Danielův svět

Dokumentaristka Veronika Lišková popisuje okolnosti vzniku svého nového snímku, který se v české kinodistribuci objeví na podzim roku 2014.

Danielův svět

Před třemi roky mi zavolal kamarád, producent Zdeněk Holý, s námětem na dokument o pedofilii. Viděl tenkrát schematickou televizní reportáž věnovanou případu zneužití dítěte pedofilem a zaujala ho myšlenka najít, jak řekl, „hodného pedofila“ a natočit o něm film. Zprvu jsem jeho nápadem byla nadšená jen pramálo. Téma jsem vnímala přesně v duchu mediálních zkratek a stereotypů. Mezi pedofilií, dětskou pornografií a zneužíváním dětí mi v hlavě naskakovalo rovnítko. Nevzpomněla jsem si na teorie o orientaci Foglara, Carrolla ani Andersena či na cokoli jiného, co by tématu přidalo méně černobílý rozměr.

Netrvalo to dlouho a Zdeněk volal znovu. Získal v mezidobí kontakt na muže s internetovou přezdívkou Jiří Fx100d, který byl ochoten se s námi sejít. Schůzka proběhla v lehce bizarním prostředí socialistického okresního „kulturáku“. Zatímco ve vedlejší místnosti duněla odpolední diskotéka, proti nám seděl nenápadný muž s těkavýma očima a drobným psem v náručí. Mluvil o své první lásce, kterou si vyhlédl na hřišti pod oknem svého domu, o tom, jak se skamarádil s ní i jejími rodiči a stal se oblíbeným strýčkem na hlídání, o neúspěšných vztazích s dospělými ženami i o svých vyhlídkách do budoucna. Setkání s Jirkou a pročtení jeho internetových zpovědí mi tenkrát stačilo k tomu, abych si řekla, že film o „hodných pedofilech“ smysl natočit má. Ne proto, že by mě popadl nějaký mesiášský komplex a chtěla bych začít těmto lidem dělat „advokáta“. Spíš jsem cítila nutkání se vypořádat s vlastními stereotypy. Nějak to celé uchopit a pokusit se chápat.

Řada členů české pedofilní komunity, s kterými jsem se setkala v dalších měsících, byla ochotná se do filmu zapojit, pokud zachovám jejich anonymitu. To bylo pro případné natáčení dost limitující. Přemýšlela jsem o nejrůznějších způsobech maskování, rozhodně jsem však nechtěla protagonisty ukazovat jako tajemné fantomy. Pedofil je už tak pro společnost dost velkým přízrakem. Trvalo mi pak téměř další rok, než jsem našla Daniela – studenta literární akademie, který se rozhodl pro veřejný coming out, když vydal svou autobiografickou knížku. Daniel mi řekl, že doposud u nikoho, komu se ke své orientaci přiznal, vážněji nenarazil, a že proto nevidí důvod, proč by měl svou tvář skrývat.

Danielův svět

A tak jsme začali během ročního natáčení zaznamenávat Danielův svět – přes situace, které s jeho životem bezprostředně souvisely, skrze výpovědi, které sám nahrával, i během jeho setkávání se s přáteli z pedofilní komunity. Vznikl tak jemný, komorní portrét. I přes to se už nyní, před jeho prvním oficiálním uvedením, dostáváme do situací, kdy musíme snímek, jeho styl i jednotlivé scény obhajovat. Objevují se lidé, kterým, zdá se, vadí, že film ukazuje pedofily mimo zažitý stereotyp. Objevují se obavy, jak si dokument vyloží diváci. Daniel a jeho přátelé z komunity se tak budou muset evidentně poprat se strachy a předsudky okolí i ve své filmové podobě. Věřím, že díky jejich odvaze a otevřenosti, s jakou k celému natáčení přistoupili, se jim to nakonec podaří.


