Co říkají první věty

Napsat opravdu dobrou první větu je umění. Koláž představuje bakalářské a diplomové práce o dokumentární kinematografii prostřednictvím jejich prvních vět
06.08.2015 - Andrea Slováková

Napsat opravdu dobrou první větu je umění. Kurzy akademického psaní někdy nabízí zcela přesné návody – uveďte základní informace o analyzovaném díle včetně titulu a autora, doby a země původu; uveďte hlavní téma textu a předmět výzkumu; první věta práce by měla popsat její cíl (aby byl příspěvek efektivní, musí směřovat k jednomu cíli) – to jsou nejčastěji opakované principy v pomůckách a sylabech k přípravě odborného textu. V žurnalistice lze na proměně podob a rolí prvních vět článků různých žánrů sledovat proměny čtenářských návyků s rozšířením online médií. Umění první věty – anglicky opening sentence, tedy doslova věta, která text čtenáři (a čtenáře textu) otevírá – je v beletrii trýzní i radostí velkých autorů od nepaměti.

Jedna z mých oblíbených prvních vět otevírá nedostižnou knihu Přestořeč Věry Linhartové:

„Připadl mi tentokrát nadobyčejně těžký úkol – vyprávět o lidech, kteří mne dosud obklopují stejně, jako byli kolem mne po celou tu dobu, zahrnutou v mém vyprávění; – a o událostech, které lze sotva rozlišit od bezprostředně předchozích – skoro by bylo lze říci: příčin – k událostem nynějším, nebo i těch, na jejichž další průběh dosud čekám.“

Můžete se podívat na první věty známých románů v infografice zde, každý si nepochybně vzpomene na památné věty sobě drahých knížek. V následující koláži1) jsou shromážděny první věty bakalářských a diplomových prací, které vznikly na českých vysokých školách v letech 2012–2015 na téma z oblasti dokumentární kinematografie2). Kromě tematických náznaků či osobních motivací je na mnoha konkrétních příkladech vidět, že i úkol zformulovat téma či cíl je značně nelehký.

  • Jedním z nejproslulejších případů mystifikace veřejnosti uměleckým světem bylo slavné rozhlasové vysílání z roku 1938, v němž Orson Welles zrežíroval Válku světů od H. G. Wellse natolik přesvědčivě, že náhodní posluchači, kteří nestihli začátek pořadu, nabyli přesvědčení, že se koná mimozemská invaze.
  • Vojtěch Jasný letos na podzim oslaví osmaosmdesáté narozeniny a stále plánuje natáčení nového filmu.
  • Bakalářská práce je zaměřená na analýzu mediálních výstupů, jejichž předmětem je mediální obraz Mezinárodního festivalu dokumentárních filmů o lidských právech Jeden svět.
  • Tato diplomová práce se zabývá filmovou kulturou a její podporou ze strany státu v České republice (dále jen ČR).
  • Dokumentární film je nerozlučnou součástí filmového umění.
  • Filmy Víta Klusáka a Filipa Remundy, a zejména tedy Český sen, mnozí považovali (a mnozí bohužel dosud považují) za svého druhu travestii, po povrchu klouzající frašku či balancování na hraně mezi trapností a sílou zachyceného a často i zinscenovaného nebo alespoň dobře připraveného okamžiku.
  • Specifika tematického vývoje na základě vlastního dokumentárního filmu je svým výkladem prací produktovou, jejímž výsledkem bude dokumentární film.
  • Tvorba dokumentárního filmu představuje ne vždy jednoduchý proces.
  • Dokumentární film je specifický žánr, který je (především) založen na autorském pohledu na svět.
  • Primárním úkolem mé praktické bakalářské práce je tvorba audiovizuálního díla – dokumentu, přesněji řečeno dokumentárního portrétu - medailonu.
  • Milan Maryška je významná postava českého dokumentárního filmu.
  • Tato tvůrčí diplomová práce se dělí na dvě části.
