Be clear, be crisp and direct

Rozhlasová teoretička Andrea Hanáčková zve na dvoudenní workshop Jak vyprávět rozhlasové příběhy, který v polovině února povedou esa evropské rozhlasové tvorby Simon Elmes a Edwin Brys
26.01.2017 - Andrea Hanáčková

Titulek pochází od Simona Elmese, donedávna uměleckého šéfa sekce dokumentů BBC. Tento šedovlasý britský gentleman nechybí na žádné z velkých evropských akcí, které svolává evropská vysílací unie (EBU) nebo mezinárodní konference featuru (IFC). Druhým takovým chlapíkem je Edwin Brys, Belgičan, jehož mentoringem prošli za posledních dvacet let téměř všichni evropští dokumentaristé mladší generace. Tihle dva povedou dvoudenní worskhop o storytellingu v auditivním médiu. 15. a 16. února 2017 tak bude Český rozhlas hostit opravdu velkorysý podnik s celebritami svého oboru.

Česká bilance 2016

Když jsem před půlrokem zveřejnila blog o svých dojmech z The International Feature Conference, přistály mi v e-mailu dvě reakce z Českého rozhlasu. Obě slušné, obě důrazné a nesouhlasné. Proč píšu, že česká rozhlasová dokumentaristika poněkud zaspala? Jak vzniká dojem ne-spolupráce mezi tuzemskými tvůrci? Co by mělo prokázat pronikání českých štik do mezinárodní bystřiny rozhlasové non-fikce?

Od té doby žertem říkám šéfdramaturgovi rozhlasových dokumentů Danielu Moravcovi, že dělá všechno proto, aby mi dokázal, že jsem v květnu 2016 neměla pravdu. Podařilo se prosadit sérii dokumentů na nejposlouchanější Radiožurnál. Zatím, pravda, jen o novodobém hrdinství českých olympioniků, lze ale doufat, že se to třeba Radiožurnálu zalíbí a sáhne i po významnějších tématech. Na sklonku léta se podařilo historicky první vysílání českého dokumentu na BBC (Yusra plave o život). Dokument Brit Jensen Velký plán byl zmiňován jako „pátý nejlepší“ na prestižní evropské přehlídce Prix Europa. Český rozhlas se úspěšně účastnil Mezinárodního festivalu dokumentárních filmů Ji.hlava a zapojil se do mezinárodního projektu příběhu zpoza železné opony Told UnTold. Dokumentaristice je věnována velká část posledního časopisu Svět rozhlasu. Byla započata nová dokumentární řada Ivana Studeného na rádiu ČR Plus, jiný nový cyklus dokumentů s názvem Dokuvlna rádia Wave budou garantovat Brit Jensen a Jiří Slavičínský. Předzvěstí rozhodně největší události roku 2018 – první konferenci featuru, kterou bude hostit Český rozhlas, je v perexu zmíněný workshop pánů Elmese a Bryse. Je zjevné, že dramaturgyně Eva Nachmilnerová, česká zástupkyně ve výboru EBU Feature Group pracuje nenápadně, ale velmi usilovně na tom, aby se renomé českého dokumentu zvedlo.

Storytelling

Simon Elmes je producent ze staré školy. Rozhodně ještě stříhal dokumenty na pásech, ohmatal si natáčení na DAT kazety i minidisc. Když na berlínském fóru Prix Europa diskutoval s mladšími producenty o natáčecích technologiích a o tom, jak se kvalita a intenzita reportážního zvuku projevuje v celkovém soundu dokumentu, přirovnal svou pozici k pozorovateli rušného nádraží. Kolem projíždí velikou rychlostí vlaky nadupané nejnovějšími technologickými vynálezy a on se jen udiveně dívá, kam se všichni tak ženou. Podstatou totiž pro něj zůstává umění, které nenahradí ani nejcitlivější mikrofon, ani parta zvukařů snímající z deseti úhlů třeba přístav v dešti – umění vyprávět příběh. Zatímco v českém prostředí ještě pořád vnímám více natažené ruce dramaturgů, které neváhají sáhnout i po méně atraktivním námětu a zkouší z něj něco vykřesat, v Británii samozřejmě tento převis poptávky neplatí – pro BBC chce natáčet každý a práce s příběhem tady začíná už schopností dobře popsat záměr. O pitchingu mluví producenti evropských rádií poměrně často a na různých workshopech trpělivě učí zájemce, jak napsat dobrý námět, jak zaujmout producenta a získat jeho pozornost a peníze. Následný vývoj příběhu, způsob, jak je příběh vyprávěn, budování charakteru jednotlivých postav, práce se zápletkou a zvratem v ději, to jsou kategorie, které přebírá dokument od fikčních žánrů a ty nejlepší evropské featury se obvykle vyznačují opravdu bravurním vyprávěním, které snese srovnání s napínavou detektivkou, lyrickou povídkou nebo dechberoucím líčením soudního procesu. O tom všem bude Elmes v Praze mluvit se zkušeností a kritérii znalce špičkové produkce BBC – blázen, kdo by si to nechal ujít.

