Jak vznikl film? Výlet do světa filmové archeologie pro malé i velké

Rozhovor s autory knihy Terezou Czesany Dvořákovou a Františkem Týmalem

Jak vás vůbec napadlo připravit knížku o počátcích filmu pro malé děti?
Tereza: Těch důvodů je více. Jedním z klíčových je ten, že když jsme s kolegy z Free Cinema měli možnost několik let rozvíjet formáty filmové výchovy v Národním filmovém archivu, uvědomili jsme si, že malé děti předškolního a školního věku velmi dobře reagují na filmy z raného období. Mají rády krátké filmy s živou hudbou, eventizovaný typ filmové projekce s vtipným moderátorem, workshopem, seznámením s panem promítačem a jeho kabinou. Chtějí se dozvídat, jak věci – v tomto případě filmové technologie – fungují, a chtějí se pochlubit tím, co už o tématu vědí. Dalším krokem byla série přednášek o počátcích filmu, které jsme s Jiřím Forejtem připravili pro Dětskou univerzitu FF UK a několik základních škol. A k rozhodnutí napsat knížku přispěla i skutečnost, že podobná publikace pro tuto věkovou skupinu tu desetiletí nevyšla.

Vaše kniha začíná u Leonarda da Vinciho. Proč právě u něj?
Tereza: To rozhodnutí bylo poměrně složité. Mohli jsme začít třeba u pravěkých jeskynních maleb, ale také až u Edisona. Leonardo nám připadal jako dobrý začátek – děti ho znají. Paralelním tématem v knížce je navíc pocta industriální revoluci, takže začít v 15. století se nabízelo.


Knížka je bohatě ilustrovaná. Bylo těžké ohlídat výtvarníka, aby reálie zachytil správně?
Tereza: Spolupráce s Nikkarinem byla skvělá. Pořád „otravoval“ s dotazy. Měl k tématu velký respekt a na jeho práci bylo vidět, že si dělal podrobné rešerše. Myslím, že texty v komiksových bublinách, které jsou z velké části jeho prací, ten epický informační tón knihy moc hezky posouvají.

V knize najdeme také celou řadu praktických úkolů. Zvládnou je děti samy?
František
: Připravili jsme záměrně několik jednodušších pokusů – thaumatrop, flipbook – které děti zvládnou doma, ve škole, v družině nebo na kroužku samy. Pak jsou tu ale i složitější, při jejichž výrobě budou muset spolupracovat s dospělým – rodičem, lektorem nebo pedagogem.
Tereza: Františkovým mistrovským kouskem je podle mého názoru fungující fotoaparát na kinofilm z krabičky od sirek.

Myslíte tedy, že by knížka mohla posloužit i jako pomůcka při výuce filmové výchovy ve školách?
Tereza
: Tématu filmové výchovy se věnuji i na teoretické rovině a myslím, že ano. Záleží na pedagogovi a jeho pojetí. Ale snažili jsme se knížku vytvářet tak, aby fungovala i ve škole. Jednotlivé kapitoly lze doplnit dílnami s výrobou prekinematografických zařízení nebo třeba návštěvou kina – v současné době se v české distribuci objevila například Meliésova Cesta na Měsíc.
František: Pro výrobu aparátů jsme využili předměty a materiály, které se běžně používají jinde – v kuchyni nebo v kanceláři. Uvažování o filmu se tím pádem spojuje s činnostmi našeho každodenního života. To dětem pomáhá pochopit širší souvislosti, jak fungují přírodní zákony, optika, mechanika a nakonec i lidské smysly.