  • Ústřední tématikou této práce, jak již název napovídá, je dokumentární film v návaznosti na filmové festivaly v České republice, konkrétněji po roce 1990.
  • V rámci integračního procesu a budování Evropské unie (dále EU), jak ji známe dnes, hrály zpočátku hlavní roli zejména ekonomická spolupráce a budování vnitřního trhu, tedy naplnění hlavního cíle Římských smluv z roku 1957.
  • Bakalářská práce si klade za cíl porovnat dva unikáty světové kinematografie, snímek Muž s kinoaparátem (1929) a Koyaanisqatsi (1983).
  • Na úvod úvodu bych ráda napsala, že nejsem nikdy nebyla příliš úvodový typ.
  • Dobrovolní hasiči jsou jednou z mála ozvěn minulosti v České republice.
  • Diplomová práca rieši žánrové kombinácie v dokumentárnej tvorbe na základe vlastného filmu.
  • V samém úvodu diplomové práce bych ráda objasnila osobní motivaci, která mě vedla ke zvolenému tématu, a postupný vývoj od diváckého entuziasmu k odbornému pohledu.
  • Téma, ktorou sa zaoberá bakalárska práca sa týka faktorov ovplyvňujúcich distribúciu autorských dokumentárnych filmov na Slovensku.
  • Nesporným kvalitám dokumentárního díla režisérské osobnosti Drahomíry Vihanové se dostalo vyšší míře pozornosti až v posledních letech.
  • Motivací pro napsání této bakalářské práce je zejména dlouhodobý pohled veřejnosti na poker jakožto na hazardní, návykovou hru.
  • Ve své bakalářské práci se zabývám výrobou dokumentárních filmů v České republice.
  • Vývoj a pokrok v komunikačných a výrobných technológiách prináša v posledných rokoch špičkové produkty primárne určené pre vedu a vývoj i do filmového priemyslu.
  • Už od základu se dá předpokládat, že film je manipulativní sám o sobě.
  • Je dávno známe, že pomocou strihovej skladby, jej pravidiel a zaužívaných konvencií je možné divákovi predostrieť nekonečné množstvo možností výkladu obsahu daného diela.
  • K práci s kamerou jsem se dostal skrze volitelný kurz Rodriga Moralese, který jsem absolvoval v rámci studia.
  • Ministranti, jak už napovídá překlad latinského slova ministrantessloužící, jsou pomocníci u oltáře v křesťanské liturgii.
  • Miroslav Zikmund a Jiří Hanzelka se nesmazatelně vepsali do historie a formování českého knižního cestopisu.
  • Dokumentární film je dnes jedna z kapitol kinematografie, která se rozpíná a proniká do různých směrů života lidí.
  • Vo svojej bakalárskej práci sa zaoberám zobrazením rodiny, detí a mládeže tzv. „budovateľskej generácie“ v sociálnom dokumente slovenskej tvorby v časovom období 50.-60. rokov.
  • Steve Carell v úlohe Michaela Scotta, manažéra v papierenskej firme v malom americkom mestečku Scranton, sedí za stolom, hľadí priamo do kamery a vysvetľuje, prečo si myslí, že je obľúbeným šéfom medzi svojimi podriadenými.
  • Lokální dějiny jsou významnou součástí národních dějin.
  • Tisková zpráva Institutu dokumentárních filmů vydaná dne 13. 12. 2011 informuje, že v roce 2011 bylo do českých kin uvedeno devatenáct dokumentárních filmů.
  • V předkládané bakalářské práci se zabývám českou krátkometrážní produkcí průmyslových filmů v 50. letech.
  • Od přelomového roku 1990 prošel dokumentární film značným vývojem.
  • Přídavné jméno documentaire se poprvé objevilo v roce 1879 v jednom vydání slovníku francouzského jazyka uspořádaného Émilem Littré.
  • Smazávání rozdílu mezi fakty a fikcí se zdá být jedním z dlouho trvajících trendů ve filmu, literatuře a televizi.
