník zapojil do boje proti alkoholu a ukázal čtenářům, kam vede jeho nestřídmá konzumace.

Zpráva zaujala i na Nově. Ta na svém serveru tn.cz zveřejnila dokonce dvě zprávy. Ze dne 28. listopadu s titulkem „FOTO HŮRZY Šílené FOTO vyděsilo svět! Had měl spolknout opilého člověka zaživa!“. Ponechme stranou debatu na téma, co to je hůrza, možná slangový výraz používaný ve zpravodajství nejsledovanější televize pro něco opravdu děsivého, a soustřeďme se na text.

„Tak toto je opravdu hodně děsivé foto! Indická média informují o tom, že obrovská krajta spolknula spícího Inda! Je foto reálné, nebo je to podvod? Čtěte dál. K tragédii údajně došlo v indickém státě Kerala. Muž měl být opilý a spal na ulici. Krajta se ovinula kolem jeho těla, udusila ho, a pak ho do sebe nasoukala. Tělo hada měli najít místní obyvatelé. Pití alkoholu je riskantní vždy. Čechovi se doma ale asi těžko stane, že ho poté, co se opije do němoty, sežere krajta. Je ale toto vůbec možné kdekoliv na světě? Pravděpodobně ne! Zřejmě se totiž jedná o podvrh. Stejné foto se totiž na internetu objevilo již před rokem. Jeho autorka Linda Laina Nyatorová tehdy tvrdila, že snímek pořídila v Africe. Nikdy se to ale neprokázalo.“

O den později nabídl stejný server čtenářům, zdráhám se říci pokračování, ale spíše stejnou zprávu, doplněnou o několik spekulací.

„Na internetu se objevilo děsivé foto krajty, která zjevně sežrala něco ve velikosti člověka. Lidé se teď dohadují, kdo to byl. Indický opilec, Američanka, ošetřovatel nebo někdo jiný? Tahle fotka obletěla svět, pořád ale není jasné, co obrovitá krajta vlastně sežrala. Podle některých médií mělo k tragédii dojít v indickém státě Kerala a krajta do sebe prý nasoukala opilce, který usnul na ulici. Podle jiných se jedná o fotku, kterou pořídila v Durbanu v severní Africe reportérka Linda Laina Nyartová poté, co tam had sežral mladou ženu. Další zdroje tvrdí, že snímek byl pořízený poblíž indonéské Jakarty, kde had snědl muže během povodní a jiné, že vznikl v Guayaně v Jižní Americe a v hadovi zmizela domorodkyně. A jedna verze dokonce hovoří o tom, že hada vezli z rezervace a on cestou do laboratoře sežral vzadu v dodávce ošetřovatele. Ostatní jsou přesvědčeni, že je to jednoduše podvrh nebo že je fotka sice pravá, had ale sežral něco jiného.

Každopádně by to nebylo poprvé, co krajta sežrala člověka. V roce 2002 spolknula sedmimetrová krajta na severu Afriky desetiletého chlapce, když byl na sběru ovoce. A v devadesátých letech sežrala v Americe krajta svého majitele Granta Williamse (19), protože si ho spletla s krmením.“

Ano, ano, onen had zcela jistě něco sežral, to je jedna z mála jistot, kterou informace v tuzemských médiích poskytla. Když už si ani jeden z novinářů, který tuto zásadní informaci zprostředkovával veřejnosti, nedal tu práci, aby odpověděl na otázky, které si sám položil, musel to udělat zvídavý čtenář sám. A kupodivu mu to ani moc práce nedalo.

Prvním vodítkem byl zdroj, odkud média snímek převzala. V Deníku i v tn.cz byl uveden jako lordsofthedrinks.com. Autory těchto pozoruhodných stránek jsou dva mladí muži, Nikolaj Nikolov z Bulharska a Nicky Bumbar z Nizozemí, kteří se potkali (tedy alespoň to tvrdí oni) před pěti lety na Americké univerzitě v bulharském Blagojevgradu. Zda jsou to jejich pravá jména, není jisté, nicméně s jistotou lze říci, že si mladíci založili webové stránky, které se věnují alkoholu – v podstatě sbírají všechny zprávy na téma alkohol, které ve světové síti najdou. Kauza s krajtou, kterou ostatně označují spíše za hoax (a velmi rychle to učinila i řada seriózních médií – například Huffington Post), pro ně byla darem z nebes. Zatímco 25. listopadu 2013 oslavovali 50 000 přístupů (od založení stránek) o tři dny později to díky krajtě už byly tři miliony.

