Neodvratný čas tiché apokalypsyDokumentaristka, teoretička a včelařka Andrea Hanáčková píše pro dok.revue o tom, jak vnímá oceňovaný snímek Země medu, který zahajoval letošní Jeden svět a je do 2. dubna mimořádně dostupný na portále DAFilms. „Dokument dvou tvůrců ze Skopje Tamary Kotevské a Ljubomira Stefanova je dokonalým obrazem světa, který už nedokáže vyvážit lidskou rozpínavost a reaguje úhybem, nebo úhynem,“ píše Hanáčková.01.04.2020 - Andrea Hanáčková
Laboratorní milostné vztahy v izolaciAntonín Tesař ve svém blogu přibližuje novou reality show Netflixu Láska je slepá, která coby sociální experiment ukazuje podoby současných milostných vztahů. Základní premisa seriálu, totiž lidé izolovaní v osamělých pokojích, kteří si navzájem naslouchají a touží se spolu seznámit, je v době hromadné izolace poměrně symbolická.26.03.2020 - Antonín Tesař
Ústa RambyRadim Procházka ve svém dok.blogu aplikuje mcluhanovské dělení na studené a horké médium na současnou situaci s nošením roušek na veřejnosti. Rouška coby studené médium podněcuje naši fantazii více než odhalená tvář. Jak na autora působí selfie Terezy Ramby v roušce? 19.03.2020 - Radim Procházka
Dvacet dva kilogramů solidarityRadim Procházka píše ve svém blogu o debatě s Olegem Sencovem, která proběhla 5. března na FAMU. Do Prahy přijel tento ukrajinský režisér a bojovník proti anexi Krymu jako host festivalu Jeden svět.12.03.2020 - Radim Procházka
Skříňka s predátoryJanis Prášil uvažuje ve svém dok.blogu o dokumentu Barbory Chalupové a Víta Klusáka V síti. Jejich snímek má podle Prášila širší poselství než jen upozornit na predátory na síti – ukazuje, že internet je jako houba, která do sebe nasává vše kolem. Je taková, jaké je její prostředí. Film není podle Prášila jen obrazem jednotlivců a skupin, ale i systému, jenž má nedostatky v zákonech i prevenci a kvůli zisku z reklam toto toxické prostředí podporuje.05.03.2020 - Janis Prášil
O současném vizuálním aktivismu aneb Právo vidětTeoretička vizuálních studií Andrea Průchová Hrůzová přibližuje ve svém blogu, jaké společenské důsledky má schopnost vidět a právo být viděn či naopak dosud nevidět a nebýt viděn i jaké mohou být konotace vizuality a moci. Vizuální aktivismus, který je dnes čím dál častější, se podle ní snaží o osvobození toho nejcennějšího, co máme – schopnosti vidět sebe a druhé mimo limity naučeného. 27.02.2020 - Andrea Průchová Hrůzová
Jak se učíme o virtuální realitě?Andrea Slováková, dramaturgyně ji.hlavského festivalu, která se zaměřuje především na experimentální snímky a díla ve virtuální realitě, sepsala pro dok.revue již druhý blog o publikacích věnovaných dílům virtuální a rozšířené reality. Co je předností zatím nemalého počtu těchto knih a co v nich podle autorky chybí?20.02.2020 - Andrea Slováková
Pro satiru do cizinyMediální analytik Milan Kruml se ve svém blogu zamýšlí nad tím, proč u nás, na Slovensku či v Maďarsku chybí kvalitní satirický pořad. Inspirovat bychom se podle něj mohli u sousedů v Rakousku a Německu, kde se těší oblibě tamní satirické formáty Gute Nacht, Österreich a Die Heute Show, které dokážou vtipně přitáhnout pozornost k politickým kauzám. Naposledy vyvolal pořad Gute Nacht, Österreich pobouření koncem ledna, když ostře upozornil na situaci na maďarské mediální scéně.13.02.2020 - Milan Kruml
Podvratná síla statistikyFilmový producent Radim Procházka komentuje výsledky Cen české filmové kritiky a zdůrazňuje roli statistiky hlasování, kterou Ceny kritiků jako jedny z mála zveřejňují. Ta podle Procházky totiž odhaluje relativitu veškerého soutěžení. Díky tomu například zjistíme, že tolikrát skloňovaný Svěrákův Kolja vyhrál coby nejlepší porevoluční český film nad Vorlovým Kouřem jen o fous. 06.02.2020 - Radim Procházka
Co nás čeká (a nemine) v autorském právuPrávník a filmový publicista Ivan David přibližuje tři evropské směrnice, které právě procházejí implementací ze strany českých orgánů, a je více než pravděpodobné, že ovlivní podobu evropského, potažmo českého autorského práva a internetu. Změny tak čekají zejména Google, YouTube a provozovatele video-on-demand služeb, přičemž ti poslední budou muset nabízet více evropských filmů.30.01.2020 - Ivan David
