VZRUŠENÍ (H*ART ON)

... o vztazích, muzeích a tvůrčí erekci, která ne vždy končí happyendem

Foto: Radka Mullerová

H*ART ON je slovní hříčkou spojení hard on – erekce, heart – srdce a art – umění. Věren názvu se divák filmu místy ocitá uprostřed křížové palby stříkajících ňader a penisů. Časté sexuální motivy v tvorbě portrétovaných umělců cíleně provokují k úvahám o povaze a významu současného umění. Zkraťte si čekání na film křížovou palbou na hartonfilm.com.

Vyrostla jsem na stejném nádraží v Chotěboři, jako se narodil Zdeněk Rykr, jehož podivná smrt pod koly rychlíku mě jako dítě fascinovala. Vždycky když jsem se strachem pokládala desetník na koleje a čekala na projíždějící vlak, myslela jsem na něj. Později, už jako puberťačka, jsem získala brigádu v místním muzeu a ve volných chvílích malovala. To už pro mě Rykr nebyl abstraktní mrtvolou, ale měla jsem možnost se fyzicky dotýkat jeho olejů, sádrových objektů, procházet nekonečné řady jeho grafických návrhů a plakátů, které se v muzeu tenkrát válely dost v prachu a bez valného zájmu. A přitom byl ve své době velmi úspěšný. Už tehdy jsem přemýšlela nad tou vratkostí zanechání stopy u umělců. Když jsem po letech v muzeu v Chotěboři potkala průvodkyni Jitku a zažila své osobní „déjà vu”, začala dlouhá cesta tohohle filmu, který jsem nakonec natáčela čtyři roky v Čechách, Francii, Švýcarsku a Japonsku.

Milada Součková ve své knize Hlava umělce říká, že jedině skrze současné umělce je možné pochopit umělce minulé. Věren této myšlence ožívá náš film postavami současné výtvarné scény, aby scénu za scénou skládal mnohoznačný portrét „Umělce”.

Ve filmu vystupuje průvodkyně muzea v Chotěboři – Jitka – která utíká z maloměsta právě projekcí do světa Zdeňka Rykra a jeho ženy Milady Součkové, jejíž knihy zase inspirují francouzského studenta Cedrica k návštěvě Čech a pátrání po odkazu Rykra a Součkové. V Kolíně Cedric potkává neúnavného švýcarského performera Marka Diva, enfant terrible moderního umění. „Umění je celé nesmysl, speciálně moderní umění, které vlastně ani neexistuje, je to jen životní styl,“ říká ve filmu Mark Divo a manifestuje za lokálnost v umění a umělce jako bytostnou součást díla. Ženský princip živočišnosti a růstu v umění pak ve filmu ztělesňuje Karin Pi, Češka žijící v Tokiu, která v tvorbě využívá hlavně své tělo, orgány, vlasy. Příběhy, myšlenky a touhy hlavních hrdinů se průběžně zrcadlí v Mirrormanovi – metaumělci, který mlčky v pomyslném kruhu prochází krajinou filmu od popkultury do divočiny a zpět.

Trocha VZRUŠENÍ v kinech...

Mezinárodní premiéru jsme měli v soutěži na DOK LEIPZIG v roce 2016 a od té doby se film toulá po světě. Poslední destinací, kde byl úspěšně uveden, byl artový festival na Tchaj-wanu. V dohledné době by film měl otevírat novou stálou expozici moderního umění v Tchaj-pej. Hlavní kurátorka tamějšího muzea říká, že každý, kdo se alespoň trochu zajímá o umění v současných kontextech, by film měl vidět.

Českou premiéru máme 20. října (na první den voleb) v Atriu na Žižkově, kde bude i koncert skupiny BAZEL, která dělala hudbu k filmu. Od tohoto volebního pátku tedy začíná náš soukromý hon na českého diváka, lámeme si hlavu, jak ho dostat do kina, měli jsme spoustu skvělých marketingových nápadů, které by pravděpodobně stejně nefungovaly. Tak nakonec prostě budeme mít jen omezený počet projekcí a já se budu snažit všechny objet a s divákem si po filmu popovídat o tom, jaký je smysl jeho života a jakou stopu zanechává.


V kinech tak můžete zažít Vzrušení třeba v Aeru 23. října nebo Světozoru 13. listopadu (další projekce na FB nebo na hartonfilm.com) nebo třeba ve vašem obýváku přes dafilms.cz.

