Sport

Mnozí diváci si stěžují na povrchní filmové kritiky v českých médiích. Co píší o zhlédnutých filmech právě oni na stránky csfd.cz?

Posuďte sami u vybraných dokumentů, které byly oceněny nebo měly svou světovou premiéru na Mezinárodním festivalu dokumentárních filmů Jihlava a jsou či brzy budou v českých kinech či v internetové distribuci. 

 

Pod sluncem tma, režie Martin Mareček, ČR 2011. Nejlepší český dokumentární film, Cena diváků a cena Silver Eye na MFDF Jihlava. Právě v českých kinech.

„Martin Mareček upustil ich formu a nenápadně se přesunul za kameru. Zatímco v Auto*matu byl hlavní postavou, aniž by však svým egem převálcoval film samotný, tak tentokrát se v záběru mihne jen jedinkrát, a to očividně omylem. To na samotném sdělení neubírá, ale naopak Mareček nechává volné pole pro dvojici českých elektroinstalatérů. Pod sluncem tma tak není dokumentem o Africe, ale o Evropanech v ní. Konfrontuje myšlení diváků s africkými reáliemi, přičemž potutelně ukazuje nepopulární přístupy k rozvojovému aktivismu. To, co na Marečkovi obdivuju, je naprosto pokora ke svému tématu, kterému pokaždé přizpůsobí i svůj dokumentární styl.“ CheGuevara Celkové hodnocení uživatelů 82 %. 

 

31 konců / 31 začátků, režie Rafani, ČR 2011. Zvláštní cena poroty České radosti. Od 1. 1. 2011 na www.dafilms.com.

„Fakt, že film nenatočili školení filmaři (ale jen umělci) se stalo výhodou a vznikl tak velmi nečeský film, který působí víc než jen příjemný průvan. Dokument, kde se musíte zvlášť soustředit na zvuk (slova) a zvlášť pak na obraz. A zásadní je střih. Zároveň je to dokument poněkud insiderský, ale komu to nevadí nebo se orientuje, nabídne pozoruhodnou procházku Prahou a současnou kulturou (nejen alternativní) přes periferie do středu a zase ven.“ Názorožec. Celkové hodnocení uživatelů 71 % 

 

Ro©k života, režie Jan Gogola ml., ČR 2011. Právě v kinech. 

„Dost mě to bavilo, nemám co vytknout. Zpočátku mě iritovaly přiblblé otázky režiséra Gogoly, ale pak jsem jim přišel na chuť a docela mě začaly bavit a musím říct, že režisér odvedl dobrou práci. Nejvíc se mi líbily scény Olda na pařezu v liliích a Olda obdivující obrázkovou knihu Josefa Lady. Katapult je velice podceňovaná kapela, ale ti kluci měli a mají ten rock’n’roll v srdcích a takových lidí tu nikdy moc nebylo a teď už nejsou skoro žádní... Hodně zdraví a úspěchů. Oldo :-)“ Lockeroom. Celkové hodnocení uživatelů 59 %.





výpis dalších článků rubriky:  Sport

2.19Dvě podoby autenticity v dokumentuJaké jsou možnosti práce dokumentaristy s protagonistou? To bylo hlavní téma masterclass českého režiséra a kameramana Lukáše Kokeše a chorvatské střihačky Sandry Bastašićové, která pod záštitou East Doc Platform probíhala v rámci letošního festivalu Jeden svět. Ukázalo se, že klíčové je pojetí režijního přístupu a autenticity.Martin Svoboda
1.19Na chvíli se zastavte!O workshopu Emerging Producers na letošním BerlinaleRené Kubášek
5.18Paměť ji.hlavských porotců Galerie paměťových schránek porotců MFDF Ji.hlava 2018 Redakce
4.18Haló, tady Beuys!Reportáž z první projekce cyklu dokumentárních filmů věnovaných vlivným osobnostem vizuální kultury. Pavla Rousková
1.18Aktualizace Jednoho světaCo připravuje jubilejní 20. ročník festivalu dokumentárních filmů o lidských právech Jeden světJitka Lanšperková
6.17Když radost, tak z letošní Ji.hlavyDokumentární projekt nabídl dokufikci, vizuální esej i skrytou kameruZuzana Drtilová
5.17Mezi dokumentem a fikcí Dokument vs. fikce na 21. MFDF Ji.hlavaJitka Lanšperková
4.17Když se příslib nepromění v realitu, nastává nekončící šichtaPoznámky z poslední projekce Živého kina Praha 2017Veronika Hanáková
3.17Inspirativní čteníTipy na inspirativní čtení o dokumentární a mediální krajině:Andrea Slováková
2.17Jednou nohou v absolutnu: Hon na ParkinsonaJak vznikal letošní český vítěz mezinárodního festivalu populárně-vědeckých filmů Hon na ParkinsonaJitka Lanšperková

starší články

5.11DOK.REVUE
18. 09. 2013


z aktuálního čísla:

Situační recenzeUniverzity a svobodaNový dokument Víta Janečka a Zuzany Piussi Univerzity a svoboda zachycuje v průběhu sedmi let svého vzniku neuralgické body českých vysokých škol, přičemž mnohdy přizve do debaty i světové odborníky, například Noama Chomského či Jeffereyho Bealla, tvůrce tak zvaného Beallova seznamu predátorských časopisů.Kamila BoháčkováNový filmO nevěře jako o zrcadle nás samýchVizuální umělkyně Barbora Jíchová Tyson, žijící už sedmnáct let v Americe, letos dokončila svůj první celovečerní snímek Hovory o nevěře, který měl světovou premiéru na festivalu dokumentů Sheffield Doc/Fest 2019 v Anglii. Tato esejistická koláž je podle autorky pohledem na humanitu, která nastavuje zrcadlo nám všem. Barbora Jíchová TysonTémaKdo bude hlídat hlídače?Otázka fungování nezávislých médií veřejné služby nabývá v naší krajině na důležitosti. Příspěvkem do debaty o tom, jaká by měla veřejnoprávní média být, je i koncepce jejich mediálních rad, které mají právě onu nezávislost zaručovat. Děje se tak? A co to o nás vypovídá?Petr MinaříkSportDvě podoby autenticity v dokumentuJaké jsou možnosti práce dokumentaristy s protagonistou? To bylo hlavní téma masterclass českého režiséra a kameramana Lukáše Kokeše a chorvatské střihačky Sandry Bastašićové, která pod záštitou East Doc Platform probíhala v rámci letošního festivalu Jeden svět. Ukázalo se, že klíčové je pojetí režijního přístupu a autenticity.Martin SvobodaBáseňPriceBáseň Andrey SlovákovéAndrea SlovákováRozhovorSám sebe překvapitDokumentární road movie Martina Marečka Dálava o vztahu otce a syna i o vzdálenosti, která nás dělí od těch ostatních, je na rozdíl od předchozích společensky angažovaných filmů tohoto tvůrce dílem intimním. V Marečkově pojetí se však intimní rozměr příběhu stává hlubinnou úvahou o prazákladu rodinných vztahů. Marek Hovorka, Petr Kubica, Kamila BoháčkováNová knihaJak se dělá dokumentAndrea Slováková popisuje koncepci připravované knihy Jak se dělá dokument, která na základě rozhovorů s českými a slovenskými dokumentaristy a dokumentaristkami mapuje, jak vznikají různé typy dokumentů, a představuje tak výrazné tvůrčí metody a autorské přístupy.Andrea SlovákováÚvodníkKdyž intimní je světovéO dokumentech s přesahemKamila Boháčková