Jak se s životem neprat aneb Čeští lvi dokumentárníPublicista Tomáš Stejskal glosuje nominace na České lvy v dokumentární kategorii. Tuzemští akademici podle něj svými nominacemi opět potvrdili, že dokument je v jejich očích hlavně nevzrušivý pomník, který divákům předává informace.23.01.2020 - Tomáš Stejskal
Jak se píše o novém médiuDramaturgyně ji.hlavské sekce Virtuální reality (VR) Andrea Slováková zahajuje sérii blogů, v nichž představí zahraniční publikace o VR. V tomto textu se věnuje knize Storytelling for Virtual Reality: Methods and Principles for Crafting Immersive Narratives Johna Buchera, která se zabývá genezí nového média, jeho technologickými inovacemi, vyprávěcími postupy i prostupností médií.16.01.2020 - Andrea Slováková
Satanismus je aktivismusV předvánočním čase se umisťuje v zahraničních žebříčcích nejlepších letošních (mainstreamových) dokumentů i snímek Hail Satan? režisérky Penny Lane. Film s dokonale předvánočním názvem, který se úspěšně promítal na letošním festivalu v Sundance, je portrétem společenství Satanic Temple, které si zvolilo Satana jako dobře viditelný symbol vzdoru a neochoty podřídit se autoritě. Pro ty, kteří dnes vytvářejí různé poloreálné nebo úplně vybájené strašáky, aby s nimi paralyzovali veřejnost (a příkladů z českého prostředí by se nenašlo málo), může být tento dokument cennou lekcí.19.12.2019 - Antonín Tesař
Tání digitálního věkuProsincové blogogo propojuje dva filmy z letošního ji.hlavského festivalu – Viva video, video viva a FREM. Oba snímky zkoumají – první prostřednictvím minulosti a druhý skrze budoucnost – outsiderství lidské existence ve věku její elektronicko-digitální reprodukovatelnosti. Stali se z nás digitální Robinsoni? Dokážeme být kurátory světa? Jsme schopni se na něj naladit?12.12.2019 - Jan Gogola ml.
Zadkem na dvou židlíchDokumentaristka Tereza Reichová uvažuje o roli lektora filmového workshopu i o zodpovědnosti, kterou nese za celý proces, zvlášť když pracuje se znevýhodněnými dětmi. Lektor se podle ní neslučuje s rolí režiséra, jinak sedí člověk na dvou židlích. To se podle ní stalo Lině Zacher, autorce dokumentu Fonja, který zvítězil na letošním Mezinárodním festivalu dokumentárních filmů v Jihlavě v sekci Opus Bonum a pojednává o chlapcích z nápravného zařízení na Madagaskaru. Je dobré, aby vyprávěli na kameru, kdo co ukradl a komu jak zemřeli rodiče?05.12.2019 - Tereza Reichová




   blogeři:
Helena BendováHelena BendováFilmová a herní teoretička a pedagožka. Vystudovala filmovou vědu, působila mj. v Národním filmovém archivu a několik let jako šéfredaktorka časopisu Cinepur. V současnosti pracuje na FAMU v rámci Centra audiovizuálních studií. Občas něco napíše nebo přeloží. V roce 2014 spolu s Matějem Strnadem sestavila sborník Společenské vědy a audiovize, připravuje knihu Umění počítačových her. V rámci dok.revue se bude věnovat dokumentárním počítačovým hrám.
příspěvky (10)
Filmová a herní teoretička a pedagožka. Vystudovala filmovou vědu, působila mj. v Národním filmovém archivu a několik let jako šéfredaktorka časopisu Cinepur. V současnosti pracuje na FAMU v rámci Centra audiovizuálních studií. Občas něco napíše nebo přeloží. V roce 2014 spolu s Matějem Strnadem sestavila sborník Společenské vědy a audiovize, připravuje knihu Umění počítačových her. V rámci dok.revue se bude věnovat dokumentárním počítačovým hrám.
Michal BregantMichal BregantGenerální ředitel Národního filmového archivu. Od roku 2002 šest let působil jako děkan FAMU a poté dva roky vedl katedru FAMU International. Jeho odborný zájem se dlouhodobě zaměřuje na českou kinematografii a na filmovou avantgardu, experiment a vztahy mezi filmem a jinými uměleckými druhy. Poslední dobou se snaží lidem vysvětlit, že digitalizace je báječný nástroj zpřístupňování filmů, ale že nedokáže „vyřešit všechno“.
příspěvky (2)
Generální ředitel Národního filmového archivu. Od roku 2002 šest let působil jako děkan FAMU a poté dva roky vedl katedru FAMU International. Jeho odborný zájem se dlouhodobě zaměřuje na českou kinematografii a na filmovou avantgardu, experiment a vztahy mezi filmem a jinými uměleckými druhy. Poslední dobou se snaží lidem vysvětlit, že digitalizace je báječný nástroj zpřístupňování filmů, ale že nedokáže „vyřešit všechno“.
