S nadšením

Jak vznikal překlad biografie legendy dokumentárního filmu Jorise Ivense

Joris Ivens

Na břehu řeky zvučného jména Waal, protékající jeho rodným Nijmegenem, leží mladík Joris Ivens a líně sní s otevřenýma očima, o filmech ještě dlouho nebude ani řeč, ale o lásce o to víc: „Včera jsem byl u Waalu, byl to božský den, nebe jasné a hluboce modré, takový den, kdy je příjemné ležet ve vodě na zádech a hledět nahoru, až náhle trhneš hlavou, ruce doširoka roztažené; cítíš v sobě růst sílu – neomezený pocit svobody, je to, jako by ses díval stále hlouběji do modři – jako do očí do ní chceš hledět – nekonečno,“ píše Ivens své lásce…

Na břehu řeky zvučného jména Waal sedím já, přijela jsem na půlroční stáž na Katolické univerzitě v nizozemském Nijmegenu. O překladatelských dovednostech ještě nemůže být ani řeč, ale o nadšení o to víc. Se zkušeností s prací v českém antikvariátu se vydávám na průzkum těch nijmegenských. Z poličky s filmovou literaturou náhodně vylovím biografii Jorise Ivense. Ne, nejsem vášnivý cinefil, ale znám Petra a Marka z jihlavského festivalu, jemuž jsem s chutí věnovala kousek své duše prodchnuté mladistvým elánem ještě v době festivalového punku.

Knihy cestují z poličky do poličky. Ta o Jorisovi zůstala roky netknutá. Pak ale festivaloví kluci přivezli novou monografii o stejném tvůrci. I ta ještě čekala na poličce, ale už se o ní mluvilo. Občas padla zmínka, že by se měla přeložit. Než jsem s tím však začala – s nadšením, jež se ve svém optimismu neleká množství textu – protekly v řece Waal další tři roky, během nichž jsem překládala smlouvy, ekonomické zprávy, podnikatelské plány, marketingové průzkumy a podklady pro soudní spory.

To už jsem znala Caspara, zkušeného tlumočníka, který mi s citem pro svůj rodný jazyk podal pomocnou ruku tam, kde jsem váhala mezi odstíny slov. S každou přeloženou kapitolou jsem za ním jela na starý statek na okraji Vysočiny text znovu společně pročítat, přeskládávat věty a jíst buchty. Pominu-li vrstevnatý obsah knihy, který mě neustále překvapoval, byla pro mě hra se slovy a významy nejradostnější částí procesu překládání, vytržením z tiché koncentrace… Byla v tom podstata Ivensova pocitu, kdy „v sobě cítíš růst sílu – neomezený pocit svobody…”

Co kniha, spíš bichle, říkala jsem si, když mě nadšení při překládání opouštělo, poznámky pod čarou se zdály být úmorně dlouhé a voda v řece Waal se v ten čas v mé mysli táhla jako olej. To ale opravdu jen v zátočinách pod čarou, protože jinak kniha člověka vtáhne do proudu života odvážného světoběžníka, nomáda putujícího stoletím „divoké vody”, jenž se s kamerou a pevným morálním přesvědčením pouštěl do míst historických erupcí a který na sklonku svého dlouhého života radil svým studentům: „Přijmi veškeré riziko. Vždy!”

On toho dostál. Myslím, že s nadšením.


Kniha Joris Ivens - filmař světa nabízí čtenářům rozbor pozadí vzniku 20 zásadních děl jednoho z nejvýznamnějších nizozemských filmařů-nomádů. Autor knihy, André Stufkens, přibližuje dobrodružství Ivensova tvůrčího procesu s jeho zdary i nezdary a s úspěchem pátrá po vědomých i podvědomých nitkách inspirace, jimiž Ivens protkal svou tvorbu - svůj život.

