Inspirativní čtení

Tipy na inspirativní čtení o dokumentární a mediální krajině:

  • Brian Winston, Gail Vanstone, Wang Chi: The Act of Documenting. Documentary Film in the 21st Century (Zdokumentování. Dokumentární film v 21. století, Bloomsbury, 2017). Dokumentární film neměl nikdy tak široké a různorodé publikum jako v posledních dekádách, zároveň vzniká za pomocí čím dál různorodějších tvůrčích metod, jejichž podoby v digitální době a nové divácké návyky kniha popisuje.
  • Robert Sinnerbrink: Cinematic Ethics (Kinematografická etika, Routledge, 2016). Z filozofických pozic přemýšlí, jak filmy prezentují a nesou etické ideje, a jak je zakomponovávají do struktury předpokládaného emocionálního zážitku diváka.
  • Patrick Jagoda: Network Aesthetics (Estetika sítě, Chicago university Press, 2016). Ukazuje, jak kultura odráží zkušenost diváků a uživatelů v době všudypřítomného propojení – lidí i mediálních obsahů.
  • David R. Castillo a William Egginton: Medialogies: Reading Reality in the Age of Inflationary Media (Medialogie: Čtení skutečnosti v době inflace médií, Bloomsbury, 2016). Představuje inovativní přístup ke konstrukci reality v kulturním, politickém a ekonomickém kontextu.
  • Ted Nannicelli a Paul Taberham (eds.): Cognitive Media Theory (Kognitivní teorie médií, Routledge, 2014). Aktuální přístupy k médiím, vycházející z kognitivních věd, autoři promítají do studia vnímání filmu a jeho psychologických, neurologických či kulturních aspektů.
  • Kate Nash, Craig Hight, Catherine Summerhayes (eds.): New Documentary Ecologies (Nové dokumentární ekologie, Palgrave Macmillan, 2014). Sborník se zaměřuje především na interaktivní či kolaborativní audiovizuální formáty, způsoby jejich vzniku a vnímání.
  • Helena Wesgeest: Video art theory: a comparative approach (Teorie videoartu: komparativní přístup, Wiley Blackwell, 2016). Umění pracující s médiem videa je zde představeno z hlediska estetických otázek i postavení v kulturním a společenském poli.
  • Patricia Pisters: The Neuro-Image: A Deleuzian Film-Philosophy of Digital Screen Culture (Neuro-obraz: Deleuzovská filmová filozofie digitální audiovizuální kultury, Stanford University Press, 2012). Autorka vychází z neurovědného výzkumu v propojení s filmovými teoriemi a filozofií, a tak zkoumá estetické, politické a etické aspekty vnímání filmu.


O nových českých titulech ovlivňujících uvažování o filmu, médiích a dokumentární kinematografii se dočtete v rubrice Nová kniha, kde autoři sami popisují dobrodružství vzniku své knihy, anebo v novinkách, kde na důležité právě publikované upozorňujeme online.





výpis dalších článků rubriky:  Sport

4.17Když se příslib nepromění v realitu, nastává nekončící šichtaPoznámky z poslední projekce Živého kina Praha 2017Veronika Hanáková
4.17Jednou nohou v absolutnu: Hon na ParkinsonaJak vznikal letošní český vítěz mezinárodního festivalu populárně-vědeckých filmů Hon na ParkinsonaJitka Lanšperková
4.17Daniel Blake jako oběť systému, ale jen naokoKomentář k recenzím filmu Já, Daniel BlakeVeronika Hanáková
4.17Podoba mediální reflexe dokumentárního filmuPoznámky z panelové diskuze o podobách reflexe dokumentárního filmu v českých médiích a jejich vlivu na domácí dokumentární tvorbu, jež završila 10. ročník semináře Média a dokument.Jitka Lanšperková
4.1720 let MFDF Ji.hlavaČasová osa historických událostí Mezinárodního festivalu dokumentárních filmů Ji.hlavaJitka Lanšperková
4.17Kde jsou odpovědi?Již podesáté se na konci srpna v Praze uskutečnilo pět projekcí Živého kina, projektu, jehož cílem je ukázat vůbec prvním divákům nové české dokumentární filmy takzvaně „ještě za tepla“Jitka Lanšperková
4.17Český dokument na veřejnoprávní obrazovceAnalýzy programové skladby České televize od ledna do května ukázala, že nejčastěji se na obrazovce objevují dokumentární cykly. Jaké místo si získal solitérní dokument?Kateřina Šardická
4.17Nezapomeňte se usmívat!Komentář k recenzím filmu V paprscích slunceJitka Lanšperková
4.17Digitální restaurováníCo se děje s archivním filmy při digitálním restaurování?Jitka Lanšperková
4.17Skandinávská svoboda s sebou nese velkou daňNázory dvou severských producentů televizních dokumentůJitka Lanšperková

starší články

3.17DOK.REVUE
26. 06. 2017


z aktuálního čísla:

Nový filmVšechno bude fajnRobin Kvapil o svém novém filmu o Brně Všechno bude fajnRobin KvapilSportKdyž se příslib nepromění v realitu, nastává nekončící šichtaPoznámky z poslední projekce Živého kina Praha 2017Veronika HanákováBáseňLabyrint a stereotypZkrácený úryvek z kapitoly Pátý hlas archandělský Efeta (Žena v množném čísle) básnického „románu“ Zpěv TříkralovýJiří KuběnaTeoriePohyb kamery a intenzita prostoru. Doplněk ke studiu pohyblivého obrazuVýznamný profesor filmových studií Ústavu dějin umění na Chicagské univerzitě Tom Gunning, známý především pro svůj pojem „kinematografie atrakcí“, přednesl v roce 2015 na každoroční konferenci SCMS v Montrealu příspěvek na téma pohyb kamery.Tom GunningRozhovorNic ve filmu není náhodaRozhovor s kurdsko-norským dokumentaristou Zaradashtem Ahmedem, jenž se jako host účastnil třídenního semináře Hranice filmu – Anatomie zločinuMartin SvobodaRozhovorTočím, ať se děje, co se dějeRozhovor s dokumentaristkou Helenou Třeštíkovou o časosběrné metodě a zprávě pro příští generaceŠárka SlezákováNová knihaNeviditeľné dejiny slovenských dokumentaristovRedaktor nakladatelství SFÚ Martin Kaňuch o knize vzpomínek slovenského režiséra, dramaturga, scenáristy a filmového publicisty Rudolfa Urce.Martin KaňuchÚvodníkVytržené záběry, unáhlené závěry4. číslo dok.revueJitka Lanšperkovávideo dok.revueMasterclass: Bill MorrisonVyjdi ze zdrojevideo dok.revueInspirační fórum: Michail DurněnkovLekce ruského divadelníkaPoznámkyDominic Gagnon a digitální dystopieÚvod ke slovenské retrospektivě amerického tvůrce digitálních found footage filmů Dominica Gagnona, jež se uskuteční na podzim 2017 v BratislavěTomáš Hudák