Ivan DavidIvan DavidAdvokát. Absolvent právnické fakulty UK a filmové vědy na filozofické fakultě téže univerzity. V roce 2015 vyšla jeho odborná publikace Filmové právo: Autorskoprávní perspektiva. Od roku 2013 je expertem Státního fondu kinematografie se specializací na ochranu práv ke kinematografickým dílům a jejich záznamům. Nepravidelně píše pro právní online portály jako elaw.cz nebo epravo.cz.
příspěvky (21)
Advokát. Absolvent právnické fakulty UK a filmové vědy na filozofické fakultě téže univerzity. V roce 2015 vyšla jeho odborná publikace Filmové právo: Autorskoprávní perspektiva. Od roku 2013 je expertem Státního fondu kinematografie se specializací na ochranu práv ke kinematografickým dílům a jejich záznamům. Nepravidelně píše pro právní online portály jako elaw.cz nebo epravo.cz.
Mária FerenčuhováMária FerenčuhováBásnířka, překladatelka, badatelka. Přednáší dějiny a teorii dokumentárního filmu na Vysoké škole múzických umění v Bratislavě. Publikuje odborné statě a poezii. Vydala několik knih, mj. vědeckou monografii Odložený čas. Filmové pramene, historiografia, dokumentárny film (2009) a sbírku veršů Ohrozený druh (2012).
příspěvky (7)
Básnířka, překladatelka, badatelka. Přednáší dějiny a teorii dokumentárního filmu na Vysoké škole múzických umění v Bratislavě. Publikuje odborné statě a poezii. Vydala několik knih, mj. vědeckou monografii Odložený čas. Filmové pramene, historiografia, dokumentárny film (2009) a sbírku veršů Ohrozený druh (2012).
Tomáš FeřtekTomáš FeřtekNovinář, scenárista a dramaturg. V osmdesátých letech prodával v antikvariátu, jezdil s maringotkou po Čechách a šil spací pytle. V letech 1991 – 2007 působil jako redaktor týdeníku Reflex. Dnes pravidelně přispívá do Respektu. Jako novinář se orientuje především na tematiku vzdělávání a životní prostředí. Od roku 2007 pracoval ve vývoji TV Nova a společnosti Media Pro Production a jakožto kreativní producent a později scenárista se podílel na tvorbě docusoapů a detektivek. Od roku 2012 je na volné noze a jako dramaturg a scenárista pracuje pro Českou televizi. Spoluzaložil společnost EDUin, jež vytváří rámec pro diskuzi o vzdělání v České republice. Rád jezdí na kole a chodí pěšky.
příspěvky (7)
Novinář, scenárista a dramaturg. V osmdesátých letech prodával v antikvariátu, jezdil s maringotkou po Čechách a šil spací pytle. V letech 1991 – 2007 působil jako redaktor týdeníku Reflex. Dnes pravidelně přispívá do Respektu. Jako novinář se orientuje především na tematiku vzdělávání a životní prostředí. Od roku 2007 pracoval ve vývoji TV Nova a společnosti Media Pro Production a jakožto kreativní producent a později scenárista se podílel na tvorbě docusoapů a detektivek. Od roku 2012 je na volné noze a jako dramaturg a scenárista pracuje pro Českou televizi. Spoluzaložil společnost EDUin, jež vytváří rámec pro diskuzi o vzdělání v České republice. Rád jezdí na kole a chodí pěšky.
Petr FischerPetr FischerPetr Fischer je český novinář, scenárista a moderátor. V minulosti zastával pozici šéfredaktora stanice Českého rozhlasu Vltava, byl vedoucím kulturní rubriky deníku Hospodářských novin a několik let vedl kulturní rubriku České televize. V ČT měl i vlastní pořad Konfrontace Petra Fischera. Je spoluautorem scénářů dokumentárních filmů Papírový atentát a Drnovické catenaccio aneb Cesta do pravěku ekonomické transformace
příspěvky (2)
Petr Fischer je český novinář, scenárista a moderátor. V minulosti zastával pozici šéfredaktora stanice Českého rozhlasu Vltava, byl vedoucím kulturní rubriky deníku Hospodářských novin a několik let vedl kulturní rubriku České televize. V ČT měl i vlastní pořad Konfrontace Petra Fischera. Je spoluautorem scénářů dokumentárních filmů Papírový atentát a Drnovické catenaccio aneb Cesta do pravěku ekonomické transformace
Jan Gogola ml.Jan Gogola ml.Režisér, dramaturg, pedagog UTB ve Zlíně, spolupracovník Českého rozhlasu a IDF. Bývalý dramaturg ČT, šéf programu ČT Brno, pedagog JAMU i FAMU. Z filmografie: Vila Inocent, Nonstop, Panenka proti zbytku světa, Národ sobě.., Přes hranice: České Velenice evropské, Breathless: Mám ráda nudný život, Rock života, Král nic nedělá, Kateřina Šedá: Jak se dělá mýtus, František svého druhu, Exkurze aneb Historie současnosti. Retrospektivy: DOCsk Košice 2011, Febiofest Bratislava 2014. Masterclass: DOCsk Košice 2011, DOK Leipzig 2011, Filmer a tout prix – Brusel 2015. Dramaturgoval například filmy P. Abraháma, E. Hníkové, V. Chytilové, V. Janečka, P. Kerekese, R. Kirchhoffa, V. Klusáka, L. Králové, J. Krejčíka, F. Remundy, H. Třeštíkové.
