Dálnice prostředkem komunikace

Rozhovor s dokumentaristou Ivem Bystřičanem o jeho dlouho připravovaném filmu Dál nic, v němž nahlíží na problematický projekt stavby dálnice D8 v Českém středohoří.

Proč jste ve svém druhém právě uváděném filmu Dál nic o stavbě dálnice D8 v Českém středohoří zaujal ryze pozorovatelskou pozici?

Zde by byla metoda osobní konfrontace kontraproduktivní, protože problematika projektu D8 je na film příliš složitá. Spletitou válku spolu vedou stavební úřady, Ministerstvo dopravy, Ministerstvo životního prostředí a další subjekty. Možná by byla vhodná pro publicistický nebo investigativní žánr. Mým cílem však nebylo hnát viníky k zodpovědnosti, nebo dokonce někoho za viníka označovat. Konfrontace se ve filmu spíš přesunuje mezi samotné starousedlíky, aktivisty a stavaře.

Proč?

Dál nic není o stavbě dálnice a jejím negativním vlivu na životní prostředí, ale o společenské neschopnosti navzájem se domluvit, o nepřekonatelné roztržce, v rámci níž nejsme ochotni chápat své vzájemné potřeby. Téma dálnice ve filmu slouží, s mírnou ironií, jako symbol zpřetrhané komunikace.



Na rozdíl od vaší předchozí tvorby film Dál nic  vznikal mimo Českou televizi a navíc je vaším absolventským snímkem. Považujete ho za svůj nejsvobodnější projekt?

Ano, protože tento snímek pro mě nebyl obživou, vznikal během školy a honorář za něj byl minimální.  Až díky tomuto dílu jsem si nejintenzivněji uvědomil svůj vztah k filmu vzhledem k absolutní svobodě, kterou jsem měl k dispozici. Nebyl jsem omezován institucionálními normami. Film byl koprodukován mým spolužákem z FAMU, který měl pro potřeby filmu pochopení. Což byl pro mne malý zázrak, mohl jsem tvořit, jak jsem potřeboval a cítil. Dál nic má podobný příběh jako ta samotná dálnice. Rytmus natáčení byl odvislý od dlouhého a problematického vývoje událostí kolem ní.  A stejně jako ta dálnice vznikala mnoho let a stále není dokončená, tak i já ve svých už 33 letech stále nemám dokončenou FAMU (smích).

Šel byste do mainstreamového filmu?

Ale jo.

Existuje nějaké téma, které by se vám vyloženě příčilo?

Omezení nevidím v tématu, i když některá se těžko realizují, což si dokážu představit například u mapování sexuálních praktik kamioňáků, kteří zahýbají svým manželkám s prostitutkami. Spíš je to otázka pojetí tématu a v tomto ohledu mě rozčilují vedle televizních rychlokvašek i televizní dokumenty, jež zaujímají jednostranný pohled ke světu a k procesům, ve kterých žijeme.


Ivo Bystřičan je český dokumentarista, vystudoval sociologii na Masarykově univerzitě a je studentem Katedry dokumentární tvorby FAMU. Působil jako šéfredaktor Nového prostoru a videoreportér Respektu. Ivo Bystřičan uvede na Mezinárodním festivalu dokumentárních filmů Ji.hlava dva snímky ve světové premiéře: Mých posledních 150 000 cigaret a Dál nic.
 




výpis dalších článků rubriky:  Rozhovor

F2.16Islandský dokument? Ryby, rybářské lodě a videoartRozhovor s Andreou Slovákovou a Thorsteinnem JonssonemVeronika Jančová
F1.16Mé filmy nejsou rozhovorem s minulostíRozhovor s americkým umělcem Billem MorrisonemMatěj Nytra
5.16Samopalník: Gangsterka ženskou rukouRozhovor s Petrou Nesvačilovou o životě v podsvětí a novém filmu Zákon HelenaJitka Lanšperková
4.16Nedělám rozdíl mezi osobními vztahy a dokumentaristickou pozicíRozhovor se slovenským dokumentaristou Mirem Remo o jeho filmovém portrétu muzikanta Richarda Müllera NespoznanýMatěj Nytra
3.16Humorný film na fotbalovém hřištiRozhovor s autorskou dvojicí Tomáš Bojar a Rozálie Kohoutová k jejich novému snímku FC RomaJitka Lanšperková
2.16Znepokojivá zkušenost cizíhoRozhovor s dánským režisérem Michaelem Madsenem o dokumentárním sci-fi NávštěvaJiří Anger
1.16Omezené možnosti českého dokumentuRozhovor s producentem Richardem NěmcemHana Šilarová
5.15Show v kladenské ocelárněRozhovor s režisérem Tomášem Potočným o jeho novém filmu Ocelové slzy aneb Cesta Vladimíra Stehlíka za Lubomírem KrystlíkemJitka Lanšperková
5.15O Futebol: Konstruování filmové realityRozhovor s brazilským dokumentaristou Sergiem Oksmanem o jeho novém celovečerním dokumentárním filmuMatěj Nytra
f5.15„Bezdůvodně“ je autentická odpověďRozhovor s uměleckou skupinou Flatform o jejich tvůrčí metoděJiří Anger

starší články

f1.13DOK.REVUE
23. 10. 2013


z aktuálního čísla:

Situační recenzeAutorská cesta do fantazieSituační recenze snímku Normální autistický filmJitka LanšperkováNový filmEpidemie svobodyTereza Reichová o svém čerstvě dokončovaném filmu Epidemie svobodyTereza ReichováNový filmSlepice, planetka a Vladimír MišíkJitka Němcová o svém novém filmu Nechte zpívat Mišíka!Jitka NěmcováSportPodoba mediální reflexe dokumentárního filmuPoznámky z panelové diskuze o podobách reflexe dokumentárního filmu v českých médiích a jejich vlivu na domácí dokumentární tvorbu, jež završila 10. ročník semináře Média a dokument.Jitka LanšperkováBáseňSpojenieMária Ferenčuhová, ze sbírky ImunitaMária FerenčuhováNová knihaČtvrtý díl Knihy klauzur FAMUPředstavení nejnovější Knihy klauzur FAMU 2015/2016Jitka LanšperkováNová knihaJak vznikala kniha o filmaři Janu NěmcoviJan Bernard vypráví o vzniku druhého dílu monografie o životě a díle Jana Němce.Jan BernardÚvodníkDokumentární rok 2016Koláž dokumentárních událostí roku 2016Jitka LanšperkováReportážIsland v rytmu Dunami EnsembleReportáž z projekce filmu Island v pohyblivých obrazech s živou hudbou Dunami Ensemblevideo dok.revue5 October: s bratrem možná naposledyMasterclass: Martin KollárAnketaZásadní film a kniha / čast 1Výroční anketa: Kniha & FilmAnketaZásadní film a kniha / čast 2Výroční anketa: Kniha & FilmAnketaZásadní film a kniha / čast 3Výroční anketa: Kniha & Film