Nauč se číst krajinu

Letní vydání dok.revue nabízí pojetí projektivní scenáristiky v podání Martina Ryšavého, ženský element ve filmu Stále spolu nebo příběh knihy o časosběru Heleny Třeštíkové

Ilustrace: Michaela Kukovičová

V letní dok.revue přicházíme s novinkou v podobě video blogu. Od pondělí můžete pravidelně sledovat záznamy z festivalových masterclass či debat z Inspiračního fóra. Jako první svoji tvůrčí metodu představuje španělský režisér a dokumentarista Albert Serra, který bývá často označován za „radikálního klasika“. O způsobu své práce s hrdiny klasické literatury, jako byli Don Quijote nebo Casanova, se rozpovídal ve festivalové masterclass.

Letní vydání je tak trochu vizionářské, a přestože bývá rubrika Báseň někdy pouze doplňkovou pro potěchu ducha, tentokrát je v Herzogových tezích možné najít pojítka k několika tématům našich textů. Všech 24 rad velkého německého autora Wernera Herzoga může být přínosných nejen filmařům. Nejvíce inspirativní pro toto vydání se stala třináctka: „Nauč se číst podstatu krajiny.“

Scenárista a režisér Martin Ryšavý v rozhovoru sní o proměně vytěžené krajiny Podkrušnohoří v moře a rozjímá o tom, jak a zda vůbec by měla fungovat scenáristika mimo filmové médium. Na podzim se Ryšavý po roce vrací zpět do vedení katedry scenáristiky a dramaturgie s myšlenkami týkajícími se možných aktualizací scénářů mimo film.

Herzogovo třinácté heslo si vzala k srdci i rodina Mlčochova, jejíž život na šumavské louce s devíti dětmi ve třech maringotkách zachytila režisérka Eva Tomanová v dokumentárním filmu Stále spolu. V situační recenzi rozebírají profesor sociologie Ivo Možný, farářka Sandra Silná a odbornice na ženská práva Petra Havlíková způsob výchovy dětí v patriarchální rodině Mlčochových a hledají možná východiska pro dospívající děti, obzvláště pak chlapce, kteří v této rodině vyrůstají.

Česká republika je podle Andrey Slovákové začátečníkem v oblasti filmové a mediální výchovy. Ve své eseji Znát film konfrontuje české prostředí se zatím nedostižnou Velkou Británií či Řeckem, kde nezisková organizace učí děti v útlém věku pracovat s filmovým médiem hraním interaktivních her. Autorka v současné době v rámci aktivit portálu Doc Alliance Films vyvíjí počítačovou hru, jež by měla u dětí rozvíjet základní kognitivní, interpretační i tvůrčí schopnosti při práci s filmovým médiem.

Po několika redakčních debatách jsme se rozhodli omezit klasické recenze, jak je známe z ostatních médií, ať už půjde o film, knihu či jiné umělecké dílo. Místo toho chceme přinášet více autorských pohledů na dílo. To se daří v rubrice Nový film, kam pravidelně přispívají sami autoři (nejen) dokumentárních filmů, které jsou v různém stupni produkce. V letní vizionářské dok.revue pak najdete v rubrice Kniha osobitý popis vzniku díla Časosběr jako příběh dokumentaristky Heleny Třeštíkové, které by mělo vyjít už letos na podzim v Nakladatelství AMU.

Do soutěže o nejlepší dokument na nadcházejícím Mezinárodním festivalu Karlovy Vary byly vybrány celkem tři filmy – Mallory Heleny Třeštíkové, Amerika Jana Foukala a debut Resort Martina Hrubého. Jaká další dokumentární díla se v programu Karlových Varů objevila v minulých letech a kolik před třiceti lety stačilo snídaní k zasycení hostů festivalu, se můžete dočíst ve statistickém přehledu v rubrice Sport.

Za redakci dok.revue vám, našim čtenářům, přejeme léto plné plnohodnotných nejen filmových zážitků.




2.15DOK.REVUE
29. 06. 2015


z aktuálního čísla:

Situační recenzeUniverzity a svobodaNový dokument Víta Janečka a Zuzany Piussi Univerzity a svoboda zachycuje v průběhu sedmi let svého vzniku neuralgické body českých vysokých škol, přičemž mnohdy přizve do debaty i světové odborníky, například Noama Chomského či Jeffereyho Bealla, tvůrce tak zvaného Beallova seznamu predátorských časopisů.Kamila BoháčkováNový filmO nevěře jako o zrcadle nás samýchVizuální umělkyně Barbora Jíchová Tyson, žijící už sedmnáct let v Americe, letos dokončila svůj první celovečerní snímek Hovory o nevěře, který měl světovou premiéru na festivalu dokumentů Sheffield Doc/Fest 2019 v Anglii. Tato esejistická koláž je podle autorky pohledem na humanitu, která nastavuje zrcadlo nám všem. Barbora Jíchová TysonTémaKdo bude hlídat hlídače?Otázka fungování nezávislých médií veřejné služby nabývá v naší krajině na důležitosti. Příspěvkem do debaty o tom, jaká by měla veřejnoprávní média být, je i koncepce jejich mediálních rad, které mají právě onu nezávislost zaručovat. Děje se tak? A co to o nás vypovídá?Petr MinaříkSportDvě podoby autenticity v dokumentuJaké jsou možnosti práce dokumentaristy s protagonistou? To bylo hlavní téma masterclass českého režiséra a kameramana Lukáše Kokeše a chorvatské střihačky Sandry Bastašićové, která pod záštitou East Doc Platform probíhala v rámci letošního festivalu Jeden svět. Ukázalo se, že klíčové je pojetí režijního přístupu a autenticity.Martin SvobodaBáseňPriceBáseň Andrey SlovákovéAndrea SlovákováRozhovorSám sebe překvapitDokumentární road movie Martina Marečka Dálava o vztahu otce a syna i o vzdálenosti, která nás dělí od těch ostatních, je na rozdíl od předchozích společensky angažovaných filmů tohoto tvůrce dílem intimním. V Marečkově pojetí se však intimní rozměr příběhu stává hlubinnou úvahou o prazákladu rodinných vztahů. Marek Hovorka, Petr Kubica, Kamila BoháčkováNová knihaJak se dělá dokumentAndrea Slováková popisuje koncepci připravované knihy Jak se dělá dokument, která na základě rozhovorů s českými a slovenskými dokumentaristy a dokumentaristkami mapuje, jak vznikají různé typy dokumentů, a představuje tak výrazné tvůrčí metody a autorské přístupy.Andrea SlovákováÚvodníkKdyž intimní je světovéO dokumentech s přesahemKamila Boháčková