příspěvky (8)
Režisér, dramaturg, pedagog UTB ve Zlíně, spolupracovník Českého rozhlasu a IDF. Bývalý dramaturg ČT, šéf programu ČT Brno, pedagog JAMU i FAMU. Z filmografie: Vila Inocent, Nonstop, Panenka proti zbytku světa, Národ sobě.., Přes hranice: České Velenice evropské, Breathless: Mám ráda nudný život, Rock života, Král nic nedělá, Kateřina Šedá: Jak se dělá mýtus, František svého druhu, Exkurze aneb Historie současnosti. Retrospektivy: DOCsk Košice 2011, Febiofest Bratislava 2014. Masterclass: DOCsk Košice 2011, DOK Leipzig 2011, Filmer a tout prix – Brusel 2015. Dramaturgoval například filmy P. Abraháma, E. Hníkové, V. Chytilové, V. Janečka, P. Kerekese, R. Kirchhoffa, V. Klusáka, L. Králové, J. Krejčíka, F. Remundy, H. Třeštíkové.
Tereza HadravováTereza HadravováEditorka a estetička. Vystudovala estetiku a filozofii na FF UK. Pracuje jako redaktorka časopisu Estetika: The Central European Journal of Aesthetics. V roce 2014 editovala časopis dok.revue. Jako autorka či hostující editorka spolupracovala s časopisy Iluminace, Cinepur, Česká literatura ad. Ve své práci se zajímá o různá rozhraní filozofie, mimo jiné také o průniky filozofie a filmu. Právě tomuto tématu se bude věnovat ve svých příspěvcích na stránkách dok.blogu.
příspěvky (12)
Editorka a estetička. Vystudovala estetiku a filozofii na FF UK. Pracuje jako redaktorka časopisu Estetika: The Central European Journal of Aesthetics. V roce 2014 editovala časopis dok.revue. Jako autorka či hostující editorka spolupracovala s časopisy Iluminace, Cinepur, Česká literatura ad. Ve své práci se zajímá o různá rozhraní filozofie, mimo jiné také o průniky filozofie a filmu. Právě tomuto tématu se bude věnovat ve svých příspěvcích na stránkách dok.blogu.
Andrea HanáčkováAndrea HanáčkováRozhlasová teoretička a dokumentaristka, jakkoli se to možná navzájem vylučuje. Skoro čtvrt století pracuje jako freelancer pro Český rozhlas, jistější existenci ji zajišťuje olomoucká Univerzita Palackého, kde působí jako odborná asistentka na katedře divadelních a filmových studií. Pokouší se s kolegy ustavit v Čechách obor TV a radio studies. Vyhledává ticho a kopce, společenský čas nejraději tráví s aktivitami vesnického spolku v Crhově na Zábřežsku.
příspěvky (21)
Rozhlasová teoretička a dokumentaristka, jakkoli se to možná navzájem vylučuje. Skoro čtvrt století pracuje jako freelancer pro Český rozhlas, jistější existenci ji zajišťuje olomoucká Univerzita Palackého, kde působí jako odborná asistentka na katedře divadelních a filmových studií. Pokouší se s kolegy ustavit v Čechách obor TV a radio studies. Vyhledává ticho a kopce, společenský čas nejraději tráví s aktivitami vesnického spolku v Crhově na Zábřežsku.
Marek HovorkaMarek HovorkaMgA. Marek Hovorka vystudoval Katedru dokumentární tvorby FAMU, kterou zakončil absolventským filmem o básníku Jakubu Demlovi. V roce 1997 založil spolu se čtyřmi spolužáky z jihlavského gymnázia Mezinárodní festival dokumentárních filmů Ji.hlava, jehož je od té doby ředitelem. V oblasti festivalů je světově uznávaným odborníkem, který často usedá v porotách světových festivalových soutěží. Působí také jako pedagog na pražské FAMU.
příspěvky (1)
MgA. Marek Hovorka vystudoval Katedru dokumentární tvorby FAMU, kterou zakončil absolventským filmem o básníku Jakubu Demlovi. V roce 1997 založil spolu se čtyřmi spolužáky z jihlavského gymnázia Mezinárodní festival dokumentárních filmů Ji.hlava, jehož je od té doby ředitelem. V oblasti festivalů je světově uznávaným odborníkem, který často usedá v porotách světových festivalových soutěží. Působí také jako pedagog na pražské FAMU.