Kniha vyjde v nakladatelství AMU do konce roku 2015.





výpis dalších článků rubriky:  Nová kniha

2.19Jak se dělá dokumentAndrea Slováková popisuje koncepci připravované knihy Jak se dělá dokument, která na základě rozhovorů s českými a slovenskými dokumentaristy a dokumentaristkami mapuje, jak vznikají různé typy dokumentů, a představuje tak výrazné tvůrčí metody a autorské přístupy.Andrea Slováková
1.19Způsoby vidění pro 21. století, aneb proměna knihy z popelky v sebevědomou feministkuAndrea Průchová Hrůzová píše o své práci na českém vydání knihy Jak vidět svět Nicholase Mirzoeffa.Andrea Průchová Hrůzová
3.18Nový nefikční filmDara Waldron o své nové knize New Nonfiction Film Dara Waldron
2.18O vytváření PřetvářeníPřetváření skutečnosti: Kultura dokumentu Spojených států po roce 1945Sara Blair, Joseph Entin, Franny Nudelman
1.18Digitální média a dokumentární tvorba: Protichůdné přístupyAustralský profesor z melbournské univerzity Adrian Miles představuje zcela novou antologii zaměřenou na podobu dokumentární tvorby v éře digitálních a online médií.Adrian Miles
6.17Ke klauzurní knize FAMU 2017Skrytý půvab studentských invencíJitka Lanšperková, Kateřina Šardická
dok.revueJak vznikl film? Výlet do světa filmové archeologie pro malé i velkéRozhovor s autory knihy Terezou Czesany Dvořákovou a Františkem TýmalemRichard Klíčník
5.17Sběrná knihaPavel Kosatík zpovídá dokumentaristku Helenu TřeštíkovouPavel Kosatík
4.17Neviditeľné dejiny slovenských dokumentaristovRedaktor nakladatelství SFÚ Martin Kaňuch o knize vzpomínek slovenského režiséra, dramaturga, scenáristy a filmového publicisty Rudolfa Urce.Martin Kaňuch
2.17Jak jsem se stala animasofkouFilmová publicistka a kritička Kamila Boháčková vypráví o redakci českého překladu knihy estonského animátora a teoretika animace Ülo Pikkova Animasofie: Teoretické kapitoly o animovaném filmu.Kamila Boháčková

starší články

3.15DOK.REVUE
14. 09. 2015


z aktuálního čísla:

Situační recenzeUniverzity a svobodaNový dokument Víta Janečka a Zuzany Piussi Univerzity a svoboda zachycuje v průběhu sedmi let svého vzniku neuralgické body českých vysokých škol, přičemž mnohdy přizve do debaty i světové odborníky, například Noama Chomského či Jeffereyho Bealla, tvůrce tak zvaného Beallova seznamu predátorských časopisů.Kamila BoháčkováNový filmO nevěře jako o zrcadle nás samýchVizuální umělkyně Barbora Jíchová Tyson, žijící už sedmnáct let v Americe, letos dokončila svůj první celovečerní snímek Hovory o nevěře, který měl světovou premiéru na festivalu dokumentů Sheffield Doc/Fest 2019 v Anglii. Tato esejistická koláž je podle autorky pohledem na humanitu, která nastavuje zrcadlo nám všem. Barbora Jíchová TysonTémaKdo bude hlídat hlídače?Otázka fungování nezávislých médií veřejné služby nabývá v naší krajině na důležitosti. Příspěvkem do debaty o tom, jaká by měla veřejnoprávní média být, je i koncepce jejich mediálních rad, které mají právě onu nezávislost zaručovat. Děje se tak? A co to o nás vypovídá?Petr MinaříkSportDvě podoby autenticity v dokumentuJaké jsou možnosti práce dokumentaristy s protagonistou? To bylo hlavní téma masterclass českého režiséra a kameramana Lukáše Kokeše a chorvatské střihačky Sandry Bastašićové, která pod záštitou East Doc Platform probíhala v rámci letošního festivalu Jeden svět. Ukázalo se, že klíčové je pojetí režijního přístupu a autenticity.Martin SvobodaBáseňPriceBáseň Andrey SlovákovéAndrea SlovákováRozhovorSám sebe překvapitDokumentární road movie Martina Marečka Dálava o vztahu otce a syna i o vzdálenosti, která nás dělí od těch ostatních, je na rozdíl od předchozích společensky angažovaných filmů tohoto tvůrce dílem intimním. V Marečkově pojetí se však intimní rozměr příběhu stává hlubinnou úvahou o prazákladu rodinných vztahů. Marek Hovorka, Petr Kubica, Kamila BoháčkováNová knihaJak se dělá dokumentAndrea Slováková popisuje koncepci připravované knihy Jak se dělá dokument, která na základě rozhovorů s českými a slovenskými dokumentaristy a dokumentaristkami mapuje, jak vznikají různé typy dokumentů, a představuje tak výrazné tvůrčí metody a autorské přístupy.Andrea SlovákováÚvodníkKdyž intimní je světovéO dokumentech s přesahemKamila Boháčková