  • Předkládaná diplomová práce je prací produktovou, jejímž výstupem je vlastní dokumentární film Hledání ženského hlasu.
  • Tato bakalářská práce se zabývá životem Leni Riefenstahl, všeobecně nadané, neskutečně cílevědomé a až hyperaktivní ženy, která je v dnešní době pro většinu lidí vzhledem k všeobecné zálibě v poměrně tabuizovaných a kontroverzních tématech známá spíš jako Hitlerova filmařka.
  • Předmětem této diplomové práce je environmentálně edukační interaktivní dokumentární film zachycující životní cyklus PET láhve.
  • Pro svou závěrečnou diplomovou práci jsem se rozhodla zpracovat dokumentární film.
  • Výsledkom praktickej diplomovej práce je dokumentárny multiportrét.
  • Hlavním cílem této práce je představit dokumentární formu českých dokumentaristů Víta Klusáka a Filipa Remundy.
  • Dokumentární film Svatba neplatí?! je tvůrčí částí praktické bakalářské práce.
  • V předkládané bakalářské diplomové práci sleduji změny v životní úrovni a životním stylu v československé poválečné společnosti skrze jejich odraz v dobové filmové produkci.
  • Dokumentární film v kinematografickém prostoru vždy pokrýval menšinovou část.
  • Mezi Ruskem a Čečenskem přetrvává již od 18. století ne příliš přátelská atmosféra, doprovázená sociálními nepokoji, válkami, nenávistí a krátkými obdobími klidu.
  • V současné době se ve školním prostředí nabízí velký prostor pro využití audiovizuální techniky ve výuce.
  • Film, jako jiné druhy umění a to ať se jedná o umění čistě vizuální nebo zvukové, je vždy závislé na cílovém respondentovi, respektive jednotlivci či skupině, které je dané dílo určeno.
  • Během posledního ročníku Mezinárodního festivalu dokumentárních filmů v Jihlavě v roce 2012 (dále také Jihlavský festival), proběhl panel pořádaný Českou televizí (dále jen ČT) na téma „Budoucnost veřejnoprávních televizí ve střední Evropě“.
  • Filmové festivaly si bezesporu vybudovaly své pevné místo v evropské kulturní tradici.
  • Následující práce předkládá teorii reflektující proměnu podoby dokumentárního filmu, a to zejména ve vztahu k autorovi a jeho autorskému přístupu, jejž vzhledem k zobrazované látce volí.
  • Ve své práci se budu zabývat odkazem filmového režiséra a kameramana Jana Špáty, který zaujímá v československém dokumentárním filmu svébytné postavení.
  • Dokumentární film je velice široká oblast kinematografie, která má základy už na samém počátku vývoje filmu.
  • Tato bakalářská diplomová práce se bude zabývat propojením dvou rozdílných filmových oblastí, dokumentu a narativního filmu.
  • V předkládané bakalářské práci se zabývám filmovou propagací zemědělství mezi lety 1946–1960.
  • V roce 2012 se nejen v České republice, ale i v celé Evropě a v konečném důsledku v celém světě nacházíme již několikátý rok (od roku 2008) ve vleklé hospodářské krizi - a jestli ne v krizi, tak alespoň v recesi.
  • Petr Zelenka patří od počátku 90. let mezi výrazné osobnosti české kinematografie.
  • V poválečném Československu dochází k několika institucionálním změnám, podmíněným zejména nástupem komunistické strany k moci, které ovlivnily podobu národní filmové produkce.
  • Tato bakalářská práce je prací produktovou.
  • Současná dokumentární tvorba nejenže proniká z kin a festivalů na internet, kde nachází nové možnosti šíření a distribuce, ale také se v online prostředí začíná často dosti podstatně měnit její jazyk.
  • S Miroslavem Buriánkem jsem se osobně seznámila v roce 2009, když jsem sbírala materiál k bakalářské práci.
  • V době, kdy český dokumentární film slaví úspěch jak doma, tak za hranicemi, je zajímavé se ohlédnout zpět a prozkoumat jeho starší období.