Vít JanečekVít JanečekVít Janeček, narozen 1970. Absolvent FF UK (filmová věda) a FAMU (dokumentární tvorba), režisér, publicista, pedagog FAMU. V 90. letech pracoval jako dramaturg filmových projektů Experimentálního prostoru ROXY, divadla Archa a jako kurátor historických retrospektiv na několika ročnících MFF Karlovy Vary. Dlouhodobě se zabývá filmovou teorií, dokumentárním filmem a interdisciplinárními vztahy mezi uměleckými obory a obory poznání. Spoluzaložil Centrum audiovizuálních studií FAMU, které vedl první čtyři roky, v letech 2012 – 2015 vedl anglickou sekci FAMU – FAMU International. Od roku 2006 vede vzdělávací projekt MZV a FAMU v Barmě, této oblasti se věnuje šířeji. V roce 2014 spolu se svojí ženou režisérkou Zuzanou Piussi založil produkci D1film, kde nadále vyvíjejí mj. své filmy.
příspěvky (1)
Vít Janeček, narozen 1970. Absolvent FF UK (filmová věda) a FAMU (dokumentární tvorba), režisér, publicista, pedagog FAMU. V 90. letech pracoval jako dramaturg filmových projektů Experimentálního prostoru ROXY, divadla Archa a jako kurátor historických retrospektiv na několika ročnících MFF Karlovy Vary. Dlouhodobě se zabývá filmovou teorií, dokumentárním filmem a interdisciplinárními vztahy mezi uměleckými obory a obory poznání. Spoluzaložil Centrum audiovizuálních studií FAMU, které vedl první čtyři roky, v letech 2012 – 2015 vedl anglickou sekci FAMU – FAMU International. Od roku 2006 vede vzdělávací projekt MZV a FAMU v Barmě, této oblasti se věnuje šířeji. V roce 2014 spolu se svojí ženou režisérkou Zuzanou Piussi založil produkci D1film, kde nadále vyvíjejí mj. své filmy.
Milan KrumlMilan KrumlMediální analytik a původním povoláním novinář. Pracoval od konce osmdesátých let v Mladém světě, Týdnu a posléze v MF Dnes především jako zahraniční reportér a analytik, od roku 2001 působí v televizi jako specialista na žánry a vývoj formátů, nejprve v TV Nova a od roku 2012 v České televizi. Současně vyučuje na FSV UK dějiny televizní zábavy a mediální kritiku a na FAMU o televizních žánrech a jejich současné podobě.
příspěvky (14)
Mediální analytik a původním povoláním novinář. Pracoval od konce osmdesátých let v Mladém světě, Týdnu a posléze v MF Dnes především jako zahraniční reportér a analytik, od roku 2001 působí v televizi jako specialista na žánry a vývoj formátů, nejprve v TV Nova a od roku 2012 v České televizi. Současně vyučuje na FSV UK dějiny televizní zábavy a mediální kritiku a na FAMU o televizních žánrech a jejich současné podobě.
Štěpán KubalíkŠtěpán KubalíkŠtěpán Kubalík působí na katedře estetiky FF UK, kde dokončuje disertaci o pojmu estetických vlastností a vyučuje analytickou estetiku. Pro dok.revue přeložil dvě teoretické studie. Ve volném čase poslouchá rádio, hraje badminton a pouští draky v okolí Myslíva.
příspěvky (7)
Štěpán Kubalík působí na katedře estetiky FF UK, kde dokončuje disertaci o pojmu estetických vlastností a vyučuje analytickou estetiku. Pro dok.revue přeložil dvě teoretické studie. Ve volném čase poslouchá rádio, hraje badminton a pouští draky v okolí Myslíva.
Martin  PalúchMartin PalúchFilmový teoretik a historik. V roce 2001 ukončil studium filmové vědy na Filmové a televizní fakultě VŠMU v Bratislavě. Od roku 2002 působí jako samostatný vědecký pracovník na Ústavu divadelní a filmové vědy SAV v Bratislavě. V letech 2002 až 2005 byl odborným asistentem a tajemníkem Katedry filmové vědy na FTF VŠMU a od roku 2005 působí jako pedagog a odborný asistent oboru dramaturgie a scenáristika na Fakultě dramatických umění Akademie umění v Banksé Bystrici. Je autorem mnoha článků a odborných studií z oblasti teorie a dějin filmu. Vydal knižní publikaci Vnem v zrkadle fotografie a filmu (2010), jako spoluautor se podílel na monografii Herec Ivan Palúch (2008). V roce 2015 vyšla jeho odborná publikace s titulem Autorský dokumentárny film na Slovensku po roku 1989.
příspěvky (5)
Filmový teoretik a historik. V roce 2001 ukončil studium filmové vědy na Filmové a televizní fakultě VŠMU v Bratislavě. Od roku 2002 působí jako samostatný vědecký pracovník na Ústavu divadelní a filmové vědy SAV v Bratislavě. V letech 2002 až 2005 byl odborným asistentem a tajemníkem Katedry filmové vědy na FTF VŠMU a od roku 2005 působí jako pedagog a odborný asistent oboru dramaturgie a scenáristika na Fakultě dramatických umění Akademie umění v Banksé Bystrici. Je autorem mnoha článků a odborných studií z oblasti teorie a dějin filmu. Vydal knižní publikaci Vnem v zrkadle fotografie a filmu (2010), jako spoluautor se podílel na monografii Herec Ivan Palúch (2008). V roce 2015 vyšla jeho odborná publikace s titulem Autorský dokumentárny film na Slovensku po roku 1989.
