Inspirativní čtení

Tipy na inspirativní čtení o dokumentární a mediální krajině:

  • Brian Winston, Gail Vanstone, Wang Chi: The Act of Documenting. Documentary Film in the 21st Century (Zdokumentování. Dokumentární film v 21. století, Bloomsbury, 2017). Dokumentární film neměl nikdy tak široké a různorodé publikum jako v posledních dekádách, zároveň vzniká za pomocí čím dál různorodějších tvůrčích metod, jejichž podoby v digitální době a nové divácké návyky kniha popisuje.
  • Robert Sinnerbrink: Cinematic Ethics (Kinematografická etika, Routledge, 2016). Z filozofických pozic přemýšlí, jak filmy prezentují a nesou etické ideje, a jak je zakomponovávají do struktury předpokládaného emocionálního zážitku diváka.
  • Patrick Jagoda: Network Aesthetics (Estetika sítě, Chicago university Press, 2016). Ukazuje, jak kultura odráží zkušenost diváků a uživatelů v době všudypřítomného propojení – lidí i mediálních obsahů.
  • David R. Castillo a William Egginton: Medialogies: Reading Reality in the Age of Inflationary Media (Medialogie: Čtení skutečnosti v době inflace médií, Bloomsbury, 2016). Představuje inovativní přístup ke konstrukci reality v kulturním, politickém a ekonomickém kontextu.
  • Ted Nannicelli a Paul Taberham (eds.): Cognitive Media Theory (Kognitivní teorie médií, Routledge, 2014). Aktuální přístupy k médiím, vycházející z kognitivních věd, autoři promítají do studia vnímání filmu a jeho psychologických, neurologických či kulturních aspektů.
  • Kate Nash, Craig Hight, Catherine Summerhayes (eds.): New Documentary Ecologies (Nové dokumentární ekologie, Palgrave Macmillan, 2014). Sborník se zaměřuje především na interaktivní či kolaborativní audiovizuální formáty, způsoby jejich vzniku a vnímání.
  • Helena Wesgeest: Video art theory: a comparative approach (Teorie videoartu: komparativní přístup, Wiley Blackwell, 2016). Umění pracující s médiem videa je zde představeno z hlediska estetických otázek i postavení v kulturním a společenském poli.
  • Patricia Pisters: The Neuro-Image: A Deleuzian Film-Philosophy of Digital Screen Culture (Neuro-obraz: Deleuzovská filmová filozofie digitální audiovizuální kultury, Stanford University Press, 2012). Autorka vychází z neurovědného výzkumu v propojení s filmovými teoriemi a filozofií, a tak zkoumá estetické, politické a etické aspekty vnímání filmu.


O nových českých titulech ovlivňujících uvažování o filmu, médiích a dokumentární kinematografii se dočtete v rubrice Nová kniha, kde autoři sami popisují dobrodružství vzniku své knihy, anebo v novinkách, kde na důležité právě publikované upozorňujeme online.





výpis dalších článků rubriky:  Sport

F5.17Mezi dokumentem a fikcí Dokument vs. fikce na 21. MFDF Ji.hlavaJitka Lanšperková
F5.17Když se příslib nepromění v realitu, nastává nekončící šichtaPoznámky z poslední projekce Živého kina Praha 2017Veronika Hanáková
F5.17Jednou nohou v absolutnu: Hon na ParkinsonaJak vznikal letošní český vítěz mezinárodního festivalu populárně-vědeckých filmů Hon na ParkinsonaJitka Lanšperková
F5.17Daniel Blake jako oběť systému, ale jen naokoKomentář k recenzím filmu Já, Daniel BlakeVeronika Hanáková
F5.17Podoba mediální reflexe dokumentárního filmuPoznámky z panelové diskuze o podobách reflexe dokumentárního filmu v českých médiích a jejich vlivu na domácí dokumentární tvorbu, jež završila 10. ročník semináře Média a dokument.Jitka Lanšperková
F5.1720 let MFDF Ji.hlavaČasová osa historických událostí Mezinárodního festivalu dokumentárních filmů Ji.hlavaJitka Lanšperková
F5.17Kde jsou odpovědi?Již podesáté se na konci srpna v Praze uskutečnilo pět projekcí Živého kina, projektu, jehož cílem je ukázat vůbec prvním divákům nové české dokumentární filmy takzvaně „ještě za tepla“Jitka Lanšperková
F5.17Český dokument na veřejnoprávní obrazovceAnalýzy programové skladby České televize od ledna do května ukázala, že nejčastěji se na obrazovce objevují dokumentární cykly. Jaké místo si získal solitérní dokument?Kateřina Šardická
F5.17Nezapomeňte se usmívat!Komentář k recenzím filmu V paprscích slunceJitka Lanšperková
F5.17Digitální restaurováníCo se děje s archivním filmy při digitálním restaurování?Jitka Lanšperková

starší články

3.17DOK.REVUE
26. 06. 2017


z aktuálního čísla:

BáseňFestivalová haiku České radosti V. Závěrečná část série haiku České radosti Iva HonsováRecenzeOpera o PolskuVladan Petkovic ze Cineuropa recenzuje snímek Piotra Stasika s názvem Opera o Polsku, jenž byl uveden v soutěžní sekci Mezi moři.Vladan PetkovicRecenze Tak trochu road movie / SkokanKritika na film Petra Václava od Lucie Česálkové pro CinepurLucie ČesálkováRecenzeTohle je válka, bejby Vladan Petkovic ze Cineuropa recenzuje film uvedený v sekci Mezi moři, snímek Yuriie Pupirina s názvem Tohle je válka, bejby, který měl mít v Ji.hlavě mezinárodní premiéru.Vladan PetkovicRecenzeMeteoryNeil Young z časopisu Sight & Sound recenzuje snímek Meteory režiséra Gürcana Kelteka, který v Ji.hlavě získal ocenění za nejlepší dlouhometrážní debut v sekci První světla. Neil YoungRecenzeZeďNick Holdsworth o filmu Zeď režiséra Dmitrije Bogoljubova, který získal ocenění za nejlepší světový dokumentární snímek v sekci Opus Bonum. Ocenila jej jediná porotkyně Laila Pakalnina.Nick Holdsworth RozhovorByla jsem tichým pozorovatelemRozhovor s Apolenou Rychlíkovou o filmu Hranice práce, který doplňuje sérii reportáží, v nichž Saša Uhlová popsala své zkušenosti s prací za minimální mzdu. Martin ŠrajerRozhovorSvět nemá smysl, umřem a nic se nestaneRozhovor s Robinem Kvapilem, režisérem laskavě anarchistického filmu Všechno bude fajn, jenž byl uveden v soutěžní sekci Česká radost na 21. MFDF Ji.hlava.Matúš SlamkaRozhovorTónina umíráníRozhovor s režisérem Markem Boudou o jeho filmu Tónina ticha, který spolu s filmem Báry Kopecké Umírání pro začátečníky tvoří dvojdílo věnované odchodu z našeho světa. Martin SvobodaÚvodník21. Ji.hlava zná vítězeNejlepším českým dokumentem jsou Hranice práce Apoleny Rychlíkové.Jitka Lanšperkovávideo dok.revue21. Ji.hlava | DEN 5 | Festivalová minuta 1video dok.revue21. Ji.hlava | DEN 5 | Festivalová minuta 2video dok.revueInterview with Marc Eberhardtvideo dok.revueInterview with Jaani Kivinen