  • Ve své bakalářské práci se věnuji aktuálním trendům v oblasti filmové distribuce a to zejména distribuci prostřednictvím internetu.
  • Dokumentární film lze v dnešní době chápat jako jistou formou vzdoru proti konvencím komercionalizovaného mediálního trhu, jak je patrné ze slov jednoho z nejvýznamnějších současných teoretiků nonfikčního filmu Billa Nicholse.
  • Dokumentární film je často opomíjenou oblastí filmové tvorby, která dnes českou kinematografii v zahraničí paradoxně reprezentuje více než tvorba hraná.
  • Cílem této práce je porozumět tomu, jak vnímají rodičovství matky a otcové dnešních malých dětí.
  • Film a fotografie jsou významnými fenomény dnešní doby.
  • Cílem této bakalářské práce je zmapování oblasti dokumentární tvorby, respektive dokumentárního filmu a to nejprve v historickém kontextu vývoje tohoto tématu a následně prozkoumat roli dokumentárních filmů v kulturně-společenských souvislostech.
  • Tématem práce jsou sociologické aspekty v dokumentárních filmech Věry Chytilové.
  • V této práci se primárně zabývám dokumentárním filmem, který mi slouží jako východisko, v jehož perspektivách jsem přistupovala k vlastní praktické části bakalářské práce.
  • Vnímání filmového díla – filmového jazyka, je specifickým a velmi křehkým procesem, stejně jako jeho zaznamenávání – „chytání“ prostřednictvím za tím účelem vzniklých přístrojů.
  • Cílem této práce je definovat autorskou estetiku vybraných dokumentaristů.
  • V naší práci se budeme věnovat dvěma tématům, které spolu na první pohled nesouvisí.
  • Česká republika od roku 1989 prešla veľkou transformáciou, ktorá ovplyvnila jej vzťah ku zvyšku sveta.
  • Obraz Němce v československém dokumentárním filmu dozajista není fenoménem, který by existoval bez návaznosti na dlouhé historické povědomí o českém potýkání se a stýkání s německým živlem.
  • Každou epochu televizního vysílání lze charakterizovat trendy, které ji doprovázely.
  • Pojednávání o dokumentárním filmu jako metodě vizuální sociologie může mít mnoho podob.
  • Koncepce globálního rozvojového vzdělávání v České republice vychází z cílů vzdělávací soustavy, a to především z cíle „výchova k partnerství, spolupráci a solidaritě v evropské i globalizující se společnosti“, o němž se můžeme dočíst v Bílé knize.
  • Motivaci stojící na pozadí volby tématu mojí bakalářské práce popisuji stručně jako osobní blízkost a sympatie, které k olomouckému i jihlavskému festivalu dokumentárních filmů chovám, s vyústěním v oborové zaujetí.
  • Málokterá důležitá událost dnešního světa unikne pozornosti médií, málokdy se díky jejich všudypřítomnosti, okamžitosti a naléhavosti nedozvíme o něčem, co může mít pro nás, naši komunitu, stát či dokonce celý kontinent zásadní vliv.
  • Za dobu své existence se festival Jeden svět, projekt neziskové organizace Člověk v tísni, etabloval jako významná společenská a kulturní událost s vysokou návštěvností.
  • Tato diplomová práce se zabývá problémem zrychlování, které se projevuje ve všech oblastech lidského života a výrazně na ně působí a proměňuje je.
  • Není třeba kulis a zápletky, není třeba profesionálních herců.
  • „Třináctá komnata symbolizuje místo ukrývající tajemství.
  • Filmový festival Febiofest patří mezi nejvýznamnější filmové události v České republice.
  • Tato diplomová práce je zaměřena na diskurz současných politických dokumentů a způsoby, jakými jsou v těchto dokumentech konstruovány významy.
