Na Ji.hlavský festival dorazil Marcel Ophuls a Kateřina Šedá

Páteční Ji.hlava přivítala oscarového režiséra Marcela Ophulse. Nejlepším filmem v sekci Svědectví o poznání je argentinský snímek Panický záchvat. Umělkyně Kateřina Šedá uvedla projekt Made in Slavutych.

foto: Antonín Matějovský

Událostí 21. Ji.hlavy byla debata s oscarovým režisérem Marcelem Ophulsem. „Nemám rád obchodníky s pravdou, jsou to domýšliví pitomci. Objektivity je těžké dosáhnout, a proto mi připadají cinéma vérité a Free Cinema hloupé a zastaralé,“ řekl divákům Ophuls, jehož filmy jsou svědectvím válečných událostí minulého století. „Pro mě je nejdůležitější příběh a jediná kreativní dokumentaristická práce se odehrává ve střižně. Tvoříte tam strukturu filmu, to, jak chcete příběh vyprávět,“ dodal režisér, který si z festivalu odveze cenu za přínos světové kinematografii. Režisér také ve večerních hodinách uvedl film Mnichov aneb Mír pro naši zemi.

Svědectví o panických stavech
Cenu za nejlepší film v sekci Svědectví o poznání získal argentinský snímek Panický záchvat režiséra Ernesta Ardita. „Film představuje komplexní výpověď o vlivu současné moderní společnosti charakterizované výrazným rozvojem globální mediální komunikační sítě na psychiku jedince. Nabízí mezioborovou perspektivu, která propojuje zkoumání přírodních věd s výzkumem současné mediální teorie a kultury. To vše činí srozumitelným jazykem, jenž se dotýká každého z nás a přináší jasné poselství, které lze vztáhnout k naší každodenní žité zkušenosti uvnitř moderní civilizace,“ ocenila porota obraz života v uspěchané moderní společnosti.

Kontroverzní divadelník inspiroval
Páteční Inspirační fórum, které tradičně představuje tři „nefilmové“ hosty, patřilo chorvatskému divadelníkovi Oliveru Frljićovi. Provokativní pověst si vysloužil rozkrýváním tabuizovaných témat napříč evropskými zeměmi. „Divadlo by nemělo lidi spojovat, ale provokovat. Cílem mých her je změnit společenskou realitu. Své hry nepovažuji za umění, protože umění bývá považováno za krásné a jde většinou na ruku vládnoucím institucím, vůči kterým se vymezuji,“ uvedl na besedě Frljić.

Lidská kronika Ukrajiny
Debatní prostor Inspiration Forum Lounge @ Respekt Café v přízemí DKO ovládla umělkyně Kateřina Šedá, která představila projekt Made in Slavutych. Do Ji.hlavy přivezla několik desítek obyvatel z ukrajinského města nedaleko Černobylu. „V průběhu projektu jsem si uvědomila, že lidé ze Slavutyče žijí v přesvědčení, že mohou velmi málo ovlivnit občanský život. Tento přístup jsem chtěla změnit,“ řekla o svém novém projektu Šedá.




F4.17DOK.REVUE
28. 10. 2017


z aktuálního čísla:

Situační recenzeVideoblog z BudapeštiSituační recenze filmu Kateřiny Turečkové Iluze, jenž formou počítačové hry ukazuje, s jakými problémy se potýká současné Orbánovo MaďarskoKamila BoháčkováNový filmDunaj vědomíDavid Butula o svém chystaném filmu o příběhu kapely DunajDavid ButulaTémaTradiční média a interaktivitaMnohé tradiční mediální organizace se ocitají posledních pár let v roli producentů interaktivních děl. O co tím usilují a jak taková díla vypadají? Andrea Slováková, Iveta ČernáSportNa chvíli se zastavte!O workshopu Emerging Producers na letošním BerlinaleRené KubášekBáseňPíseň na rozloučenouBáseň Charlieho Soukupa ze sbírky RadioCharlie SoukupRozhovorJak zprostředkovat pocity lidí trpících bipolární poruchouRozhovor s režisérkou Kalinou Bertin o jejím interaktivním dokumentu Manická VROndřej MoravecRozhovorSystém je připravený, nesmí nám chybět odvaha ho naplnitJiří Konečný patří mezi nejvýraznější české producenty soustředící se na artové a festivalové snímky, a to jak hrané, tak dokumentární. Před časem uvedl na letošním Jednom světě hned dva dokumenty, které produkoval, a jen o několik dní později jím produkovaný hraný film Všechno bude (2018) dominoval na Českých lvech. Kde leží podle Konečného klíč k úspěchu českého filmu? A jaký je jeho potenciál?Martin SvobodaRozhovorVěřím v čistou observaciPolská dokumentaristka Marta Prusová, jejíž dokument Za hranicemi možností (Over the limit, 2017) si vydobyl velký respekt na prestižním festivalu dokumentárních filmů v Amsterdamu IDFA v roce 2017, byla v Praze jednou z lektorek East Doc Platform. Pro Dok.revue mluvila o svém dokumentaristickém přístupu.Martin SvobodaNová knihaZpůsoby vidění pro 21. století, aneb proměna knihy z popelky v sebevědomou feministkuAndrea Průchová Hrůzová píše o své práci na českém vydání knihy Jak vidět svět Nicholase Mirzoeffa.Andrea Průchová HrůzováÚvodníkVstoupit do obrazůPrvní letošní dok.revue je věnována interaktivitěKamila Boháčková