Janis PrášilJanis PrášilProgramový manažer HBO Europe s.r.o. Vystudoval Teorii a dějiny filmu a audiovizuální kultury a Sdružená uměnovědná studia na Filozofické fakultě Masarykovy univerzity v Brně a hudební konzervatoř Teplice v Čechách. Spolupracoval s Národním filmovým archivem a Mezinárodním festivalem dokumentárních filmů Ji.hlava. Externě pracuje pro Mezinárodní filmový festival Karlovy Vary. Přispívá do časopisu Cinepur a na webový portál 25fps. Zajímá se o přesahy mezi filmem, výtvarným uměním a hudbou.
příspěvky (31)
Programový manažer HBO Europe s.r.o. Vystudoval Teorii a dějiny filmu a audiovizuální kultury a Sdružená uměnovědná studia na Filozofické fakultě Masarykovy univerzity v Brně a hudební konzervatoř Teplice v Čechách. Spolupracoval s Národním filmovým archivem a Mezinárodním festivalem dokumentárních filmů Ji.hlava. Externě pracuje pro Mezinárodní filmový festival Karlovy Vary. Přispívá do časopisu Cinepur a na webový portál 25fps. Zajímá se o přesahy mezi filmem, výtvarným uměním a hudbou.
Radim ProcházkaRadim ProcházkaAbsolvent masové komunikace na FSV UK a dokumentární tvorby na FAMU. Filmový a televizní producent a v menší míře také režisér dokumentárních filmů. S Karlem Vachkem dokončil už třetí film KOMUNISMUS A SÍŤ ANEB KONEC ZASTUPITELSKÉ DEMOKRACIE, téměř šestihodinový esej, který měl v lednu 2020 mezinárodní premiéru na prestižním Mezinárodním filmové festivalu v Rotterdamu. Dlouhodobě se věnuje debutantům, a to jak v roli producenta (PRACH Víta Zapletala, SCHMITKE Štěpána Altrichtera, á-B-C-D-é-F-G-H-CH-í-J-K-JONESTOWN Jana Bušty), tak také coby dramaturg filmového klubu Cyklus Citrus, kde každý měsíc uvádí debutantské filmy a vede veřejné diskuze s jejich autory. Další oblastí jeho zájmu je rozvíjení žánrové tvorby (výpravný pop-vědecký film ČÍ JE MOJE DÍTĚ, který režíroval společně s Markem Dudou, první český wildlife PLANETA ČESKO Mariána Poláka nebo akční komedie PRVNÍ AKČNÍ HRDINA Jana Haluzy). Od roku 2012 vede vlastní dílnu na FAMU International a na FAMU dokončuje své doktorandské studium. Pravidelně se věnuje i mezinárodním koprodukcím, z nichž nejnovějším počinem je islandsko-český dokument EFEKT VAŠULKA, portrét průkopníků videoartu Woodyho a Steiny Vašulkových.
příspěvky (10)
Absolvent masové komunikace na FSV UK a dokumentární tvorby na FAMU. Filmový a televizní producent a v menší míře také režisér dokumentárních filmů. S Karlem Vachkem dokončil už třetí film KOMUNISMUS A SÍŤ ANEB KONEC ZASTUPITELSKÉ DEMOKRACIE, téměř šestihodinový esej, který měl v lednu 2020 mezinárodní premiéru na prestižním Mezinárodním filmové festivalu v Rotterdamu. Dlouhodobě se věnuje debutantům, a to jak v roli producenta (PRACH Víta Zapletala, SCHMITKE Štěpána Altrichtera, á-B-C-D-é-F-G-H-CH-í-J-K-JONESTOWN Jana Bušty), tak také coby dramaturg filmového klubu Cyklus Citrus, kde každý měsíc uvádí debutantské filmy a vede veřejné diskuze s jejich autory. Další oblastí jeho zájmu je rozvíjení žánrové tvorby (výpravný pop-vědecký film ČÍ JE MOJE DÍTĚ, který režíroval společně s Markem Dudou, první český wildlife PLANETA ČESKO Mariána Poláka nebo akční komedie PRVNÍ AKČNÍ HRDINA Jana Haluzy). Od roku 2012 vede vlastní dílnu na FAMU International a na FAMU dokončuje své doktorandské studium. Pravidelně se věnuje i mezinárodním koprodukcím, z nichž nejnovějším počinem je islandsko-český dokument EFEKT VAŠULKA, portrét průkopníků videoartu Woodyho a Steiny Vašulkových.