73 min, Česko, 2016
Duracfilm a Česká televize
 





výpis dalších článků rubriky:  Nový film

2.19O nevěře jako o zrcadle nás samýchVizuální umělkyně Barbora Jíchová Tyson, žijící už sedmnáct let v Americe, letos dokončila svůj první celovečerní snímek Hovory o nevěře, který měl světovou premiéru na festivalu dokumentů Sheffield Doc/Fest 2019 v Anglii. Tato esejistická koláž je podle autorky pohledem na humanitu, která nastavuje zrcadlo nám všem. Barbora Jíchová Tyson
1.19Dunaj vědomíDavid Butula o svém chystaném filmu o příběhu kapely DunajDavid Butula
6.18Ako som sa stala partizánkouSlovenská dokumentaristka Vera Lacková o svém připravovaném filmu Ako samo sa stala partizánkouVera Lacková
5.18 Ve světle ikonZdeněk N. Bričkovský o svém novém filmu Ve světle ikon Zdeněk N. Bričkovský
F1.18PasažéřiJana Boršková o svém dokončovaném filmu PasažéřiJana Boršková
4.18Natáčení ve skrytém městěTomáš Elšík o svém filmu Central Bus Station.Tomáš Elšík
dok.revueDobré zprávyOndřej Šálek o svém novém filmu s pracovním názvem Dobré zprávyOndřej Šálek
3.18Máme na vícDokumentarista Robin Kvapil o svém novém filmu Máme na víc, jenž odhaluje pozadí prezidentské kampaně Michala Horáčka. Robin Kvapil
dok.revuePoslední slovo Charlotty Garrigue MasarykovéJosef Císařovský o svém novém filmu CharlottaJosef Císařovský
dok.revueVIVA VIDEO, VIDEO VIVAAdéla Komrzý o svém novém filmu Československý obraz elektronickýAdéla Komrzý

starší články

.DOK.REVUE
16. 10. 2017


z aktuálního čísla:

Situační recenzeUniverzity a svobodaNový dokument Víta Janečka a Zuzany Piussi Univerzity a svoboda zachycuje v průběhu sedmi let svého vzniku neuralgické body českých vysokých škol, přičemž mnohdy přizve do debaty i světové odborníky, například Noama Chomského či Jeffereyho Bealla, tvůrce tak zvaného Beallova seznamu predátorských časopisů.Kamila BoháčkováNový filmO nevěře jako o zrcadle nás samýchVizuální umělkyně Barbora Jíchová Tyson, žijící už sedmnáct let v Americe, letos dokončila svůj první celovečerní snímek Hovory o nevěře, který měl světovou premiéru na festivalu dokumentů Sheffield Doc/Fest 2019 v Anglii. Tato esejistická koláž je podle autorky pohledem na humanitu, která nastavuje zrcadlo nám všem. Barbora Jíchová TysonTémaKdo bude hlídat hlídače?Otázka fungování nezávislých médií veřejné služby nabývá v naší krajině na důležitosti. Příspěvkem do debaty o tom, jaká by měla veřejnoprávní média být, je i koncepce jejich mediálních rad, které mají právě onu nezávislost zaručovat. Děje se tak? A co to o nás vypovídá?Petr MinaříkSportDvě podoby autenticity v dokumentuJaké jsou možnosti práce dokumentaristy s protagonistou? To bylo hlavní téma masterclass českého režiséra a kameramana Lukáše Kokeše a chorvatské střihačky Sandry Bastašićové, která pod záštitou East Doc Platform probíhala v rámci letošního festivalu Jeden svět. Ukázalo se, že klíčové je pojetí režijního přístupu a autenticity.Martin SvobodaBáseňPriceBáseň Andrey SlovákovéAndrea SlovákováRozhovorSám sebe překvapitDokumentární road movie Martina Marečka Dálava o vztahu otce a syna i o vzdálenosti, která nás dělí od těch ostatních, je na rozdíl od předchozích společensky angažovaných filmů tohoto tvůrce dílem intimním. V Marečkově pojetí se však intimní rozměr příběhu stává hlubinnou úvahou o prazákladu rodinných vztahů. Marek Hovorka, Petr Kubica, Kamila BoháčkováNová knihaJak se dělá dokumentAndrea Slováková popisuje koncepci připravované knihy Jak se dělá dokument, která na základě rozhovorů s českými a slovenskými dokumentaristy a dokumentaristkami mapuje, jak vznikají různé typy dokumentů, a představuje tak výrazné tvůrčí metody a autorské přístupy.Andrea SlovákováÚvodníkKdyž intimní je světovéO dokumentech s přesahemKamila Boháčková