  • Cílem této diplomové práce je vymezit základní strategie, jimiž je uchopen a zpracován materiál rodinného filmu v kompilačních dokumentárních filmech Pétera Forgácse, Jana Šikla a Marka Šulíka, a zároveň nastínit způsob, jakým tyto strategie ovlivňují a usměrňují možnosti sledovaných filmů komunikovat sledované historické období a zároveň tematizovat nebo problematizovat možnosti historické reprezentace.
  • V bakalářské práci se zaměřuji na zachycení a prezentaci atentátu na říšského protektora R. Heydricha, spáchaného v Praze roku 1942, v československé a české filmografii po roce 1989.
  • Moje motivace pro tento výzkum je zakořeněna v mých vlastních zájmech a praktických zkušenostech: studium a praxe v oboru grafického designu; studium animace; experimenty v hraničních oblastech audiovize na FAMU CAS; animace sekvencí, které doplňují dokumentární film.
  • Film sestávající se z mluvících hlav se stal v našem diskursu synonymem filmu přinejmenším neinvenčního.
  • Umění dokumentárního filmu umožnilo experimentovat a rozvíjet potenciál skládání záběrů tak, aby se výsledný dojem maximálně přiblížil dojmu vyvolaného bezprostřední skutečností. 
  • Cílem diplomové bakalářské práce na téma Produkční firma endorfilm s.r.o. na pozadí české kinematografie je vyzkoumat možnosti výroby filmového díla v podmínkách současné české kinematografie a porovnat je s modelem fungování jedné konkrétní produkční společnosti.
  • Snažím se osvojit si úhel pohledu.
  • Konspirační dokument je poměrně úzký specifický žánr dokumentární tvorby.
  • Olga Sommerová spolu s Helenou Třeštíkovou patří mezi nejvýznamnější české dokumentaristky, dnes už lze také říci „klasiky“ tohoto filmového žánru.
  • „Diskurs může být navenek takovou nepatrností, jak je jen libo, nicméně zákazy, které ho postihují, zjevují velice brzo a velice rychle jeho vazbu na touhu a na moc.
  • Dokumentární film byl prvním filmovým žánrem již v počátcích kinematografie, kdy záběry bratří Lumiérů příjezdu vlaku na nádraží, rodinné snídaně či bourání zdi odstartovaly zrod kinematografie.
  • Představte si dokument, který vypráví příběh ze života lví smečky na pozadí dlouhotrvajícího katastrofického sucha kdesi v srdci Tanzanie.
  • Výstupem bakalářské práce je dokumentární portrét „Až do oblak!“.

Poznámky

1) Jedná se o první věty bakalářských a diplomových prací z různých oborů a fakult Univerzity Karlovy v Praze, Masarykovy univerzity v Brně, Palackého univerzity v Olomouci, Akademie múzických umění v Praze a Filmové akademie Miroslava Ondříčka v Písku. Soupis prací je k dispozici v CDF. Věty jsou uvedeny v původním znění (tato část textu tedy neprošla redakční jazykovou korekturou). Vzhledem k charakteru textu, který je found footage koláží, a jeho kompaktnosti neuvádíme jména studentů.

2) Centrum dokumentárního filmu v Jihlavě připravilo výzkum zaměřený na pozici, způsob tematizace a metodologické zpracování témat z oblasti dokumentární kinematografie, který se zaměřuje na konkrétní témata, použité metodologie, analyzované i citované filmy a referenční literaturu. Základní výsledky výzkumu byly prezentovány na letošním MFF KV a podrobnější zpráva vyjde v září 2015.





