Dálnice prostředkem komunikace

Rozhovor s dokumentaristou Ivem Bystřičanem o jeho dlouho připravovaném filmu Dál nic, v němž nahlíží na problematický projekt stavby dálnice D8 v Českém středohoří.

Proč jste ve svém druhém právě uváděném filmu Dál nic o stavbě dálnice D8 v Českém středohoří zaujal ryze pozorovatelskou pozici?

Zde by byla metoda osobní konfrontace kontraproduktivní, protože problematika projektu D8 je na film příliš složitá. Spletitou válku spolu vedou stavební úřady, Ministerstvo dopravy, Ministerstvo životního prostředí a další subjekty. Možná by byla vhodná pro publicistický nebo investigativní žánr. Mým cílem však nebylo hnát viníky k zodpovědnosti, nebo dokonce někoho za viníka označovat. Konfrontace se ve filmu spíš přesunuje mezi samotné starousedlíky, aktivisty a stavaře.

Proč?

Dál nic není o stavbě dálnice a jejím negativním vlivu na životní prostředí, ale o společenské neschopnosti navzájem se domluvit, o nepřekonatelné roztržce, v rámci níž nejsme ochotni chápat své vzájemné potřeby. Téma dálnice ve filmu slouží, s mírnou ironií, jako symbol zpřetrhané komunikace.



Na rozdíl od vaší předchozí tvorby film Dál nic  vznikal mimo Českou televizi a navíc je vaším absolventským snímkem. Považujete ho za svůj nejsvobodnější projekt?

Ano, protože tento snímek pro mě nebyl obživou, vznikal během školy a honorář za něj byl minimální.  Až díky tomuto dílu jsem si nejintenzivněji uvědomil svůj vztah k filmu vzhledem k absolutní svobodě, kterou jsem měl k dispozici. Nebyl jsem omezován institucionálními normami. Film byl koprodukován mým spolužákem z FAMU, který měl pro potřeby filmu pochopení. Což byl pro mne malý zázrak, mohl jsem tvořit, jak jsem potřeboval a cítil. Dál nic má podobný příběh jako ta samotná dálnice. Rytmus natáčení byl odvislý od dlouhého a problematického vývoje událostí kolem ní.  A stejně jako ta dálnice vznikala mnoho let a stále není dokončená, tak i já ve svých už 33 letech stále nemám dokončenou FAMU (smích).

Šel byste do mainstreamového filmu?

Ale jo.

Existuje nějaké téma, které by se vám vyloženě příčilo?

Omezení nevidím v tématu, i když některá se těžko realizují, což si dokážu představit například u mapování sexuálních praktik kamioňáků, kteří zahýbají svým manželkám s prostitutkami. Spíš je to otázka pojetí tématu a v tomto ohledu mě rozčilují vedle televizních rychlokvašek i televizní dokumenty, jež zaujímají jednostranný pohled ke světu a k procesům, ve kterých žijeme.


Ivo Bystřičan je český dokumentarista, vystudoval sociologii na Masarykově univerzitě a je studentem Katedry dokumentární tvorby FAMU. Působil jako šéfredaktor Nového prostoru a videoreportér Respektu. Ivo Bystřičan uvede na Mezinárodním festivalu dokumentárních filmů Ji.hlava dva snímky ve světové premiéře: Mých posledních 150 000 cigaret a Dál nic.
 




výpis dalších článků rubriky:  Rozhovor

4.16Nedělám rozdíl mezi osobními vztahy a dokumentaristickou pozicíRozhovor se slovenským dokumentaristou Mirem Remo o jeho filmovém portrétu muzikanta Richarda Müllera NespoznanýMatěj Nytra
3.16Humorný film na fotbalovém hřištiRozhovor s autorskou dvojicí Tomáš Bojar a Rozálie Kohoutová k jejich novému snímku FC Roma
2.16Znepokojivá zkušenost cizíhoRozhovor s dánským režisérem Michaelem Madsenem o dokumentárním sci-fi NávštěvaJiří Anger
1.16Omezené možnosti českého dokumentuRozhovor s producentem Richardem NěmcemHana Šilarová
5.15Show v kladenské ocelárněRozhovor s režisérem Tomášem Potočným o jeho novém filmu Ocelové slzy aneb Cesta Vladimíra Stehlíka za Lubomírem KrystlíkemJitka Lanšperková
5.15O Futebol: Konstruování filmové realityRozhovor s brazilským dokumentaristou Sergiem Oksmanem o jeho novém celovečerním dokumentárním filmuMatěj Nytra
f5.15„Bezdůvodně“ je autentická odpověďRozhovor s uměleckou skupinou Flatform o jejich tvůrčí metoděJiří Anger
f4.15Thor byl vždy přítomný v tom, co dělalDokumentarista a cestovatel Petr Horký o svém blízkém příteli Thoru HeyerdahloviJitka Lanšperková
f3.15Nedá se mluvit o krizi na poli formátů, ale nejedná se ani o zlatý věkRozhovor s kreativní producentkou České televize Kamilou Zlatuškovou o veřejnoprávním žánru reality TV, o vývoji nových formátů a o novém fenoménu Slow TV.Kateřina Šardická
f2.15Co je to to pravé umění?Rozhovor s Davidem Čeňkem, dramaturgem tří festivalových sekcí – Průhledná bytost Raymonde Carasco, Průhledná bytost Eugène Deslaw a Surrealismus.Jitka Lanšperková

starší články

f1.13DOK.REVUE
23. 10. 2013


z aktuálního čísla:

ÚvodníkCo je (za) tím, co vidímedok.revue 4.16Andrea Slováková, Jitka LanšperkováSituační recenzeHledání choroby systému podle symptomů v taxislužběSituační recenze internetové série Praha vs. TaxiJitka LanšperkováNový filmČechoslováci v gulaguRežisérka Marta Nováková a kameraman Adam Oľha vypráví o zážitcích a pocitech z natáčení nového dokumentárního cyklu Čechoslováci v gulaguAdam Oľha, Marta NovákováBáseňOdpusťte si kecy o tom, co už vím13 pravidel moorovské dokumentaristikyMichael MooreKnihaKaždý máme svou GalinuTomáš Hála o připravovaném souboru textů přední české filmové kritičky a historičky Galiny KopaněvyTomáš HálaRozhovorNedělám rozdíl mezi osobními vztahy a dokumentaristickou pozicíRozhovor se slovenským dokumentaristou Mirem Remo o jeho filmovém portrétu muzikanta Richarda Müllera NespoznanýMatěj NytraTémaOsobní záznam reality skrze soužití s dotykovým či větrným aparátemDvě eseje o DIY zařízeních pro nekonvenční, nelineární a experimentální záznam světaMichal Kindernay, Agata Merglerová, Cristian VillavicencioSportKde jsou odpovědi?Již podesáté se na konci srpna v Praze uskutečnilo pět projekcí Živého kina, projektu, jehož cílem je ukázat vůbec prvním divákům nové české dokumentární filmy takzvaně „ještě za tepla“Jitka Lanšperkovávideo dok.revueVizualita jako nástroj vyprávění příběhuMasterclass polského dokumentaristy Wojciecha Starońa