Andrea Průchová HrůzováAndrea Průchová HrůzováTeoretička vizuální kultury, badatelka a pedagožka. Vyučuje na Karlově Univerzitě, Prague College a Scholastice. Založila a vede Platformu pro studium vizuální kultury Fresh Eye. V oblasti výzkumu spolupracuje s Národním filmovým archivem, Ústavem pro studium totalitních režimů a Univerzitou Karlovou. Do českého jazyka přeložila výbor esejí Způsoby vidění Johna Bergera a spolupodílela se na překladu Teorie obrazu W. J. T. Mitchella. V zahraničí publikovala formou samostatných kapitol věnovaných vztahu paměti a vizuality v Palgrave Macmillan (2015) a Springer Publishing House (2017). V současné době připravuje překlad knihy Jak vidět svět od Nicholase Mirzoeffa a zahraniční kolektivní publikaci věnovanou vztahu fotografie a historického bádání (University of Turku Press, 2018).
příspěvky (7)
Teoretička vizuální kultury, badatelka a pedagožka. Vyučuje na Karlově Univerzitě, Prague College a Scholastice. Založila a vede Platformu pro studium vizuální kultury Fresh Eye. V oblasti výzkumu spolupracuje s Národním filmovým archivem, Ústavem pro studium totalitních režimů a Univerzitou Karlovou. Do českého jazyka přeložila výbor esejí Způsoby vidění Johna Bergera a spolupodílela se na překladu Teorie obrazu W. J. T. Mitchella. V zahraničí publikovala formou samostatných kapitol věnovaných vztahu paměti a vizuality v Palgrave Macmillan (2015) a Springer Publishing House (2017). V současné době připravuje překlad knihy Jak vidět svět od Nicholase Mirzoeffa a zahraniční kolektivní publikaci věnovanou vztahu fotografie a historického bádání (University of Turku Press, 2018).
Tereza ReichováTereza ReichováTereza Reichová je dokumentaristka, studentka Katedry dokumentárního filmu na FAMU. Věnuje se převážně angažovanému filmu, jejím cílem je vyvolat diskusi o tabuizovaných a nepopulárních tématech. Natočila mj. snímky Do vlastních rukou (2008), KRUH: portrét demonstrace (2009), Manuál na výrobu teroristy (2010) a A kdo je tady flákač? (2014).
příspěvky (15)
Tereza Reichová je dokumentaristka, studentka Katedry dokumentárního filmu na FAMU. Věnuje se převážně angažovanému filmu, jejím cílem je vyvolat diskusi o tabuizovaných a nepopulárních tématech. Natočila mj. snímky Do vlastních rukou (2008), KRUH: portrét demonstrace (2009), Manuál na výrobu teroristy (2010) a A kdo je tady flákač? (2014).
Andrea SlovákováAndrea SlovákováDokumentaristka, kurátorka, pedagožka. Dramaturgyně experimentálních dokumentů na MFDF Ji.hlava, členka redakční rady Dok.revue. Působila ve vedení MFDF Ji.hlava v letech 2003-11, také jako ředitelka pro publikační činnost. Publikuje texty o filmu v různých periodikách (Cinepur, Kino Ikon), vyučuje na Masarykově univerzitě, byla šéfredaktorkou sborníku textů o dokumentu DO, je členkou redakční rady časopisu Iluminace a expertkou Státního fondu kinematografie. V letech 2012-15 byla ředitelkou Nakladatelství AMU. Natočila portrét matematika Petra Vopěnky (2006), film o mracích Oblaka (2007) či esej o dohlížecích mechanismech Nadohled (2011). Je zakladatelkou nakladatelství Nová beseda.
příspěvky (11)
Dokumentaristka, kurátorka, pedagožka. Dramaturgyně experimentálních dokumentů na MFDF Ji.hlava, členka redakční rady Dok.revue. Působila ve vedení MFDF Ji.hlava v letech 2003-11, také jako ředitelka pro publikační činnost. Publikuje texty o filmu v různých periodikách (Cinepur, Kino Ikon), vyučuje na Masarykově univerzitě, byla šéfredaktorkou sborníku textů o dokumentu DO, je členkou redakční rady časopisu Iluminace a expertkou Státního fondu kinematografie. V letech 2012-15 byla ředitelkou Nakladatelství AMU. Natočila portrét matematika Petra Vopěnky (2006), film o mracích Oblaka (2007) či esej o dohlížecích mechanismech Nadohled (2011). Je zakladatelkou nakladatelství Nová beseda.