Dovedete si představit pokračování knížky pro starší děti?
Tereza: Dovedu. Zajímavá knížka o filmu Zloději tmy – byť úplně jinak pojatá, určená pro teenagery – byla nicméně nedávno vydána v NFA. Ale uvažuji i o dalších možnostech, jak téma posunout. Víc ale zatím neprozradím.
František: Myslím, že pro větší děti by koncepce návodů na kinematografické přístroje nemohla být tak obecná. Pokud však budou ochotné postavit se k vrtačce, brusce nebo soustruhu, mohou vyrobit i děti spoustu dalších zajímavých aparátů. Na druhou stranu si lze vypomoci současnými technologiemi, jako je 3D tisk, LED světelné zdroje nebo digitální mikrokontrolery, které jsou pro mladou generaci kutilů přirozenou součástí života.





výpis dalších článků rubriky:  Nová kniha

4.19Za zmizelou tradicíFilmový historik Lukáš Skupa popisuje chystanou publikaci, v níž chce popsat dějiny jednoho „zmizelého žánru“ československé kinematografie, totiž českého filmu pro děti v letech 1945–1992. Dětem bude ostatně věnována na MFDF Ji.hlava speciální péče v rámci hravé zóny Ji.hlava dětem, kde letos na ty menší i nejmenší čekají výtvarné dílničky ve spolupráci s humpoleckou 8smičkou i časopisem Raketa, programování s Ozobotem či divadlo Koňmo. A samozřejmě i filmy.Lukáš Skupa
dok.revueŽeny o ženáchLiterární dokumentaristka a nakladatelka Barbora Baronová chystá na podzim k vydání knihu Ženy o ženách zahrnující dvacet osm rozhovorů s dvaceti devíti filmovými a literárními dokumentaristkami působícími v Česku, prostřednictvím kterých zkoumá, jak ženy-dokumentaristky v Česku tvoří. Práce vzniká jako součást její dizertace na Fakultě multimediálních komunikací Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně. V následujícím textu popisuje genezi projektu i jeho obsah.Barbora Baronová
3.19Co je nového v počítačových hráchFilmová a herní teoretička Helena Bendová píše o procesu vzniku své nedávno vydané knihy Co je nového v počítačových hrách, v níž shrnuje čtyři hlavní proudy myšlení, jimiž se mladý vědní obor game studies během posledních zhruba pěti let ubírá. Autorčinou ambicí je, aby knihu vzali do ruky jak rodiče malých hráčů, tak učitelé mediální výchovy i fanoušci počítačových her. O tom, jak těžký to byl úkol, pojednává tento text. Helena Bendová
2.19Jak se dělá dokumentAndrea Slováková popisuje koncepci připravované knihy Jak se dělá dokument, která na základě rozhovorů s českými a slovenskými dokumentaristy a dokumentaristkami mapuje, jak vznikají různé typy dokumentů, a představuje tak výrazné tvůrčí metody a autorské přístupy.Andrea Slováková
1.19Způsoby vidění pro 21. století, aneb proměna knihy z popelky v sebevědomou feministkuAndrea Průchová Hrůzová píše o své práci na českém vydání knihy Jak vidět svět Nicholase Mirzoeffa.Andrea Průchová Hrůzová
3.18Nový nefikční filmDara Waldron o své nové knize New Nonfiction Film Dara Waldron
2.18O vytváření PřetvářeníPřetváření skutečnosti: Kultura dokumentu Spojených států po roce 1945Sara Blair, Joseph Entin, Franny Nudelman
1.18Digitální média a dokumentární tvorba: Protichůdné přístupyAustralský profesor z melbournské univerzity Adrian Miles představuje zcela novou antologii zaměřenou na podobu dokumentární tvorby v éře digitálních a online médií.Adrian Miles
6.17Ke klauzurní knize FAMU 2017Skrytý půvab studentských invencíJitka Lanšperková, Kateřina Šardická
5.17Sběrná knihaPavel Kosatík zpovídá dokumentaristku Helenu TřeštíkovouPavel Kosatík

starší články

.DOK.REVUE
27. 11. 2017


z aktuálního čísla:

Situační recenzeCo tě nezabije, to tě posílí?O filmu Bez postihu, který bude k vidění na letošním ročníku MFDF Ji.hlava, diskutují dokumentaristka Kateřina Turečková, terapeutka Petra Mrkosová a instruktorka sebeobrany Jasmína Houdek.Kamila BoháčkováNový filmTady Havel, slyšíte mě?Jaké byly poslední dva roky života Václava Havla? Dokumentarista Petr Jančárek přibližuje svůj chystaný dokument o sklonku Havlova života, jehož část v pracovní verzi promítne MFDF Ji.hlava v sekci Studio 89, věnované reflexi letošního výročí tak zvané sametové revoluce.Petr JančárekTémaPodoby erotikyLetošní tematická retrospektiva Fascinace: erotika navazuje na přehlídky filmové avantgardy, které byly na jihlavském festivalu dokumentů v uplynulých letech rámovány tématy nadhled, věčnost nebo domov. Letos tento průřez filmovým experimentováním ukazuje různorodé podoby reprezentace tělesné touhy, přitažlivosti a projevů fyzické lásky.Andrea SlovákováTémaVirtuální realityMFDF Ji.hlava již deset let sleduje audiovizuální díla, která prozkoumávají realitu ve formátech a médiích mimo promítací plátno. Letos tato část programu opět přináší dokumentární, vzdělávací či vědecké počítačové hry a u nás dosud nejrozsáhlejší přehlídku děl ve virtuální realitě, kterou jihlavský festival představuje již potřetí. Sociálně-kritické i politické reflexe, průniky do světa vědy, neznámé krajiny i silné příběhy dostávají prostor v lineárních i interaktivních dílech různorodých žánrů a podob. V rámci festivalu budou promítány v blocích 360° filmů ve VR kině i v podobě instalací.Andrea SlovákováTémaFelix Sobolev: Objev KinotronuZatímco ve světě je dílo Felixe Soboleva (1931–1984) takřka neznámé, na rodné Ukrajině jde o ikonu populárně-vědeckého filmu. Retrospektivu jeho stále živého díla přináší letošní MFDF Ji.hlava. Felix SobolevSportSlovenský dokument 60Slovenský filmový ústav nedávno digitálně zrestauroval kolekci krátkých dokumentárních filmů ze 60. let 20. století, které posléze vyšly i na DVD Slovenský dokumentárny film 60. Osm těchto filmů představí i letošní MFDF Ji.hlava.Martin Kaňuch, Tomáš HudákSport10 + 1 důvodů, proč jet do Ji.hlavyKamila BoháčkováBáseňTAKE TWELVEBáseň Daniela Hradeckého ze sbírky TakesDaniel HradeckýRozhovorInspirace pro tvorbu i pro činyDiskuzní platforma Inspirační fórum vznikla jako doprovodná akce na MFDF Ji.hlava v roce 2010. Od té doby se snaží organizátoři festivalu prostřednictvím pozvaných osobností z různých oblastí lidského poznání inspirovat diváky k diskuzi a přemýšlení a dokumentaristy k pestřejší volbě témat, o čem a proč filmy natáčet. Šestici hlavních bloků letošního ročníku IF i ty nejinspirativnější osobnosti představuje hlavní dramaturgyně projektu Tereza Swadoschová.Kamila BoháčkováRozhovorKarel Vachek: Prostě to musí být film k smíchu!Jeden z nejoriginálnějších českých filmařů Karel Vachek natočil svůj devátý filmový román s názvem Komunismus a síť aneb Konec zastupitelské demokracie. Padesát let od pražského jara a třicet od sametové revoluce v něm Vachek bilancuje „s vnitřním smíchem“ společenský vývoj a vidí možnou budoucnost v přímé demokracii, kterou umožní propojení lidstva počítačovou sítí bez zastupitelů. Komunismus bude mít premiéru na MFDF Ji.hlava a poté zamíří 5. listopadu do české kinodistribuce.Kamila BoháčkováNová knihaZa zmizelou tradicíFilmový historik Lukáš Skupa popisuje chystanou publikaci, v níž chce popsat dějiny jednoho „zmizelého žánru“ československé kinematografie, totiž českého filmu pro děti v letech 1945–1992. Dětem bude ostatně věnována na MFDF Ji.hlava speciální péče v rámci hravé zóny Ji.hlava dětem, kde letos na ty menší i nejmenší čekají výtvarné dílničky ve spolupráci s humpoleckou 8smičkou i časopisem Raketa, programování s Ozobotem či divadlo Koňmo. A samozřejmě i filmy.Lukáš SkupaÚvodníkFestival jako laboratořdok.revue 4.19Kamila Boháčková