Je televize mrtvá?

Třetí vydání dok.revue, tentokrát soustředěné na postavení dokumentu v audiovizi

Ilustrace: Míša Kukovičová

Je televize mrtvá? Ano i ne. Televizor jako předmět prospívá, a nemusí jít jen o období před hokejovým či fotbalovým šampionátem. Aby dokázal zaujmout i dnes, propojil se s internetem, streamovacími i nahrávacími aplikacemi a na ovladači má třeba i speciální tlačítko s názvem Netflix. Kabelové sítě a satelitní nabídka jsou nudnou samozřejmostí nekonečného proklikávání z kanálu na kanál. Doba si žádá zasíťování se všemi možnými distribučními možnostmi.

Dokážou ale podobně pružně na proměnu distribuce obrazů zareagovat i televizní stanice? Vývoj vlastních internetových platforem, v Česku třeba iVysilani.cz nebo HBO GO, jež oslovují i diváky, kteří nemají televizor, je samozřejmostí. Situace, kdy internetová televize Netflix – a v závěsu za ní další velké i menší VOD platformy – skupuje kvalitní hrané, dokumentární i animované filmy po celém světě a k tomu ještě produkuje vlastní, globálně atraktivní pořady a seriály, připomíná bitvu. Slabinou velkých portálů, takzvaných majors, je právě globální zásah. Tyto portály vám vždy rády nabídnou dokumentární série BBC, ale nikdy národní tvorbu.

Aby si – především veřejnoprávní – televizní stanice zachovaly významnou roli ve společnosti, budou se muset ještě více zaměřit na produkci tematicky podstatných a formálně kvalitních vlastních pořadů. Československá televize byla od svého založení významnou institucí vytvářející národní kulturní hodnoty. A právě tuto roli by měla do budoucna ještě posílit. To je její silná role, kterou žádná z internetových majors plnit nebude. Naopak tak mohou vzniknout díla, která se prodají i na tuto globální oběžnou dráhu.




3.17DOK.REVUE
26. 06. 2017


z aktuálního čísla:

BáseňFestivalová haiku České radosti V. Závěrečná část série haiku České radosti Iva HonsováRecenzeOpera o PolskuVladan Petkovic ze Cineuropa recenzuje snímek Piotra Stasika s názvem Opera o Polsku, jenž byl uveden v soutěžní sekci Mezi moři.Vladan PetkovicRecenze Tak trochu road movie / SkokanKritika na film Petra Václava od Lucie Česálkové pro CinepurLucie ČesálkováRecenzeTohle je válka, bejby Vladan Petkovic ze Cineuropa recenzuje film uvedený v sekci Mezi moři, snímek Yuriie Pupirina s názvem Tohle je válka, bejby, který měl mít v Ji.hlavě mezinárodní premiéru.Vladan PetkovicRecenzeMeteoryNeil Young z časopisu Sight & Sound recenzuje snímek Meteory režiséra Gürcana Kelteka, který v Ji.hlavě získal ocenění za nejlepší dlouhometrážní debut v sekci První světla. Neil YoungRecenzeZeďNick Holdsworth o filmu Zeď režiséra Dmitrije Bogoljubova, který získal ocenění za nejlepší světový dokumentární snímek v sekci Opus Bonum. Ocenila jej jediná porotkyně Laila Pakalnina.Nick Holdsworth RozhovorByla jsem tichým pozorovatelemRozhovor s Apolenou Rychlíkovou o filmu Hranice práce, který doplňuje sérii reportáží, v nichž Saša Uhlová popsala své zkušenosti s prací za minimální mzdu. Martin ŠrajerRozhovorSvět nemá smysl, umřem a nic se nestaneRozhovor s Robinem Kvapilem, režisérem laskavě anarchistického filmu Všechno bude fajn, jenž byl uveden v soutěžní sekci Česká radost na 21. MFDF Ji.hlava.Matúš SlamkaRozhovorTónina umíráníRozhovor s režisérem Markem Boudou o jeho filmu Tónina ticha, který spolu s filmem Báry Kopecké Umírání pro začátečníky tvoří dvojdílo věnované odchodu z našeho světa. Martin SvobodaÚvodník21. Ji.hlava zná vítězeNejlepším českým dokumentem jsou Hranice práce Apoleny Rychlíkové.Jitka Lanšperkovávideo dok.revue21. Ji.hlava | DEN 5 | Festivalová minuta 1video dok.revue21. Ji.hlava | DEN 5 | Festivalová minuta 2video dok.revueInterview with Marc Eberhardtvideo dok.revueInterview with Jaani Kivinen