Film Danielův svět bude mít premiéru na podzim letošního roku.





výpis dalších článků rubriky:  Nový film

2.19O nevěře jako o zrcadle nás samýchVizuální umělkyně Barbora Jíchová Tyson, žijící už sedmnáct let v Americe, letos dokončila svůj první celovečerní snímek Hovory o nevěře, který měl světovou premiéru na festivalu dokumentů Sheffield Doc/Fest 2019 v Anglii. Tato esejistická koláž je podle autorky pohledem na humanitu, která nastavuje zrcadlo nám všem. Barbora Jíchová Tyson
1.19Dunaj vědomíDavid Butula o svém chystaném filmu o příběhu kapely DunajDavid Butula
6.18Ako som sa stala partizánkouSlovenská dokumentaristka Vera Lacková o svém připravovaném filmu Ako samo sa stala partizánkouVera Lacková
5.18 Ve světle ikonZdeněk N. Bričkovský o svém novém filmu Ve světle ikon Zdeněk N. Bričkovský
F1.18PasažéřiJana Boršková o svém dokončovaném filmu PasažéřiJana Boršková
4.18Natáčení ve skrytém městěTomáš Elšík o svém filmu Central Bus Station.Tomáš Elšík
dok.revueDobré zprávyOndřej Šálek o svém novém filmu s pracovním názvem Dobré zprávyOndřej Šálek
3.18Máme na vícDokumentarista Robin Kvapil o svém novém filmu Máme na víc, jenž odhaluje pozadí prezidentské kampaně Michala Horáčka. Robin Kvapil
dok.revuePoslední slovo Charlotty Garrigue MasarykovéJosef Císařovský o svém novém filmu CharlottaJosef Císařovský
dok.revueVIVA VIDEO, VIDEO VIVAAdéla Komrzý o svém novém filmu Československý obraz elektronickýAdéla Komrzý

starší články

1.14DOK.REVUE
28. 04. 2014


z aktuálního čísla:

Situační recenzeUniverzity a svobodaNový dokument Víta Janečka a Zuzany Piussi Univerzity a svoboda zachycuje v průběhu sedmi let svého vzniku neuralgické body českých vysokých škol, přičemž mnohdy přizve do debaty i světové odborníky, například Noama Chomského či Jeffereyho Bealla, tvůrce tak zvaného Beallova seznamu predátorských časopisů.Kamila BoháčkováNový filmO nevěře jako o zrcadle nás samýchVizuální umělkyně Barbora Jíchová Tyson, žijící už sedmnáct let v Americe, letos dokončila svůj první celovečerní snímek Hovory o nevěře, který měl světovou premiéru na festivalu dokumentů Sheffield Doc/Fest 2019 v Anglii. Tato esejistická koláž je podle autorky pohledem na humanitu, která nastavuje zrcadlo nám všem. Barbora Jíchová TysonTémaKdo bude hlídat hlídače?Otázka fungování nezávislých médií veřejné služby nabývá v naší krajině na důležitosti. Příspěvkem do debaty o tom, jaká by měla veřejnoprávní média být, je i koncepce jejich mediálních rad, které mají právě onu nezávislost zaručovat. Děje se tak? A co to o nás vypovídá?Petr MinaříkSportDvě podoby autenticity v dokumentuJaké jsou možnosti práce dokumentaristy s protagonistou? To bylo hlavní téma masterclass českého režiséra a kameramana Lukáše Kokeše a chorvatské střihačky Sandry Bastašićové, která pod záštitou East Doc Platform probíhala v rámci letošního festivalu Jeden svět. Ukázalo se, že klíčové je pojetí režijního přístupu a autenticity.Martin SvobodaBáseňPriceBáseň Andrey SlovákovéAndrea SlovákováRozhovorSám sebe překvapitDokumentární road movie Martina Marečka Dálava o vztahu otce a syna i o vzdálenosti, která nás dělí od těch ostatních, je na rozdíl od předchozích společensky angažovaných filmů tohoto tvůrce dílem intimním. V Marečkově pojetí se však intimní rozměr příběhu stává hlubinnou úvahou o prazákladu rodinných vztahů. Marek Hovorka, Petr Kubica, Kamila BoháčkováNová knihaJak se dělá dokumentAndrea Slováková popisuje koncepci připravované knihy Jak se dělá dokument, která na základě rozhovorů s českými a slovenskými dokumentaristy a dokumentaristkami mapuje, jak vznikají různé typy dokumentů, a představuje tak výrazné tvůrčí metody a autorské přístupy.Andrea SlovákováÚvodníkKdyž intimní je světovéO dokumentech s přesahemKamila Boháčková