V Mosulu

Jana Andert o svém novém filmu V Mosulu, který má svoji premiéru na 53. MFF Karlovy Vary

Brzy ráno jsme přijeli na základnu na okraji Starého města, kde už se vojáci připravovali na operaci. Byl to první den ofenzivy o Staré město, začínal boj o osvobození Mosulu z rukou Islámského státu. Hned ke mně přišel velitel Karar a říká: „Je to strašně nebezpečný, neměla bys tu být!“ Jen jsem se na něho podívala a zeptala se, jestli se bojí. Odpověděl mi: „Samozřejmě že se bojím, myslím si, že tu všichni zemřeme.“ Nebylo možné přehlédnout napětí a nervozitu vojáků, která v místnosti panovala. Po několika minutách se první jednotka začala venku připravovat na misi, když v té chvíli dopadnul minomet. Zabilo to jednoho z nich. Stála jsem uvnitř baráku s velitelem Karar a jen sledovala zoufalost vojáků, kteří právě ztratili jednoho ze svých spolubojovníků, ale také kamaráda. Všechno tohle se odehrálo, ještě než začal další den války. I přesto mise pokračovala dál. 

Bitva o Staré město Mosulu, která trvala skoro jeden měsíc, byla nejtěžší bitvou od začátku celé ofenzivy. Postup vojáků ztěžovalo nejen prostředí Starého města s uzounkými uličkami, spousta civilistů, velký počet bojovníků Islámského státu, ale také neuvěřitelné horko, kdy denní teploty někdy přesahovaly i 55 stupňů, únava po osmi měsících bojů a čas ramadanu, který spousta vojáků dodržovala.


Celý boj o Mosul jsem strávila s jednotkou Zikhar. Té velel Karar a poručík Mohammad se seržantem Salwanem mě bitvou doprovázeli. Mohammada jsem znala od začátku, byl jedním z prvních vojáků z Golden Division, které jsem v Mosulu potkala, a také jediný, kterému jsem až do konce bitvy věřila. Což pro mě jako pro ženu mezi tolika vojáky bylo velmi důležité. Mohammad mě bral jako svoji sestru. Mluvil výborně anglicky, což bylo při jeho natáčení obrovskou výhodou, kdežto Salwan mluvil jen arabsky. Požádala jsem Mohammada, aby Salwanovi vysvětlil způsob mé práce v situacích, kde nastává jazyková bariéra, aby i přesto stále komunikoval na moji kameru. Naučila jsem se nějaké základní otázky v arabštině, ale jen jedna z nich stačila, aby Salwan pochopil, o co ho v tu chvíli žádám. Tato dvojice se stala mým záchytným bodem. 

Kromě natáčení bitvy z pohledu vojáků bylo jedním z mých hlavních cílů zaznamenat dění ze strany civilistů. Jejich situace byla naprosto zoufalá. Islámský stát je využíval jako lidské štíty a střílel po nich, když se snažili utéct. Během bojů denně prchaly stovky až tisíce civilistů z prvních linií do bezpečí. I přesto, že se mi podařilo natočit situace, kdy například otec nese své mrtvé dítě v náruči, pro něj i pro mě jako filmařku tento obraz zůstane vždy v tomto momentu a na tomto místě. Nikdy na něj nezapomeneme a poneseme si ho s sebou celý život. Samozřejmě každý svým způsobem.


Sledováním individuálních příběhů lidí, kteří se postupně stali součástí masivních čísel tragédií. Snažím se ostatním lidem ukázat, že i přesto je každý z nás důležitý a nezáleží na tom, odkud pocházíme, kde máme své kořeny, jaké náboženství uznáváme, jaké máme kulturní tradice nebo jaké máme vzdělání, naše podstata je stejná. To, co jsem poznala v bitvě o Musul, nebyly boje, ale všechny aspekty lidskosti.
 