Tolik tedy k primárnímu zdroji, který využila česká média, aniž by o jeho povaze informovala čtenáře. Nicméně mezi zprávami o alkoholu cesta za lidožravou krajtou rozhodně nekončí. V tn.cz se přece jen pokusili o získání nějakých dalších informací. Bohužel pokus příliš úspěšný nebyl. Věta: „Každopádně by to nebylo poprvé, co krajta sežrala člověka.“ měla totiž znít: Každopádně by to bylo poprvé, co krajta sežrala dospělého člověka. Ale pěkně popořadě. „V roce 2002 spolknula sedmimetrová krajta na severu Afriky desetiletého chlapce, když byl na sběru ovoce,“ tvrdil tn.cz (ve stejném článku jen o několik odstavců výše sděloval, že šlo o mladou ženu!). Ani pátrání po původu této informace nebylo příliš náročné. Dne 24. listopadu 2002 zveřejnila online verze britského deníku Daily Telegraph článek s titulkem Hunt for giant snake that ate 10-year-old Durban boy whole (Lov na obrovského hada, který sežral desetiletého chlapce z Durbanu). Takže první chyba – o Durbanu lze jen stěží tvrdit, že leží na severu Afriky. Chlapce údajně sežrala krajta písmenková, což by podle herpetologů byl první takový případ na světě, nicméně had nebyl nikdy nalezen a k dispozici bylo jen svědectví očitých svědků – dalších tří stejně starých kluků, kteří na rozdíl od nešťastníka vylezli včas na strom.

Další informace zněla: „A v devadesátých letech sežrala v Americe krajta svého majitele Granta Williamse (19), protože si ho spletla s krmením.“ Opět chyba. Pravda je, a lze si to ověřit i v článku deníku New York Times z 13. října 1996 (titulek 13-Foot-Long Pet Python Kills Its Caretaker – Škrtič dlouhý 13 stop zabil svého chovatele), že krajta tmavá zabila jednoho ze dvou bratrů, kteří ji chovali, protože si jej opravdu spletla s krmením – pan Williams měl tu smůlu, že se potřísnil kuřecí krví, když pro hada připravoval potravu. O tom, že by jej sežrala, ale nemohlo být ani řeči – pro hada to bylo přece jen velké sousto. Článek v New York Times nicméně obsahoval celkem zajímavou informaci, že krajta tmavá je rozšířena v jihovýchodní Asii a také na Floridě. Někteří američtí chovatelé se prostě svých hadích miláčků zbavili – a krajtám se zde skvěle daří, protože mají dost potravy a žádné přirozené nepřátele. Tolik tedy na téma lidé spolknutí hadem. Vlastně ještě douška. Na konci letošního března přišla zpráva, že se možná skutečně stal první ověřený případ, kdy obrovská krajta snědla člověka – v Indonésii.

Možná si leckdo řekne, že nemá příliš smyslu plýtvat časem novináře na ověřování zpráv, které, buďme upřímní, mají řekněme rekreační charakter. Navíc všichni dobře víme, že v tuzemských redakcích je trvale podstav a redaktoři mají plné ruce práce, aby naplnili předepsaný prostor. Jenže co když se stejná praxe používá i v případě zpráv mnohem důležitějších?


Autor pracuje v České televizi.





další blogy autora:

Letos vedou Dánové a BritovéO letošní sekci Reality TV v Ji.hlavě očima jejího dramaturga. Podle dramaturga a mediálního analytika Milana Krumla není náhoda, že většina pořadů vybraných do letošní ji.hlavské sekce Reality TV pochází ze dvou trhů – z britského a dánského. „Britové tolik nepřekvapují – vysoká úroveň nehrané tvorby, inovativnost a propracované formy, jak oslovit i s náročným tématem většinového diváka, jsou pro britskou televizi typické už řadu let. U Dánů ovšem překvapuje dlouhodobá kreativita, ochota riskovat, hledat dosud nevyšlapané cesty a zpracovávat i velmi kontroverzní témata,“ píše Kruml.29.10.2020 - Milan Kruml
Co jsou klišé v televizi a proč se jich nebojímeJak se odrazila pandemie v nabídce a trendech domácích i zahraničních televizí? Proč se vracejí k osvědčeným formátům a které to jsou? A platí totéž pro domácí i zahraniční situaci? O tom ve svém dalším dok.blogu uvažuje mediální analytik Milan Kruml, který píše: „Když začínal letošní rok, řada odborníků předvídala, že dojde k podstatným proměnám v nabídce lineární televize, že streamovací giganti, kteří už loni na podzim zahájili další kolo bitvy o předplatitele, rozšíří žánrovou pestrost, a že se tematicky promění nabídka dramatiky ve volných televizích. Teď jsme v situaci, kdy se televize vracejí k osvědčeným postupům a doufají, že se během podzimu dokážou připravit na příští rok. Zda tomu tak opravdu bude, ale neví nikdo.“14.08.2020 - Milan Kruml
Bude všechno jinak? Televize a covid-19„Když si to všechno shrneme, tak celá branže dostala v posledních měsících úder, který způsobil strukturální změny, jež se budou měnit jen velmi pomalu,“ shrnuje mediální analytik Milan Kruml ve svém blogu to, jak se pandemie podepsala na médiu televize i práci scenáristů a režisérů. Ve svém textu uvažuje, co udělá s televizními trhy podzim. Na jednu stranu vznikají obratem nové televizní formáty, jako například UčíTelka, na druhou stranu hrozí nebezpečí, že se podobně levné a rychlé postupy ujmou i v budoucnu.07.05.2020 - Milan Kruml
Pro satiru do cizinyMediální analytik Milan Kruml se ve svém blogu zamýšlí nad tím, proč u nás, na Slovensku či v Maďarsku chybí kvalitní satirický pořad. Inspirovat bychom se podle něj mohli u sousedů v Rakousku a Německu, kde se těší oblibě tamní satirické formáty Gute Nacht, Österreich a Die Heute Show, které dokážou vtipně přitáhnout pozornost k politickým kauzám. Naposledy vyvolal pořad Gute Nacht, Österreich pobouření koncem ledna, když ostře upozornil na situaci na maďarské mediální scéně.13.02.2020 - Milan Kruml
Když televize zabíjíMediální analytik a publicista Milan Kruml uvažuje, jaké důsledky může mít pro lidi účinkování v dokumentech, reality show či dalších cross žánrech. Uvádí příklad oblíbené britské reality show Love Island, po níž si dva účastníci vzali život. Reality show však mohou mít důsledky na sebevědomí a sebepojetí nejen jejich účastníků, ale i diváků… 04.07.2019 - Milan Kruml
Spor o umění aneb Když média bavíMediální analytik Milan Kruml přibližuje žabomyší spory rakovnických zastupitelů o novou sochu Sisyfa, která by od letošního léta měla stát v Rakovníku. O místní „kauze“ vtipně informoval i rakovnický týdeník Raport. A pak prý že z novin už zmizel humor!11.04.2019 - Milan Kruml
Kam s dokumentem? aneb Poučení z německé debatyMediální analytik Milan Kruml ve svém únorovém blogu představuje možnou budoucnost vztahu mezi dokumentem a televizí, jež se hojně diskutovala na festivalu Berlinále.21.02.2019 - Milan Kruml
Zprávy na míru – hrozba tradičním médiímMediální analytik Milan Kruml tentokrát přichází s upozorněním na aktuální dění a statistiky ve vztahu společností Facebook a Google a mediálního světa. 22.11.2018 - Milan Kruml
Krimi na obrazovce – jinak, a přesto stejněMediální analytik České televize Milan Kruml v dnešním blogu odhaluje trendy v televizních kriminálkách a odvážných pokusech německé televizní stanice o jejich inovaci skrze účinkování reálných policistů spolu s herci.16.08.2018 - Milan Kruml
Domku, domečku, kdo v tobě přebývá?Mediální analytik Milan Kruml glosuje nový německý televizní pořad Get the F*ck Out of My House, který podle něj jeho tvůrci vydávají za něco, co není. Tento fenomén jde ale vysledovat v celém světě reality TV.25.06.2018 - Milan Kruml

