Festivalová minuta

den čtvrtý, Game Zone

Učení se je najednou cool. V Game zone náměstí je pořád plno, návštěvníci jsou, dle pozorování v různých částech dne a večera, mezi cca 7 a 50 lety. Zájem je i o ty vyloženě vzdělávací hry, které buď učí konkrétní fakta, jako například Československo 38-89 z novodobé historie, anebo trénují způsoby přemýšlení příznačné pro určité obory, třeba jako legedární arkáda Radix Endeavour, která rozvíjí vědomosti například z algebry, matematické pravděpodobnosti a statistiky, anebo třeba v anatomii, genetice a evoluční biologii.
 

Jeden z návštěvníků (věk 36) zašel mezi filmy na hodinku do Game Zone, začal hrát simulaci válečné situace This War of Mine, kde hraje z pohledu běžného obyvatele města, který usiluje o mír, ale především o přežití svoje a svých blízkých. „K té hře se musím vrátit a hrát ji dál, úplně mně vtáhla,“ říkal návštěvník a popisoval, jak propracované postavy a hluboká morální dilemata nutí hráče neustále přemýšlet ve velice autentických otázkách a činit rozhodnutí s komplexními důsledky, přičemž se vše odehrává v prostředí, jehož reálie jsou nemírně realistické.




F4.16DOK.REVUE
28. 10. 2016


z aktuálního čísla:

Situační recenzeUniverzity a svobodaNový dokument Víta Janečka a Zuzany Piussi Univerzity a svoboda zachycuje v průběhu sedmi let svého vzniku neuralgické body českých vysokých škol, přičemž mnohdy přizve do debaty i světové odborníky, například Noama Chomského či Jeffereyho Bealla, tvůrce tak zvaného Beallova seznamu predátorských časopisů.Kamila BoháčkováNový filmO nevěře jako o zrcadle nás samýchVizuální umělkyně Barbora Jíchová Tyson, žijící už sedmnáct let v Americe, letos dokončila svůj první celovečerní snímek Hovory o nevěře, který měl světovou premiéru na festivalu dokumentů Sheffield Doc/Fest 2019 v Anglii. Tato esejistická koláž je podle autorky pohledem na humanitu, která nastavuje zrcadlo nám všem. Barbora Jíchová TysonTémaKdo bude hlídat hlídače?Otázka fungování nezávislých médií veřejné služby nabývá v naší krajině na důležitosti. Příspěvkem do debaty o tom, jaká by měla veřejnoprávní média být, je i koncepce jejich mediálních rad, které mají právě onu nezávislost zaručovat. Děje se tak? A co to o nás vypovídá?Petr MinaříkSportDvě podoby autenticity v dokumentuJaké jsou možnosti práce dokumentaristy s protagonistou? To bylo hlavní téma masterclass českého režiséra a kameramana Lukáše Kokeše a chorvatské střihačky Sandry Bastašićové, která pod záštitou East Doc Platform probíhala v rámci letošního festivalu Jeden svět. Ukázalo se, že klíčové je pojetí režijního přístupu a autenticity.Martin SvobodaBáseňPriceBáseň Andrey SlovákovéAndrea SlovákováRozhovorSám sebe překvapitDokumentární road movie Martina Marečka Dálava o vztahu otce a syna i o vzdálenosti, která nás dělí od těch ostatních, je na rozdíl od předchozích společensky angažovaných filmů tohoto tvůrce dílem intimním. V Marečkově pojetí se však intimní rozměr příběhu stává hlubinnou úvahou o prazákladu rodinných vztahů. Marek Hovorka, Petr Kubica, Kamila BoháčkováNová knihaJak se dělá dokumentAndrea Slováková popisuje koncepci připravované knihy Jak se dělá dokument, která na základě rozhovorů s českými a slovenskými dokumentaristy a dokumentaristkami mapuje, jak vznikají různé typy dokumentů, a představuje tak výrazné tvůrčí metody a autorské přístupy.Andrea SlovákováÚvodníkKdyž intimní je světovéO dokumentech s přesahemKamila Boháčková