Film V Mosulu má premiéru na 53. MFF Karlovy Vary.





výpis dalších článků rubriky:  Nový film

2.19O nevěře jako o zrcadle nás samýchVizuální umělkyně Barbora Jíchová Tyson, žijící už sedmnáct let v Americe, letos dokončila svůj první celovečerní snímek Hovory o nevěře, který měl světovou premiéru na festivalu dokumentů Sheffield Doc/Fest 2019 v Anglii. Tato esejistická koláž je podle autorky pohledem na humanitu, která nastavuje zrcadlo nám všem. Barbora Jíchová Tyson
1.19Dunaj vědomíDavid Butula o svém chystaném filmu o příběhu kapely DunajDavid Butula
6.18Ako som sa stala partizánkouSlovenská dokumentaristka Vera Lacková o svém připravovaném filmu Ako samo sa stala partizánkouVera Lacková
5.18 Ve světle ikonZdeněk N. Bričkovský o svém novém filmu Ve světle ikon Zdeněk N. Bričkovský
F1.18PasažéřiJana Boršková o svém dokončovaném filmu PasažéřiJana Boršková
4.18Natáčení ve skrytém městěTomáš Elšík o svém filmu Central Bus Station.Tomáš Elšík
dok.revueDobré zprávyOndřej Šálek o svém novém filmu s pracovním názvem Dobré zprávyOndřej Šálek
3.18Máme na vícDokumentarista Robin Kvapil o svém novém filmu Máme na víc, jenž odhaluje pozadí prezidentské kampaně Michala Horáčka. Robin Kvapil
dok.revuePoslední slovo Charlotty Garrigue MasarykovéJosef Císařovský o svém novém filmu CharlottaJosef Císařovský
dok.revueVIVA VIDEO, VIDEO VIVAAdéla Komrzý o svém novém filmu Československý obraz elektronickýAdéla Komrzý

starší články

2.18DOK.REVUE
25. 06. 2018


z aktuálního čísla:

Situační recenzeUniverzity a svobodaNový dokument Víta Janečka a Zuzany Piussi Univerzity a svoboda zachycuje v průběhu sedmi let svého vzniku neuralgické body českých vysokých škol, přičemž mnohdy přizve do debaty i světové odborníky, například Noama Chomského či Jeffereyho Bealla, tvůrce tak zvaného Beallova seznamu predátorských časopisů.Kamila BoháčkováNový filmO nevěře jako o zrcadle nás samýchVizuální umělkyně Barbora Jíchová Tyson, žijící už sedmnáct let v Americe, letos dokončila svůj první celovečerní snímek Hovory o nevěře, který měl světovou premiéru na festivalu dokumentů Sheffield Doc/Fest 2019 v Anglii. Tato esejistická koláž je podle autorky pohledem na humanitu, která nastavuje zrcadlo nám všem. Barbora Jíchová TysonTémaKdo bude hlídat hlídače?Otázka fungování nezávislých médií veřejné služby nabývá v naší krajině na důležitosti. Příspěvkem do debaty o tom, jaká by měla veřejnoprávní média být, je i koncepce jejich mediálních rad, které mají právě onu nezávislost zaručovat. Děje se tak? A co to o nás vypovídá?Petr MinaříkSportDvě podoby autenticity v dokumentuJaké jsou možnosti práce dokumentaristy s protagonistou? To bylo hlavní téma masterclass českého režiséra a kameramana Lukáše Kokeše a chorvatské střihačky Sandry Bastašićové, která pod záštitou East Doc Platform probíhala v rámci letošního festivalu Jeden svět. Ukázalo se, že klíčové je pojetí režijního přístupu a autenticity.Martin SvobodaBáseňPriceBáseň Andrey SlovákovéAndrea SlovákováRozhovorSám sebe překvapitDokumentární road movie Martina Marečka Dálava o vztahu otce a syna i o vzdálenosti, která nás dělí od těch ostatních, je na rozdíl od předchozích společensky angažovaných filmů tohoto tvůrce dílem intimním. V Marečkově pojetí se však intimní rozměr příběhu stává hlubinnou úvahou o prazákladu rodinných vztahů. Marek Hovorka, Petr Kubica, Kamila BoháčkováNová knihaJak se dělá dokumentAndrea Slováková popisuje koncepci připravované knihy Jak se dělá dokument, která na základě rozhovorů s českými a slovenskými dokumentaristy a dokumentaristkami mapuje, jak vznikají různé typy dokumentů, a představuje tak výrazné tvůrčí metody a autorské přístupy.Andrea SlovákováÚvodníkKdyž intimní je světovéO dokumentech s přesahemKamila Boháčková