Komplex epopeje

Dokumentarista Jan Strejcovský o svém dokončovaném filmu Komplex epopeje

Foto: Kristýna Strejcovská

Máme komplex z epopeje coby přežitku záměrů, které chtěly v daném poli obsáhnout vše? Má epopej komplex z nás, kteří se už více než sto let nedokážeme shodnout, kde je její místo – trvalé bydliště i smysl? Co se stane, když se uprostřed těchto nezřetelností najednou Muchova Slovanská epopej ocitne v Japonsku?

Je chvíli před vernisáží první výstavy kompletního souboru pláten epopeje v zahraničí. Následujeme zasloužilého sběratele Muchových plakátů do  „kapslového hotelu” v centru Tokia. Postarší bard pan Ogata si tam jede odpočinout, nabrat síly do dalších etap muchovského poblouznění, které se letos Japonců zmocnilo v nevídané intenzitě. Ocitáme se uprostřed jednoho z mrakodrapů v těsné chodbě z obou stran lemované  „kapslemi” – kajutami spočinutí v reji metropole. Miliardář se uvelebí v aseptické noře a začíná snít.

„Češi epopeji nějak nemohou přijít na jméno, ale my Japonci ji milujeme… takhle velké olejové malby nemáme, to je prostě fantastické a neuvěřitelné. Myslím… že by tady mohla zůstat…”

Pramínek potu z čela prýští v potůček, stékající po plastové stěně rakve. Muži po ní pomalu klesá hlava.

„Muchu sbírám celou věčnost, teď konečně přijel za mnou a já už můžu v klidu umřít… věčná práce a teď už věčný klid… když jdu spát, sním o Muchových plakátech čtyř ročních období – jaro, léto, podzim, zima… A znovu, věčně…”


Foto: Kristýna Strejcovská

Vyměňujeme objektiv a snímáme v detailu jeho rytmické oddechování. Mluví ze spaní.

„To tmavě modré nebe celé poseté hvězdami…”

Panorámujeme po vesmíru prvního obrazu epopeje: Slované v pravlasti. Pod pláštíkem noci prošpikované opalizujícími galaxiemi se pod keřem krčí mytičtí praslovanští Adam s Evou. V popředí obrazu hypnotizují kameru. Za nimi se valí drancující nomádi. Nad tím vším se tyčí monumentální pohanský žrec.

Kurátorka japonské výstavy epopeje Vlasta Čiháková Noshiro sedí na pryčně kobky mučírny gestapa v pražské Pečkárně. Tady byl před svou smrtí vyslýchán Alfons Mucha. Správce památníku poslouchá rádio. Český rozhlas vysílá rozhovor s profesorem M. C. Putnou:

„Slovanská epopej je strašlivá nepodařenina. Všechny tyto vzrušené vášně okolo epopeje jsou bizarní a nesrozumitelné. To dílo je totiž opravdu omylem. Má to vyložit jakési společné dějiny slovanských národů. Je to směšný nacionalistický konstrukt. Opožděný, umělecky plochý, nepovedený…“

Kurátorka z kobky zuřivě gestikuluje holí, ale na rádio nedosáhne. Když si jí konečně všimne konsternovaný válečný veterán, spěšně vysílání vypne.

„Nic takového jako Slovanstvo se společnými dějinami neexis…”


Premiéra filmu je plánována na podzim 2017.





