Inspirativní čtení

Tipy na inspirativní čtení o dokumentární a mediální krajině:

  • Brian Winston, Gail Vanstone, Wang Chi: The Act of Documenting. Documentary Film in the 21st Century (Zdokumentování. Dokumentární film v 21. století, Bloomsbury, 2017). Dokumentární film neměl nikdy tak široké a různorodé publikum jako v posledních dekádách, zároveň vzniká za pomocí čím dál různorodějších tvůrčích metod, jejichž podoby v digitální době a nové divácké návyky kniha popisuje.
  • Robert Sinnerbrink: Cinematic Ethics (Kinematografická etika, Routledge, 2016). Z filozofických pozic přemýšlí, jak filmy prezentují a nesou etické ideje, a jak je zakomponovávají do struktury předpokládaného emocionálního zážitku diváka.
  • Patrick Jagoda: Network Aesthetics (Estetika sítě, Chicago university Press, 2016). Ukazuje, jak kultura odráží zkušenost diváků a uživatelů v době všudypřítomného propojení – lidí i mediálních obsahů.
  • David R. Castillo a William Egginton: Medialogies: Reading Reality in the Age of Inflationary Media (Medialogie: Čtení skutečnosti v době inflace médií, Bloomsbury, 2016). Představuje inovativní přístup ke konstrukci reality v kulturním, politickém a ekonomickém kontextu.
  • Ted Nannicelli a Paul Taberham (eds.): Cognitive Media Theory (Kognitivní teorie médií, Routledge, 2014). Aktuální přístupy k médiím, vycházející z kognitivních věd, autoři promítají do studia vnímání filmu a jeho psychologických, neurologických či kulturních aspektů.
  • Kate Nash, Craig Hight, Catherine Summerhayes (eds.): New Documentary Ecologies (Nové dokumentární ekologie, Palgrave Macmillan, 2014). Sborník se zaměřuje především na interaktivní či kolaborativní audiovizuální formáty, způsoby jejich vzniku a vnímání.
  • Helena Wesgeest: Video art theory: a comparative approach (Teorie videoartu: komparativní přístup, Wiley Blackwell, 2016). Umění pracující s médiem videa je zde představeno z hlediska estetických otázek i postavení v kulturním a společenském poli.
  • Patricia Pisters: The Neuro-Image: A Deleuzian Film-Philosophy of Digital Screen Culture (Neuro-obraz: Deleuzovská filmová filozofie digitální audiovizuální kultury, Stanford University Press, 2012). Autorka vychází z neurovědného výzkumu v propojení s filmovými teoriemi a filozofií, a tak zkoumá estetické, politické a etické aspekty vnímání filmu.


O nových českých titulech ovlivňujících uvažování o filmu, médiích a dokumentární kinematografii se dočtete v rubrice Nová kniha, kde autoři sami popisují dobrodružství vzniku své knihy, anebo v novinkách, kde na důležité právě publikované upozorňujeme online.





výpis dalších článků rubriky:  Sport

1.18Aktualizace Jednoho světaCo připravuje jubilejní 20. ročník festivalu dokumentárních filmů o lidských právech Jeden světJitka Lanšperková
6.17Když radost, tak z letošní Ji.hlavyDokumentární projekt nabídl dokufikci, vizuální esej i skrytou kameruZuzana Drtilová
5.17Mezi dokumentem a fikcí Dokument vs. fikce na 21. MFDF Ji.hlavaJitka Lanšperková
4.17Když se příslib nepromění v realitu, nastává nekončící šichtaPoznámky z poslední projekce Živého kina Praha 2017Veronika Hanáková
2.17Jednou nohou v absolutnu: Hon na ParkinsonaJak vznikal letošní český vítěz mezinárodního festivalu populárně-vědeckých filmů Hon na ParkinsonaJitka Lanšperková
1.17Daniel Blake jako oběť systému, ale jen naokoKomentář k recenzím filmu Já, Daniel BlakeVeronika Hanáková
6.16Podoba mediální reflexe dokumentárního filmuPoznámky z panelové diskuze o podobách reflexe dokumentárního filmu v českých médiích a jejich vlivu na domácí dokumentární tvorbu, jež završila 10. ročník semináře Média a dokument.Jitka Lanšperková
5.1620 let MFDF Ji.hlavaČasová osa historických událostí Mezinárodního festivalu dokumentárních filmů Ji.hlavaJitka Lanšperková
4.16Kde jsou odpovědi?Již podesáté se na konci srpna v Praze uskutečnilo pět projekcí Živého kina, projektu, jehož cílem je ukázat vůbec prvním divákům nové české dokumentární filmy takzvaně „ještě za tepla“Jitka Lanšperková
3.16Český dokument na veřejnoprávní obrazovceAnalýzy programové skladby České televize od ledna do května ukázala, že nejčastěji se na obrazovce objevují dokumentární cykly. Jaké místo si získal solitérní dokument?Kateřina Šardická

starší články