Trojice vpravo: česká rozhlasová dokumentaristka Eva Nachmilnerová, Simon Elmes a Edwin Brys, zdroj: IFC

Mistrovská škola featuru

Podobně inspirativní bývají debaty s Edwinem Brysem. To on stojí na začátku myšlenky mistrovské školy rozhlasového featuru, unikátního projektu, díky němuž už více než deset let funguje koučink a intenzivní spolupráce začínajících tvůrců s těmi nejzkušenějšími. Na dobrovolnické bázi si dokumentaristé z celého světa vyberou libovolného začátečníka a pracují s ním na námětu, společně poslouchají pracovní verze dokumentu, účastní se intenzivních debat celé skupiny a nakonec stráví několik dní ve studiu. Z České republiky prošli touhle školou například Jiří Slavičínský, Jarka Haladová, Jana Jirátová Ptačinská, Lenka Papřoková (poslední jmenovaná svou zkušenost popsala i ve své diplomové práci). Je to Edwin Brys, který stojí na začátku všech debat o zamýšlených featurech, Edwin hraje roli tvrdého oponenta i laskavého podporovatele, je dramaturgem i produkčním poradcem všech účastníků mistrovské školy. Mne osobně Edwin uváděl před lety do kontextu odborné literatury o tématu radio studies a ochotně mne vždy v pravou chvíli přistrčil k vhodnému evropskému kolegovi, který mi měl co říci k mému pořadu, nebo k tématu, které mne aktuálně v kontextu rozhlasové dokumentaristiky zajímalo. Podobnou zkušenost s ním má každý, kdo se kolem Edwina mihnul a je tedy nanejvýš inspirativní poslouchat, co si myslí třeba o stále kontroverzním tématu „ego documentary“, jak vnímá hudbu, zvuk, scény a atmosféru rozhlasového featuru a jak vidí současnost a budoucnost české rozhlasové dokumentaristiky.

Začátky

Dvoudenní workshop bude zaměřen výsostně prakticky, bude možné konzultovat i vlastní tvůrčí záměry, jistěže se na cokoli ptát. Povzbuzení pro všechny, kdo by váhali s účastí: na loňské The International Feature Conference jsem byla velmi pochválená za strhující začátek svého dokumentu Pavilon M. Protože jsou tato setkání koncipována jako přátelská dílna a debatní prostor, neváhala jsem prozradit, jak těch několik prvních minut vzniklo – inu, režisér Radim Nejedlý se právě vrátil z podobného workshopu, byl nabitý vědomostmi, energií a chutí k experimentu a naplno to „rozbalil“ právě v úvodních minutách mého dokumentu. Myslím, že je to přesný obraz toho, k čemu jsou podobná setkání výsostně užitečná a proč by žádný vážný zájemce o rozhlasový dokument neměl v únoru v pražském studiu RS2 chybět.


JAK VYPRÁVĚT ROZHLASOVÉ PŘÍBĚHY

15. a 16. února 2017 ve studiu RS 2 v budově Českého rozhlasu, Vinohradská 12, Praha

středa 15. února 2017

10:00 – 11:30 | “Everything has been said but not by me.” (Edwin Brys, Belgie)
11:30 – 12:00 | pauza
12:00 – 13:30 | Dramaturgy and Storytelling (Simon Elmes, Velká Británie)
13:30 – 14:30 | oběd
14.30 – 16:00 | Caught in the act. The importance of  scenes (Eva Nachmilnerová, Český rozhlas)
16:00 – 16:30 | pauza
16:30 – 18:30 | How I did it. (Edwin Brys, moderace Eva Nachmilnerová) | Poslech a analýza dokumentu Luca Haekense and Edwina Bryse “Everyday something disappears”  (ocenění na soutěžích Prix Italia, Prix Futura a Premios Ondas)
 
čtvrtek 16. února 2017

09:00 – 10:00 | Digital Storytelling and Visual Radio (Simon Elmes)
10.00 – 11:00 | Music in Features. Or not? (Eva Nachmilnerová, Edwin Brys)
11:00 – 11:30 | pauza
11:30 – 12:45 | Czech Features.  Looking back and looking forward. (Simon Elmes, Eva Nachmilnerová a Edwin Brys)

Vstup zdarma, bez přihlášek.

