S nadšením

Jak vznikal překlad biografie legendy dokumentárního filmu Jorise Ivense

Joris Ivens

Na břehu řeky zvučného jména Waal, protékající jeho rodným Nijmegenem, leží mladík Joris Ivens a líně sní s otevřenýma očima, o filmech ještě dlouho nebude ani řeč, ale o lásce o to víc: „Včera jsem byl u Waalu, byl to božský den, nebe jasné a hluboce modré, takový den, kdy je příjemné ležet ve vodě na zádech a hledět nahoru, až náhle trhneš hlavou, ruce doširoka roztažené; cítíš v sobě růst sílu – neomezený pocit svobody, je to, jako by ses díval stále hlouběji do modři – jako do očí do ní chceš hledět – nekonečno,“ píše Ivens své lásce…

Na břehu řeky zvučného jména Waal sedím já, přijela jsem na půlroční stáž na Katolické univerzitě v nizozemském Nijmegenu. O překladatelských dovednostech ještě nemůže být ani řeč, ale o nadšení o to víc. Se zkušeností s prací v českém antikvariátu se vydávám na průzkum těch nijmegenských. Z poličky s filmovou literaturou náhodně vylovím biografii Jorise Ivense. Ne, nejsem vášnivý cinefil, ale znám Petra a Marka z jihlavského festivalu, jemuž jsem s chutí věnovala kousek své duše prodchnuté mladistvým elánem ještě v době festivalového punku.

Knihy cestují z poličky do poličky. Ta o Jorisovi zůstala roky netknutá. Pak ale festivaloví kluci přivezli novou monografii o stejném tvůrci. I ta ještě čekala na poličce, ale už se o ní mluvilo. Občas padla zmínka, že by se měla přeložit. Než jsem s tím však začala – s nadšením, jež se ve svém optimismu neleká množství textu – protekly v řece Waal další tři roky, během nichž jsem překládala smlouvy, ekonomické zprávy, podnikatelské plány, marketingové průzkumy a podklady pro soudní spory.

To už jsem znala Caspara, zkušeného tlumočníka, který mi s citem pro svůj rodný jazyk podal pomocnou ruku tam, kde jsem váhala mezi odstíny slov. S každou přeloženou kapitolou jsem za ním jela na starý statek na okraji Vysočiny text znovu společně pročítat, přeskládávat věty a jíst buchty. Pominu-li vrstevnatý obsah knihy, který mě neustále překvapoval, byla pro mě hra se slovy a významy nejradostnější částí procesu překládání, vytržením z tiché koncentrace… Byla v tom podstata Ivensova pocitu, kdy „v sobě cítíš růst sílu – neomezený pocit svobody…”

Co kniha, spíš bichle, říkala jsem si, když mě nadšení při překládání opouštělo, poznámky pod čarou se zdály být úmorně dlouhé a voda v řece Waal se v ten čas v mé mysli táhla jako olej. To ale opravdu jen v zátočinách pod čarou, protože jinak kniha člověka vtáhne do proudu života odvážného světoběžníka, nomáda putujícího stoletím „divoké vody”, jenž se s kamerou a pevným morálním přesvědčením pouštěl do míst historických erupcí a který na sklonku svého dlouhého života radil svým studentům: „Přijmi veškeré riziko. Vždy!”

On toho dostál. Myslím, že s nadšením.


Kniha Joris Ivens - filmař světa nabízí čtenářům rozbor pozadí vzniku 20 zásadních děl jednoho z nejvýznamnějších nizozemských filmařů-nomádů. Autor knihy, André Stufkens, přibližuje dobrodružství Ivensova tvůrčího procesu s jeho zdary i nezdary a s úspěchem pátrá po vědomých i podvědomých nitkách inspirace, jimiž Ivens protkal svou tvorbu - svůj život.

Kniha vyjde v nakladatelství AMU do konce roku 2015.





výpis dalších článků rubriky:  Nová kniha

2.17Jak jsem se stala animasofkouFilmová publicistka a kritička Kamila Boháčková vypráví o redakci českého překladu knihy estonského animátora a teoretika animace Ülo Pikkova Animasofie: Teoretické kapitoly o animovaném filmu.Kamila Boháčková
2.17Kniha o ztracené generaci českého filmuVzájemný rozhovor Terezy Czesany Dvořákové a Marie Barešové o jejich nové knize Generace normalizace. Ztracená naděje českého filmu?Marie Barešová, Tereza Cz Dvořáková
2.17Jak vznikala kniha o filmaři Janu NěmcoviJan Bernard vypráví o vzniku druhého dílu monografie o životě a díle Jana Němce.Jan Bernard
2.17Čtvrtý díl Knihy klauzur FAMUPředstavení nejnovější Knihy klauzur FAMU 2015/2016Jitka Lanšperková
2.17Jak se píší Dějiny AMUAndrea Slováková a Martin Franc o dokončované monografii mapující dějiny jedné z nejvýznamnějších kulturních a vzdělávacích institucí v České republiceAndrea Slováková, Martin Franc
2.17Každý máme svou GalinuTomáš Hála o připravovaném souboru textů přední české filmové kritičky a historičky Galiny KopaněvyTomáš Hála
2.17Stát tváří v tvář kinematografiiNová kniha Ivana Klimeše Kinematografie a stát v českých zemích 1895–1945Ivan Klimeš
2.17Ako a prečo vznikla kniha o slovenském autorském dokumentěMartin Palúch o své knize Autorský dokumentárny filmMartin Palúch
2.17Problematická pozice počítačových her ve společnostiHerní teoretička Helena Bendová o své knize Umění počítačových herHelena Bendová
2.17Kniha o časosběru je téměř rodinným tajemstvímJak vznikala kniha dokumentaristky Heleny Třeštíkové o časosběrné metodě natáčeníHelena Třeštíková

starší články

3.15DOK.REVUE
14. 09. 2015


z aktuálního čísla:

Nový filmUmírání pro začátečníky a Tónina tichaBára Kopecká a Marek Bouda o dokumentárním diptychu Umírání pro začátečníky a Tónina tichaBára Kopecká, Marek BoudaTémaWerner Herzog mezi dokumentem a fikcíJen hrstka filmařů v historii se rozkročila mezi fikčním a non-fikčním filmem rovnoměrně a v obou oblastech se zapsala stejně tlustou čarou. Jedním z nich je i německý tvůrce Werner Herzog. Martin SvobodaSportJednou nohou v absolutnu: Hon na ParkinsonaJak vznikal letošní český vítěz mezinárodního festivalu populárně-vědeckých filmů Hon na ParkinsonaJitka LanšperkováTeorieZpomalující filmy Jamese Benninga a Sharon LockhartovéScott MacDonald ve své eseji představuje tvorbu Jamese Benninga a Sharon Lockhartové, především pak jejich jednozáběrové několik desítek minut trvající snímky.Scott MacDonaldRozhovorAutorská metoda vychází z fyziologie režiséraRozhovor s Peterem Kerekesem, předním slovenským filmařem-dokumentaristou a pedagogemMatěj NytraNová knihaJak jsem se stala animasofkouFilmová publicistka a kritička Kamila Boháčková vypráví o redakci českého překladu knihy estonského animátora a teoretika animace Ülo Pikkova Animasofie: Teoretické kapitoly o animovaném filmu.Kamila BoháčkováÚvodníkJak dostát požadavku univerzálnosti? A je to vůbec nutné?dok.revue 2.17Jitka Lanšperkovávideo dok.revueOpen class: Philip ZimbardoOtevřená diskuze s legendárním americkým psychologem na 20. MFDF Ji.hlava