Když intimní je světové

O dokumentech s přesahem

Ilustrace: Míša Kukovičová

Na letošním 54. ročníku Mezinárodního filmového festivalu Karlovy Vary nebude po dlouhé době v hlavní soutěži hraných filmů žádný snímek českého tvůrce. Jedinou českou stopou v hrané soutěži je film slovenského režiséra Marko Škopa Budiž světlo, natočený ve slovensko-české koprodukci. Jinak je tomu však v soutěži dokumentů, kde se letos objeví nový dokument Martina Marečka s názvem Dálava o vzdálenosti mezi kulturami i o té, která nás dělí od sebe navzájem. V rozhovoru pro druhou letošní dok.revue Mareček prozrazuje, jak dokument vznikal i proč se po společensky angažovaných filmech pustil do intimní road movie o rodinných vztazích. Intimní totiž podle něj může být zároveň světové. Podobný rozměr má celovečerní debut Hovory o nevěře Američanky pocházející z Česka, Barbory Jíchové Tyson, který autorka pojala jako esejistickou koláž přesahující téma nevěry a manželství a poskytující lidem prostor k rozhovoru o morálce a hodnotách. Více se o snímku můžete dočíst v červnové dok.revue.

V tomto čísle však najdete i řadu výsostně společenských a aktuálních témat. Nad situací mediálních rad u nás se zamýšlí nakladatel Petr Minařík a o palčivých problémech současného vysokého školství, které otevírá nový film Víta Janečka a Zuzany Piussi Univerzity a svoboda, diskutují prorektor Univerzity Palackého Petr Bilík a historička umění a pedagožka Milena Bartlová.

Provokativním vykřičníkem za červnovou dok.revue je rada neúnavného grafomana světové kinematografie Wernera Herzoga, který všem filmařům doporučuje: „Než začnete něco natáčet, dostaňte se někam bez povolení. Když natáčíte filmy, musíte mít energii kriminálníků. Nikdy jsem nepodvedl nikoho, s kým jsem natáčel. Ale byrokraty a úředníky? Klidně!“  

Čtení plné energie!




2.19DOK.REVUE
24. 06. 2019


z aktuálního čísla:

Situační recenzeUniverzity a svobodaNový dokument Víta Janečka a Zuzany Piussi Univerzity a svoboda zachycuje v průběhu sedmi let svého vzniku neuralgické body českých vysokých škol, přičemž mnohdy přizve do debaty i světové odborníky, například Noama Chomského či Jeffereyho Bealla, tvůrce tak zvaného Beallova seznamu predátorských časopisů.Kamila BoháčkováNový filmO nevěře jako o zrcadle nás samýchVizuální umělkyně Barbora Jíchová Tyson, žijící už sedmnáct let v Americe, letos dokončila svůj první celovečerní snímek Hovory o nevěře, který měl světovou premiéru na festivalu dokumentů Sheffield Doc/Fest 2019 v Anglii. Tato esejistická koláž je podle autorky pohledem na humanitu, která nastavuje zrcadlo nám všem. Barbora Jíchová TysonTémaKdo bude hlídat hlídače?Otázka fungování nezávislých médií veřejné služby nabývá v naší krajině na důležitosti. Příspěvkem do debaty o tom, jaká by měla veřejnoprávní média být, je i koncepce jejich mediálních rad, které mají právě onu nezávislost zaručovat. Děje se tak? A co to o nás vypovídá?Petr MinaříkSportDvě podoby autenticity v dokumentuJaké jsou možnosti práce dokumentaristy s protagonistou? To bylo hlavní téma masterclass českého režiséra a kameramana Lukáše Kokeše a chorvatské střihačky Sandry Bastašićové, která pod záštitou East Doc Platform probíhala v rámci letošního festivalu Jeden svět. Ukázalo se, že klíčové je pojetí režijního přístupu a autenticity.Martin SvobodaBáseňPriceBáseň Andrey SlovákovéAndrea SlovákováRozhovorSám sebe překvapitDokumentární road movie Martina Marečka Dálava o vztahu otce a syna i o vzdálenosti, která nás dělí od těch ostatních, je na rozdíl od předchozích společensky angažovaných filmů tohoto tvůrce dílem intimním. V Marečkově pojetí se však intimní rozměr příběhu stává hlubinnou úvahou o prazákladu rodinných vztahů. Marek Hovorka, Petr Kubica, Kamila BoháčkováNová knihaJak se dělá dokumentAndrea Slováková popisuje koncepci připravované knihy Jak se dělá dokument, která na základě rozhovorů s českými a slovenskými dokumentaristy a dokumentaristkami mapuje, jak vznikají různé typy dokumentů, a představuje tak výrazné tvůrčí metody a autorské přístupy.Andrea Slováková