>> Událost na





další blogy autora:

Neodvratný čas tiché apokalypsyDokumentaristka, teoretička a včelařka Andrea Hanáčková píše pro dok.revue o tom, jak vnímá oceňovaný snímek Země medu, který zahajoval letošní Jeden svět a je do 2. dubna mimořádně dostupný na portále DAFilms. „Dokument dvou tvůrců ze Skopje Tamary Kotevské a Ljubomira Stefanova je dokonalým obrazem světa, který už nedokáže vyvážit lidskou rozpínavost a reaguje úhybem, nebo úhynem,“ píše Hanáčková.01.04.2020 - Andrea Hanáčková
Brit Jensen: Natáčím dokumenty, protože chci komunikovat s lidmiDokumentaristka Brit Jensen letos vyhrála Prix Bohemia Radio, Podcast roku i soutěž českých rozhlasových dokumentů AudioREPORT. Na stránkách dok.revue se její jméno objevuje pravidelně od roku 2016.28.11.2019 - Andrea Hanáčková
„Zvuková špína“ aneb Dokumentární cesta Terezy RekovéAndrea Hanáčková ve svém blogu nahlíží cestu, kterou za poslední roky urazila autorka dvou desítek rozhlasových dokumentů Tereza Reková. Stále úspěšněji se prosazuje v zahraničí – pracovala například na produkci auditivního festivalu v Irsku, nyní chystá dokument pro BBC. Za tímto úspěchem však stojí i to, že čeští tvůrci audiodokumentů o své místo v Evropě usilují dlouhodobě a stále úspěšněji.05.09.2019 - Andrea Hanáčková
Sedm tajemství rozhlasového seriálu aneb Dokuseriál na DvojceAndrea Hanáčková ve svém blogu zkoumá, jak si vede nový cyklus Dokuseriál Českého rozhlasu Dvojka z hlediska pravidel seriality a jejich experimentů i z pohledu tak zvaného binge listening, tedy soustředěného poslechu všech dílů audio seriálu naráz. Binge listening: 7 tajemství úspěšného seriálu – tak nazval svou prezentaci na loňské pražské International Feature Conference německý producent Sven Preger a upozornil v ní i na riziko „narrowcastingu“, tedy specifických posluchačských požadavků a specializovaného publika. V následujícím blogu proto postupně dojde i na všech sedm Pregerových tajemství, která nový Dokuseriál poměrně zdárně naplňuje. 18.07.2019 - Andrea Hanáčková
O dokumentech a paradoxech na Prix Bohemia Radio 2019Andrea Hanáčková ve svém blogu rekapituluje nejlepší audio dokumenty na letošním 35. ročníku festivalu rozhlasové tvorby Prix Bohemia Radio a uvažuje o paradoxu, proč Český rozhlas letošní vítězný dokument neodvysílal.04.04.2019 - Andrea Hanáčková
Matematika zločinu a veřejné službyAndrea Hanáčková reflektuje první český non-fikční podcast a důvody, proč ho nechce odvysílat zadavatel – Český rozhlas Plus.28.02.2019 - Andrea Hanáčková
Veselé dokumentaristické hody, Prostřeno 2018Rozhlasová teoretička Andrea Hanáčková přináší novoroční bilanci současného stavu české nonfikční auditivní tvorby10.01.2019 - Andrea Hanáčková
Srpnové sympatie rozhlasu. Na jak dlouho?Andrea Hanáčková ve svém novém blogu shrnuje současnou situaci kolem Českého rozhlasu jako veřejnoprávního média v době „osmičkového“ výročí.30.08.2018 - Andrea Hanáčková
Hvězdná chvíle českého radiodokumentuTeoretička rozhlasového dokumentu Andrea Hanáčková o mezinárodní konferenci International Feature Conference, která se v těchto dnech koná v Praze21.05.2018 - Andrea Hanáčková
Příliv a odliv DokuVlny na Radiu WaveRozhlasová teoretička a dokumentaristka proniká do tajů jednoho z prvních původních dokumentárních podcastů českých radiostanic – DokuVlny Radia Wave.15.03.2018 - Andrea Hanáčková