další blogy autora:

Jak se učíme o virtuální realitě?Andrea Slováková, dramaturgyně ji.hlavského festivalu, která se zaměřuje především na experimentální snímky a díla ve virtuální realitě, sepsala pro dok.revue již druhý blog o publikacích věnovaných dílům virtuální a rozšířené reality. Co je předností zatím nemalého počtu těchto knih a co v nich podle autorky chybí?20.02.2020 - Andrea Slováková
Jak se píše o novém médiuDramaturgyně ji.hlavské sekce Virtuální reality (VR) Andrea Slováková zahajuje sérii blogů, v nichž představí zahraniční publikace o VR. V tomto textu se věnuje knize Storytelling for Virtual Reality: Methods and Principles for Crafting Immersive Narratives Johna Buchera, která se zabývá genezí nového média, jeho technologickými inovacemi, vyprávěcími postupy i prostupností médií.16.01.2020 - Andrea Slováková
Posedlost prostoremAndrea Slováková ve svém blogu uvažuje o povaze a roli prostoru v médiu virtuální reality. Za výjimečná přitom považuje taková díla, která by jinde než ve VR médiu nemohla existovat a jež zároveň přestala uvažovat pouze v zajetí prostorových otázek a posunula se do podoby více „rizomatického“ přístupu. 20.06.2019 - Andrea Slováková
Poznámky z Letní filozofické školy 2017Andrea Slováková přináší poznámky z Letní filozofické školy. Napříč mnoha obory od matematiky přes psychiatrii až po politologii se rozprostíralo téma přetržitosti a kontinuity.20.07.2017 - Andrea Slováková
První český originální radio podcastAndrea Slováková reflektuje podcastovou novinku Radia Wave, devítidílnou sérii Zhasni!, jež byla představena na festivalu Prix Bohemia Radio jako vůbec první podcast Českého rozhlasu.20.04.2017 - Andrea Slováková
Dokumentární přemýšlení ve zvukových kompozicíchDramaturgyně ji.hlavské sekce experimentálních filmů ve svém dalším blogu reflektuje radiodokumenty ze 33. ročníku festivalu rozhlasové tvorby Prix Bohemia Radio, kde zasedla v porotě pro žánr dokumentu.30.03.2017 - Andrea Slováková
Experiment ve středuAndrea Slováková, kurátorka ji.hlavské sekce experimentálních filmů, uvažuje nad způsobem, jakým studenty filmové vědy naučit psát o nekonvenčních a podivuhodných filmech.21.07.2016 - Andrea Slováková
i-LaboratoriumJak si mohli festivaloví návštěvníci na letošní Ji.hlavě hrát a poznávat při tom třeba historii Československa prostřednictvím počítače19.11.2015 - Andrea Slováková
Mediální remix. Několik postřehů z varšavské konference Media meets literacyJakými různými způsoby je možné učit o médiích? Jak rozumí konceptu mediální gramotnosti odborníci a odbornice napříč Evropou? A jak souvisí mediální gramotnost s aktivním občanstvím?28.05.2015 - Andrea Slováková
S autory v kiněAndrea Slováková se týden po skončení festivalu vrací k nejzajímavějším diskuzím s režiséry, které v Ji.hlavě proběhly po projekcích filmů ze sekce Fascinace06.11.2014 - Andrea Slováková

   poslední blogy:
Jak se učíme o virtuální realitě?Andrea Slováková, dramaturgyně ji.hlavského festivalu, která se zaměřuje především na experimentální snímky a díla ve virtuální realitě, sepsala pro dok.revue již druhý blog o publikacích věnovaných dílům virtuální a rozšířené reality. Co je předností zatím nemalého počtu těchto knih a co v nich podle autorky chybí?20.02.2020 - Andrea Slováková
Pro satiru do cizinyMediální analytik Milan Kruml se ve svém blogu zamýšlí nad tím, proč u nás, na Slovensku či v Maďarsku chybí kvalitní satirický pořad. Inspirovat bychom se podle něj mohli u sousedů v Rakousku a Německu, kde se těší oblibě tamní satirické formáty Gute Nacht, Österreich a Die Heute Show, které dokážou vtipně přitáhnout pozornost k politickým kauzám. Naposledy vyvolal pořad Gute Nacht, Österreich pobouření koncem ledna, když ostře upozornil na situaci na maďarské mediální scéně.13.02.2020 - Milan Kruml
