Danielův svět

Dokumentaristka Veronika Lišková popisuje okolnosti vzniku svého nového snímku, který se v české kinodistribuci objeví na podzim roku 2014.

Danielův svět

Před třemi roky mi zavolal kamarád, producent Zdeněk Holý, s námětem na dokument o pedofilii. Viděl tenkrát schematickou televizní reportáž věnovanou případu zneužití dítěte pedofilem a zaujala ho myšlenka najít, jak řekl, „hodného pedofila“ a natočit o něm film. Zprvu jsem jeho nápadem byla nadšená jen pramálo. Téma jsem vnímala přesně v duchu mediálních zkratek a stereotypů. Mezi pedofilií, dětskou pornografií a zneužíváním dětí mi v hlavě naskakovalo rovnítko. Nevzpomněla jsem si na teorie o orientaci Foglara, Carrolla ani Andersena či na cokoli jiného, co by tématu přidalo méně černobílý rozměr.

Netrvalo to dlouho a Zdeněk volal znovu. Získal v mezidobí kontakt na muže s internetovou přezdívkou Jiří Fx100d, který byl ochoten se s námi sejít. Schůzka proběhla v lehce bizarním prostředí socialistického okresního „kulturáku“. Zatímco ve vedlejší místnosti duněla odpolední diskotéka, proti nám seděl nenápadný muž s těkavýma očima a drobným psem v náručí. Mluvil o své první lásce, kterou si vyhlédl na hřišti pod oknem svého domu, o tom, jak se skamarádil s ní i jejími rodiči a stal se oblíbeným strýčkem na hlídání, o neúspěšných vztazích s dospělými ženami i o svých vyhlídkách do budoucna. Setkání s Jirkou a pročtení jeho internetových zpovědí mi tenkrát stačilo k tomu, abych si řekla, že film o „hodných pedofilech“ smysl natočit má. Ne proto, že by mě popadl nějaký mesiášský komplex a chtěla bych začít těmto lidem dělat „advokáta“. Spíš jsem cítila nutkání se vypořádat s vlastními stereotypy. Nějak to celé uchopit a pokusit se chápat.

Řada členů české pedofilní komunity, s kterými jsem se setkala v dalších měsících, byla ochotná se do filmu zapojit, pokud zachovám jejich anonymitu. To bylo pro případné natáčení dost limitující. Přemýšlela jsem o nejrůznějších způsobech maskování, rozhodně jsem však nechtěla protagonisty ukazovat jako tajemné fantomy. Pedofil je už tak pro společnost dost velkým přízrakem. Trvalo mi pak téměř další rok, než jsem našla Daniela – studenta literární akademie, který se rozhodl pro veřejný coming out, když vydal svou autobiografickou knížku. Daniel mi řekl, že doposud u nikoho, komu se ke své orientaci přiznal, vážněji nenarazil, a že proto nevidí důvod, proč by měl svou tvář skrývat.

Danielův svět

A tak jsme začali během ročního natáčení zaznamenávat Danielův svět – přes situace, které s jeho životem bezprostředně souvisely, skrze výpovědi, které sám nahrával, i během jeho setkávání se s přáteli z pedofilní komunity. Vznikl tak jemný, komorní portrét. I přes to se už nyní, před jeho prvním oficiálním uvedením, dostáváme do situací, kdy musíme snímek, jeho styl i jednotlivé scény obhajovat. Objevují se lidé, kterým, zdá se, vadí, že film ukazuje pedofily mimo zažitý stereotyp. Objevují se obavy, jak si dokument vyloží diváci. Daniel a jeho přátelé z komunity se tak budou muset evidentně poprat se strachy a předsudky okolí i ve své filmové podobě. Věřím, že díky jejich odvaze a otevřenosti, s jakou k celému natáčení přistoupili, se jim to nakonec podaří.


Film Danielův svět bude mít premiéru na podzim letošního roku.





výpis dalších článků rubriky:  Nový film

4.16Čechoslováci v gulaguRežisérka Marta Nováková a kameraman Adam Oľha vypráví o zážitcích a pocitech z natáčení nového dokumentárního cyklu Čechoslováci v gulaguAdam Oľha, Marta Nováková
3.16Gangsteři, Helena a jáRežisérka a herečka Petra Nesvačilová o svém novém celovečerním filmu Zákon HelenaPetra Nesvačilová
2.16Horké zbožíProducent Radim Procházka o novém filmu režiséra Mariána Poláka Planeta ČeskoRadim Procházka
1.16Slepý GulliverMartin Ryšavý o svém připravovaném filmu, jenž zachycuje jeho osobní zkušenost cestovatele se slábnoucím zrakemMartin Ryšavý
5.15Poslední dny křesťanstvíIvo Bystřičan na MFDF Ji.hlava představil první záběry z iráckého Erbílu, kde v improvizovaných uprchlických táborech žijí tisíce křesťanů usilujících o přesídlení do bezpečné Evropy. Co vše se za záběry ještě schovává?Ivo Bystřičan
4.15Život je jako pára nad řekouDvojice dokumentaristů Robert Kirchhoff a Filip Remunda popisuje dobrodružství vzniku filmu Pára nad řekou.Robert Kirchhoff, Filip Remunda
3.15Honza a PavelRežisér Honza Šípek vypráví o vzniku filmu Tlačítka bdělostiJan Šípek
2.15Zlatá mládež versus život v nižších vrstváchRežisér Richard Komárek vypráví o konfrontaci zlaté mládeže z Prahy nejen s venkovským životem či vojenskou disciplínouRichard Komárek
1.15Ukrajina, svědectví o tom, co jsem nenatočilSedm mikropovídek z ukrajinského natáčení pro Český žurnál, sedm příběhů, které se nenatočily.Filip Remunda
6.14Jenica a PerlaJak a proč natáčela Rozálie Kohoutová svůj nový film Jenica a PerlaRozálie Kohoutová

starší články

1.14DOK.REVUE
28. 04. 2014


z aktuálního čísla:

ÚvodníkCo je (za) tím, co vidímedok.revue 4.16Andrea Slováková, Jitka LanšperkováSituační recenzeHledání choroby systému podle symptomů v taxislužběSituační recenze internetové série Praha vs. TaxiJitka LanšperkováNový filmČechoslováci v gulaguRežisérka Marta Nováková a kameraman Adam Oľha vypráví o zážitcích a pocitech z natáčení nového dokumentárního cyklu Čechoslováci v gulaguAdam Oľha, Marta NovákováBáseňOdpusťte si kecy o tom, co už vím13 pravidel moorovské dokumentaristikyMichael MooreKnihaKaždý máme svou GalinuTomáš Hála o připravovaném souboru textů přední české filmové kritičky a historičky Galiny KopaněvyTomáš HálaRozhovorNedělám rozdíl mezi osobními vztahy a dokumentaristickou pozicíRozhovor se slovenským dokumentaristou Mirem Remo o jeho filmovém portrétu muzikanta Richarda Müllera NespoznanýMatěj NytraTémaOsobní záznam reality skrze soužití s dotykovým či větrným aparátemDvě eseje o DIY zařízeních pro nekonvenční, nelineární a experimentální záznam světaMichal Kindernay, Agata Merglerová, Cristian VillavicencioSportKde jsou odpovědi?Již podesáté se na konci srpna v Praze uskutečnilo pět projekcí Živého kina, projektu, jehož cílem je ukázat vůbec prvním divákům nové české dokumentární filmy takzvaně „ještě za tepla“Jitka Lanšperkovávideo dok.revueVizualita jako nástroj vyprávění příběhuMasterclass polského dokumentaristy Wojciecha Starońa