   poslední blogy:
Ejhle, paradigma!„Od chvíle, kdy Vachek odešel, představuji si svět, v němž je možné, že se Vachkova domácí a fakultní knihovna spojí v jeden celek, že pro tento celek kdesi vznikne Kabinet Karla Vachka jako fyzické místo, kde se budou všichni setkávat, kde budou smět pracovat a najít třeba i dočasný azyl před tím světem, v jehož vzorcích nedokážou všichni žít a tvořit,“ píše ředitel Národního filmového archivu Michal Bregant ve svém dok.blogu, který věnuje vzpomínce na nedávno zesnulého dokumentaristu a pedagoga Karla Vachka.14.01.2021 - Michal Bregant
Největší síla je v prosté výpovědiJaký je nový podcastový cyklus Anatomie strachu, který pro Audionaut vytvořili Brit Jensen, Jiří Slavičínský a zvukový umělec Martin Ožvold? Co při něm autoři objevili, proč vsadili na pestrost a proč se lidé obecně tak rádi bojí? Tyto otázky si klade dokumentarista a dramaturg Dan Moravec ve svém prvním blogu pro dok.revue.07.01.2021 - Dan Moravec
Christo a Newton ve skulinách uměníLetos se do kin a posléze na DAFilms dostaly také dva dokumenty, které nahlížejí pod ruku dvěma výrazným světovým umělcům: dokument o fotografu Helmutu Newtonovi a film o konceptuálním umělci Christovi. Dva odlišní tvůrci, kteří zcela různě pracují s masovou konzumací umění. Mají něco společného? „Nesnáším jen dvě slova,“ říká Newton na jednom místě dokumentu, „a to je umění a krása.“ Petr Fischer ve svém blogu pro dok.revue dodává: „Nemusíme vědět, co je umění a krása, stačí, když se jich někdy reálně dotkneme. Třeba u Christa či Newtona.“25.12.2020 - Petr Fischer
Myslet pandemii obrazem„Obrazy solidarity, jež přinesla první vlna pandemie, jsou v druhé vlně nahrazovány obrazy bouřící se a rozdělené společnosti.“ Vizuální teoretička Andrea Průchová Hrůzová si ve svém blogu klade otázky, zda existují zažité obrazy pandemie, které jsme si již zvykli v médiích pravidelně vídat, a jak se škála mediálních obrazů pandemie proměňuje v čase.17.12.2020 - Andrea Průchová Hrůzová
OdvstupCo je to odvstup? „Jedná se o situovanost ve smyslu synchronního vstupu a odstupu,“ upřesňuje Jan Gogola ml., když se pokouší charakterizovat způsob, jímž se ke světu vztahuje performer Lumír Hladík, jehož tvorbu připomněl letošní ji.hlavský dokumentární festival... „Rozumím miniaturním monumentům Lumíra Hladíka jako zpřítomnění principu žít méně sebe, abychom o to více zažívali svět – odvstup,“ dodává Gogola a pro interpretaci Hladíkovy tvorby nachází příhodnou paralelu v myšlenkách filozofa Maurice Merleau-Pontyho z knihy Viditelné a neviditelné.10.12.2020 - Jan Gogola ml.
Když nestačí jít blížEstetička Tereza Hadravová se vrací k letošnímu pražskému bienále Ve věci umění s apelativním názvem Pojď blíž, které probíhalo od července do půlky listopadu, mezi dvěma pandemickými vlnami. Právě tato covidová závorka, jakkoli neplánovaná a nahodilá, pomohla zdůraznit jedno z témat klíčové výstavy bienále v Městské knihovně v Praze, a to nákazu zkušeností. Výstava vybízí návštěvníka, aby zakusil zkušenost někoho, s kým nemá na první pohled nic společného. Hadravová na dvou dokumentárních dílech z výstavy testuje, zda nám skutečně musí být člověk, jehož emocí se máme nakazit, dostatečně podobný.03.12.2020 - Tereza Hadravová
Jak se pracuje na literárním dokumentu během pandemie Pandemie postihla fungování celé kulturní obce. Literární dokumentaristka a nakladatelka Barbora Baronová přináší zprávu o tom, jak se během pandemie pracuje jí a dalším autorkám literárních dokumentů. Jakou roli sehrává v jejich práci nemožnost výjezdů do terénu či grantová politika? 27.11.2020 - Barbora Baronová
Poprvé...Ji.hlavská festivalová sekce My Street Films prezentuje výběr amatérských dokumentů, které natočili účastníci stejnojmenných workshopů pod vedením zkušených dokumentaristů. Jednou z mentorek workshopu je i dokumentaristka Tereza Reichová, která pro dok.revue sepsala své dojmy z letošních filmů i workshopů.01.11.2020 - Tereza Reichová
Letos vedou Dánové a BritovéO letošní sekci Reality TV v Ji.hlavě očima jejího dramaturga. Podle dramaturga a mediálního analytika Milana Krumla není náhoda, že většina pořadů vybraných do letošní ji.hlavské sekce Reality TV pochází ze dvou trhů – z britského a dánského. „Britové tolik nepřekvapují – vysoká úroveň nehrané tvorby, inovativnost a propracované formy, jak oslovit i s náročným tématem většinového diváka, jsou pro britskou televizi typické už řadu let. U Dánů ovšem překvapuje dlouhodobá kreativita, ochota riskovat, hledat dosud nevyšlapané cesty a zpracovávat i velmi kontroverzní témata,“ píše Kruml.29.10.2020 - Milan Kruml
České dokumenty na letošním festivalu Prix Bohemia RadioTeoretička, pedagožka a dokumentaristka Andrea Hanáčková hodnotí pro dok.revue kolekci dokumentů, které letos soutěžily v sekci Dokument na 36. ročníku mezinárodního festivalu rozhlasové tvorby Prix Bohemia Radio (PBR). Celý festival proběhl od 12. do 14. října mimořádně v online režimu a online proběhly i diskuze poroty a veřejné prezentace jednotlivých kategorií.15.10.2020 - Andrea Hanáčková