Podvratná síla statistikyFilmový producent Radim Procházka komentuje výsledky Cen české filmové kritiky a zdůrazňuje roli statistiky hlasování, kterou Ceny kritiků jako jedny z mála zveřejňují. Ta podle Procházky totiž odhaluje relativitu veškerého soutěžení. Díky tomu například zjistíme, že tolikrát skloňovaný Svěrákův Kolja vyhrál coby nejlepší porevoluční český film nad Vorlovým Kouřem jen o fous. 06.02.2020 - Radim Procházka
Co nás čeká (a nemine) v autorském právuPrávník a filmový publicista Ivan David přibližuje tři evropské směrnice, které právě procházejí implementací ze strany českých orgánů, a je více než pravděpodobné, že ovlivní podobu evropského, potažmo českého autorského práva a internetu. Změny tak čekají zejména Google, YouTube a provozovatele video-on-demand služeb, přičemž ti poslední budou muset nabízet více evropských filmů.30.01.2020 - Ivan David
Jak se s životem neprat aneb Čeští lvi dokumentárníPublicista Tomáš Stejskal glosuje nominace na České lvy v dokumentární kategorii. Tuzemští akademici podle něj svými nominacemi opět potvrdili, že dokument je v jejich očích hlavně nevzrušivý pomník, který divákům předává informace.23.01.2020 - Tomáš Stejskal
Jak se píše o novém médiuDramaturgyně ji.hlavské sekce Virtuální reality (VR) Andrea Slováková zahajuje sérii blogů, v nichž představí zahraniční publikace o VR. V tomto textu se věnuje knize Storytelling for Virtual Reality: Methods and Principles for Crafting Immersive Narratives Johna Buchera, která se zabývá genezí nového média, jeho technologickými inovacemi, vyprávěcími postupy i prostupností médií.16.01.2020 - Andrea Slováková
Satanismus je aktivismusV předvánočním čase se umisťuje v zahraničních žebříčcích nejlepších letošních (mainstreamových) dokumentů i snímek Hail Satan? režisérky Penny Lane. Film s dokonale předvánočním názvem, který se úspěšně promítal na letošním festivalu v Sundance, je portrétem společenství Satanic Temple, které si zvolilo Satana jako dobře viditelný symbol vzdoru a neochoty podřídit se autoritě. Pro ty, kteří dnes vytvářejí různé poloreálné nebo úplně vybájené strašáky, aby s nimi paralyzovali veřejnost (a příkladů z českého prostředí by se nenašlo málo), může být tento dokument cennou lekcí.19.12.2019 - Antonín Tesař
Tání digitálního věkuProsincové blogogo propojuje dva filmy z letošního ji.hlavského festivalu – Viva video, video viva a FREM. Oba snímky zkoumají – první prostřednictvím minulosti a druhý skrze budoucnost – outsiderství lidské existence ve věku její elektronicko-digitální reprodukovatelnosti. Stali se z nás digitální Robinsoni? Dokážeme být kurátory světa? Jsme schopni se na něj naladit?12.12.2019 - Jan Gogola ml.
Zadkem na dvou židlíchDokumentaristka Tereza Reichová uvažuje o roli lektora filmového workshopu i o zodpovědnosti, kterou nese za celý proces, zvlášť když pracuje se znevýhodněnými dětmi. Lektor se podle ní neslučuje s rolí režiséra, jinak sedí člověk na dvou židlích. To se podle ní stalo Lině Zacher, autorce dokumentu Fonja, který zvítězil na letošním Mezinárodním festivalu dokumentárních filmů v Jihlavě v sekci Opus Bonum a pojednává o chlapcích z nápravného zařízení na Madagaskaru. Je dobré, aby vyprávěli na kameru, kdo co ukradl a komu jak zemřeli rodiče?05.12.2019 - Tereza Reichová
Brit Jensen: Natáčím dokumenty, protože chci komunikovat s lidmiDokumentaristka Brit Jensen letos vyhrála Prix Bohemia Radio, Podcast roku i soutěž českých rozhlasových dokumentů AudioREPORT. Na stránkách dok.revue se její jméno objevuje pravidelně od roku 2016.28.11.2019 - Andrea Hanáčková