Tomáš StejskalTomáš StejskalFilmový publicista a překladatel, který aktuálně působí jako redaktor kulturní rubriky Hospodářských novin. K filmu se dostal díky oblibě japonských anime a Gillesi Deleuzovi. V roce 2008 začal spolupracovat se serverem Rejže.cz, zaměřeným na kinematografii jihovýchodní Asie a od té doby publikuje v různých periodicích - od úzce profilovaných časopisů jako Cinepur a A2 přes týdeník Houser až po Hospodářské noviny či internetový deník Aktuálně.cz. Jako dramaturg spoluorganizoval festival Film Sokolov či Fresh Film Fest.
příspěvky (6)
Filmový publicista a překladatel, který aktuálně působí jako redaktor kulturní rubriky Hospodářských novin. K filmu se dostal díky oblibě japonských anime a Gillesi Deleuzovi. V roce 2008 začal spolupracovat se serverem Rejže.cz, zaměřeným na kinematografii jihovýchodní Asie a od té doby publikuje v různých periodicích - od úzce profilovaných časopisů jako Cinepur a A2 přes týdeník Houser až po Hospodářské noviny či internetový deník Aktuálně.cz. Jako dramaturg spoluorganizoval festival Film Sokolov či Fresh Film Fest.
Lenka StřelákováLenka StřelákováLenka Střeláková absolvovala filosofická a umělecko-teoretická studia na Fakultě humanitních studií University Karlovy a Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze. Je šéfredaktorkou jlbjlt.net [jelibojelito] a stínovou editorkou Artyčok.tv. Kriticky se věnuje především pohyblivému obrazu na pomezí kina, galerie a databáze.
příspěvky (5)
Lenka Střeláková absolvovala filosofická a umělecko-teoretická studia na Fakultě humanitních studií University Karlovy a Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze. Je šéfredaktorkou jlbjlt.net [jelibojelito] a stínovou editorkou Artyčok.tv. Kriticky se věnuje především pohyblivému obrazu na pomezí kina, galerie a databáze.
Antonín TesařAntonín TesařFilmový publicista a redaktor časopisů A2 a Cinepur. Dále pravidelně přispívá na web ArtZóna a na ČRo Radio Wave (rubrika Ektoplasma). Je spoluautorem knihy o japonské popkultuře Planeta Nippon (2017) a své texty publikoval také ve sbornících Made in Japan (2014), Generace Jihlava (2015) a Křičím: „To jsem já“ (2017).
příspěvky (5)
Filmový publicista a redaktor časopisů A2 a Cinepur. Dále pravidelně přispívá na web ArtZóna a na ČRo Radio Wave (rubrika Ektoplasma). Je spoluautorem knihy o japonské popkultuře Planeta Nippon (2017) a své texty publikoval také ve sbornících Made in Japan (2014), Generace Jihlava (2015) a Křičím: „To jsem já“ (2017).
Milan UhdeMilan UhdeDramatik, spisovatel, redaktor a politik. V šedesátých letech pracoval pro časopis Host do domu, od roku 1972 až do převratu nesměl publikovat – jeho Balada pro banditu (1975) tak vyšla pod cízím jménem. Podepsal Chartu 77. Po revoluci byl krátce šéfredaktorem nakladatelství Atlantis. V roce 1990 se stal druhým polistopadovým ministrem kultury. Na konci devadesátých let z politiky odešel a vrátil se k psaní. Nadále spolupracuje s Milošem Štědroněm a píše rozhlasové a divadelní hry. V letech 2011 – březen 2014 zastával funkci předsedy Rady České televize. Právě České televizi – její dokumentární nabídce – se věnuje na stránkách dok.blogu.
příspěvky (2)
Dramatik, spisovatel, redaktor a politik. V šedesátých letech pracoval pro časopis Host do domu, od roku 1972 až do převratu nesměl publikovat – jeho Balada pro banditu (1975) tak vyšla pod cízím jménem. Podepsal Chartu 77. Po revoluci byl krátce šéfredaktorem nakladatelství Atlantis. V roce 1990 se stal druhým polistopadovým ministrem kultury. Na konci devadesátých let z politiky odešel a vrátil se k psaní. Nadále spolupracuje s Milošem Štědroněm a píše rozhlasové a divadelní hry. V letech 2011 – březen 2014 zastával funkci předsedy Rady České televize. Právě České televizi – její dokumentární nabídce – se věnuje na stránkách dok.blogu.
Daniel WalberDaniel WalberNezávislý filmový publicista a kritik. Pochází z Brooklynu. Několik let pravidelně přispívá na on-line portál Nonfics zaměřený na dokumentární tvorbu nejen na území Spojených států, i na další servery, jako jsou Movies.com, Film.com nebo Film School Rejects. Vystudoval historii na McGillově univerzitě v kanadském Montreálu a je absolventem filmových studií na newyorské univerzitě. V roce 2015 vyučoval na ji.hlavském semináři Média a dokument o aktuálních trendech v psaní o dokumentárních filmech.
příspěvky (5)
Nezávislý filmový publicista a kritik. Pochází z Brooklynu. Několik let pravidelně přispívá na on-line portál Nonfics zaměřený na dokumentární tvorbu nejen na území Spojených států, i na další servery, jako jsou Movies.com, Film.com nebo Film School Rejects. Vystudoval historii na McGillově univerzitě v kanadském Montreálu a je absolventem filmových studií na newyorské univerzitě. V roce 2015 vyučoval na ji.hlavském semináři Média a dokument o aktuálních trendech v psaní o dokumentárních filmech.