   poslední blogy:
Rodina jako cirkus životaO filmu Erika Knoppa mapujícím kořeny a osudy Cirku La Putyka21.05.2020 - Petr Fischer
Jak ven z krize podle Nancy FraserTeoretička vizuální kultury Andrea Průchová Hrůzová zabrousila tentokrát ve svém blogu do politiky a přibližuje myšlenky americké filozofky a feministky Nancy Fraser, volající po odstranění systémové nerovnosti, která stojí v jádru dnešní společnosti. „Solidarita je naše zbraň,“ vybízí Fraser ve svém manifestu. O proměně kolektivního chování společnosti bychom se podle Průchové Hrůzové měli zamyslet nyní tím spíš, že nás současná globální pandemie nutí uvažovat o naší společné budoucnosti.14.05.2020 - Andrea Průchová Hrůzová
Bude všechno jinak? Televize a covid-19„Když si to všechno shrneme, tak celá branže dostala v posledních měsících úder, který způsobil strukturální změny, jež se budou měnit jen velmi pomalu,“ shrnuje mediální analytik Milan Kruml ve svém blogu to, jak se pandemie podepsala na médiu televize i práci scenáristů a režisérů. Ve svém textu uvažuje, co udělá s televizními trhy podzim. Na jednu stranu vznikají obratem nové televizní formáty, jako například UčíTelka, na druhou stranu hrozí nebezpečí, že se podobně levné a rychlé postupy ujmou i v budoucnu.07.05.2020 - Milan Kruml
Žurnalistika a zkušenostní médiaDramaturgyně experimentálních a VR filmů pro ji.hlavský festival Andrea Slováková ve svém dok.blogu uzavírá cyklus textů představující vybrané současné publikace o virtuální či rozšířené realitě. Tentokrát upozorňuje na hlavní témata knihy Johna V. Pavlika Journalism in the Age of Virtual Reality.30.04.2020 - Andrea Slováková
Nemocnice jako konejšivé místoTomáš Stejskal ve svém blogu uvažuje o novém českém doku-soapu Nemocnice v první linii, pojednávajícím o léčení pacientů s koronavirem. Dokumentární cyklus podle něj přináší cenný dotek reality, který stojí v opozici vůči číslům, datům a titulkům virtuálního světa.23.04.2020 - Tomáš Stejskal
Jak Kovy minul dějiny… ale ať je řeší dálFilozof a publicista Petr Fischer uvažuje ve svém blogu nad novým televizním dokumentem Ivo Bystřičana Kovy řeší dějiny, dostupným online na iVysílání České televize. Známý youtuber Karel „Kovy“ Kovář v něm podniká filmovou dokumentární cestu po českých školách, aby zjistil, jak se v nich učí moderní dějiny. Cestu v mnohém neúspěšnou. Přesto v závěru Fischer konstatuje, že jeho snaha může připomínat strategii, kterou pro přežití v postdějinné době navrhoval už před třiceti lety filozof Vilém Flusser.16.04.2020 - Petr Fischer
Skutečnost jako sociální mizanscénaEstetička Tereza Hadravová přibližuje hlavní myšlenky knihy filmového kritika a teoretika Adriana Martina Mizanscéna a filmový styl, kterou v překladu Veroniky Klusákové vydalo nedávno Nakladatelství AMU. Pojem "sociální mizanscéna", se kterým v knize pracuje, Hadravová aktuálně vztahuje ke změnám, které v těchto týdnech izolace prožíváme a jež se dotýkají proměny veřejného prostoru, oděvu i společenských konvencí.09.04.2020 - Tereza Hadravová
Neodvratný čas tiché apokalypsyDokumentaristka, teoretička a včelařka Andrea Hanáčková píše pro dok.revue o tom, jak vnímá oceňovaný snímek Země medu, který zahajoval letošní Jeden svět a je do 2. dubna mimořádně dostupný na portále DAFilms. „Dokument dvou tvůrců ze Skopje Tamary Kotevské a Ljubomira Stefanova je dokonalým obrazem světa, který už nedokáže vyvážit lidskou rozpínavost a reaguje úhybem, nebo úhynem,“ píše Hanáčková.01.04.2020 - Andrea Hanáčková
Laboratorní milostné vztahy v izolaciAntonín Tesař ve svém blogu přibližuje novou reality show Netflixu Láska je slepá, která coby sociální experiment ukazuje podoby současných milostných vztahů. Základní premisa seriálu, totiž lidé izolovaní v osamělých pokojích, kteří si navzájem naslouchají a touží se spolu seznámit, je v době hromadné izolace poměrně symbolická.26.03.2020 - Antonín Tesař
Ústa RambyRadim Procházka ve svém dok.blogu aplikuje mcluhanovské dělení na studené a horké médium na současnou situaci s nošením roušek na veřejnosti. Rouška coby studené médium podněcuje naši fantazii více než odhalená tvář. Jak na autora působí selfie Terezy Ramby v roušce? 19.03.2020 - Radim Procházka