Odnikud: 2

Americký režisér Jonas Mekas litevského původu, je jedním z nejvýraznějších filmových básníků a experimentátorů světové kinematografie

Snímek z filmu Walden, Notes and Sketches (1969)

Je tady slovo

a hudba

toho slova.

A jsou tady

věci,

sny

a

obrazy.

 

Vybírám

jednu věc,

ona

sama

je

poezií,

snem

a

skutečností:

 

ars

poetica.

Jonas Mekas (1922), americký režisér litevského původu, je jedním z nejvýraznějších filmových básníků a experimentátorů světové kinematografie. Desítky jeho filmů se od počátku šedesátých let pohybují v širokém poli mezi koncepčními, filmově sebereflexivními eseji na straně jedné a spontánními deníkovými filmy na druhé. Pro americký avantgardní film byla důležitá i jeho kritická a publikační činnost a také organizační aktivity. Spoluzakládal instituce, které avantgardnímu a nezávislému filmu pomohly dostat se k širšímu publiku i zůstat zachovány pro budoucnost: distribuční společnost Filmmakers Coop a archiv Anthology Film Archive. Svoje současné videodeníkové zápisky uveřejňuje na stránce www.jonasmekas.com.



2.10DOK.REVUE
24. 09. 2013


z aktuálního čísla:

Situační recenzeUniverzity a svobodaDokument Víta Janečka a Zuzany Piussi Univerzity a svoboda zachycuje v průběhu sedmi let neuralgické body českých vysokých škol, přičemž mnohdy přizve do debaty i světové odborníky. Dokument vzbudil řadu diskuzí. Připomínáme tu, kterou pro dok.revue o snímku vedli Milena Bartlová a Petr Bilík. Film uvádí ji.hlavský festival dnes v bloku od 12:30 spolu s Otevřenou pevností Ivo Bystřičana. Kamila BoháčkováNový filmDunaj vědomíJak režisér David Butula připravoval svůj film Dunaj vědomí o kapele Dunaj? Připomínáme si jeho starší text pro dok.revue z doby, kdy film teprve vznikal. Dnes ho ji.hlavský festival promítá od 14:30 v Dělnickém domě. David ButulaTémaVálka jako stav mysliEsej o snímcích Průnik a Doufám, že se máš dobře, které spojuje reflexe 20. století prostřednictvím archivních materiálů. Obě díla letos soutěžila v sekci Opus Bonum. Janis PrášilFestivalový tipÚterní tip dokumentaristky Terezy ReichovéTereza ReichováRozhovorŽeny sa nestanú rovnocennými, kým ich muži za také neuznajúFatima Rahimi je česká novinárka pochádzajúca z afganského Herátu, odkiaľ spolu so svojou rodinou v roku 1999 z dôvodu útlaku Talibanu emigrovala. Študuje kultúrne a duchovné dejiny Európy a blízkovýchodné štúdiá a iránistiku na Karlovej univerzite v Prahe, od roku 2015 pracuje pre Deník Referendum, kde sa venuje najmä témam sociálnej problematiky, čitateľom približuje spoločenskú situáciu v Afganistane a zároveň prináša reportáže z Česka. V Inšpiračnom fóre ji.hlavského festivalu prispela do diskusie Emancipace pokaždé jinak, kde priniesla osobný pohľad na rozdielnosť i podobnosť feminizmu, demokracie a ženskejrovnoprávnosti vo východných i západných krajinách. Dominika BleščákováRozhovorMusíme rozšiřovat hranice naší imaginace!Od letošního roku má ji.hlavský festival svého ekologického ombudsmana. Jaká je přesně jeho role v rámci festivalu a může být vůbec mezinárodní festival s řadou zahraničních hostů šetrný k životnímu prostředí? To prozrazuje Ĺuboš Slovák v rozhovoru pro dok.revue. Kamila BoháčkováPohledyVnitřní svět básníka Ivo HuclaDám si čínuIvo Hucl