výpis dalších článků rubriky:  Nový film

dok.revueSametová FAMUVizuální umělkyně a filmová teoretička Lea Petříková píše o filmu Sametová FAMU, který připravuje ve spolupráci s dokumentaristou Janem Rouskem. Půjde v něm o pohled na revoluční události roku 1989 perspektivou FAMU.Lea Petříková
dok.revueLet vinyRežisérka Tereza Tara představuje svůj nový, osobně laděný celovečerní dokument Let viny, který připravuje už deset let.Tereza Tara
2.19O nevěře jako o zrcadle nás samýchVizuální umělkyně Barbora Jíchová Tyson, žijící už sedmnáct let v Americe, letos dokončila svůj první celovečerní snímek Hovory o nevěře, který měl světovou premiéru na festivalu dokumentů Sheffield Doc/Fest 2019 v Anglii. Tato esejistická koláž je podle autorky pohledem na humanitu, která nastavuje zrcadlo nám všem. Barbora Jíchová Tyson
1.19Dunaj vědomíDavid Butula o svém chystaném filmu o příběhu kapely DunajDavid Butula
6.18Ako som sa stala partizánkouSlovenská dokumentaristka Vera Lacková o svém připravovaném filmu Ako samo sa stala partizánkouVera Lacková
5.18 Ve světle ikonZdeněk N. Bričkovský o svém novém filmu Ve světle ikon Zdeněk N. Bričkovský
F1.18PasažéřiJana Boršková o svém dokončovaném filmu PasažéřiJana Boršková
4.18Natáčení ve skrytém městěTomáš Elšík o svém filmu Central Bus Station.Tomáš Elšík
dok.revueDobré zprávyOndřej Šálek o svém novém filmu s pracovním názvem Dobré zprávyOndřej Šálek
3.18Máme na vícDokumentarista Robin Kvapil o svém novém filmu Máme na víc, jenž odhaluje pozadí prezidentské kampaně Michala Horáčka. Robin Kvapil

starší články

.DOK.REVUE
21. 08. 2017


z aktuálního čísla:

Situační recenzeUniverzity a svobodaNový dokument Víta Janečka a Zuzany Piussi Univerzity a svoboda zachycuje v průběhu sedmi let svého vzniku neuralgické body českých vysokých škol, přičemž mnohdy přizve do debaty i světové odborníky, například Noama Chomského či Jeffereyho Bealla, tvůrce tak zvaného Beallova seznamu predátorských časopisů.Kamila BoháčkováNový filmO nevěře jako o zrcadle nás samýchVizuální umělkyně Barbora Jíchová Tyson, žijící už sedmnáct let v Americe, letos dokončila svůj první celovečerní snímek Hovory o nevěře, který měl světovou premiéru na festivalu dokumentů Sheffield Doc/Fest 2019 v Anglii. Tato esejistická koláž je podle autorky pohledem na humanitu, která nastavuje zrcadlo nám všem. Barbora Jíchová TysonTémaKdo bude hlídat hlídače?Otázka fungování nezávislých médií veřejné služby nabývá v naší krajině na důležitosti. Příspěvkem do debaty o tom, jaká by měla veřejnoprávní média být, je i koncepce jejich mediálních rad, které mají právě onu nezávislost zaručovat. Děje se tak? A co to o nás vypovídá?Petr MinaříkSportDvě podoby autenticity v dokumentuJaké jsou možnosti práce dokumentaristy s protagonistou? To bylo hlavní téma masterclass českého režiséra a kameramana Lukáše Kokeše a chorvatské střihačky Sandry Bastašićové, která pod záštitou East Doc Platform probíhala v rámci letošního festivalu Jeden svět. Ukázalo se, že klíčové je pojetí režijního přístupu a autenticity.Martin SvobodaBáseňPriceBáseň Andrey SlovákovéAndrea SlovákováRozhovorSám sebe překvapitDokumentární road movie Martina Marečka Dálava o vztahu otce a syna i o vzdálenosti, která nás dělí od těch ostatních, je na rozdíl od předchozích společensky angažovaných filmů tohoto tvůrce dílem intimním. V Marečkově pojetí se však intimní rozměr příběhu stává hlubinnou úvahou o prazákladu rodinných vztahů. Marek Hovorka, Petr Kubica, Kamila BoháčkováNová knihaJak se dělá dokumentAndrea Slováková popisuje koncepci připravované knihy Jak se dělá dokument, která na základě rozhovorů s českými a slovenskými dokumentaristy a dokumentaristkami mapuje, jak vznikají různé typy dokumentů, a představuje tak výrazné tvůrčí metody a autorské přístupy.Andrea SlovákováÚvodníkKdyž intimní je světovéO dokumentech s přesahemKamila Boháčková