Jmenuješ se Josef Šedý

Kniha Aleše Palána, která vyšla v rámci akce Kateřiny Šedé Líšeňský profil

Pořád máš ještě poličku s véháeskama. Už se pár let nevyrábějí, jsou to starý filmy na prodej. Ostatní VHS jsi už rozprodal, měl jsi jich několik tisíc. Ke konci jsi je prodával za patnáct korun. Nebazíroval jsi na ceně, ony si za ty roky na sebe stejně vydělaly, navíc to bylo většinou ojetý, lidi to přetáčeli, shrnulo se jim to, s tím nic neuděláš.

Děsíš se toho, že jednou přijde den, kdy sem do půjčovny nepřijde vůbec nikdo, že tu budeš celej den sám. Říkáš kolikrát doma večer mámě: Už to vypadalo, že dneska nepřijde nikdo — a vidíš, večer najednou přišli. Vem si, že v Brně bylo padesát půjčoven! Ty se držíš, protože nemusíš platit žádnýho zaměstnance, všechno je jen na tobě. Sedíš tu od června 2006 permanentně — krom nedělí — den co den každej den. Občas jsi uplichtil týden volna, vyjeli jste s maminou třeba na Vysočinu, ale pořádnou dovolenou mít nemůžeš. Nemůžeš ani onemocnět, nemáš nikoho, kdo by tě zastoupil.

Potřebuješ vydržet ještě dva roky — to půjdeš do důchodu. Kdyby ses tehdy po infarktu snažil, určitě bys dostal částečnej invalidní důchod, ale nesnažil ses, tak máš prd. Musíš dělat. V půjčovně tě to ale baví, jsi pořád mezi mladejma, máš si aspoň s kým co novýho povykládat.

Až v důchodu zakotvíš „na samotě u lesa“, zbude ti jen sečení zahrady, úkoly, co ti dá žena, hlídat vnoučata, a nehneš se odtamtud. Důchodu se nebojíš, to v žádným případě, ale práce ti bude scházet, to jo.

Aleš Palán: Jmenuješ se Josef Šedý, Kateřina Šedá, Brno. Kniha vyšla v rámci akce Kateřiny Šedé Líšeňský profil





výpis dalších článků rubriky:  Nová kniha

2.19Jak se dělá dokumentAndrea Slováková popisuje koncepci připravované knihy Jak se dělá dokument, která na základě rozhovorů s českými a slovenskými dokumentaristy a dokumentaristkami mapuje, jak vznikají různé typy dokumentů, a představuje tak výrazné tvůrčí metody a autorské přístupy.Andrea Slováková
1.19Způsoby vidění pro 21. století, aneb proměna knihy z popelky v sebevědomou feministkuAndrea Průchová Hrůzová píše o své práci na českém vydání knihy Jak vidět svět Nicholase Mirzoeffa.Andrea Průchová Hrůzová
3.18Nový nefikční filmDara Waldron o své nové knize New Nonfiction Film Dara Waldron
2.18O vytváření PřetvářeníPřetváření skutečnosti: Kultura dokumentu Spojených států po roce 1945Sara Blair, Joseph Entin, Franny Nudelman
1.18Digitální média a dokumentární tvorba: Protichůdné přístupyAustralský profesor z melbournské univerzity Adrian Miles představuje zcela novou antologii zaměřenou na podobu dokumentární tvorby v éře digitálních a online médií.Adrian Miles
6.17Ke klauzurní knize FAMU 2017Skrytý půvab studentských invencíJitka Lanšperková, Kateřina Šardická
dok.revueJak vznikl film? Výlet do světa filmové archeologie pro malé i velkéRozhovor s autory knihy Terezou Czesany Dvořákovou a Františkem TýmalemRichard Klíčník
5.17Sběrná knihaPavel Kosatík zpovídá dokumentaristku Helenu TřeštíkovouPavel Kosatík
4.17Neviditeľné dejiny slovenských dokumentaristovRedaktor nakladatelství SFÚ Martin Kaňuch o knize vzpomínek slovenského režiséra, dramaturga, scenáristy a filmového publicisty Rudolfa Urce.Martin Kaňuch
2.17Jak jsem se stala animasofkouFilmová publicistka a kritička Kamila Boháčková vypráví o redakci českého překladu knihy estonského animátora a teoretika animace Ülo Pikkova Animasofie: Teoretické kapitoly o animovaném filmu.Kamila Boháčková

starší články

f5.13DOK.REVUE
28. 10. 2013


z aktuálního čísla:

Situační recenzeUniverzity a svobodaNový dokument Víta Janečka a Zuzany Piussi Univerzity a svoboda zachycuje v průběhu sedmi let svého vzniku neuralgické body českých vysokých škol, přičemž mnohdy přizve do debaty i světové odborníky, například Noama Chomského či Jeffereyho Bealla, tvůrce tak zvaného Beallova seznamu predátorských časopisů.Kamila BoháčkováNový filmO nevěře jako o zrcadle nás samýchVizuální umělkyně Barbora Jíchová Tyson, žijící už sedmnáct let v Americe, letos dokončila svůj první celovečerní snímek Hovory o nevěře, který měl světovou premiéru na festivalu dokumentů Sheffield Doc/Fest 2019 v Anglii. Tato esejistická koláž je podle autorky pohledem na humanitu, která nastavuje zrcadlo nám všem. Barbora Jíchová TysonTémaKdo bude hlídat hlídače?Otázka fungování nezávislých médií veřejné služby nabývá v naší krajině na důležitosti. Příspěvkem do debaty o tom, jaká by měla veřejnoprávní média být, je i koncepce jejich mediálních rad, které mají právě onu nezávislost zaručovat. Děje se tak? A co to o nás vypovídá?Petr MinaříkSportDvě podoby autenticity v dokumentuJaké jsou možnosti práce dokumentaristy s protagonistou? To bylo hlavní téma masterclass českého režiséra a kameramana Lukáše Kokeše a chorvatské střihačky Sandry Bastašićové, která pod záštitou East Doc Platform probíhala v rámci letošního festivalu Jeden svět. Ukázalo se, že klíčové je pojetí režijního přístupu a autenticity.Martin SvobodaBáseňPriceBáseň Andrey SlovákovéAndrea SlovákováRozhovorSám sebe překvapitDokumentární road movie Martina Marečka Dálava o vztahu otce a syna i o vzdálenosti, která nás dělí od těch ostatních, je na rozdíl od předchozích společensky angažovaných filmů tohoto tvůrce dílem intimním. V Marečkově pojetí se však intimní rozměr příběhu stává hlubinnou úvahou o prazákladu rodinných vztahů. Marek Hovorka, Petr Kubica, Kamila BoháčkováNová knihaJak se dělá dokumentAndrea Slováková popisuje koncepci připravované knihy Jak se dělá dokument, která na základě rozhovorů s českými a slovenskými dokumentaristy a dokumentaristkami mapuje, jak vznikají různé typy dokumentů, a představuje tak výrazné tvůrčí metody a autorské přístupy.Andrea SlovákováÚvodníkKdyž intimní je světovéO dokumentech s přesahemKamila Boháčková